Hanegal skrev:Slå av internett i noen timer og lek med bilderedigeringsprogrammet deres istedet.
Inger Karin skrev:Programmet trenger ingen egentlig installering, bare pakk ut programfilen i en katalog, f.eks. C:\resize. Du kan godt lage en snarvei på skrivebordet (høyreklikk på skrivebordet -> new (ny) -> Shortcut (snarvei).)
Start programmet ved å dobbeltklikke den utpakkede filen - eller snarveien. Det er greit å kikke på innstillingene, under "options" klikk på "Maintain JPEG EXIF data" slik at det står en hake der (det gjør at data som ligger i filen, f.eks. om når bildet er tatt, bevares). Det er også mulig å velge "destination", dersom du vil ha alle bilder lagret et spesielt sted. Hvis ikke, så velger du "Save each new image to the location of the original", som forøvrig er standard. Da må du også passe på at feltet "Filename prefix" er fylt ut, her hos meg står det f.eks. "resized_" der. Da vil alle resizede filer få nettopp resized_ først i filnavnet.
Bildene velges fra menyen: File -> Add to list. La det stå hake i "Do resize" og "Do JPEG", da blir filene gjort om til jpg-format. JPEG-Quality står her på 80, velg ca. 75-80% til bruk på nettet.
Man kan velge å resize til en prosentvis størrelse av det gamle, til en gitt høyde eller bredde, eller til "Max Dim" som antagelig er det mest aktuelle her. Da angir man hvor stor lengste side på bildet skal være.
Selv bruker jeg sjelden eget program til å endre størrelse på bilder, det er jo ofte at jeg redigerer litt også, klipper og limer. Da er det Gimp jeg bruker. Det er litt mer omfattende. Det kan nok være nyttig for mange å ha et program som kun resizer bildene.![]()
Lykke til!
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester