En som vi ikke vil ha er online nå??

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
salvia
Herdighetssone: H4

Re: En som vi ikke vil ha er online nå??

Post by salvia »

Og her leser jeg ord som virus, orm, trojaner, ondsinnet programvare, haddisk som må nulles, identitetstyveri og (inntrengning i) nettbank.
Jeg oppfatter det da som at sikkerhetsrisikoen består i at de som opplagt ikke er her fordi de har interesse av hagepraten godt kan legge inn/legge igjen noe som gjør at andre innloggedes pc'er kræsjer, eller kan nyttiggjøre seg av innloggede hageprateres pc'er og gå i nettbanken deres, og late som de er dem på andre nettsteder.
Bjørg

Post by Bjørg »

Nå synes jeg at vi snart kan få en eller anna tilbakemelding fra de som liksom driver dette Forumet. Så i går at en av de som skriver sånne tullemeldinger var innom Forumet en to tre ganger.

Bjørg
Solveig

Post by Solveig »

Ja, det er merkelig stilt fra den kanten. Kanskje de ikke følger med ...
OPV
Herdighetssone: H2

Post by OPV »

Jeg har nå gått gjennom alle rapporterte meldinger angående innlegg på Hagepraten, og slettet alt som jeg vurderte som upassende. Et par brukere som helt klart ikke har noe her å gjøre er slettet, og brukerprofiler med signaturer som inneholder pekere til irrelevante ting er endret.

Jeg tar opp med ledelsen i Hageselskapet hvordan de ønsker å drifte Hagepraten framover. Noen må følge med på hva som skjer. I tillegg bør programvaren som benyttes (phpBB versjon 3.0.6, fra høsten 2009) oppgraderes. Det finnes nyere utgaver, med høyere sikkerhetsgrad.

Slik jeg ser det er det er to hovedutfordinger når det gjelder sikkerheten:

1. Forumspam - hvor kunstige brukere legges inn av spamroboter og hvor det settes inn uønskede artikler i forumet. Å unngå dette krever at forumprogrammet er laget på en måte som gjør at denne typen aktivitet er vanskelig. phpBB 3.0.6 er ganske bra på dette, men nyere utgaver er enda bedre. Dette gjøres på en måte som fører til at det blir litt mer kronglete å melde seg inn (man må lese et bilde på skjermen og skrive inn hva man ser; tilsvarende det fex Bokklubben bruker for pålogging).
2. Blokkere for muligheten for å legge inn skadelige ting i innlegg. Jeg skal ikke fortelle for mye om hvordan dette kan gjøres, men nøkkelord er HTML-koding og vedlegg.
Ole Petter Vik, Asker
salvia

Post by salvia »

Det forbauser meg at du har anledning til å slette andre innlegg enn dine egne, både mitt og de det er meldt fra om i denne tråden, når det er slik at du ikke er styreleder i Hageselskapet. Men du har kanskje et annet verv, da?

En opprydning ser jo ut til å trengs, og det hadde vært fint om du fikk ordnet med en fast person til dette, som brukerne her vet hvem er og hva vedkommendes mandat er.
Inger E

Post by Inger E »

Eit nytt tullesvar på gamal tråd i dag.
Martin

Post by Martin »

Et nytt medlem som kaller seg "Somi", har kopiert et innlegg fra denne tråden,
og lagt det ut som sitt eget.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Martin

Post by Martin »

Enda en "bruker" som kopierer andres innlegg. Denne gangen er det faheem.
Martin

Post by Martin »

Nå er det brukeren sara736 som kopierer et innlegg fra denne tråden, og legger det ut som sitt eget her.

Jeg håper at forumets administrator snart er ferdig med (fødsel ?)permisjonen, og fjerner sånt som dette.
Trådene vil bli mere ryddig å lese.
Martin

Post by Martin »

I dag er det brukeren Scarlett som har stjålet et innlegg fra denne tråden,
og deretter lagt det inn her. :?
magnolia

Post by magnolia »

Det er merkelig at noen stjeler andres innlegg. Hva skal det være godt for når de ikke legger ved lenke til et eller annet muffens?
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Fryktelig irriterende at Hageselskapet ikke kan ta seg av dette. Gamle tråder blir dradd opp med meningsløse innlegg. Det er flere tråder på "nye"-listen nå som lider samme skjebne. I går var det også Devi123 med silkebygg.

Jeg tror ikke Hageselskapet følger med på noe som helst her, etterat både Lasse og Tommy er borte derfra. :(
Jeg vil gå så langt nå som å si at Hageselskapet er useriøst i sin behandling av forumet.
Inger E

Post by Inger E »

Ein ny ein att i dag: dany500.
Bjørg

Post by Bjørg »

Inger E wrote:Ein ny ein att i dag: dany500.
Har også lagt merke til det Inger. Det strømmer på. Kunne ønske at noen kunne demme litt opp for dette her. Det er jo litt forstyrrende for å si det sånn.

Bjørg
calypso

Post by calypso »

window
Post Reply