Guide: Skap album - Last opp bilder - Lenk til bilde i album

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Post Reply
Hanegal

Guide: Skap album - Last opp bilder - Lenk til bilde i album

Post by Hanegal »

Skap album

Albumet ditt skapes gjennom at du laster opp ditt første bilde.

Gå til Fotogalleri og siden til Last opp - der legger du markøren i ruten etter teksten Bilde du skal laste opp:. Trykk på knappen hvor det står Bla gjennom ... og let opp bildet ditt i det lille vinduet som kommer opp. Trykk på navnet på bildet og siden på Åpne - det lille vinduet forsvinner nå - og trykk så på OK-knappen. Album er skapt!

Før du trykker på OK-knappen kan du også legge inn tittel på og beskrivelse av bildet ditt. OBS! Dette kan ikke gjøres i etterhånd!

---

Last opp bilder

Samme prosedyre som over gjelder for alle bildene du siden vil laste opp

---

Lenk til bilde i album fra forumpost

Åpne Fotogalleri i nytt vindu og trykk på Mitt Album. Trykk på Vis / Post kommentar under valgt bilde - nå kommer du til en side med bildet i noe større format.

Oppe i høyre hjørnet på denne siden har du to lenketyper til bildet. Den øverste gir et miniatyrbilde som går til siden bildet er på i albumet (det vil si siden du er på når du utfører dette) og den nederste gir en tekstlenke som går direkte til originalbildet. Markér den du vil ha gjennom å trykke på tilhørende Velg-knapp. Trykk Ctrl+c for å kopiere lenken (det vil si Ctrl-knappen og samtidig bokstaven c). Du kan også trykke inn høyre musknapp og velge kopierfra listen som kommer opp.

Lukk vinduet med albumet. Sett markøren der du vil bildet skal stå i forumposten og trykk Ctrl+v for å lime inn lenken (det vil si Ctrl-knappen og samtidig bokstaven v). Du kan også trykke inn høyre musknapp og velge lim inn fra listen som kommer opp. Da er det bare å poste ivei!

---

Takk til Racemosa og Lasse for hjelp med norske datauttrykk, og til alle som har testet de tidligere (uformelle) versjonene av instruksjonene! :D

- Cipollina
Martin

Re: Skap album - Last opp bilder - Lenk til bilde i album

Post by Martin »

Du kan nå ha opptil 15 underalbum (mot tidligere 10).

Men jeg skulle ønske det var mulig å flytte bilder fra et underalbum til et annet. Jeg hadde eksempelvis ikke plass til roser i egen kategori, og måtte "trenge" dem inn i en annen. Slik det er nå, må bildene slettes og legges inn på nytt ser det ut til. Dermed blir det vel litt surr hvis bildene er brukt i tråder ?
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Lasse

Post by Lasse »

Det er som du sier tungvint, jeg noterer meg dette til en evnt. neste oppgradering. Dog en oppgradering hvor bildene følger med i overføringen.
Enna
Herdighetssone: H2

Post by Enna »

Veldig bra Hanegal!!!! :D Når jeg kunne lære av dette, er det sikkert flere som kan dra nytte av det også :)
Ja det hadde vært supert med enklere måter å lage underalbum(har prøvd litt uten bra resultat) og muligheter for å flytte/redigere i albumet.Det ser fort rotete ut når når alt havner hulter til bulter.Skjønt jeg var jo lykkelig over i det hele tatt å få bilder inn,omsider :mrgreen:
Mvh.Anne
Hanegal

Post by Hanegal »

Tusen takk, Enna! :D
Ja, det er lett å tro at "alle" kan grunnene i data nå for tiden, men det stemmer jo ikke. Det finnes alltid nybegynnere på alle områder.
Glad for å kunne være til hjelp! :)
norma.g

Re: Guide: Skap album - Last opp bilder - Lenk til bilde i album

Post by norma.g »

Jeg var ute i går og tok noen bilder i hagen. Disse tenkte jeg å legge inn i albumet.
Men jeg fikk beskjed om at bildene var for store. Har prøvd å finne ut hvordan jeg
skal maksimere dem. Men får det ikke til. Finner ingen steder hvordan jeg skal
gjøre det. Er det noen som kan hjelpe meg med det?
norma.g
Hanegal

Post by Hanegal »

Hei, norma.g! :)

Misset dette innlegget tidligere. Beklager så mye!

Har du programmene Paint eller Photo Editor på maskinen din, kan du forminske bildene dine der. Du burde finne dem i folderen (mappen?) "Tilbehør" (tror jeg det heter) under startknappen. Husk å spar det nye bildet med nytt navn, så du fremdeles har originalbildet i behold. :)

Ellers finnes det steder på nettet du kan gå til. Jeg synes Picnik er veldig grei - det tar bare noen få tastetrykk, og du ser hele tiden hva du gjør, så du slipper overraskelser. Si ifra hvis engelsken din er rusten, så skal jeg veilede deg! :)
lavendel29
Herdighetssone: H2

Post by lavendel29 »

Jeg har Microsoft Photo Editor, men den kan ikke forminske bilder som er 4-6 MB store. Hva gjør jeg da?
lavendel29
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Kan dessverre ikke svare deg. Vet bare at det går lettere å overføre bilder med en Iphone. Forhåpentligvis kan andre svare deg.
Men jeg skvatt sånn til da jeg så navnet til Hanegal, og måtte bare si at jeg savner henne her.
Post Reply