På maskina mi har jeg mange bilderedigeringsprogrammer. De har liggi der siden jeg fikk maskinen, eller blitt lasta ned mer eller mindre av seg sjøl.
1. Jeg lagrer bilder via det programmet som fulgte fotoapparatet. Passer på at de forskjellige bildene ligger i de forskjellige mappene.
2. Når jeg åpner mappa der det aktuelle bildet ligger, og har funnet fram det bildet jeg vil ha inn i "Praten", holder jeg musepila over bildet (da vises all info om bildet:størrelse, tid osv).
3. Når jeg høyreklikker på bildet får jeg mange valg på "åpne i" Jeg bruker
Microsoft Photo Editor. Mest fordi bildene mine ikke er kunstverk, og jeg bare skal krympe dem sånn passe for å få dem inn i "praten"
4. Jeg klikker på ”Bilde” og ”Endre størrelse”. Så krymper jeg i prosent til bildet er under 1000 pixler i den lengste retningen (hos meg er det ca 30% av det formatet bildet opprinnelig hadde (0,3 x 0,3 = 0,09 altså ca en tiendel av det opprinnelige). Så lagrer jeg bildet med navn og beskrivelse.
5. Når jeg så går inn på ”Hagepraten” og trykker på ”Laste opp vedlegg” blar jeg fram til mappen der de krympede bildene er, og finner bildet jeg redigerte.

- Akeleier gammaldagse skjønnheter
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube