Bilder som vedlegg i tråder?

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Enna
Herdighetssone: H2

Bilder som vedlegg i tråder?

Post by Enna »

Jeg brukte litt tid på å lage et nyttårsbilde til nyttårsønske tråden,men etter timer med plunder måtte jeg bare gi opp å få lagt det inn.
Det er jo mange som legger inn bilder på denne måten,og tydligvis i større format enn fra album.Kunne noen tenke seg å komme med en enkel "oppskrift",ala teskjemetoden :wink:, også på dette?
Det tok lang tid før jeg fikk til å legge inn bilder i album og derfra til tråder,men da noen kom med en enkel og lettvint "oppskrift"gikk det greit.
Mvh.Anne
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Re: Bilder som vedlegg i tråder?

Post by Inger Karin »

Når du skriver innlegg, finner du et valg langt nede på siden, der det står "Laste opp vedlegg". Denne må du velge. Klikk så på "Velg"-knappen og let rundt på maskinen din til du finner bildet. Skriv gjerne på en filkommentar i feltet for dette, klikk deretter last opp fil. Du bør helst ha redusert størrelse på bildet noe.

Når dette er gjort finner du også en knapp for plassering av bildet i innlegget.

Jeg er ikke så flink med teskje-forklaringer, men håper du forsto likevel. Det er jo bare å spørre enda noen ganger hvis du fortsatt lurer på noe. :D

Hvis du får noen feilmeldinger, er det viktig at du poster dem ordrett.

Lykke til, vi vil jo gjerne se bilder! :mrgreen:
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Jeg strevde lenge med å legge inn bilder direkte. Jeg fikk beskjed om at bildene var for store. Jeg syntes det var mye kav med å forminske bildene hver gang.
Nå må noen hjelpe meg :oops: for jeg finner ikke igjen hva jeg gjorde. Men jeg vet at jeg fant et sted der jeg kunne forminske alle bildene mine. Nå kan jeg legge alle bilder inn direkte.
Det jeg ikke vet er om dette er negativt for bildene jeg lagrer. :oops:
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

På maskina mi har jeg mange bilderedigeringsprogrammer. De har liggi der siden jeg fikk maskinen, eller blitt lasta ned mer eller mindre av seg sjøl.
1. Jeg lagrer bilder via det programmet som fulgte fotoapparatet. Passer på at de forskjellige bildene ligger i de forskjellige mappene.
2. Når jeg åpner mappa der det aktuelle bildet ligger, og har funnet fram det bildet jeg vil ha inn i "Praten", holder jeg musepila over bildet (da vises all info om bildet:størrelse, tid osv).
3. Når jeg høyreklikker på bildet får jeg mange valg på "åpne i" Jeg bruker Microsoft Photo Editor. Mest fordi bildene mine ikke er kunstverk, og jeg bare skal krympe dem sånn passe for å få dem inn i "praten"
4. Jeg klikker på ”Bilde” og ”Endre størrelse”. Så krymper jeg i prosent til bildet er under 1000 pixler i den lengste retningen (hos meg er det ca 30% av det formatet bildet opprinnelig hadde (0,3 x 0,3 = 0,09 altså ca en tiendel av det opprinnelige). Så lagrer jeg bildet med navn og beskrivelse.
5. Når jeg så går inn på ”Hagepraten” og trykker på ”Laste opp vedlegg” blar jeg fram til mappen der de krympede bildene er, og finner bildet jeg redigerte.
Akeleier gammaldagse skjønnheter
Akeleier gammaldagse skjønnheter
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Bjørg

Post by Bjørg »

DSC_0326.jpg
Og gjør jeg dette så blir det så stort Hvordan få det mindre.Og helst et sånn klikkebilde.

Bjørg
Mona H4-3
Herdighetssone: H3

Post by Mona H4-3 »

Hei, der var det ei lyspære som slo inn hos meg.
Tidligere har jeg bare komprimert, ikke resized. (Eller hva det heter.)
- Fant en funksjon i bildebehandlingsprogrammet mitt, Image Browser< Vertøylinje: Internet< Create Image for Email. Der kunne jeg velge størrelse og krymping av forskjellig slag. Dette bildet er 25% av størrelsen.
Attachments
Blomkarse, Alaskasort.jpg
Last edited by Mona H4-3 on 02 Jan 2010, 14:08, edited 1 time in total.
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja nå har vi tre like store bilder etterhverandre Går det ikke ann å få de mindre med enkle knep ??

Bjørg
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Hvis bildene dere legger inn er mer enn 600 pixler langs lengste side, så blir bildet redusert til 600 pixler. Da er bildet også klikkbart, slik at dere får se det store bildet ved å klikke. Det er admin som bestemmer størrelsen som skal vises (600 pixler).

Hvis dere skal se mindre bilde i vedlegget, så må dere redusere størrelse på bildet selv.

Hvis dere skal ha lite bilde som klikkbart til stort bilde, så må det være bilder som allerede ligger på nettet (f.eks. i fotoalbum - ikke som vedlegg til innlegget...) i de aktuelle størrelser. Jeg har mitt eget fotoalbum, og da gjør jeg det ofte slik. :)

Image
Bjørg

Post by Bjørg »

Er dette da det største som kan vises ? Og er det OK at det er på denne måten.?

Bjørg
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Bjørg wrote:Er dette da det største som kan vises ? Og er det OK at det er på denne måten.?
Ja, 600 pixler er det største som vises på vedlegg. Det er helt OK. Lasse har gjort denne innstillingen for oss, hadde han ønsket det, så kunne han satt denne grensen f.eks. til 400 pixler (2/3 av dagens bildebredde).
Bjørg

Post by Bjørg »

OK Inger Karin Da er det jo greit. Synes bare det ser litt "finere " ut med mindre bilder.

Bjørg
Mona H4-3
Herdighetssone: H3

Post by Mona H4-3 »

Jeg lette etter en måte å legge inn større bilder på, men klarte tidligere ikke å få til store bilder med et lavt nok antall KB. Det er da en fordel med større bilder?
Enna
Herdighetssone: H2

Post by Enna »

Tusen takk for svar :D Ja her ble det jo litt av hvert :wink: Nå har jeg testet ut litt forskjellig og får jo lagt inn bilder.Får øve litt mer siden bla. på størrelser.Fikk jo et litet hint for en god stund siden ang for små bilder :wink: Nå kan jeg kanskje endelig forbedre meg,dette er jo rett årstid for å pusle med sånnt.Dere er noen riktige:[]gallery/pic.php?mode=small&pic_id=2671[/img][/url]0]Desember 2009 044.jpg[/attachment]
Attachments
Desember 2009 044.jpg
Desember 2009 044.jpg (53.53 KiB) Viewed 3096 times
Mvh.Anne
Bjørg 47

Post by Bjørg 47 »

test
Image

prøver igjen,

sukk. Da må jeg altså ha et album på mitt fotogalleri med forminskede bilder, FØR jeg overfører dem til album her på hagepraten !!! Veldig tungvint. Andre steder jeg legger bilder, altså andre fora, er det bare å overføre fra mitt galleri til dit det skal, uten å forminske. Lurer på hvorfor det skal være såååååååå vanskelig !!!!
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Jeg forminsker bildene bare litt , dersom de skal direkte i innlegg. Rett fra der de ligger på maskinen.
Før la jeg inn bildene i album og linka videre med små bilder som ble store når det ble trykket på dem.

Har prøvd å legge inn bilder på andre hagesider, jeg har der forminske bildene mye, og ennå har de vært for store .
Så jeg opplever Hagepraten som en som " godtar " større bilder en andre forum.

Hagepraten " er " liksom litt bilder vi tar, av det vi er så glad i , og som vi deler her.
Lykke til med bildene dine . Venter spent på dem.
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Post Reply