Bilder som vedlegg i tråder?

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
kaaust
Herdighetssone: H5

Re: Bilder som vedlegg i tråder?

Post by kaaust »

En liten vårhilsen. :D
Snøklokkene på plena i mars.
Snøklokkene på plena i mars.
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Lobelia

Post by Lobelia »

Prøve på å legge inn bilder. Nei, jeg gir opp. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forminske dem, tungvint dette her; på origoforumet kan vi laste opp bilder uten å gjøre noe med dem, veldig lettvint. Lobelia.
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Post by Inger Karin »

Jeg synes ikke det er urimelig at man må krympe bildene noe før man legger dem på nett. Det sparer lagringsplass (kanskje ikke så viktig i våre dager?) og ikke minst - det sparer båndbredden til Hagepraten, slik at vi kan få opp sidene noenlunde raskt. Husk at nyere kameraer gir bilder på 10 megapixler og mer, dette gir store bildefiler som gjør nettet tregt hvis de skal lastes opp uten forbehandling.

For de fleste er det en enkel sak å forminske bildene til en grei størrelse. Mange har et slikt program på PC'en allerede (avhenger av operativsystem), f.eks. "Microsoft Photo Editor", som Erik skriver om. Kikk litt på innleggene tidligere i denne tråden.

Jeg skrev litt om krymping av bildefiler her:

viewtopic.php?f=14&t=25052
Bjørg 47

Post by Bjørg 47 »

Jeg mente heller ikke at det var urimelig, men det finnes tydeligvis programmer som forminsker automatisk. Men jeg bøyer meg for at man må ha endel brukererfaring for å få dette til selv. Ikke alle har data som jobb, selv om stadig flere har PC hjemme, er det ikke dermed sagt at alle 'kan' så mye. Fint med 'teskjeforklaringer'.

Selv jeg lærer nok ........ en gang !! :(
Hanegal

Post by Hanegal »

Med alle de kameraene jeg har hatt har det fulgt med et redigeringsprogram, og de har alle sett ganske greie ut (det første brukte jeg mye fordi det hadde en funksjon som lagde sepiafargede kopier...). Men de beste å bruke er faktisk de enkle programmene som følger med datamaskinen - less is more, som det heter. Til og med jeg lærte å bruke de på null tid, og det sier noe. Jeg har enorme problemer med kompliserte ting med mange knapper og funksjoner, og har av den grunn ikke mobiltelefon - noe jeg mistenker at de fleste av dere her inne bruker daglig uten noe som helst problem. Pain og Photo Editor er bare barnematen i forhold. Har dere en attpåtil datamaskin som snakker morsmålet deres har dere et stort forsprang. Slå av internett i noen timer og lek med bilderedigeringsprogrammet deres istedet.
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Hanegal wrote:Slå av internett i noen timer og lek med bilderedigeringsprogrammet deres istedet.
Veldig godt forslag... ;-)

Man får ikke til før man forsøker, det er helt sikkert. Det er nok ikke så store datakunnskapene som skal til, det viktigste er at man bestemmer seg for å få det til, starter opp et bildebehandlingsprogram (eller et spesielt bildekrympeprogram) og begynner å klikke og teste. :D

Et spesielt lite program som kun tar seg av krymping av bilder, finner dere her.

Her kommer (igjen) teskjeforklaringen til programmet "Resize":
Inger Karin wrote: Programmet trenger ingen egentlig installering, bare pakk ut programfilen i en katalog, f.eks. C:\resize. Du kan godt lage en snarvei på skrivebordet (høyreklikk på skrivebordet -> new (ny) -> Shortcut (snarvei).)

Start programmet ved å dobbeltklikke den utpakkede filen - eller snarveien. Det er greit å kikke på innstillingene, under "options" klikk på "Maintain JPEG EXIF data" slik at det står en hake der (det gjør at data som ligger i filen, f.eks. om når bildet er tatt, bevares). Det er også mulig å velge "destination", dersom du vil ha alle bilder lagret et spesielt sted. Hvis ikke, så velger du "Save each new image to the location of the original", som forøvrig er standard. Da må du også passe på at feltet "Filename prefix" er fylt ut, her hos meg står det f.eks. "resized_" der. Da vil alle resizede filer få nettopp resized_ først i filnavnet.

Bildene velges fra menyen: File -> Add to list. La det stå hake i "Do resize" og "Do JPEG", da blir filene gjort om til jpg-format. JPEG-Quality står her på 80, velg ca. 75-80% til bruk på nettet.

Man kan velge å resize til en prosentvis størrelse av det gamle, til en gitt høyde eller bredde, eller til "Max Dim" som antagelig er det mest aktuelle her. Da angir man hvor stor lengste side på bildet skal være.

Selv bruker jeg sjelden eget program til å endre størrelse på bilder, det er jo ofte at jeg redigerer litt også, klipper og limer. Da er det Gimp jeg bruker. Det er litt mer omfattende. Det kan nok være nyttig for mange å ha et program som kun resizer bildene. :wink:

Lykke til!
Martin

Post by Martin »

Noe er visst feil. Eller er det hos meg ?
Nå nytter det ikke å legge inn bilder. Denne meldinga kommer opp.

"Kan ikke laste opp vedlegg til ./files/82_8cf96c4cd8eb60d15444c8f06deef932."
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Bjørg

Post by Bjørg »

Var sånn hos meg i går også. Men jeg prøvde å legge inn på Hagegal og der gikk det Så noe er mest sannsynlig galt.
Ser at et par som skriver på Matplanter også har fått det opp i går eller i natt.
Spennende å se når jeg kommer hjem om det er fikset.

Og jeg har prøvd nå også og det er likedann.

Bjørg
Hanegal

Post by Hanegal »

Ser det er flere her og der i forumet som har hatt problemer med dette de seneste to dagene, så det er helt sikkert ikke deres feil! :)
Lasse

Post by Lasse »

Problemet oppstod kveld 25. juli, årsaken til problemet og løsning arbeides med!
Bjørg

Post by Bjørg »

Og nå er tingene i orden Tror jeg ! Takk Lasse.

Bjørg
Martin

Post by Martin »

Martin wrote:Noe er visst feil.
Nå nytter det ikke å legge inn bilder. Denne meldinga kommer opp.

"Kan ikke laste opp vedlegg til ./files/82_8cf96c4cd8eb60d15444c8f06deef932."
Nå er det sånn igjen.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Regner med at Lasse har oppgradert programvaren, men at han har glemt å endre rettigheter på katalogen der bildene ligger. Det ordner han nok raskt... :D
Lasse

Post by Lasse »

Aiai, det ordnes fortløpende!
Inger E

Post by Inger E »

Eg får ikkje laste opp bilder lenger. Har gjor det før, men no får eg svar at det ikkje går. Bildet er forminska til 'liten web.'
Prøvde å laste det opp på fotogalleriet, men får der svar at biletet er for stort! Før har eg fått lasta opp i vanleg storleik,og det gjekk med eitt bilete for nokre få dagar sidan, og så kom det opp at det neste var for stort. Men når det som er så pass forminska og er for stort, så skjønar ikkje eg det slag.
Post Reply