Bilder som vedlegg i tråder?

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Bilder som vedlegg i tråder?

Post by Siri K »

Supert! :D
H2/H3 i hyttehagen
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

Så flott. :D
Var det denne "engelen" som landa til slutt? :wink:
Sommarfugl på tagetes.jpg
Sommarfugl på tagetes.jpg (119.35 KiB) Viewed 760 times
Fred-Arild
Bjørg

Post by Bjørg »

Jeg har ikke vært no særlig her den siste uka og sjønner at dette har gått seint. Litt for seint etter det en kanskje kan forvente. Betyr dette at i fremtiden,hvor langt dette måtte være da, så er det dette vi må regne med Dagesvis med feil når de oppstår.?
Litt surt synes jeg da. Var fint da vi hadde Lasse. Da ble feil retta opp ganske kvikt.

Bjørg
lavendel29
Herdighetssone: H2

Post by lavendel29 »

Jeg har endelig funnet ut hvordan man legger inn bilder til et innlegg, men nå viser det seg at de bildene som jeg tar med mitt nåværende kamera tar bilder som er mellom 5 og 6 megabyte, og da sier Microsoft Photo Editor at bildet er for stort. Hva gjør jeg da? Jeg kan jo beskjære bildet, men det er ikke alltid at det er noe å beskjære. lavendel9
fragro

Post by fragro »

Først ville eg ha endra innstillingane på kameraet slik at bilda tar mindre plass på kortet. Til skjermbruk bør ca. 1Mb halde i massevis.
Irfanview trur eg skal kunne redusere store filer. Det kan også redusere grupper av filer, og det kan vere ein fordel. :D
Programmet kan lastast gratis ned her:
http://www.irfanview.com/
Fred-Arild
lavendel29

Post by lavendel29 »

Takker for svaret fra Fragro, skal prøve det programmet du anbefaler. Å ta bilder med dårligere kvalitet er ikke aktuelt, for jeg skriver ut mange bilder også, også utsnitt, og jeg vet ikke på forhånd hvilke bilder jeg vil prøve å legge inn her eller andre steder.
lavendel29
Martin

Post by Martin »

Lavendel. Jeg har brukt Irfanview i mange år, og krymping av bilder er gjort på et øyeblikk.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Jeg har hatt flere digitale kameraer, som jeg har tatt bilder med og lagt ut her. Til alle kameraer følger det et program du kan laste inn i PC-en. Hver gang må jeg finne rette piksel-mengda som passer her på praten. Med mitt nye Canon EOS, og det tilhørende programmet, krymper jeg nå alle bilder til Hagepraten til 630 x 420 piksler (eller omvendt på stående bilder). Det går akkurat innafor grensene. Mobiltelefonbilder kan jeg også åpne og krympe i dette programmet. Det lønner seg, av estetiske eller typografiske grunner, å sette bildene inn i teksten, både inni - i nærheten av den forklaringa som ligger der, på toppen eller under, heller enn å legge dem ved. Jeg tar ikke bilder av kjempeformat. Men det skyldes at jeg overhodet ikke anser meg for å være noen stor fotograf. Men som kikker og blomstertitter er jeg formiddabel! Den eneste grunnen jeg ser til å bruke mengder av bytes er om jeg skal klippe ut motivet, heller enn å bruke makrofunksjonen. Trur mitt kamera mister mye lys om jeg må klemme brennvidden så mye inn. Lettere å klippe ut. Men det har jeg ennå ikke gjort. Får sjå.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
lavendel29

Post by lavendel29 »

Det lønner seg, av estetiske eller typografiske grunner, å sette bildene inn i teksten, både inni - i nærheten av den forklaringa som ligger der, på toppen eller under, heller enn å legge dem ved. Jeg tar ikke bilder av kjempeformat. Men det skyldes at jeg overhodet ikke anser meg for å være noen stor .....
Jeg forstår ikke helt hva du mener, tror jeg må ha det inn med teskje. Jeg trykker bare på vedlegg, er det noen annen måte å gjøre det på?
lavendel29
Post Reply