Hagepraten sperret av antivirusprogrammer

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Hagepraten sperret av antivirusprogrammer

Post by Inger Karin »

Jeg vet at flere ikke lenger kommer inn på Hagepraten fordi antivirusprogrammet blokkerer siden. Selv bruker jeg Linux Debian uten antivirus, men jeg har forsøkt i Windows med AVG, det gir følgende:
AVG-melding
AVG-melding
Symantec gir:
Symantec
Symantec
319784_418274958195558_100000391736277_84052885_966540928_n.jpg (11.14 KiB) Viewed 1763 times
Inger Karin

Re: Hagepraten sperret av antivirusprogrammer

Post by Inger Karin »

Nå får også jeg advarsel fra Opera (uten antivirus) når jeg går inn på siden. Opera har svartelistet siden...
Advarsel mot ondsinnet programvare

Det kan være farlig å besøke denne siden. Den er blitt innrapportert for å spre ondsinnet programvare.

Opera Software fraråder sterkt å besøke denne siden.
Håper noen kan ordne opp i dette snarest!
Inger E

Post by Inger E »

Same her. Eg har Eset antivirusprogram, og kjem ikkje inn. Får vite at sidene er sperra. Eg har berre brukt lesebrettet i det siste, og har sakna vêrmeldinga frå Bjørg, m.m.
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Jeg synes det er merkelig at Hageselskapet interesserer seg så lite for Hagepraten. Det er mange timer siden Bjørg først meldte fra om problemene. Administrator/teknisk ansvarlig abonnere på innlegg/emner i "Tekniske finurligheter", alt annet er meningsløst. Ta ansvar!
Inger E

Post by Inger E »

Vert vel inga endring i helga heller, no då! Jammen er det trist. Om ikkje anna, så eit lite pip om at ein arbeider med saka, ville vore storarta. Det er lettare å tilgi rot når ein veit at nokon bryr seg.
Bjørg

Post by Bjørg »

Her er helt reint her hos meg i dag. Det går litt merkelig tregt og jeg fikk advarselen i et glimt med en gang Så var den vekk og det var det.
Ja jeg var plaga noen dager. Men jeg "sneik" meg inn via bakveien. Men kunne jo ikke sitte å lese og skrive på den måten.
Noen har sikkert tatt afære nå og takk for det. :lol:

Bjørg
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Jeg får fortsatt advarsel fra Opera. Det betyr at siden er svartelistet og ligger i en database om skadelige sider. Hvis problemet er ordnet opp i, må Hageselskapet også kontakte dem.

Jeg vil jo også si at jeg savner informasjon fra Hageselskapet her. Virus/Malware er et stort problem i dagens samfunn, og det kan ha store økonomiske konsekvenser (ex. nettbank og identitetstyveri). At sidene ikke ble tatt ned når Hageselskapet ble varslet om ondsinnet programvare (ja, de har fått beskjed...) - og at det ikke gis noen videre informasjon om hva som blir gjort - er helt uakseptabelt. Det skal ikke være forumets brukere som selv skal avgjøre om de "tar sjansen" på at Hageselskapet har ryddet opp og fjernet ondsinnet programvare på sidene.

En sjelden gang er det "falsk alarm", det er fullt mulig å informere om det også.
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Jeg kommer ikke inn på Hagepraten via min Personal Computer (PC), og bruker derfor den på jobben, som ikke er fullt så personal... (Bildene mine og nettbanklog-inn'en er nok viktigere enn sensitivt jobb-relatert stoff). ESET varsla meg etter intens jobbing i forigår, eller kanskje dagen derfør. Trojaneren ble også identifisert og satt i karantene. Den samme beskjeden hver gang jeg prøvde å gå inn. Etter søk på nettet på akkurat denne trojaneren, fant jeg mange treff akkurat samme morgen som jeg fikk meldinga. Dette var på slike nettfrikersider der jeg stort sett oppfatter hva de snakker om men altså ikke hva de sier, eller hvordan de tenker å løse det. Litt som å lese en nederlandsk eller spansk avis. Du skjønner hva det handler om via germansk eller latin, men meninga og nyansene forsvinner, i dette tilfelle fordi jeg er for dum. Uansett tenker jeg at dette var et godt timet attack som skjedde samtidig mot en hel rekke steder, jeg tenker meg at det er passordstyrte sider, og at trojaneren er ute etter disse. At hagepraten ble ramma er vel normalt å tenke seg. Vi ser jo hvor ofte vi blir invadert av fiktive medlemmer. Jeg er så livende redd for virus, ormer og trojanere, at jeg ikke har vært inne på *praten' hjemmefra. Det er der passorda er gull verdt og identiteten min har mest å miste. Min ESET sender automatisk inn til sentrale databaser URL'er, adresser og henvisning til sider med suspekt innhold. Så det kan godt hende det er min (delvis) skyld at hagepraten er svartelista. Men Hageselskapet må jo ha fått melding om dette, så da er det ufattelig snålt at det ikke er noe å finne her. Vi som er brukere må snart aksjonere og kreve at vi får tilbake en aktiv og deltakende administrator. Dette er jo så, om ikke naivt eller infantilt, så i det minste ignorant, på grensa til det uansvarlige!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Homer 66
Herdighetssone: H2

Post by Homer 66 »

Og der var siden oppe igjen :D , litt hurtigere en både jeg og en del andre hadde spådd, hva var det som lagde krøll denne gangen mon tro??

Homer
Hagen er en jungel
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

I hvert fall førte mitt hasardiøse surf på Hagepraten forleden natt til at harddisken på jobbPC'en måtte nulles. Så hjemmefra blir det ingen kommunikasjon med dette nettstedet før vi har fått en utførlig rapport eller forklaring fra Hageselskapet. Jeg har ikke råd til å delta på hagepraten når sikkerhetsnivået er så lavt.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
pejahren
Herdighetssone: H3

Post by pejahren »

Men hvor blir det av en forklaring på hva som skjedde og hva som er gjort for at det ikke skal gjenta seg?

Er enig med Erik N i at man blir betenkt på å gå inn her med hjemme-PC og risikere full crash.
Den som finner stavefeil kan få beholde dem
Per Espen Jahren
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Det er helt ufattelig at "praten" er oppe og går igjen uten noen som helst kommentarer fra Hageselskapet. Det er mye jeg ville hatt svar på her før jeg tør å stole på at disse nettsidene er ufarlige å benytte nå. Er serveren renset for ondsinnet programvare, og er sikkerhetshull tettet? Hva slags ondsinnet programvare eller virus/orm er det snakk om? Har utenforstående hatt administrator-tilgang til forumet? Har utenforstående hatt tilgang til databasen? Har uvedkommende fått tilgang til data, f.eks. PM'er, passord og epostadresser? Hva bør medlemmene nå gjøre for å sikre seg videre (skifte av passord, epostadresse osv.)?
pejahren
Herdighetssone: H3

Post by pejahren »

Jeg har inntrykk av at Hageselskapet ikke har tatt inn over seg at vi lever i 2012, og spesielt de mulighetene Internett gir for kontakt med såvel nåværende som (eller og spesielt) potensielle medlemmer. Jeg fikk visse forhåpninger i fjor da OPV kom på banen med tråden om satsingen på ny nettportal for Hageselskapet. Men da de gamle lagssidene ble fjernet uten at de nye var oppegående, og vi var uten sider for hagelaget i 4-5 måneder, fikk optimismen og motivasjonen en solid knekk. Mange hagelag har vel nå valgt å basere seg på Facebook heller enn å satse på de tungt tilgjengelige lagssidene i Hageselskapets portal. Og nå virker det som om både OPV og tråden om den nye nettportalen (hårreisende) er forsvunnet.

Er det slik at vi medlemmer er et uønsket element for Hageselskapet? Og er det slik at vi lokalt tillitsvalgte er det samme? (Jeg forventer vel ikke å få noe svar på dette.)
Den som finner stavefeil kan få beholde dem
Per Espen Jahren
Mathea

Post by Mathea »

Jeg syns vi bør få et svar på det som skjer...
Inkhuldra
Herdighetssone: H2

Post by Inkhuldra »

Godt at forumet er oppe igjen, men helt høl i hue at det ikke kommer noen info om hva i hel-hvete som skjedde. Det er ikke ofte man opplever at etablerte hagefora kneler pga virus, så det lover sannelig ikke godt for framtida hvis ikke Hageselskapet engang gidder å gi beskjed.

Og beskjed skal komme umiddelbart, ikke to-tre dager etterpå. Sorry, ansvarshavere, men i 2012 er internett kommet dithen at slike ting gripes fatt i prompte, og at info i ettertid helst ikke kommer i ettertid i det hele tatt. Det vil si at så snart man er oppe igjen, så informerer man om hva man vet om status, uansett hvor lite man vet!

Jeg anbefaler herved Hageselskapet om å tre inn i det nåværende årtusen. Det er tolv år gammelt allerede, så de burde ha hatt god tid til å tilpasse seg. Skjerpings! :roll:
If at first you don't succeed
skydiving is not for you
Post Reply