Hagepraten sperret av antivirusprogrammer

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Timanna
Herdighetssone: H7

Re: Hagepraten sperret av antivirusprogrammer

Post by Timanna »

Helt enig med pejahren. Jeg har absolutt inntrykk av at vi medlemmer er no' heft. Hageselskapet har folk ansatt, de får lønn av vår kontingent, men gidder de ta ansvar? Ær'e så nøye'a?
Nå må noe skje, man kan ikke leve i fortiden selv om man er nesten 130 år. Mitt inntrykk er at man mener "det som var bra den gangen, det er bra nok nå også".
Jeg kjenner organisasjonen ganske godt, godt nok til at jeg har meldt meg ut av styre og stell og synes jeg har godt grunnlag for å uttale meg. Dette er en dinosaurorganisasjon.
Hadde det ikke vært for Hagetidend og Tommy Tønsberg, ville jeg ha meldt meg ut for lenge siden.
JohnnyHe
Herdighetssone: H2

Post by JohnnyHe »

Har selv ikke hatt problemer hverken hjemme (Kaspersky beskyttelse hjemme, eller på jobb hvor jeg ikke vet hva som beskytter datatrafikken).
Synes at Hagepraten har en ryddig og riktig filosofi når det gjelder kritikk.
Gjentagende ganger så ber de om at om det er problemer så ta kontakt via kontaktinfornasjon som er oppgitt på nettsidene, har full forståelse at de ikke kan besvare alle kommentarer som kommer frem i denne eller andre tråder.
Hagepraten bør være en plass hvor alle meninger kommer frem selv i frustrerte situasjoner og takhøyden bør være stor, dette er noe ihvertfall jeg setter pris på uten at sensuren er for hard som jeg har opplevd i andre fora.
Er sikker på at kommentarer/kritikk blir registrert og tatt med videre i arbeidet med å utvikle den "nye hagepraten" som jeg forstår enda ikke er helt ferdig.
Selv har jeg unnlatt å benytte denne eller andre tråder til kritikk eller meninger om elementer som kan bedres, har istedenfor tatt direkte kontakt via det som er oppgitt som kontaktinformasjon og kan meddele at jeg er imponert over responstid, oppriktighet og innhold i svar.
For all del, vi må ikke slutte og kritisere eller kommentere, bare ha i bakhodet at dette er en offentlig sted i forhold til hvilke ord og fraser som blir brukt :)

Mvh.
Johnny
pejahren
Herdighetssone: H3

Post by pejahren »

Jeg vet ikke hvem JohnnyHe sikter til som har brukt upassende ord og fraser. Jeg føler meg ikke truffet, jeg kan stå for alt jeg har skrevet, og jeg har heller ikke reagert på noen andres språk i denne tråden.

Det er greit at jeg kan sene en forespørsel til postkassen i Hageselskapet og få svar på hva som har skjedd og hva som er gjort (kanskje). Da vil jo jeg til og med vite noe ikke alle andre her inne vet, Jippi! Det er ikke poenget - penger er at Hageselskapet for ti timer siden, med en gang problemet var løst, skulle ha lagt en post hvor de orienterte om hva som forårsaket at Hagepraten var utilgjengelig i flere dager, hva som har blitt gjort og om brukerne bør ta eventuelle forholdsregler.
Den som finner stavefeil kan få beholde dem
Per Espen Jahren
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Post by Inger Karin »

Jeg varslet forumets administrator lørdag morgen. Forumet var oppe og gikk i timesvis etter det. Jeg tror ikke du helt har forstått alvoret i dette, JohnnyHe.
Etter det som har skjedd de siste dagene, må det være en selvfølge at Hageselskapet gjør hva de kan for å informere om hva som har skjedd og om sidene nå er virusfri. Likeledes om hvilke skader brukerne kan ha blitt påført.

Håper dere alle i det minste har skiftet passord på forumet nå, og at dere ikke bruker samme passord på viktigere nettsteder.
Miamaria

Post by Miamaria »

Hadde Hageselskapet informert fra starten av, så hadde vel ikke denne tråden vært så lang. Og det hadde ikke vært noen spørsmål lenger som trengte å besvares.

Når det er meldt ifra på lørdag, hører det ingen plass hjemme at den eneste artikkelen som har kommet ut på hovedsiden siden da er om hvor viktig det er å vaske bær. Tatt i betraktning hvordan man håndterer dette, synes jeg det er åpenbart at alle som har uttalt seg i denne tråden har mer enn nok i bakhodet at dette er et offentlig sted.

"Registrert" er forøvrig det rette ordet. Jeg håpet en gang i tiden på litt mer, men i forhold til informasjon er det dessverre ingen utvikling i bedrings retning å spore, tydeligvis. :(
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Jeg trur jeg må ha vært svært uheldig og var inne på 'praten' akkurat idet dette Trojanerangrepet kom. Det var muligens derfor jeg ble 'truffet'. Alle hageprattilkoblingene ble prompte avvist av antivirusprogrammet. Da jeg seinere brukte Jobb-PC'en var det jo enda en gigantglipp. Den må være kopla på intranettets hovedserver for at sikkerhetssystemet skal fungere ordentlig, og det var jeg altså ikke. Tøvete sjølsagt. Forøvrig enig i at vi ikke skal angripe hele Hageselskapet og alle dets medlemmer for svikt i administrasjonen av Hagepraten. Mine sukk og frustrasjoner er bare rettet mot sjølve det faktum at vi er et hundretalls ivrige storbrukere av dette stedet, med oppi flere besøk per dag, men at moderator-administrator ikke er i nærheten av denne frekvensen. Det gjør at det kan oppstå sjukdommer, virus og smitte uten at det blir stoppa fort nok. Synd at det ikke går an å diskutere bare akkurat dette uten at det skal komme en skokk og ta for seg hele moderorganisasjonen og alle mulige andre frustrasjoner en har i forhold til den.
Nå kom det ingen advarsel eller innrapportering av hagepraten da jeg klikka meg inn, så da tar jeg sjansen på å reinntre. Jeg fikk altså beskjed om at det var en JS/Iframe.DK trojaner (25.5.12). Seinere var den utvikla til JS/Iframe.DU trojaner (28.5.12). Jeg har en sterk mistanke om at det er slike som bevisst går etter passord, og finner dem etterhvert som de blir brukt. Sjølsagt har jeg ikke bare forskjellige passord, men opererer med noen grupper, og hagepratens, -gals og andre slike pratesteder bruker jeg nok ikke av de mest kompliserte og sikreste. Da måtte jeg nesten ha lagra dem et sted, og så var jeg like langt... Men nå må jeg over i sjølve forumet, hagan er så ulidelig vakker nå, og jeg må bare få ut noen heftige blomsteropplevelser!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
embla

Post by embla »

Jeg vet ikke om jeg skal gråte eller le her jeg....
Dette føyer seg jo fint inn i rekken av utrolig arrogant oppførsel fra Hageselskapet.....
Driver de og styrker omdømmet sitt kanskje ? :roll:
Mvh
Kirsten
Tommy

Post by Tommy »

Hei alle! Jeg får begynne med å beklage det som er skjedd. Det skulle ikke ha skjedd og er fryktelig leit. Beklager spesielt overfor dere som har fått noe ødelagt.
For å svare på det jeg kan svare på nå. Hagepraten er flyttet til en server hos et web-firma som skal ta seg av det tekniske fremover, samt sikre at sikkerheten er på topp.
Inger Karin, og flere av dere andre spør om flere relevante ting, som jeg ikke umiddelbart kan besvare, men jeg lover at jeg skal finne svar og få meddelt dem til dere så snart jeg har dem.

Dere hører fra meg igjen.

Tommy (Fantes det en flat smiley skulle vi brukt den nå...)
Martin

Post by Martin »

Jeg har både PC og mac, og alt virker som det skal på begge maskiner i dag.
(Bildene i dagens tråder er lagt inn på min hjemme-pc).
Ingen virusvarsler og alt ok. :D
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Jeg veit ikke om det er noen sammenheng, men etter at jeg et par dager forgjeves forsøkte å komme meg inn på Hagepraten, brøt PC'en min nærmest sammen på mandag: Plutselig kunne jeg ikke bevege meg noe sted, og det poppa opp stadig nye advarselstrekanter :shock: Det var ganske skummelt å se hvordan skjermen stadig endret seg, uten at jeg kunne gjøre noe med det.
Etterhvert kom det opp en melding om at jeg umiddelbart måtte reparere et kritisk problem (såpass skjønte jo jeg også!) Men jeg hadde helt mistet kontrollen, og kunne ikke gjøre noe som helst... Da poppet det (svært så beleilig!?) opp en "veiviser", - som førte meg til et kjøpeprogram... !!? Programmet het S.M.A.R.T.
Så lettlurt er jeg likevel ikke! Jeg ringte en venn, som sjekket på nettet. Det viste seg å være en felle for å få meg til å oppgi personopplysninger, slik at man blant annet kan få tilgang til bankkontoene mine. Kjekke greier :twisted:

Nå har PC'en vært hos doktoren, og skal være frisk igjen :) Men la dere for all del ikke lure av S.M.A.R.T.!!!!
Jette
OPV
Herdighetssone: H2

Post by OPV »

Jeg har bedt administrasjonen om at de ser på dette og at vi får beskjed om hva feilen skyldes og hva man skal gjøre for å sikre seg at dette ikke har ført til problemer for den enkelte.

Jeg kan tenke meg at dette skyldes at den maskin Hagepraten nå er flyttet til (hos et firma som tilbyr drift for mange nettsider) er blitt infisert via bakdører hos andre brukere. Eller at den utgaven vi har av phpBB har hatt en svakhet som noe har utnyttet.

Jeg beklager det inntrufne. Vi skal prøve å få satt i verk rutiner som håndterer dette.
Ole Petter Vik, Asker
Tommy

Post by Tommy »

Hei! Her kommer litt mer info.
Vårt web-firma som heretter skal ta seg av den tekniske biten ved Hagepraten forsikrer meg om at alt nå er i orden. Hagepraten er snart på en ny server, dn vil bli lagt over iløpet av kvelden. Det betyr nedetid utover kvelden og muligens morgendagen. Programvaren for praten er oppdatert, rensket og sikkerheten ivaretatt.

Kommer det noe mer info vil jeg gi dere beskjed.

Tommy
Inger E

Post by Inger E »

Takk, Tommy! Flott at du tenkjer på oss!
Mathea

Post by Mathea »

Takk for opplysningen :)
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Jeg savner fortsatt svar på mye av det jeg spurte om i PM og i tidligere innlegg.
Hva slags ondsinnet programvare eller virus/orm er det snakk om? Har utenforstående hatt administrator-tilgang til forumet? Har utenforstående hatt tilgang til databasen? Har uvedkommende fått tilgang til data, f.eks. PM'er, passord og epostadresser?
Jeg har også flere ganger spurt hvor henvende seg vedr. tekniske problemer ved forumet nå etter Lasse sluttet, og denne saken viser vel at det tar altfor lang tid å nå frem.
Post Reply