Enorme mengder spam etter at Hagepraten ble hacka!

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Post Reply
MonaHN
Herdighetssone: H1

Enorme mengder spam etter at Hagepraten ble hacka!

Post by MonaHN »

Er jeg den eneste som nå får 30 tilbud om større penis hver dag? Dette har skjedd etter at Hagepraten hadde ubudne gjester. E-postadressen min er ikke oppgitt på noen nye nettsteder i det siste :(
Martin

Re: Enorme mengder spam etter at Hagepraten ble hacka!

Post by Martin »

Jeg har ikke fått noe tull i det siste.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Post by Inger Karin »

Jeg har ikke merket noen økning. Jeg har jo forsøkt å spørre mer konkret om hva slags tilgang på serveren (eller i forumet/databasen) de uvedkommende har hatt, men Hageselskapet bagatelliserer det hele. Det er skremmende. Jeg vil absolutt ikke utelukke at det kan ha foregått tyveri av informasjon.

Det er nok lurt å bruke en annen epostadresse til nettfora enn til mer seriøs epost. F.eks. en hotmail-adresse, eller en du bare kan avvikle hvis spammen tar overhånd.
Erik N

Post by Erik N »

Jeg får heller ikke noe slikt. Veit ikke hvor viktig det er, men da første kontraktperiode med ESET (stort og litt dyrt europeisk antivirusprogram) gikk ut høsten 2011, sendte jeg et ærlig spørsmål til dem om det virkelig var nødvendig å bruke dette programmet. Det finnes jo så mange gratistilbud på nettet. Svarene jeg fikk overbeviste meg om nødvendigheten. Ettersom jobbmaskina ble angrepet i så stor grad at jeg måtte nulle harddisken, mens min hjemmePC gikk fri (Og det muligens var derfor alarmen gikk så fort (?)), har jeg funnet ut at akkurat dette virusprogrammet tar vekk all drit på vei inn i maskina. Ja, det koster, men: Aldri mer spam og farlige angrep! Om jeg ikke tør å rense/ scanne maskina sjøl, kan jeg be dem gjøre det online. De svarer faktisk også på telefonen, per epost eller på kontaktsidene. Mennesker med kompetanse. Jeg anbefaler at du får gjort en skikkelig djupscanning, eller får hjelp til å konfigurere filter og hvadetnåheter.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Jo, Erik, det er helt klart viktig med et godt antivirusprogram. Likevel hjelper det ikke det minste dersom utenforstående har fått tilgang til dine data på Hagepratserveren.
Inger E

Post by Inger E »

Eg har heller ikkje merk noko meir spam. No brukar eg mest iPad, og her har eg aldri fått spam. På pc har det og vore lite idet siste.
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Spam får man fordi uvedkommende har fått tak i epostadressen. Det kan være forskjellige årsaker til at andre får tak i den, bl.a. at man selv legger den igjen synlig på nettet, det kan være nettfora uten tilstrekkelig sikkerhet, det kan være din egen maskin som er dårlig sikret, noen sender epost med synlig kopi til alle de tror de kjenner osv.

Når epostadressen din først har kommet på avveie, spiller det ingen rolle om du henter eposten med iPad, android, PC eller annet. Da blir det filtrering av spam som blir det viktige. Eller skifte epostadresse.
MonaHN

Post by MonaHN »

Ok, spamfilter jeg ikke har trengt på ørten år er nå igjen aktivert... Problemet er bare at selv mail som ikke er spam havner i filteret :)
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

Jeg har ikke merket noen økning etter dette angrepet. Dukker opp en og annen spammail og et og annet "uimotståelig" tilbud om mange millioner $ fra diverse advokater og banker, men ingen markant økning eller endring etter at hagepraten ble hacket.
salvia

Post by salvia »

Ingen økning her heller.
Post Reply