planter som blir spist

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Post Reply
mair-han

planter som blir spist

Post by mair-han »

Hei har oppbevart mine pelargonier i stua i vinter og har 2mm små hvite "dyr" som har tatt knekken på 4 planter og det er mange på de 4 andre som er igjen, de drysser av plantene og ned på jorden. Enkelte blader krøller seg også. Dette er flere år gamle planter. Hva slags dyr er dette og hva kan jeg gjøre for å bli kvitt de. hvordan kvitter jeg meg med jorden for å ikke spre dette.

Har også et bed som plantene blir spist og ogdet står bare tynne pinner igjen kan dette være maur? Det er liten maur i bedet. Har prøvd å bli kvitt mauren med maurkverk uten hell.

Skal vaske ned drivhuset hva bør jeg bruke?
Kirsten

Re: planter som blir spist

Post by Kirsten »

Hei, og velkommen hit!

De hvite dyrene kan være hvitfly (hvis de har vinger) eller ullus dersom de ser ut som små ulldotter og holder seg i ro. Hvis det er hvitfly, ville jeg tatt plantene med i dusjen og dusjet godt med litt mer enn håndvarmt vann. Pass på å dusje godt også undersiden av bladene. La plantene tørke godt før du setter dem tilbake i vinduskarmen. Denne behandlingen må gjentas så snart det viser seg nye hvitfly.

Ullus er langt verre å bli kvitt. Du kan prøve å vaske dem vekk med en bomullsdott dyppet i rødsprit. Du får også kjøpt "giftpinner" i hagesenteret som skal stikkes i jorden. Disse kan brukes som en nødløsning på prydplanter - det er i hvert fall både mer effektivt og skånsomt for omgivelsene enn å sprøyte med gift. Jeg synes ikke det er greit å bruke dem utendørs, og selvfølgelig heller ikke til matplanter.

All jord innenfra (om enn ikke med "giftpinner" i) bruker jeg enten direkte i frilandsbed eller jeg lar den få et opphold i komposten først - alt ettersom hva som er mest praktisk i øyeblikket. I drivhuset ville jeg ikke tatt jord som det kan være utøy i, men på friland spiller det liten rolle. Du kan få utøy på friland også, men det kan komme hvor som helst fra.

Jeg tror ikke det er maur som spiser på plantene i bedet ditt. Hva slags planter er det? Hvis du legger ut bilder av skadene, kan det være lettere å se hva det kan være.

Vask av drivhus har jeg ingen erfaring med, men jeg ville brukt litt Sunlight oppvaskmiddel på alt som er av glass eller plast. Du kan bruke det samme på øvrige deler, eventuelt grønnsåpe der - og kanskje litt salmiakk hvis du trenger noe kraftigere.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Post Reply