Søkefunksjonen, hvordan bruke

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Post Reply
salvia
Herdighetssone: H4

Søkefunksjonen, hvordan bruke

Post by salvia »

Jeg synes ikke jeg får til å bruke søkefeltene her så godt. Det er særlig når jeg vil finne kombinasjoner, f.eks. forkultivering gresskar friland, eller spiretid temperatur Cosmos og sånt. "Avansert søk" hjelper ikke meg. Er det noe jeg ikke har funnet, som kan gjøre søkingen mer effektiv, mer selektiv?
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Søkefunksjonen, hvordan bruke

Post by Erik N »

Jeg har funnet ut at det beste er å søke veldig vidt først. Og så søke videre i de utvalgte søkeresultatene etterpå. "Avansert søk" og for spesifikt innledende søk fordrer jo at plantenavn og slikt er skrevet helt rett (noe som langt i fra stemmer på nettet, også her på 'praten'), og at kombinasjonene finnes! Ofte må en også gå på internett å finne norske betegnelser først: Ved et søk på google fant jeg det norske navnet 'Pyntekorg' for Cosmos. Det ga 36 treff her på Praten. Cosmos ga 59 treff. Ikke helt sikker på at det var de samme treffa på begge orda.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
salvia
Herdighetssone: H4

Re: Søkefunksjonen, hvordan bruke

Post by salvia »

Takk. Da har jeg akkurat prøvd det.
Gikk på matplanter, søkte på gresskar, søtke derfra på forkultivering. Jeg fant det jeg lette etter, dvs IMs tommelfingerregel om 6 ukers forkultivering før utplanting på friland for alt mulig som ikke skal såes på friland.
Så på prydplanter, søke på cosmos, så på temperatur: 0 treff. Så tilbake igjen og søke cosmos, så spiretid: 0 treff. Cosmos og forkultivering: 0 treff. Men det har kanskje ikke blitt skrevet om.
Post Reply