Moderator: Server-brannmur er alt for streng!

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Inger E

Re: Moderator: Server-brannmur er alt for streng!

Post by Inger E »

Det kan no ikkje vere hennar maskin som har problem, når det og hender andre? Var brannmur i Norge som stoppa det, fekk eg vite. mitt spørsmål var sendt til ein datakunnig, fekk eg vite, men denne personen har ikkje teke seg bryet med å svare. Men eg er no heime att, så då så. Men det kan nok hende eg reiser ut att, og då er det kjekt å kunne ha kontakt.

Men når eg fekk beskjed om at eg måtte ta kontakt med den/dei som hadde med brannmuren å gjere, så trudde eg det måtte vere Hageselskapet. Om ikkje anna, så burde dei kunne fortelje meg kor eg skulle henvende meg. Eller er det dumt tenkt?
Og om ikkje Hageselskapet skulle vere den rette til å rette opp medlemslistene på praten, kven skulle så vere det?
Tenk om vi hadde hatt ein Lasse, om ikkje anna enn ein gong i veka!
Last edited by Inger E on 14 Mar 2016, 17:01, edited 2 times in total.
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Nei, det er vel som Arisaema sier i starten av tråden her (som jeg ikke har fått med meg før nå i det siste. At denne server-brannmuren (gresk for meg) er for streng. Kunne sikkert lett vært endret på.

Er det noen som leser og skriver her for tiden som er datakyndige nok, og er villige til å å administrere forumet?
Solveig

Post by Solveig »

Du vet å få sagt det du, calypso :lol: :lol:
Martin

Post by Martin »

Det er synd, men etterhvert gir man bare opp å si ifra om useriøse brukere også.
Det er jo ingen som tar tak i det, og Hageselskapet lar Praten forsøples.

Siste registrerte medlem heter Rolandro, og jeg har ikke tenkt å åpne hjemmesiden hans. :x
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Solveig

Post by Solveig »

Ser at Hageselskapet har fått ny hjemmeside, men jeg fant ikke noe om Hagepraten der. Er det noen som vet om den skal videreføres eller om den forsvinner? Hvis den får leve sitt eget liv, uten noen form for kontroll, så kan det bli mye rart som skjer...
Martin

Post by Martin »

Jeg har også lagt merke til at de ikke har noen peker til Hagepraten lengre,
og ikke tar de fatt i at useriøse brukere registrerer seg i hopetall.

For ei stund siden ringte jeg og spurte om de er i ferd med å legge ned Praten.
Jeg ble satt over til Jens "ettellerannet", og han sa at de ikke har planer om det.
Men det er ikke penger til at noen kan ta seg av dette.

Jeg argumenterte med at det i realiteten er nedleggelse som er følgen av manglende oppfølging,
og da svarte han kort at han ikke hadde mere å si om saken. :?
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
calypso

Post by calypso »

Det er lenge siden det ble tydelig at DNH ikke ønsker denne formen for "toveis kommunikasjon" med medlemmer (og mulige medlemmer ?)
island monkey

Post by island monkey »

Den nye siden utestenger ikke meg - den gamle gjør fremdeles det, også på vanlige Hageselskapsider med info osv.
Om de dropper hele forumet uten videre skal jeg bli ganske sjokkert. Det er jo ren sløsning og bortkasting av veldig mye god info. Det ville også vært galskap: se hva sociale medier gjør for å få tak i folks bilder. Hageselskap ble gitt veldig mange fantastiske bilder gjennom årene, om ikke noe annet.

Jeg tror at jeg skal sette i gang med å nedlaste noen favoritter, innen uhellet slår til.
Jeg ler fremdeles av den, og ellers vrimler det av veldig kjære minner. Og så hele historien om Norges største gresskar noensinne - alt raust gitt og eiet av Hageselskap. Det ville vært fulstendig uforståelig om de dumper det hele.
Og herregud, mye av det Erik N har bidratt med..
Men letefunksjonen kunne det veldig godt gjøres noe med; det er veldig vanskelig å finne noe igjen, selv om en husker tråden og de riktige leteord.
Inger E

Post by Inger E »

Ja. kven veit. Svaret eg fekk på Facebook, var litt skremmande. Då eg spurde om kva dei ville gjere, og kvifor dei ikkje fjerna namn på folk som var død for mange år sidan. Dei var ikkje sikre på om det var deira jobb! Det må då koste litt å ha ein person til å fylje med på FB og, men det har dei råd til. Eg ville tru at Hagepraten skulle vere like viktig, om ikkje viktigare, og det er då så mykje lettare å finne att stoff her. Ser at det er komne mange nye her i det siste. I haust fekk eg inntrykk av at dei ville oppgradere praten.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg fatter hva du mener med at de som har beklagelig nok gått fra oss står fremdeles notert som medlem, men stemmer ikke det at når en sletter navnene, så slettes automatisk også alle innleggene deres? Det ville jo vært et enormt tap om innleggene til Orchis ville slettes, og de til Inkhuldra, m. fl.?
Helt bortsett fra at det ofte ville ødelagt trådene de begynte eller var med i. Om de har bidratt til de grader som disse to f eks, så ville det kanskje vært bedre å få noe tegn etter navnet, for å peke på at de ikke lenger er blant oss - levende, i alle fall?
Solveig

Post by Solveig »

De er visst litt hårsåre de som har ansvaret her, men de må tåle å få spørsmål og også litt kritikk. Kritikk kan være konstruktiv også, hvis de makter å ta det til seg. Når de starter et forum, må de følge det tett opp, ellers bør de la være. Hvis ting bare får leve sitt eget liv uten kontroll, da kan det få store konsekvenser for brukerne (fare for hacking, virus osv.).
Vi kan bare håpe på at Hagepraten kommer etter på den nye hjemmesiden, de trenger bare litt mer tid på seg...
Inger E

Post by Inger E »

Einig IM . Det du seier, har eg ikkje tenkt på. Det er ikkje berre dei som har gått bort, eg tenkjer på, men alle dei sommerregn er listefyll, om eg kan kalle dei det. Folk som berre har vore innom ein gong eller to, og som aldri har hatt eit innlegg. Ei opprydding hadde ikkje vore så gale.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Hvis Hageselskapet får mye bryderi med Hagepraten, så vil det i seg selv være et argument for å legge den ned. Så en masse "sinte innspill" er ikke så lurt... :shock:

Det er egentlig ikke mye oppfølging som trengs. :wink:

Om en moderator/kontaktperson kan fjerne spam etter at det er blitt meldt inn fra et medlem er en langt kommet.

Og så kan moderator legge inn "ikke lenger medlem" i stedet for innmeldingsdato for avdøde medlemmer, det forutsetter selvsagt at noen melder fra om at dette skal gjøres. Det samme for medlemmer som selv sier fra at de ikke vil være med lenger, om noen skulle ta bryderiet med det.

HVIS DET ER MULIG i slike forum, så kunne automatisk utmelding etter en viss tid uten aktivitet være en ide. Har du ikke hatt aktivitet på f.eks. 2 år, så kommer "ikke lenger medlem" ved postene du har skrevet. Har du ikke deltatt i det hele (null poster), så slettes du helt uten at der er igjen spor i medlemslisten.

Når jeg ser at noen som i sin tid var veldig aktive og nå ikke er det, kommer opp som fødselsdagsbarn (med høy alder), så tenker jeg at sånn vil ikke jeg "poppe opp" hvert år. Hverken her eller andre steder...

Fødselsdato kan med fordel fjernes fra medlemsopplysningene for alle, hvis det kan gjøres med ett pennestrøk. Men hvis det må gjøres for en og en fra Hageselskapets side, så har jeg forståelse for at det må være som det er. Da får heller medlemmene "tenke sjæl", det gjelder ellers ved all ferdsel på internett...

Jeg tror at Hagepraten er et pluss for Hageselskapet. Når noen finner forumet og får hjelp så får de et positivt inntrykk av hagesaken og Hageselskapet og det kan i neste omgang føre til rekruttering. :wink:
Last edited by Lille_blomst on 14 Apr 2016, 10:40, edited 1 time in total.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

Som det er nå så er det noe vi som medlemmer kan gjøre for å ivareta oss selv selv : 
Fjerne bosted og heller legge inn vekstsone (det er jo også mer relevant i diskusjonene).
Fjerne fødselsdato, om det er lagt inn.

Vi har selv et ansvar for "nettvett"; altså hvor mange opplysninger vi legger etter oss og hvor identifiserbare vi vil være nå og i ettertid... Dette blir en bare mer og mer klar over dess lenger vi "lever med" internett på godt og vondt...
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Lille_blomst wrote:*
HVIS DET ER MULIG i slike forum, så kunne automatisk utmelding etter en viss tid uten aktivitet være en ide. Har du ikke hatt aktivitet på f.eks. 2 år, så kommer "ikke lenger medlem" ved postene du har skrevet. Har du ikke deltatt i det hele (null poster), så slettes du helt uten at der er igjen spor i medlemslisten.
Jeg tror dette er den beste måten å gjøre det på. Det vil være en uoverkommelig oppgave for de som drifter forumet å verifisere at en bruker virkelig er død.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply