Impregnering av stokker

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Post Reply
gsoler
Herdighetssone: H3

Impregnering av stokker

Post by gsoler »

Hei!

Har funnet noen fine stokker (gran tror jeg), av litt årgang, som jeg tenkte å sette i jorden for å lake noen klatreapparater.

Noen tips til endebehandling (evt. ikke) som gjør at de kan stå i jorden en 10 års tid?

Skal feste en til fjell også, og da tenkte jeg å bruke noen stolpestøtter
http://www.byggmakker.no/produkter/jern ... d-330x26mm
Og skal feste noen sammen. Tenkte da å bruke galvanisert patentbånd. Noen bedre ideer?
Stor kramper hadde kanskje vært finest, men hvor får jeg tak i det?
Øko og permakultur,
Nome Telemark
phantom blot
Herdighetssone: H2

Re: Impregnering av stokker

Post by phantom blot »

Jeg har brukt Owatrol-olje og det holder ganske bra, jeg brukte den type man pensler på så det trekker gjennom treverket, smurte på til det var mettet og gjennomtrukket. Det tar ganske lang tid for å tørke, spesielt det siste laget som er en mer tyktfyltende olje (fra en annen boks). Om det varer i 10 år vet jeg ikke, men jeg kan fortelle at selv om treverket ikke ser like fin ut som et nypusset båtdekk, er det ingen tegn til råte eller forvitring 7 år etter. Det har fått slike sorte renner og flekker i overflaten. Jeg har hørt ulike type epoxy behandling av treverket varer veldig lenge, men jeg fant ingen slike da jeg skulle gjøre jobben, dessuten er de visst ganske giftig. Du sparer ikke penger på det, men du får bruke stokkene du har sett deg ut. Jeg tror egentlig ikke Owatrol er ment som endebehaling i stokker som skal ned i jorden, men det har funket. Det rimeligste er å kjøpe trykkimpregnert og det varer lengst.
gsoler
Herdighetssone: H3

Post by gsoler »

Takk! Skal sjekke ut Owatrol-olje nærmere :)
(Den er prmert til metall slik jeg forstår)

Har noe grønn oljebasert veggmaling. Kanskje jeg bare kan tynne ut den og smøre på et par lag?

Ja, 2x 2"x4" imp er sikkert best. Men blir jo ikke så fint som stokkene jeg har funnet da :)
Øko og permakultur,
Nome Telemark
phantom blot
Herdighetssone: H2

Post by phantom blot »

Owatrol er ganske bra, resinbasert olje brutk på båter, dører og slikt. Det er nå man pensler den på så det trekker gjennom man får langtidsbesyttelse. Jeg tror Benarolje og det er tilsvarende stoff fra ulike produsenter. Om du er heldig og har en produsent av trykkimpregnert treverk nær deg er de kanskje villig til å ha stokkene dine i tanken sin.
Post Reply