Krympe og rotere bilder

Spørsmål om tekniske saker og ting på Hagepraten, og informasjon angående oppgraderinger og nedetid.
Post Reply
Solveig

Krympe og rotere bilder

Post by Solveig »

Tenkte jeg kunne legge inn litt om krymping og rotering av bilder, i tilfelle noen har bruk for å vite litt mer. Det ville vært synd om vi gikk glipp av flotte hagebilder, fordi eieren ikke greide å vise de her.
Hvis noen har andre og enklere alternativer, så fortell gjerne om det.

Det enkleste er å bruke Paint. Da slipper du å laste ned noe eksternt program og det er lett å bruke. Det er best å kopiere de bilder du vil krympe over i en egen mappe, og så krympe disse, i tilfelle du senere får bruk for originalen, i opprinnelig størrelse. Kall den nye mappen "krympa bilder" eller noe i den dur. Kopier alle bilder som skal krympes over i denne mappen og åpne så mappen. Høyreklikk på et bilde og velg åpne i, før musepekeren til den siden hvor du ser en liten svart pil og velg så Paint på den lista som kommer opp. Når programmet åpnes, ser du en liten tekst over bildet med endre størrelse. Klikk på denne teksten og i vinduet som da kommer opp, klikker du på piksler. Legg merke til hvor det høyeste tallet står og overskriv det med ønsket størrelse, f.eks. 650 eller 750. Når du lukker programmet velg lagre og bildet krympes. Hvis bildet står feil vei, gjentar du prosessen, men velg roter i steden for endre størrelse. Velg roter høyre eller venstre, alt etter hvilken vei det skal.. Husk å lagre når du lukker programmet igjen.
De forskjellige forum kan ha forskjellige krav til billedstørrelse. Du ser den nye størrelsen på bildene ved å føre musepekeren over bildet. Original størrelse er gjerne rundt 4,30 MB og det er svært! Noen godtar bilder som har maks bredde på 750 pixler, mens andre tillater kun 100 kb størrelse.

Med noen programmer kan du krympe mange bilder i en og samme prosess, men det går visst ikke med Paint.

Det finnes også gratisprogrammer som du kan laste ned fra nett, f.eks. Faststone Photo Resizer. Hvis du heller vil ha et mer komplett billedbehandlingsprogram så har Faststone et som heter Faststone Image Viewer (den siste oppdaterte versjonen ligger helt øverst) . Det kan også brukes til å krympe bilder med. Nettstedet "Din side" har omtale av dette programmet her. Det er gratis for privatpersoner.
Xn View er også gratis og kan brukes til div. billedbehandling som bl.a. justering av størrelse.
Last edited by Solveig on 09 Nov 2015, 16:58, edited 2 times in total.
Inger E

Re: Krympe og rotere bilder

Post by Inger E »

Gjeld dette alle pcar? Eg hadde eit greit program på den gamle stasjonære, men det finn eg ikkje på den bærbare. Kom berre til rediger bilde, men fekk ikkje forslag om å endre størrelse. Den gamle knela heilt, kan ikkje slå den på ein gong!
Solveig

Post by Solveig »

Paint er et program som vanligvis ligger i Windows og følger med alle PC-er. Hvis du ikke vet om du har det, kan du gå til Bilder/ Mine Bilder (forskjellig navn alt etter operativsystem). Dobbelklikk på et hvilket som helst bilde så Windows Fotovisning (eller hva det heter på din PC) åpner seg og du ser hele( og kun det ene) bildet du klikket på. Høyreklikk på bildet og se om du ser en tekst med Åpne i . Før så musepekeren til den ene siden (der du ser en liten svart pil) og se om Paint står på lista i den boksen som kommer opp. Gjør den det, er det bare å gjøre som beskrevet i "bruksanvisningen" jeg la ut. Møter du på problemer, så spør igjen. Husk at alle har vært nybegynnere en gang. Jeg måtte ha alt inn med teskje, så jeg har nok slitt ut enkelte enkelte rundt omkring :oops: . Stakkars folk... :lol: :lol: .
Lykke til!
Martin

Post by Martin »

Kjempeflott tiltak Solveig.
Når det er gjort et par ganger blir det ren rutine.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Solveig

Post by Solveig »

Jeg gjorde det fordi jeg håper det kan hjelpe flere til å få lagt inn bilder. Så nå venter jeg i spenning, og håper mange viser frem hagene sine :wink: .
Inger E

Post by Inger E »

Takk, eg fekk det til! No er det berre å få samla bileta som kan bli kronglete. Eg er som sagt ikkje nok kjend med maskinen, dessutan er eg så omtrent utan kunnskap i data. Eg hadde heldigvis att ein del bilete på fotoapparatet, så det har eg fått lagt inn på den nye pcen. Men eg treng tid til å få samla dei. Systemet er eit anna enn det eg hadde lært meg, men trur eg skal klare det med tid og stunder. Det meste er frå hageturar til Sicilia og Cornwall, begge turane med støtte frå Hageselskapet, men lite frå eigen hage. Men eg fekk no til å få bileta mindre, og det er til stor hjelp, så takk att!
Solveig

Post by Solveig »

Så bra! Da har vi noe å glede oss til :) .
Jeg har også skiftet PC nylig, så jeg vet hvor mye styr det kan være å venne seg til et nytt operativsystem. Det tok tid å venne seg til Windows 8,1, som var så totalt annerledes fra Xp. Jeg har fortsatt ikke helt vent meg til den nye, men det kommer seg litt etter litt. Men en dag må jeg vel gå over til Windows 10, og da er det på'n igjen :?
Solveig

Post by Solveig »

Inger E: I tråden "Planter med vakre blad" skriver du at du ikke finner igjen mappene du lagret bildene i. Hvis du la inn bildene direkte fra kameraet, så ligger de et sted under Bilder. Som man sier: "Det er mange veier som fører til Rom", Tidligere het det stedet hvor bildene blir lagret "Mine bilder", mens nå heter det bare Bilder.

Hvis du har Windows 8,1, kan du f.eks. gå til startmenyen (klikk på firkanten i nedre venstre hjørne) I nederste venstre hjørne ser du en firkant merket skrivebord. Til høyre for den er det 4 små firkanter, og fører du musa over, ser du at de heter Dokumenter, Bilder, Denne PC og PC- Innstillinger, Klikk på bilder og du får opp en liste over alle mapper og bilder. Ofte legges bildene inn i en mappe merket med dato for når du la inn bildene. Det kan være greit å opprette en mappe med årstall og så flytte disse over til gjeldende år, slik at det er lettere å holde oversikt, men det er opp til deg hvordan du organiserer det hele. Du skriver at krympingen gikk greit. Da har du kanskje opprettet en ekstra mappe som heter "Krympa bilder" og kopierte bildene du ville krympe dit, eller??
Post Reply