hagesaken

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.

hagesaken

Innlegg felixgutt » 28 Jul 2010, 20:47

Jeg har vært på hagevandring og kom til å lure på om det er noe som heter "hagesaken".
Hva, eventuelt, er denne saken.
Det begynte jeg å lure på.

mvh felixgutt :o
Brukerens avatar
felixgutt

Re: hagesaken

Innlegg salvia » 28 Jul 2010, 21:27

Var det noen som brukte ordet "hagesaken" der du var på vandring?
salvia

Herdighetssone: H4

Innlegg brynhildur » 28 Jul 2010, 22:25

Nå ble jeg nysgjerrig... hva er "hagesaken"?
Hilsen
Brynhildur
Brukerens avatar
brynhildur

Innlegg Mona H4-3 » 28 Jul 2010, 23:19

Interessant spørsmål. Det er sikkert flere som har en tolkning av dette. Her er min:

Vedtektene til Det norske hageselskap ligger et annet sted i denne portalen (i venstre marg på forsiden - Om Hageselskapet).

Der står hagesaken nevnt i §3 - om de som blir æresmedlemmer:
"Personer som har gjort en særdeles fremragende innsats for hagesaken"
Så da vil jeg tippe "hagesaken" er det som står i § 1:
Det norske hageselskaps formål er å fremme hageglede og hagekultur, landskapspleie og nærmiljøsaker
til beste for det enkelte menneske, familien og samfunnet.

Hageselskapets visjon er som det står øverst på siden her; å arbeide for å bedre menneskers livskvalitet gjennom grønne opplevelser.

Merk at Hageselskapet er definert som en ideell organisasjon (dvs. som skal spre hagesaken i befolkningen og samfunnet?) ikke en interesseorganisasjon som skal ivareta medlemmenes interesser.

Vedtekter for Det norske hageselskap

§ 1 Formål
Det norske hageselskap er en landsomfattende, frittstående og ideell kultur- og miljøorganisasjon som er
åpen for alle.

Det norske hageselskaps formål er å fremme hageglede og hagekultur, landskapspleie og nærmiljøsaker
til beste for det enkelte menneske, familien og samfunnet.

§ 2 Arbeidsområde
Det norske hageselskap søker å nå sine mål gjennom opplysningsarbeid. Opplysningsvirksomheten skal
drives på grunnlag av resultater og erfaringer fra forskning og praktisk virksomhet.

§ 3 Medlemskap
Medlemmer av Det norske hageselskap er alle som betaler kontingenten.
Landsstyret kan etablere differensierte medlemskapsformer.
Æresmedlemmer:
Personer som har gjort en særdeles fremragende innsats for hagesaken og organisasjonen gjennom
praktisk eller vitenskapelig arbeid, kan utnevnes til æresmedlemmer. Æresmedlemmer utnevnes
av landsstyret. Antallet æresmedlemmer kan høyst være 20.
Brukerens avatar
Mona H4-3

Herdighetssone: H3

Innlegg Mona H4-3 » 31 Jul 2010, 14:59

Merk at Hageselskapet er definert som en ideell organisasjon (dvs. som skal spre hagesaken i befolkningen og samfunnet?) ikke en interesseorganisasjon som skal ivareta medlemmenes interesser.

Slik sett er det ganske enestående med 26 000 misjonærer.
Men det er ikke alle som passer som misjonær, eller ønsker å være det, eller er klar over at de er det.

Kanskje det kan være et sted å begynne, hvis man ønsker å få flere medlemmer:
Etablere flere medlemfordeler, slik at medlemmene kommer til og syns de har noe igjen for å være med.

Jeg er også medlem i Norges automobilforbund, uten at jeg er spesielt bilinteressert.
Bladet Motor gir jeg som regel videre uåpnet, til noen som er mer interessert.
Medlemsskapet koster dobbelt så mye som i Hageselskapet.
NAF har 500 000 medlemmer.
(Enda har ikke bilkjøring som vi kjenner det, framtidens rett, i motsetning til hagestell og dyrking av jord.)
Brukerens avatar
Mona H4-3

Innlegg brynhildur » 31 Jul 2010, 16:48

Mona H4-3 skrev:

Slik sett er det ganske enestående med 26 000 misjonærer.

Jeg er også medlem i Norges automobilforbund, uten at jeg er spesielt bilinteressert.
Bladet Motor gir jeg som regel videre uåpnet, til noen som er mer interessert.
Medlemsskapet koster dobbelt så mye som i Hageselskapet.
NAF har 500 000 medlemmer.
(Enda har ikke bilkjøring som vi kjenner det, framtidens rett, i motsetning til hagestell og dyrking av jord.)

Hagestell og dyrking av jorden er helsefremmende aktivitet for både kropp og sjel. Medlemsskap i Hageselskapet, for et år, dvs 12 måneder, koster ikke mer en et abonnement i et helsestudio koster i løpet av en måned eller to :wink: .
Hilsen
Brynhildur
Brukerens avatar
brynhildur

Innlegg calypso » 31 Jul 2010, 17:07

Artige tanker, jeg har flere ganger tenkt litt på denne enorme forskjellen i medlemsoppslutning.
NAF koster nesten det dobbelte, men de har fler medlemsfordeler.
Gratis veihjelp eller starthjelp når bilen står fast hjemme, dekker raskt medlemsskapet om man har en sliten bil.
Jeg har også (ja, jeg tør innrømme det) fått hjelp til å få opp døren når nøklene ble gjenglemt i tenningslåsen.

Begge organisasjonene er nok tydelig rettet mot "vi gir medlemmene det vi synes de trenger", fremfor hva medlemmene egentlig vil ha (hjelp til) Dette blir kanskje mer tydelig hos DNH enn hos NAF.

NAF har den meget populære Veiboken, gratis og oppdatert hvert annet år.

DNH har jevnlig nye utgaver av Sortslisten, men den skal de ha godt betalt for,men oppdateringene som gjøres koster ikke stort. Burde vært inkludert gratis. Sortslisten interesserer kanskje ikke alle, men den har et godt renomme, og mange fler ville nok benyttet den om de hadde fått den.

Det meste av det som skaper medlemsøkning hos DNH skjer nok ute i lagene, det er bare å se på medlemsstatistikken, der det er god aktivitet, er det medlemsøkning. Dette er så markant at det er godt synlig på fylkesoversiktene.

Men hvor gode er DNH på å fange opp ideer aktiviteter som lagene driver med? Ikke gode om du spør meg, :mrgreen:

Motor er et fagblad; les det hvis det interesserer, eller kast det, eller gi det vekk,
Hagetidend er DNHs stolthet (med rette), men nivået ligger kanskje litt lavt, jeg synes ikke det gir folk nok å strekke seg etter.
calypso

Innlegg Mona H4-3 » 31 Jul 2010, 23:40

Hagestell og dyrking av jorden er helsefremmende aktivitet for både kropp og sjel. Medlemsskap i Hageselskapet, for et år, dvs 12 måneder, koster ikke mer en et abonnement i et helsestudio koster i løpet av en måned eller to :wink: .

Sant. Og et ganske rimelig helsestudio. Men man trenger ikke være medlem i Hageselskapet for å jobbe i sin egen hage.

- Hvis Hageselskapet derimot hadde inngått en avtale med en landsdekkende helsestudiokjede, om en viss prosent i avslag på månedsavgiften for Hageselskapets medlemmer, kunne det ha fått flere til å melde seg inn. (Både i Hageselskapet og i Helsestudioet.)
Brukerens avatar
Mona H4-3

Innlegg calypso » 01 Aug 2010, 08:13

- Hvis Hageselskapet derimot hadde inngått en avtale med en landsdekkende helsestudiokjede, om en viss prosent i avslag på månedsavgiften for Hageselskapets medlemmer, kunne det ha fått flere til å melde seg inn. (Både i Hageselskapet og i Helsestudioet.)

For noen år siden var det et samarbeid med et oljeselskap, slik at man fikk noe rabatt på drivstoff når man puttet inn kortet fra Hageselskapet. Tror dette medlemstilbudet varte i ett eller to år. Hva det genererte av nye medlemmer vet jeg ikke. Jeg har ikke så stor tro på at slike samarbeidavtaler er veien å gå.

Det har aldri vært noe problem å verve medlemmer, problemet er å holde på medlemmene.

Rekruttering av yngre medlemmer til styre og stell fungerer heller ikke bra nok.
calypso

Innlegg Sigrid » 01 Aug 2010, 09:30

Hageselskapet er dessverre ikke flinke nok til å appellere til yngre medlemmer. Ennå tror jeg det er en forestilling om at hage er noe "damene kan egne seg til når barna er blitt store og de ikke har noe viktigere å stelle med".
Vi som bruker diskusjonsforumene på nettet, ser jo at det mange yngre som er interessert i hage - både fordi man ønsker å ha det vakkert rundt seg og fordi ren mat opptar mange.

En liten spørreundersøkelse vi hadde i hagelaget vårt - ga stor respons på "gjør det selv hageplanlegging". Vi fikk også tilbakemeldinger på at mer interaktive løsninger på nett for lokallagene var sterkt savnet.
Jeg er veldig spent på hva den nye nettløsningen for Hageselskapet blir og om den blir god nok til å trekke nye medlemmer.

Hageselskapet må bli mer synlige. Kanskje ikke avtale med helsestudio er tingen, men hva med en svtale med en større eiendomsmegler? Eller annonser på eiendomssidene på Finn.no? " Meld deg inn i Hageselskapet, så får du hjelp til å unngå de verste nybegynnertabbene i hagen." Selvfølgelig må det da finnes et slikt tilbud tilgjengelig.

Kanskje Hageselskapet burde være mer på banen når det gjelder estetikk? Burde vi gått ut med bilder av hele nabolag dekket av thujahekker og oppfordret folk til å velge mer varierte løsninger i stedet?
Jeg opplever at Hageselskapet blir litt anonymt. Dersom ingen har hørt om oss, melder de seg vel heller ikke inn?
Sigrid Havesyk
Hadeland H3/4
Brukerens avatar
Sigrid

Innlegg Erik N » 01 Aug 2010, 11:33

Hage er pasjon og lidenskap. Hage er for meg en utvidelse av meg-et. Det er ingen offentlig sak, og ingen politisk dogme. Når jeg hiver meg ut i debatter – og seinere angrer bittert på det - er det fordi planter, blomster og hage innebærer følelser og vare tanker. I motsetning til NAF, som påberoper seg å være en maktfaktor i norsk samferdselspolitikk, er hageselskapet ideelt fundert og har som målsetning å samle oss og hjelpe oss til å få enda høyere hagenytelse.
Jeg føler det så sterkt akkurat nå, fordi jeg mista moren min i juli, og fremdeles er lamma i deler av de lagrede hagetankene mine. Langt inne i sjelas frodigste hager.
Jeg ønsker ikke at hagepraten og hageselskapet skal henge seg på og befatte seg med treningsstudioer, forsikringsselskaper, og andre pragmatiske og / eller trender i tida.
Forøvrig meldte jeg meg ut av NAF da jeg oppdaga at bilforsikringa mi dekka omtrent det samme som NAFs veihjelp og at jeg kjøpte veikart uansett. EU-kontrollen gjør jeg lokalt eller hos merkeforhandler.
Katten sit
i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i
garden.
- Olav H.Hauge -
Brukerens avatar
Erik N

Herdighetssone: H1

Innlegg kaaust » 01 Aug 2010, 12:58

Det du skrev om hagesaken Erik kjentes så riktig og forståelig. Jeg er så enig.

Jeg føler også med deg Erik , i tapet av din mor. Det er tungt når noen av ens kjære går bort.

Også har du bursdag i dag. Håper du får en fin dag i hagen med dine kjære planter.
Brukerens avatar
kaaust

Innlegg toveve » 01 Aug 2010, 14:22

Hos vårt hagelag har vi avtale om 10% rabatt hos et par butikker som selger planter og hageustyr. Vi markedsfører det litt når vi prøver å kapre nye medlemmer. Hvis f.eks noen vurderer å kjøpe seg et drivhus og melder de seg inn hos oss, så får de 10% og vips så har de spart inn medlemsskapet. Synes at hvis hageselskapet skulle hatt avtale med noen, så måtte det vært noe ala bogrønt, plantasjen eller felleskjøpet. Hagegleden er det viktigste. Om man har en balkongkasse eller 5 mål hage. Lite som stort :mrgreen: Sporet jeg helt av nå tro?
Tove
toveve

Innlegg Mona H4-3 » 01 Aug 2010, 14:25

Sigrid skrev:Jeg er veldig spent på hva den nye nettløsningen for Hageselskapet blir og om den blir god nok til å trekke nye medlemmer.

Det er håp i hengende snøre.

Sigrid skrev:Kanskje ikke avtale med helsestudio er tingen, men hva med en svtale med en større eiendomsmegler? Eller annonser på eiendomssidene på Finn.no? " Meld deg inn i Hageselskapet, så får du hjelp til å unngå de verste nybegynnertabbene i hagen."

Eller en landsdekkende hagesenterkjede.
Dvs ikke enten - eller. Det går fint an å ha mange medlemsfordeler. (Alle MÅ jo ikke benytte seg av alt.)
Synlighet er alfa og omega.

Jeg holder på å flytte kontoret til Hageselskapet Akershus fra 3. til 1. etasje hos Fylkesmannen. Det nye kontoret er PÅ selve Rådhuskaia. (Nesten synd å ikke ha skranketjeneste.) Men det var ikke den synligheten jeg skulle fram til.
I det nye kontoret er det ikke særlig plass til bokhyller/lagring/arkiv, så jeg går gjennom det fysiske arkivet med tanke på å redusere/digitalisere det. Det dukker opp en mappe fra Nes hagelag fra slutten av 1990-tallet, da Merethe Fløistad er leder der (hun sitter nå i landsstyret til Hageselskapet) og flerdobler medlemstallet og blir Årets hagelag i fylket to år på rad (jeg vet ikke hvem som ble det på landsbasis).

Det er to ting som imponerer i den mappa: hagelagets synlighet i media/en særdeles høy frekvens i lokalavisene, og en omfattende liste medlemsfordeler som er forhandlet fram av lokallaget på vegne av de lokale medlemmene. Noe å ta med seg videre? (Ja, det er en tredje ting som jeg også merket meg: et imøtekommende velkomstbrev, men det får man jo først etter at man har meldt seg inn.)
Så hva får folk til å melde seg inn? Gode medlemsfordeler, eller mange oppslag i media?
:)
Sist endret av Mona H4-3 den 01 Aug 2010, 14:27, endret 1 gang
Brukerens avatar
Mona H4-3

Innlegg Mona H4-3 » 01 Aug 2010, 14:27

toveve skrev: Sporet jeg helt av nå tro?

Du er H E L T på sporet.
Brukerens avatar
Mona H4-3

Neste

Gå til Annet om hage

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester