Hageprat 2021

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Hageprat 2021

Post by Siri K »

Bulbilen fra tidligere i tråden (Crinum asiaticum) ble etterhvert brun og litt skrukkete, omtrent som pasjonsfrukt. Da tok jeg sjansen på å løsrive den fra morplanten, selv om blomsterstengelen ikke var helt visnet ennå. Den ble plantet i litt fuktig jord med en plastpose over.

Etter noen uker så jeg til min glede at det var en spire i potta, men ved nærmere inspeksjon er den uten klorofyll. Det betyr at den vil dø, når næringen fra bulbilen er oppbrukt, siden planten ikke kan drive fotosyntese. Planter uten fotosyntese må leve i symbiose med (eller snylte på) sopp for å kunne opprettholde livet, og C. asiaticum vil neppe akseptere et tvangsekteskap med en tilfeldig valgt sopp...

crinum_u_klorfyll.jpg
crinum_u_klorfyll.jpg (42.81 KiB) Viewed 838 times
H3/H4 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Veldig kjedelig når det først lykkes, og så blir det ikke vellykket allikevel. :?
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K

Post by Siri K »

Det var kjedelig at spiren var helhvit, og ikke variegert, som de visstnok kan bli. Men nå vet jeg i alle fall at det er mulig å få spiredyktige bulbiler på planten, selv om den nyeste blomsterstanden ikke viser tegn til videre forsøk på selvformering.
H3/H4 i hyttehagen
Siri K

Post by Siri K »

Nå kommer det faktisk en ny bulbil! Jeg har alltid pleid å klippe av den avblomstrete blomsterkransen tidligere, men kanskje det er lurt å la den stå litt.
H3/H4 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Kanskje er det årets siste roseblomstring på 'Sympathie'.

Rose Sympathie.jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply