"Hageglede"

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Erik

Post by Erik »

Jeg har i år handlet div. hos Brummundal frø for første og siste gang.Bl.a kjøpte jeg en Blåregn. Potten er full av Sneileegg.Har klemt istykker en del, men det er fortsatt flere igjen, lar dem foreløpig være der isolert, hvis jeg skulle bli bedt om bevis.
dette var ikke bra Brummundal frø!:twisted:

Erik
Erik
Ann

Post by Ann »

Du er selvfølgelig helt sikker på at det ikke er gjødselegg eller fuktighetsbevarende gel?

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Gunda
Herdighetssone: H3

Post by Gunda »

Eg drap i panikk masse egg i planter eg kjøpte, og så viste det seg å vere langtidsgjødsel. Viss kulene er gule er det heilt sikkert gjødsel. Snegleegg er blanke, og "knepper" ikkje når du klemmer på dei.

Alt godt, Gunda
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Erik

Post by Erik »

Nei dette er egg, bruker selv langtidsgjødsel

Erik
Erik
Martin

Post by Martin »

Jeg ble inspirert av en annen tråd og kjøpte et par amerikanske blåbærbusker (Blue Crop og Patriot) forleden dag. I dag stakk jeg innom hagesenteret for å supplere med den tredje sorten de har (Northland). Av gammel vane tok jeg planta ut av potta for å se på rota. Men jeg mistet fullstendig lysten på mere handel.

Et par-tre cm nede, og helt ytterst ved potta lå ei lita klynge med egg. Ansvarlig gartner for uteplantene sto like i nærheten, og ble ganske betenkt da hun fikk se det. Dette må vel være blindpassasjerer fra leverandøren

De to plantene jeg allerede har kjøpt blir vel omtrent revet i fillebiter før jeg tør å ta dem med til hagen. :oops:
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Martin

Post by Martin »

Nå har jeg fått nok av dette. Det ser ut til å være like vanlig at det er ulumskheter i plantene, som at de er rene.

Like sikkert som at det er vår, like sikkert er det at jeg blir fristet til å kjøpe en ny type rhododendron. Denne så fin ut i hagesenteret. Ingenting å se utvendig. Men da jeg pirket litt i topplaget av jord fant jeg egg igjen. Det ble ikke mye rot igjen på den stakkars rhodoen nei. Sånne planter har et stort nettverk av smårøtter som er vanskelig å vaske på annen måte.

Nå blir det en lang pause på flere innkjøp for mitt vedkommende. Nok er nok. Hva betyr egentlig sunnhetssertifikat ? Har ikke leverandørene av planter noe ansvar i det heletatt ?

De to eksemplene jeg har opplevd i år er kjøpt hos norges kansje største hagekjeder. Plantasjen og Oasen Hageland.
Snella
Herdighetssone: H2

Post by Snella »

Nå fikk jeg veldig trang til å grave opp de to blåbærbuskene jeg plantet for å se om det var noe der også :oops:... Får satse på at Grimstad planteskole er nøyere med plantene :?:[:0]

Med store mengder planter er det vel uansett ikke så lett å gardere seg for hverken leverandør eller forhandler mot dette - det er nok tryggest at vi sjekker pottene selv før vi tar dem med hjem.....
Ugress er også grønt....!
Martin

Post by Martin »

Selv om vi prøver å sjekke så er det vanskelig å se enkelte ganger. Det var ingenting å se utenpå rotklumpen til mine to Rhod. Yakushimanum 'Grumpy'.

Alltid tidligere når jeg har funnet egg, så har de ligget ytterst ved pottekanten, eller så har eggene ligget ved pinner stukket ned i jorda ( feks. klematisstøtter). Eller ved stammen til planta.

Aldri har jeg tidligere sett at de har ligget bare helt vilkårlig et par cm ned i jorda. Dette gjør det enda vanskeligere å finne dem.

Jeg kjøper oftest minst 2 rhoder av samme slag som plantes nært hverandre. Da blir det mye raskere ei stor plante. Så også denne gangen. I den andre rhoden var det ingen egg, men derimot ei stor, sprellende, lysegrå åme.

Jeg hadde planer om å lage et rhododendronområde innover her. Et ganske stort felt med varierende bergknauser, store trær og etterhvert altså surjordsplanter. [image=253]
Det er så mange, nye og spennende sorter å se i hagesentrene. Virkelig trist at det ikke er bedre kontroll med det som innføres.
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Erik<br />Jeg har i år handlet div. hos Brummundal frø for første og siste gang.Bl.a kjøpte jeg en Blåregn. Potten er full av Sneileegg.Har klemt istykker en del, men det er fortsatt flere igjen, lar dem foreløpig være der isolert, hvis jeg skulle bli bedt om bevis.
dette var ikke bra Brummundal frø!:twisted:

Erik
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Kopiert fra Norgesglasset NRK i dag.

"Skadelige blindpassasjerer
Små blindpassasjerer kan gjøre stor skade. - Se opp for eksotiske kryp i importerte planter, advarer seniorrådgiver Øystein Størkersen i Direktoratet for Naturforvaltning. Han mener norske myndigheter tillater altfor mange importerte vekster. Reporter: Tron Soot-Ryen."

Det kan være lurt at vi fokuserer på hva de lokale gartnere har mer en spennende planter fra utlandet!

Hilsen
Brynhildur
Hilsen
Brynhildur
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Kjøp frø og så selv.
Martin

Post by Martin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Kjøp frø og så selv.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Helt klart det beste alternativet hvis man er på et aldersnivå hvor man har tid til å kunne nyte det ferdige resultatet.
Post Reply