Kant rundt bed?

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
missteee

Post by missteee »

Hei, hei!

Jeg har stort behov for en pen kant rundt bedene mine - både for å hindre at gresset vokser inn i bedet og for å markere på en pen måte at her er det et bed (tror dere forresten katten lar være å grave i det da... hehe). Har tenkt litt på steiner, men om noen andre har noen gode forslag mottas de med takk!

Hilsen Tea
Ann

Post by Ann »

Helen Fredholm (og sikkert mange andre også ;)) har skrevet om sine erfaringer av kanting i den nye boka si. Rette kanter er veldig viktig forteller hun, for at det skal se ryddig ut. Det spiller ingen rolle om det vokser ugress i bedene så lange kantene er rette, er hennes mening. Og hun har prøvd en del forskjellig. Jeg mener å huske at konklusjonen er at det er enklest og mest arbeidsbesparende å ha det som man har det i England og andre store offentlige anlegg: En gresskant som avsluttes og klippes jevnlig med en kantklipper. Da kan man om våren bare bruke en spade for å avskjære gress som vokser inn i bedet.
Problemet med kantsten, enten det er runde stener eller murstein er at gresset vokser inn i det og det blir en skikkelig jobb å holde det rent. I tillegg så blir det vanskelig å komme til med gressklipper hvis de ikke ligger helt jevn med jordoverflaten.

Håper du fikk noe ut av dette?

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
sissel1

Post by sissel1 »

Hva med å legge en stenkant i høyde med plena? Da kan det ene hjulet på gressklipperen gå på stenkanten, og du slippet å bruke kantklipper etter gressklippingen. Jeg gjorde dette i min hage med stort hell. Brukte knekk-heller som jeg hadde til overs og satte dem på høykant.
Brit

Post by Brit »

Denne tråden tar opp noe av det samme :

viewtopic.php?t=20364

........................
Planteglede gir stadig nye gleder !
missteee

Post by missteee »

Da tror jeg det bærer til en byggevareforretning for å kjøpe noe steiner :) Høres veldig praktisk ut å kunne kjøre gressklipperen helt tett inntil! :) Takk for tips! :)
magnolia

Post by magnolia »

For at gresset ikke skal vokse ut mellom steinene og/eller inn i bedet, kan du legge en tykk remse av svart plast under steinene og dytte den så langt ned mellom steinkanten og bedet som mulig.
Inger E

Post by Inger E »

Dette var vist på 'Grønn glede' i går.
Post Reply