Bæråret 2007

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Det som så ut til å bli et fantastisk bærår, ble en stor skuffelse.
Over hele Østlandet er blåbæra av dårlig kvalitet, små og mye råttent. Det var voldsom multeblomstring, men nå er det nesten ikke multer å finne. Mine kontakter, f.eks. i Trysil og Finnskogene sier det samme. Og vi får ikke et tredje tyttebæråret på rad, men den kan i alle fall bli fin, ser det ut til.
Men villbringebær kan det bli mye av. Har ikke sett en eneste mark i dem, så kanskje det får bli trøsten i år.
Og fruktsesongen blir det heller ikke noe av, borsett fra en del pærer. Epler og plommer finnes nmesten ikke.
Men noen fine turer i naturen blir det likevel....:D
Har du de samme erfaringene?
Dag
Lene i Fredrikstad

Post by Lene i Fredrikstad »

Nei. her er det masse bær i hagen min: Det bugner i ripsbusken og bæra er i ferd med å bli modne litt før normalen, solbær er det også mye av og i ferd med å modne. Bringebærbuskene er fulle av deilige bær. Aronia bærer så jeg har måttet binde opp grenene, masse amelanchier-bær. To av epletrærne mine er det lite på, men ett er det så mye på at jeg regner med at det blir mye mer enn normalen der iår. Pæretreet er det lite på (som normalt). Hageblåbæra har masse bær som er iferd med å¨modne.
Det eneste unormale her er at det ikke er mark i bringebæra. :-)

Hilsen Lene.
Fredrikstad H2-3
--------------------------
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Mitt album
Hilsen Lene
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.

Lenes album, Lene i Fredrikstads hagedagbok, Lenes oppskrifter
Inger E

Post by Inger E »

Har masse epler i år. Eg har tynna og tynna, men endå er det for mykje att på aromagreinene. Summerred og transperent er det meir normalt på. Det er tre slag på same tre, og dei blømer litt ulikt. Har masse rips, spesielt på den seinaste buska. Solbæra var for seine med bløming -- det vart kulde att då. Trasta kom att frå skogen nokre dagar, så eg rekna med det var lite blåbær. Heldigvis for ho att, så ripsen fekk fred. Har ikkje vore i skogen og testa, men det som var vist på tv i dag, såg ikkje så imponerande ut. Men så var det heller ikkje herifrå.
Ann

Post by Ann »

Her i Bergen er det mye blåbær, og sånn middels til bra på bærbuskene. Så nei, ikke avlys bæråret ennå ;)

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Vi har mye rips og solbær, som nå er på sitt beste. Bringebærene er mange og fine også her, uten mark eller andre feil. Det er uvanlig. Derimot er det noen saksedyr på bringebærene, spiser de mark, tro? Stikkelsbærene er nesten modne, det som blir. Blåbærene begynner å blåne så vidt.

Eple- og pæretrærne våre er et blandet, men nokså trist kapitel. Gamle trær gir lite avling. Av 3 unge epletrær er det ett som gir mye og bra frukt i år, Aroma har ett eple, det tredje har 4 - 5 epler. Våre 2 gamle Victoria-plomme-trær får meget bra høst :)
Jon

Post by Jon »

Kona sendte meg ut i dag for å høste bringebær til middagsdesserten. Jeg har ikke sett så mye på de to bringebærradene i det siste, men ble storlig overrasket på en positiv måte. Så store og feilfrie bringebær kan jeg ikke huske å ha høstet. La meg prise sorten, 'Asker'. I løpet av kort tid var det blitt ca 5 liter, og det av bær så godt som uten skade av bringebærbilla og helt uten angrep av gråskimmel. Nyskudda var og blitt over to meter høye. Drøssevis av kart, så nå har vi friske fine bringebær langt ut i september. 'Asker' er nok sorten for småhagene, og for en smak. Radene er nå over 20 år gamle og er nesten fri for virussymptomer,
men så var også utgangsmaterialet godt. Av og til smiler hagen til oss, Dag. Er det ikke flott.
Janne

Post by Janne »

Her er det også mye frukt og bær!

Mammaen min plukket 2l multer på Blefjell i går - det normale. Mye bær, blåbær begynner å bli blåe men trenger litt mer sol får å få litt bedre smak. Vi har mye plommer i år og et "normal" år for epler.

Det kan nevnes at aroma og gravenstein som blomstrer litt seinere en tidligepler som sommerred-julired osv. kan det være lite på i år på grunn av dårlig vær og kaldt under blomstringen. I Polen er det visstnok ikke epler å oppdrive, der var det -6 grader under blomstringen. Hurra for Norsk frukt!!

Janne
-en nyskjerrig nybegynner (H4)
Janne

Vestfold (H4)
Enna
Herdighetssone: H2

Post by Enna »

Her ble jordbærsesongen amputert av alt regnet,lite i fryser`n i år.
Men villbringbær er det i mengder,heldigvis.Kan ikke huske å ha sett så store,rene og delikate bær før,smaken er også topp til tross for lite sol.
Har hørt at det i litt høyereliggende strøk også er bra med blåbær.Håper nå på godt med sol for å få fram smaken i dem før jeg legger i vei med bøttene.
Ellers er det ganske mye villkirsebær her som har "overlevd"fugleangrep.De er jo små men veldig gode i år.
Venter nå spent på første smak av buskblåbæra,håper bare ikke sniler eller saksedyr kommer før meg.Det er jo ikke så mange av dem dette første året(har bare 4 planter)
Mvh.Enna

Herba
Mvh.Anne
magnolia

Post by magnolia »

Var på blåbærtur søndag og idag. Plukket i samme område hele tiden og enda er det mye mer igjen der. Her er det i hvert fall mye blåbær, men kvaliteten er litt vekslende. Mange bær er enorme, de fleste mellomstore, men ikke så mye smått. Noe råtten er det, men det tilskriver jeg regnet og at det er såpass sent i sesongen. For et par-tre uker siden plukket jeg på min egen tomt, og de var helt førsteklasses, tørre og jevnstore og uten råte.
Eva M

Post by Eva M »

Her på Haugalandet har villbringebærene regnet vekk. Det var litt blåbær, men har vært for vått til at jeg har sjekket dem i det siste.
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

I dag var jeg på Totenåsen på spaning etter multer, men de fantes knapt. Men derimot fant jeg en hel ås med tett i tett med blåbær :D
Dag
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Vi var på bringebærtur i skogen i går. Større bær enn vanlig, og helt fine, men vi skulle ha vært der tidligere, for litt for mange bær var overmodne :D
Post Reply