Spørsmål om pallekarm

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Torhild

Post by Torhild »

Hei. Jeg spør sikkert himla dumt nå, men det er en ting jeg har lurt på lenge. Det er så mange som skriver om Pallekarmer. Hva er det, og hvordan bruker man dem?:oops:

Torhild Røsand
Torhild Røsand
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Nei, spørsmålet er ikke dumt. Jeg skjønte heller ingen ting første gang jeg så ordet her på Hagepraten.

Se her, så ser du hva det er:

http://www.palletfactory.com/norsk/pallekarmer.htm
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

ava

Post by ava »

Jeg har bilder av mine pallekarmebed inne på mitt album også! Trodde forresten at jeg skulle klare og holde alle iberia sneglene ute, men den gang ei!
Ann

Post by Ann »

På parsellområdet mitt brukes det mye pallekarmer. For å holde orden, for å slippe at gresset vokser inn i grønnsaksbedene, for lettere å holde på sand rundt plantene for å slippe snegler i salaten, og for min del, som barnehage for nye planter, enten fra frø, dele eller bytte.

Image

En karm koster rundt 70 kroner, men det hender folk kommer gratis over dem. Jeg er ikke sikker på om det er her eller inne på hagegal at folk har tipsa hverandre om når de kommer over store kvanta som gis bort?

PS: Neste gang du lager emne, kan du da i tittelen antyde hva spørsmålet ditt handler om? Takk :D

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Bjørg

Post by Bjørg »

Det var ei eller en som ei gang her på forumet sa no klokt."Ingen dumme spørsmål ,bare dumme svar."
Nå finner jeg sjelden eller aldri dumme svar og aldri dumme spørsmål.
Pallekarmer lurte jeg også på hva var for no inntil for et par år siden. Alle snakket om det bare ikke jeg viste virket det som.
Jeg spurte og fikk svar og gubben jeg hadde jo en masse ute i hagen,visste bare ikke navnet.
Tok med meg to små og to store da jeg flyttet.
Laget vente bed for de plantene jeg hadde med meg og de er kjempegreie.
Har spurt noen plasser på prisen (Kr.sand) her skal de ha 100 kr.
De sier det er "panten"for karmene.

Bjørg
magnolia

Post by magnolia »

Kr.100 er altfor mye. Høyeste pris heromkring ("pant") er kr.50.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Når det gjelder priser på pallekarmer spør litt rundt.Svigers får dem gratis i Aust Agder en plass - aner ikke hvor ;)
Torhild

Post by Torhild »

Selvfølgelig, så skal jeg heretter antyde hva spørsmålet handler om i overskriften.:oops: Jeg beklager så mye at jeg ikke gjore det.. jeg er ganske ny her så jeg har ikke fått med meg alle skrevne og uskrevne regler ennå :mrgreen:. Jeg suger til meg de tipsene jeg får, så lærer jeg litt etter litt.:)

Ha en fortsatt fin sommer

Torhild Røsand
Torhild Røsand
RandiE

Post by RandiE »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Ann
PS: Neste gang du lager emne, kan du da i tittelen antyde hva spørsmålet ditt handler om? Takk :D

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
<font color="navy"><font size="2">Bare henger meg på denne jeg, fint at du gjør oppmerksom på dette Ann, har lagt merke til dette i Hagepraten når jeg skal kikke igjennom nye innlegg at mange av overskriftene er absolutt intetsigende. Det hadde vært fint om alle antydet i sin "tema-overskrift" hva innlegget gjelder.Jeg skal ikke ramse opp en hel rekke intetsigende overskrifter som finnes her, bare komme med en liten anmodning om at det er viktig å nevne "tema" i overskriften. Da blir det også lettere for andre å få treff når de bruker søkefunksjonen.
RandiE</font id="size2"></font id="navy">

<font color="navy">We Are Our Choices</font id="navy">
We are our Choices
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Post by Inger Karin »

Jeg henger meg på Ann og RandiE: Vær så snille å bruke litt tid på å utforme titler, det er mye enklere hvis man med en gang ser hva spørsmålet dreier seg om. Dette gjelder absolutt ikke bare trådstarter i denne tråden :D

Hagedagbok
Norsk Orkidéforening - forum
Brit

Post by Brit »

<font color="purple"><font size="3">Dette ble en flott , opplysende tråd , Torhild !</font id="size3"> </font id="purple">:)

Jeg visste ikke hva "pallekarm" var , men tror jeg skal huske det nå ... :D

Det med overskrift ...
<font size="3">Mange</font id="size3"> kunne trenge den påminnelsen om å skrive meningsfulle titler.
Når det ble akkurat du som fikk den , så vil jeg berømme deg for å ta det sporty både i innlegget ditt og ved å endre til en god tittel. :)

........................
Planteglede gir stadig nye gleder !
Pus

Post by Pus »

På Hagegal ble store bokstaver ei gang kalt for et "skrik"! Disse sorte utheva bokstavene vil jeg kalle for et BRØL.
Er det virkelig nødvendig å skrive på denne måten.
Og kanskje burde disse som har så lett for å kritisere andres innlegg begynne å produsere flere start tråder sel.
Lille Pus
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Post by Inger Karin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Pus
<br />
På Hagegal ble store bokstaver ei gang kalt for et "skrik"! Disse sorte utheva bokstavene vil jeg kalle for et BRØL.
Og kanskje burde disse som har så lett for å kritisere andres innlegg begynne å produsere flere start tråder sel.
Lille Pus
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ja, det var litt av et utbrudd! Du er selvsagt i din fulle rettighet til å starte tråder i stedet for å kritisere andre ;)

Akkurat som det er nettiketteregler omkring skriking på fora (store bokstaver, uthevede bokstaver, mange like tegn etter hverandre) for at man skal unngå å irritere andre unødvendig, så er det også slike retningslinjer for tema/tittel på emner. Grunnen er selvsagt at vi skal forsøke å skrive slik at andre får mest mulig ut av innleggene og at de skal slippe å måtte slå opp på en mengde innlegg som de ikke er så interessert i å lese.
Jeg synes også det må være mulig å si fra om slikt på en pen måte uten å få så sure kommentarer.
Jeg synes det er litt urimelig at du antyder at vi som først har sagt noe om dette heller skal starte våre egne tråder. Det trengs vel noen til å svare på spørsmål også etterhvert? Kanskje jeg rett og slett ikke forstår hva du mener...

Et stort norsk forum har brukt litt tid på å utforme gode retningslinjer og nettikette egnet for diskusjonsfora, jeg kan anbefale på det varmeste å lese disse :)

Hagedagbok
Norsk Orkidéforening - forum
Brit

Post by Brit »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Pus
<br />
Lille Pus<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Oj , sann !

Jeg syntes det var litt unfair at et forholdsvis nytt medlem fikk denne "tilrettevisningen" om tittel , når andre med mange flere innlegg kunne fått den ( hvis en først skal ta opp slikt , en vet aldri hvordan folk reagerer ).

Det var det jeg prøvde å få fram , og jeg prøvde , på min måte , å ta brodden av kritikken. :oops:

Jeg håper den som startet tråden forsto meg slik ! :)

Ps. Om det er noe poeng så har jeg da startet en del tråder her. ;)

........................
Planteglede gir stadig nye gleder !
Post Reply