Hva er riktig tittel på en tråd.

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Pus

Post by Pus »

Det har jeg begynt å lure på etter de siste innleggene som har kommet fra visse skribenter. Om jeg ønsker meg en plante og skriver som overskrift "Planteønske" er det galt
Om jeg vil fortelle noe og skriver "Her skal dere høre" er det galt Er det ikke bare å åpne tråden å se etter hva den inneholder. Eller er dere bare innterresert i å lese det som passer dere og ikke bevege dere inn i noe annet. Noen ganger synes jeg at det kan minne litt om mobbing. Eller er det bare meg som ser disse tingene som av og til sjer på denne måten
Men nå er det jobben som kaller og alle de som trenger meg der. Så her får alle ha en "Riktig god morgen"
Lille Pus
Martin

Post by Martin »

Dette har jeg ikke fått med meg.

Ser at din morgenhilsen er farget av det, men håper at du allikevel kan ha det fint på hagepraten.

Jeg for min del er totalt avhengig.;)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Martin

Post by Martin »

Ok, nå ser jeg tråden. Et nytt innlegg ble postet.

Jeg bruker ikke sånne pallekarmer, så det var en av de få trådene jeg ikke var innom.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Hanegal

Post by Hanegal »

Jeg er nødt til å "sile" innlegg av både økonomiske og tidsmessige grunner. Jeg hopper som oftest over tråder jeg ikke er interessert i eller tråder jeg ikke ser hva handler på tittelen - og det har ingenting å gjøre med uvilje. Skal jeg få tid til å titte igjennom alle de forum, blogger, aviser og annet jeg følger med på daglig på den korte tiden jeg kommer til å ha til rådighet/ha råd til etter at vi flytter til "Huttigheita" innen to måneder, er jeg nødt til å bli enda mer selektiv, for noe bredbånd finnes det ikke der. Det er ikke bare "å åpne tråden og se etter hva den inneholder" om det tar flere minutter før siden har lastet klart og man kan begynne å lese.

hilsen Cipollina
<center>Nei til grønn ørken,
ja til spiselig hage!</center>
Mokki

Post by Mokki »

Hvis jeg skal gå i hageplanterommet og se etter informasjon om roser, og alle trådene heter "hjelp", "se her", eller "noen som vet", så finner jeg ingenting om roser før jeg har åpnet alle trådene? Hvis man skrev, "Hjelp til å velge rose for skygge", så vet jeg jo med en gang at jeg bør lese denne tråden?

Skriver du feks Planteønske valmue, så vet jeg jo umiddelbart om jeg kan hjelpe eller ikke?
solfrid

Post by solfrid »

Nå leser jeg de fleste innlegg av nysgjerrrighet. Men, jeg synes at en trådtittel skal være opplysende, av årsaker som Hanegal nevner.
Jo mer en tittel sier om innholdet, jo bedre. Mange leser ikke tråder pga dårlig tittel, helt naturlig, da den ikke sier noenting. Det koster da ingenting å formulere seg slik at tråden er opplysende?

Evig solskinn skaper ørken.
Evig solskinn skaper ørken.
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Tittelen på denne tråden er eksemplarisk!

En annen grunn til å velge trådtittel med omhu, er at tråden da er lett å søke opp senere. Ofte handler noen av innleggene om noe annet enn det som er trådens tittel og tema. Jeg har selv syndet i tråden om "Bratt skråning ned mot veien. Hjelp/Forslag" og sporet av med detaljer om humleplanter :oops:.

Egentlig har jeg noen ganger tenkt at det startes litt for mange tråder. For eksempel har det de siste månedene vært flere tråder om iberiasniler. På den annen side kan lange tråder bli vanskelige å lese. Så det riktige er å gi tråden en tittel som viser hva saken gjelder.

Jeg ser alltid på trådens tittel før jeg åpner den, og leser de temaene som interesserer meg. Og det gjør jeg med glede, hver dag :)
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Post by Inger Karin »

Jeg er også av de som ikke har kapasitet til å lese alle tråder. Derfor velger jeg ut de som utfra tittel interesserer meg mest. Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker å "tvinge" alle til å lese alt på dette forumet. En tråd med tittel "Planteønske" hopper jeg greit over, og det er ikke sikkert at det er jeg som taper på det ;)

Søkefunksjonen ved forumet blir også tilnærmet verdiløs når titlene er så dårlige, slik Einar i Horten også sier.

Et stort norsk forum har brukt litt tid på å utforme gode retningslinjer og nettikette egnet for diskusjonsfora, jeg kan anbefale på det varmeste å lese disse :)
Her er både valg av tittel og nettikette behandlet grundig, stort sett så er jo dette slikt som går igjen på diskusjonsfora.

Hagedagbok
Norsk Orkidéforening - forum
Dag

Post by Dag »

Jeg synes Mokki forklarer veldig fint hvorfor vi bør tenke igjennom tittelen på det vi skriver. Du kan tro jeg har vært vært igjennom det samme som deg. Jeg synes at en tittel som pirrer nysgjeriigheten må være veldig bra, men jeg er blitt flyttet på så mange ganger på et annet forum at jeg har måttet krype til korset og godta at folk gjerne vil lese hva en tråd skal inneholde ut fra tittelen. En annen grunn er at det blir lettere også på søkefunksjonen om man er mere presis.
Jeg tror kanskje at overskrifter i avisartikler kan tillate litt mere fantasi over tittelen....:?:
Dag
Siri K

Post by Siri K »

Jeg må si at jeg foretrekker at overskriftene er beskrivende for innholdet i en tråd, men dersom noen foretrekker å gjøre det annerledes, synes jeg de må få lov til det. Så får de heller miste noen selektive lesere. Hagepraten er tross alt et litt mer anarkistisk forum enn Hagegal, og det gjør da ikke så veldig mye?

Siri i Oslo H3(?)
H2/H3 i hyttehagen
Enna
Herdighetssone: H2

Post by Enna »

Jeg føler meg også truffet her ang. noe kryptiske titler:oops:
Kanskje dårlig unnskyldning,men som datafersking har jeg ikke visst om denne Nettiketten før nå:|Håper dere kan godta min beklagelse.
Så om jeg ellers skulle "tråkke i salaten"på noen måte,er det fint at noen sier fra jeg tåler slikt,og prøver å lære av det.
Det er jo nettopp noe av det fine her på forumet,man lærer også litt om data:D
Så takk for det:D,skal prøve å skjerpe meg.
Mvh.Enna

Herba
Mvh.Anne
Bjørg

Post by Bjørg »

Nå har jeg sitte og lest. Begynner å forstå at det er ikke mye data jeg kan.
Ber om forlatelse om jeg har skrevet masse tull i måneder og år og lover å sjerpe meg.
Men det er ikke lett noen ganger skriver jeg som jeg tenker.
Jeg er nemlig litt letttenkt. :mrgreen::mrgreen:
Så takk til dere som kom med opplysningene.

Bjørg
signora

Post by signora »

Det er klart det er en fordel om enhver tråd har en beskrivende tittel. En annen ting er at når det forekommer at en tråd ikke har beskrivende tittel, så bør det må da være nok at vedkommende trådstarter blir gjort oppmerksom på det en gang, tittelen blir forandra, og man kan fortsette å diskutere det tråden handler om. I stedet seg jeg at en tråd her nylig som i utgangspunktet handla om pallekarmer og hva de kunne brukes til, gikk over til å handle om tittler, nettetikkette og diverse. Dette er et eksempel på at man kupper andres tråder for å få fram sine meninger om noe man iriterer seg over. Sånne diskusjoner i en tråd som handler om, og etterhvert fikk tittel om, noe helt annet, syns jeg er iriterende.

Signe
Der solen altid skinner er det kun ørken.
Mokki

Post by Mokki »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av signora
<br />Det er klart det er en fordel om enhver tråd har en beskrivende tittel. En annen ting er at når det forekommer at en tråd ikke har beskrivende tittel, så bør det må da være nok at vedkommende trådstarter blir gjort oppmerksom på det en gang, tittelen blir forandra, og man kan fortsette å diskutere det tråden handler om. I stedet seg jeg at en tråd her nylig som i utgangspunktet handla om pallekarmer og hva de kunne brukes til, gikk over til å handle om tittler, nettetikkette og diverse. Dette er et eksempel på at man kupper andres tråder for å få fram sine meninger om noe man iriterer seg over. Sånne diskusjoner i en tråd som handler om, og etterhvert fikk tittel om, noe helt annet, syns jeg er iriterende.

Signe
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Enig med deg, men dette er ulempen med et anarkistisk forum som det er nevnt over her - tråden du snakker om burde vært delt av sånn at man ikke rotet til pallekarmtråden. I et moderert forum kan moderatorene gjøre nettopp det, her på Hagepraten må man bare etter beste evne prøve å etterleve nettikettereglene og håpe på det beste ;)
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

Må med skam melde at eg til no ikkje har irritert meg over ein tittel her på praten. Personleg seier eg "ja takk" både til dei korrekt beskrivande og dei meir spenstige og kryptiske som pirrar det nyfikne. Desse kjenner vi jo godt både frå dags- og vekepresse, og detsynes som om dei sel!
Sjølv har eg sikkert bidrege med begge typer og kan komme til å fortsette med det, men har sjølvsagt merka meg at manger meiner det er viktig å vere tydeleg. Dermed lovar eg å gjere så godt eg kan og det er nett det eg synes folk på praten faktisk gjer og såleis gjer praten til det den er. Eg synes den er kjekk og inkluderande og vonar at alle nye som er innom skriv i veg om hage og planter og ikkje er det minste redde for å delta.;)

Fred-Arild Sone 1/2
Fred-Arild
Post Reply