Er det forskjell på menn og kvinner ?

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Ja , nå tenkte jeg på hage og blomster . ;) Ikke blomster og bier .

En annen tråd her inne holder på å utvikle seg til å bli en tråd om det er mulig for kvinner å bygge store ting i hagen . :D

Så nå lurer jeg på om :
Har menn andre typer hager enn kvinner ?
Er menn flinkere til å lage sine hager slik de drømmer om ?
Lager menn større annlegg i sine hager ?
Og har menn andre sorter blomster i sin hage ?

Jeg synes det er tilfelle når en ser på hjemmesider her på nettet .
Eller kanskje er menn flinkere til å legge ut ting på nettet , det er også en mulig forklaring . :D
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Bjørg

Post by Bjørg »

Om vi er forsjellige når det gjelder å annlegge en hage??
Vi er ihvertfall forsjellig når det gjelder valg av planter.
Tror der er flere plantesamlere blandt gutta. Flere som liker å ha litt spes i hagen
Flere gutter som liker dette med å ha samlinger og fortelle om plantene sine holde foredrag.
Om gutta vil ha store ting i hagene sine :?::?: Som digre fosser og andre ruvende annlegg.
Kan ikke si jeg har lagt merke til det nei.
Når det gjelder hjemmesidene !!Gutta er vel bare litt flinkere en oss jenter på data.
Og nå tenker jeg ikke bare på ungdommen. For der kommer vel jentene ganske raskt etter. Men oss sånn midt på treet. Ser for meg ut som gutta lærer enklere og fortere eller er det bare at de har litt bedre tid enn oss jenter.
Godt emne dette her. Diskuterte det her om dagen og da gjaldt det både inneplanter og uteplanter.
Og vi har vel alle våre erfaringer med ektemenn/samboere eller venner og bekjente. Og de er vel både like og forsjellige vil jeg tro.

Bjørg
Inger E

Post by Inger E »

No har ikkje eg vore i så mange hagar der berre menn har styrt, men dei eg har sett, har nok vore enklare og meir ryddige på ein måte. Det kan ha vore samamsetting av planter, men og måten dei er bygde opp på. Der har vore dam, ikkje alltid så stor, gjerne ein del stein i form av gangvegar og trapper og i tillegg eit litt avansert vatnigssytem hjå sume. Eg har trudd det kom av at menn ofte er meir teknisk interesserte enn kvinner.
I eit par av hagane var det i tillegg ein god del skulpturar, mest i stein. Veit ikkje om det er spesielt for menn, kanskje mange damehagar og har slikt?
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg tror nok det er store forskjeller mellom menn og menn og kvinner og kvinner også, men ofte blir jeg imponert av energien en del menn legger for dagen når det gjelder ting de er interessert i, for eksempel hage. Denne energien/arbeidslysten gjør vel at noen mannehager er mer gjennomført enn snittet av kvinnehagene, og kanskje bærer de også preg av at noen menn har lettere for å "tenke stort" enn mange kvinner. Dette kan gi seg uttrykk i stor arbeidsinnsats på selve anlegget rundt plantene, mens kvinner er flinkere til tålmodig småpusling.

Men jeg tror som nevnt at det er store individuelle forskjeller her.

Siri i Oslo H3(?)
H2/H3 i hyttehagen
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Så nå lurer jeg på om :
Har menn andre typer hager enn kvinner ?
Er menn flinkere til å lage sine hager slik de drømmer om ?
Lager menn større annlegg i sine hager ?
Og har menn andre sorter blomster i sin hage ?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Ja, den som kunne svart eintydig på alt dette. ;)
Eg har faktisk gjort meg tankar om "kvinne-hagar" og "manne-hagar" etter å ha vore i ein del. Kvinner har utan tvil meir sansen for detaljar som dei fyller hagen med. Av og til kan det gje eit overveldande inntrykk sett med menns auge, men det er ofte der sjela i hagen ligg og. Og sjel ein hage ha.
Elles vert det påstått at menn går lenger i å følgje opp interesse for hage og planter. (Vert hekta i større grad.) Eg veit om for mange kvinner som er nett like hekta til å underskrive på det. Elles høyrde eg på eit hagesenter at menn valde planter med andre fargar enn kvinner. Interessant. Sjølv har eg tvinga meg til å like gule blomster og har mange etterkvart.

Dei kjekkaste hagane for meg å komme i, er dei som både ei kvinne og ein mann har hatt handa i, og der begge kappast om å fortelje.

Her hos oss er det delt, men klart avgrensa ansvar. Mor steller inneblomster, krukker og kar. Far tar ansvaret for dei jordfaste.;)

Fred-Arild Sone 1/2
Fred-Arild
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Jeg er enig med Fragro, og er litt forundret over at det i så mange av innleggene foran handler om hager som bare mann eller kvinne har ansvaret for.

Hos oss er ansvaret delt, og vi har en finere og mer velstelt hage sammen enn vi kunne ha laget hver for oss. Heldigvis har vi plass nok til at begge kan gjøre det vi har lyst til.

Ingen av oss er samlere, begge liker blomster og begge liker å dyrke grønnsaker og annet spiselig, men vi har hver våre favorittplanter både ute og inne.

Hun er flinkest til å luke og jeg er alene om å klippe gress og hekk og busker og trær :)

Han er flinkest med de store tingene og hun er flinkest med de små, og hun bestemmer hva som er stort og hva som er smått :D
Ann

Post by Ann »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Einar i Horten
<br />... og hun bestemmer hva som er stort og hva som er smått :D
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Nydelig sagt, Einar :D

Et veldig interessant tema som jeg er sikker på det kunne vært skrevet en avhandling om, men heldigvis er det store individuelle forskjeller. Jeg syns likevel det er mulig å se kvinners hender og menns i forskjellige hager. Der menn regjerer er det ofte mye mer vekt på struktur, men kvinner vektlegger planter. Men enda lettere å se er om folk er ferske eller har holdt på noen år, og det gjelder både menn og kvinner.

A alle hager jeg har besøkt er det bare et fåtall der både hun og han holder på side ved side, forresten.

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Gunn M

Post by Gunn M »

Hos oss har mannen min definert hagen som "konas område", men når det kommer til stykket så har han sterke oppfattninger om hvordan tingene skal være, og hva slags løsninger vi skal velge.

Han blir direkte furten hvis jeg tar tak i gressklipperen og begynner å slå plenen. Alt som har med snekring å gjøre vil han ta seg av. Vi kjøpte inn en del heller, og jeg så for meg å bruke en del tid på å hellelegge, men det var det ikke snakk om. Det skulle han gjøre.

Stort sett er det jeg som planlegger former og strukturer, og han graver. Jeg velger planter og farger. Jeg forsøker å innvolver han en del i valg av planter og farger, men da kan resultatet mildt sagt bli glorete. :mrgreen: Ba han om å merke ved liljene i Zimtrade-katalogen som han likte best, og det var fargesterkt i alle varianter....

Så jeg forsøker å lage noen kompromisser. Ha egne bed med masse farger. Vi har hagen sammen, selv om han påstår at den er min, og mannen min koser seg minst like mye som jeg i den.

Mannen min elsker hage-kitch, sånn som støpte "sko" som blomsterpotter, glorete skulpturer, og drømmen er en fontene med mest mulig bevegelse.

Jeg liker rolige farger som går i de samme tonene, og legger vekt på å skape flytende overganger.

Nå har vi et stort prosjekt på gang i høst, og jeg er veldig spent på hvordan det blir når alt er ferdig. Vi skal lage ca 40 m2 med nye bed spred over store deler av hagen. Og en strategisk plassert liten dam. 8) Håper jeg slipper unna havfruer og tissende smågutter.....

-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
sortedrage

Post by sortedrage »

Jeg tror faktisk det er lettere for "kara" å virkeliggjøre større prosjekter - ikke fordi vi kvinner ikke ville fått det til,men vi har jo mindre muskelmasse og tradisjon for å overlate tunge ting til mannfolka.Vi har også mindre selvtillit,særlig dersom vi blir motarbeidet mer eller mindre direkte,noe som skjer..
Jeg var over femti da jeg bestemte meg for å bygge veranda hos mora mi - det var det ingen som tok alvorlig,ikke hun engang.Svigermor ble nesten litt sur for at jeg tullet sånn..Og det er ikke lett med mindre muskler - men jeg lånte litt av sønnen min til det som var umulig og der vi måtte være to..Nå står verandaen der...:D
Jeg synes det er så koselig når jeg hører om felles glede og arbeid i hagen - det er fint med arbeidsfordeling,alle har sin sterke side..;)
anne berg-nilssen
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Jeg har hittil hatt en forestilling om at sortedrage er en mann :D
Gunn M

Post by Gunn M »

Er det ikke bare fordi mannfolka er litt i mindretall her inne, og du prøver å se på alle "tvilstilfeller" som menn :D:D

Jeg leste et innlegg rett etter hun begynte å skrive her, og har liksom alltid vært sikker på at det var en dame. 8)

Snella
Herdighetssone: H2

Post by Snella »

Presentasjonene øverst i Diverse-kategorien kan også ofte gi et hint om hvilket kjønn de ulike har:D:D:D

Det at man tolker seg til kjønn ut fra hva man leser kan kanskje tyde på at ikke alle kvinner og menn er ulike i måten å tenke "hage" på - hadde vært morsomt med en blindtest. Hvis personer skulle beskrive hva slags hage de ønsket seg, uten at vi visste kjønn. Hadde vi klart å gjette riktig??? Jeg er ikke helt sikker på det....:D:D

Eneste fenomen jeg har lagt merke til som gjenganger, er at der det er mye murer i hagen er det gjerne en nevenyttig mann med interesse for hage (eller ligger interessen mest i muren, og ikke plantene bak?). Om det er mannen eller kvinnen som har bestemt at de skal være der, nei det tør jeg ikke si :oops: :D

Drømmen må være å ha det som foreldrene mine, der begge er ute og steller i hagen og planlegger og koser seg sammen......;)

Her er det stort sett jeg som planlegger og setter i gang, og mannen min som hjelper når jeg ikke klarer å stå oppreist lenger. Heldigvis synes han at det blir veldig fint når det er ferdig! Må tilføye at han gjorde en formidabel innsats da vi anla plen, stablet murer og plantet hekker og trær her da huset var ferdig! Hagen hadde ikke vært det den er uten hans innsats med "grunnplanen", det må jeg bare få sagt ;)

Hvis han en sjelden gang uttaler at "den blomsten er fin" blir det behørig notert i bakhodet slik at jeg kan sette av plass til det også et sted. Drømmen er jo at hageinteressen skal smitte - slik at vi også kan kose oss med hagearbeid sammen når vi engang blir pensjonister begge to :D:D
Ugress er også grønt....!
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Mye morsomt å lese her :D

Jeg prøver å tolke meg til ikke bare kjønn men også alder og livssituasjon ut fra innleggene. Fruen og jeg er begge pensjonister, da må man av og til minne seg selv om at ikke alle er det. Jeg tror faktisk at man ikke rekker så mye mer hagearbeid om man har hele dagen til disposisjon.

Noen ganger ser jeg også klart for meg hvordan de enkelte hagepratere ser ut. Mye av det som skrives gir et inntrykk av personligheten :)

Jeg oppfatter ingen som skravlebøtter ;)
sortedrage

Post by sortedrage »

Jeg er nok en ganske rar dame - som bygger litt,samler på paller(til alt mulig),lager gjerde av greiner og gamle juletrær(mot åkeren ved siden av),liker trær og har masse ugras i deler av hagen og har en filosofi om at det meste kan brukes til noe....;):D
anne berg-nilssen
Post Reply