Rapport fra Hagen på Kleiva

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Arne i Skien

Rapport fra Hagen på Kleiva

Post by Arne i Skien »

Det fins ikke jord på tomta så i dag kom nok ett billass med god jord - 50% sand/50% kompost.Totalt tror jeg at vi har kjøpt 5 ganger 14,5 tonn.All jorda er flyttet på med trillebår og i bøtter.Lurer på å tilsette litt leire ,granulert, hvor får jeg tak i det?Må jeg bruke "kattesand"? isåfall hvilke type vil fungere best?
Kjøkkenhagen må utvides pluss at jeg vil lage en liten åker med lin.
Har tigget aviser i hele nabolaget pluss at vi kjenner folk som jobber i begge lokalavisene og derfra får vi flere personbillass med aviser i dag eller til uka - dette gir et godt grunnlag under det nye jorddekket! -Nesten daglig kommer det planter med posten....spennende....
Last edited by Arne i Skien on 03 Jun 2008, 09:31, edited 1 time in total.
Hepatica
Herdighetssone: H3

Re: Raport fra Hagen på Kleiva

Post by Hepatica »

Tror ikke du trenger leire om du har kompostjord.
Inger E

Post by Inger E »

Det er rikeleg med leire her,ca. 60 meter djup :lol: .
Spøk til side. Eg er imponert over jobben som er gjort i hagen dykkar.
Arne i Skien

Re: Rapport fra Hagen på Kleiva

Post by Arne i Skien »

I går ble det lagt mer duk og aviser,men jeg hadde ikke krefter til mer enn 14 trillebårlass.I dag regner det - ikke trilling av jord den er for våt og tung.Jordskokken kom i jorda,pallekarmer/7stk(til urter) ble gjødslet.Ramsløk er plukket og hakket og rørt i usaltet meierismør - mmmmmmm -
Så i dag skal vi lage pallekarmbed med urter for noen venner som en gjenytelse for et dusjkabinett vi fikk :wink:
Kanskje det blir litt sol slik at jordhaugen tørker opp litt så jeg kan trille litt jord i ettermiddag :D
En sykkeltur til hagesentere frister også.....
Last edited by Arne i Skien on 03 Jun 2008, 09:32, edited 1 time in total.
Kirsten

Post by Kirsten »

Er det en ting jeg skulle ønske, var det at noen hadde fortalt oss at leire var lurt - før vi opparbeidet hagen. Vi har like bratt tomt som Arne, og vannet bare renner unna. Følgelig har jeg vennet meg til å se etter to egenskaper med planter: "tåler tørke" og "tåler ikke vinterfunkt". I begge tilfeller vet jeg at det er planten for meg :wink: Jeg har to surjordsbed i skyggen - stappfulle av kompost - og selv der må jeg vanne med jevne mellomrom (ja, det betyr ikke at vanner alle andre steder).
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Det er ikke noe galt i å blande inn leire. Spørsmålet var vel om det var nødvendig. Leire holder på fuktighet og næring. Sand holder også bra på fuktighet men ikke særlig godt på næring. Jeg har for det meste leire på hele tomten og her dyrker jeg for det meste Rhododendron. Det går fint om en bruker jern og magnesium. Det hadde nok vært bedre med surjord men det har jeg ikke. Hepatica gikk også bra i leire og nå prøver jeg med Cypripedium. Jeg bor i en skråning så vann blir ikke stående her.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Det var mest pga å holde på fuktighet og næring jeg tenkte på leire.Kan få det i 1000 kilossekker,men det nærmeste var i Lier....så da syntes jeg kjøreutgiftene ble vel store da jeg må få det bringt. :(
Last edited by Arne i Skien on 03 Jun 2008, 09:32, edited 1 time in total.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Nå er det 75 trillbårlass i beddet - minst 25 til må til - :roll: .Oppryddingen i det gule beddet er i gang,det er en del rotugress der tiltross for at det ble lagt med duk og ny jord for 6 årsiden :evil: Vårt første bed,har lært mye siden den gang!!Dette beddet ligger kronglete til for trillebåra derfor må det fraktes jord i bøtter dit :shock: Veldig variert og god trening :D :D
Det røde og det blå beddet skriker etter stell....men det må vente :den nye kjøkkenhagen har førsteprioritet.- potetene skulle vært i jorda :?Håper været holder,opphold og god temp.nå,men ingen sol.
20 trilla lass er målet i dag,noen urter skal i de allerede klargjordte urtebedda pluss at kompostkverna må tilbake i butikken,den virket bare en time :twisted:
Pallekarm bedda hos våre venner er vi veeeeldig fornøyd med - noen urter er allerede plantet der og flere kommer etter 15.mai - våre venner på Kleiva er overveldet :D -,vi brukte 3 timer på det(6 timer siden vi er 2 som jobba)
ElisabethS

Post by ElisabethS »

Akkurat nå skulle jeg veldig ønsket å hatt dere som naboer og venner tror jeg! Så fantastisk flinke dere er. Jeg har vært innom og tittet på hagen deres, og den er jo nydelig! (Pssst.. naboene skal selge og flytte..)
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

ElisabethS wrote:Akkurat nå skulle jeg veldig ønsket å hatt dere som naboer og venner tror jeg! Så fantastisk flinke dere er. Jeg har vært innom og tittet på hagen deres, og den er jo nydelig! (Pssst.. naboene skal selge og flytte..)
Knegg :oops:
I går ble en diger del av "det gule beddet" spavendt og rensket for skvalderkål - en del stauder ble delt og flyttet - ganske fornøyd med innsatsen gitt :D
Flere bed måtte for "ente gang" lukes for løvetann....ser ikke ut som vi blir ferdig med det :lol:
Det røde beddet er nesten ferdig så i dag blir det ryddet i det "blå beddet".Urtebeddene er ferdig med masse nye urter,der er det bare kjørvel og dill som mangler :D
Min oppgave i dag blir å trille jord og få ferdig den nye grønsakshagen - potene må i jorda,er allerede seint ute.
Akkurat nå føles det som jeg kan stå oppreist og handskure golv - armene føles veeeldig lange -er veldig støl :wink:
Som jeg sier når jeg står opp:kjenner at jeg lever gitt :wink: Høres ut som det er ett slit,men vi koser oss.
Last edited by Arne i Skien on 03 Jun 2008, 09:33, edited 1 time in total.
ElisabethS

Post by ElisabethS »

Du skriver som om all jobbinga er kjempegøy du, så jeg får jo nesten lyst til å gå ut og jobbe like hardt her (jeg overlever neppe en dag med det tempoet. :P ).

Kos dere ute i hagen!
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Det er inspirerende og imponerende å lese om arbeidet på Kleiva :D .

Selv opererer jeg bare med pingleprosjekter i "hagene", men kan akke og oie meg ganske mye over dem også. I dag bør jeg egentlig gjøre en større innsats mot skvallerkålen i pryd(?)bedene, men har fremdeles vondt i korsryggen etter gårsdagens graving, så det får nok være.

Hva gjør du når du rensker et staudebed for skvallerkål - graver ut plantene, renser opp og planter tilbake, eller?
H2/H3 i hyttehagen
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Siri K wrote:Det er inspirerende og imponerende å lese om arbeidet på Kleiva :D .

Selv opererer jeg bare med pingleprosjekter i "hagene", men kan akke og oie meg ganske mye over dem også. I dag bør jeg egentlig gjøre en større innsats mot skvallerkålen i pryd(?)bedene, men har fremdeles vondt i korsryggen etter gårsdagens graving, så det får nok være.

Hva gjør du når du rensker et staudebed for skvallerkål - graver ut plantene, renser opp og planter tilbake, eller?
Har fått meg en krakk(99kr på Plantasjen-tilbud 100 kr i avslag-) som jeg kan snu,når den er snudd står jeg på knærne i den og jobber med en skarp liten spade.Noenstauder blir delt med større spade og lagt i trillebåra slik at jeg slipper å bli ødlagt i korsryggen;andre stauder med mindre utviklet rotsystem blir delt mens jeg står på knærne...
Krakken kan jeg ikke klare meg uten med den dårlige ryggen min,bena blir handtak slik at jeg også kommer meg lett opp fra knestående :wink: Det er blitt moro og luke :wink: All luking foregår i kneståene.......
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Takk for tips :) , jeg vurderer å investere i en sånn krakk. Vurderingen skyldes plassen den tar når den ikke er i bruk.
H2/H3 i hyttehagen
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

http://hagenpaakleiva.net/Sider/Hagebil ... ed%201.JPG

Fra det store prosjektet!! Og fra noen ferdig rydda bed:
http://hagenpaakleiva.net/Sider/Hagebil ... bilder.htm

I dag er jeg støøøøøl,og kom ikke i mål når det gjelder trilling av jord :( .Bare solen står opp skal der gjødsles i løkbed og løk skal settes. :D
Tilbud på Surfina - 39.90 - på Botania(lokalt hagesenter) - blir vel en tur dit med en kompis som har varevogn. :D
Trenger noen sekker med jord til selvvanningskassene også :wink:
Post Reply