Rapport fra Hagen på Kleiva

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
malli

Re: Rapport fra Hagen på Kleiva

Post by malli »

Akkurat nå har jeg spist den DEILIGE squash suppen til Arne.
Hadde ikke så mye squash som det stod, men suplerte med en aubergine rest. Det gjorde absolutt ingenting :P
Baconet var prikken over ièn. Kanskje jeg reduserer hvitløks mengden neste gang. Ble mye hvitløk smak.
Men den kan anbefales. Det var en lett laget suppe, i forhold til andre hjemmelaget supper som kan ta lang tid.
Tusen takk for oppskriften Arne. Den blir garantert laget igjen!
tove

Post by tove »

Vi hadde squash-suppe i går. Det første min mann sa var : denne var frisk og god. Det var den og jeg hadde bakt rundstykker med sesamfrø, for å ha ferskt brød til. Den suppen skal gjentas. Takk for at du satte meg på squash-suppesporet, Arne.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Lenge siden siste innlegg her....Høsten er om hjørnet,forstår det nå da veden kom i går :wink:
Plukker bjørnebær annenhver dag langs rekkverket på terrassen - ca 2 liter blir det hver gang -.Lager råsaft av bjørnebær/bringebær nå som blir søtet med flytende stevia som jeg har igjen fra da det var lovelig handelsvare.Gresskarene modnes raskt nå,har laget ei formkake som ble bra - tok ei gulrotkakeoppskrift og bytta ut gulrota med kokt og moset gresskar,tilsatte bare litt mer mel.Må sette igang med syltiga av gresskar snart,har ei lita bestillingsliste :shock:
Høsta halve epletreet i går-3 bøtter og det blir nok 3 til bare jeg får opp gardintrappa.Slangeagurk er maulemat for tiden,er nede i hagen og plukker nesten daglig.Tomatene modnes i år ,men de blir spist på vei opp fra hagen - rekker ikke å komme inn på kjøkkenet gitt :mrgreen: Hadde aspargesbønner til biffgryta(Biffstroganof) på lørdag,vår gjest fra Bærum var fornøyd!Søndag var det kyllingbryst/okseindrefilet med stekt squash og løk - ingenting annet,lite karbohydrater og mye eggehvitestoffer.
Så var det Mersmak i helga - jeg hadde sendt inn 2 potetoppskrifter i håp om å vinne en kjøkkenmaskin til 5000 kr.,men vant ikke(var en av juryens favoritter ifølge lokalavisa) :roll:
En ny terrasse nedenfor kjellerinngangen står ferdig,nå mangler bare vinduer og litt til vår lekkere vinterhage(som ikke blir ferdig før kronene har samla seg på kontoen igjen :wink: )Søndag var det Snipetorpmarket(årlig event)med veeeldig masse folk - koselig -
malli

Post by malli »

Du og du, jeg mister helt pusten jeg :shock:
Jeg ligger med vond rygg og kikker surt på de flotte rognebæra som burde blitt plukket, men kiropraktoren min kommer til å kverke meg hvis hun hører at jeg klatrer i trær med denne ryggen :cry:
Dette nevner jeg selvfølgelig fordi jeg trenger litt trøst :mrgreen:
Skal sende ungene opp, for rognebær gele vil jeg ha!
Du Arne har sikkert en bombe sikker oppskrift. En som blir stiv mener jeg da... :)
Racemosa

Post by Racemosa »

Høres ut som om dere koeser dere litt innimellom jobbinga, Arne! Tenk nå høster du frukter av slitet i våres!
Hagebloggen min!
Småbarnsmamma med mange drømmer og lite tid!
Kirsten

Post by Kirsten »

Så deilig, Arne!

Og Malli, jeg anbefaler deg virkelig å følge kiropraktorens råd. Jeg har ikke vært så flink til det i sommer med den følge at høyrearmen min varierer mellom å være vond og veldig vond. Men hvem kan sitte og se på at det var mye som skulle vært gjort (les: jeg har lyst til å gjøre) i hagen?
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
malli

Post by malli »

Takk Kirsten . Jeg har ikke noe valg heller akkurat nå. Nei det er ikke lett når det er høysesong for bær og sopp plukking. Det var disse blåbæra som gjorde susen på en rygg som var litt skranten fra før.
Nå går jeg heller den korte veien ut i hage stuen og nyter mine deilige modne cherry tomater :P
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Da er jeg i gang med sylting og safting,nå holder jeg på med eplegele med mynte av 4 kg epler.Det blir lagt på små glass til "julegaveeskene" våre.
Varmkomposten er full,så den skal tømmes nesten tom i dag - blir lagt til side for bruk til våren for gresskar og roser!! :mrgreen:
Bjørnebæra må høstes - skal prøve å lage juice av dagens avling(har kjøpt meg "juicepresse/sentrifuge")
I morgen blir det Spa i Kragerø - DEILIG -
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Spa i Kragerø kan anbefalles!! http://www.kragerosparesort.no/
Dagens slangeagurker er høstet,og det var squash nok til en stor suppekjele :P
Plommetomatene modnes ikke,de får tørrråte og faller av :cry: hva kan årsaken være?
De siste potetene burde vært høstet,men det er for vått enda -kanskje i ettermiddag!-
Har et par render med knoldselleri,når bør de høstes tro?Aspargesbønnene som ble sådd veeeldig sent gir god avkastning :mrgreen: mye sukkererter er det enda - deilig -
Venter kaffebesøk i ettermiddag,må få bakt ei eplekake :wink:
Enna
Herdighetssone: H2

Post by Enna »

Du har vel ikke tilfeldigvis plommetomatene dine i selvvanningspotter,Arne :?: Jeg var jo så happy da jeg fikk mine første selvvanningspotter(typen fra Lidl) i vår.Det har blitt gedigen nedtur :( i tre store har jeg tomater (to ulike sorter)i alle herjer griffelråte.Noen få kan spises derfor har jeg ikke tømt dem.Også agurkene i to store potter ble syke,men der rakk jeg å høste noen først.Nå er jeg glad for at jeg plantet noen agurker og tomater også på gamlemåten,så blir det litt avling lell :wink: Men det er jo så koselig å kunne dele ut litt raust da :)
Mvh.Anne
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Joda de står i selvvanningspotter,og mye råt på mine også.Men ikke på cherrytomatene og busktomatene som stå i samme potte.Nå har jeg plukket alt inn og de modnes etthvert i en stor trebolle på stuebordet(ei hel bøtte full ble det)
Hos oss her på Kleiva har vi aldri fått det helt til med tomater,men gir ikke opp! :wink:
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

EN drueklase er moden - røde og deilige - håper alle klasene slår til i år,det er sikkert 7 - 8 kg på stokken.Om ikke så var druekarten deilig som gele i fjor og kan bli det i år også. :mrgreen:
Alle potteplantene er på vei inn i stuer og andre rom etter sommeroppholdet ute - Hjelpe meg,ca 30 pelargonier som blomstrer sååå fint.....har ikke hjerte til å sette dem i kjelleren enda....ser ut som en blomsterbutikk her :lol:
Siste squashsuppe er laget(5l) og fryst,lite trolig det blir mer av den grønnsaken nå,er nok for kaldt!?
I løpet av helg må resten av grønnsakene i hus,har ennå masse selleirot i"åkeren".
En kg slangeagurk blir zatziki i dag og 16 epler blir eplekaker....
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Etter en 5 dagerstur til Praha er vi vel hjemme.Overrsakende er det kommet flere squash,blir nok squash til fredagens fylte lammesteik - nam -
Gårdagens middag med svigers var kalkunfrikasse med grønnsaker fra hagen - purre,sellerirot og sukkererter+kjøpegulerot.
Alle bjørnebæra er plukket-de siste ble til rødgrøt - har sikkert høstet 30 liter i år :shock:
Epletreet som vanlig vis gir 10 epler overasket med 3 kasser tilnærmet feilfrie epler :shock:
En megabukett med jørginer er plukket inn,og helgen skal sannsynligvis brukes til å grave opp røttene :roll:
Ennå overrasker hagen med vakre blomster bla.a dagliljer og roser og selvfølgelig høstasters i fler farger.
Rosebladets nypelikør skal lages om villnypene er modne.
Kveldene blir brukt til å lese frøkataloger for tiden :wink:
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Da er druene høstet,6,5 kg ujevnt modent (fra en vinstokk)som nå blir over 7 l gele - det meste med sukker,men også noe med stevia for oss med diabetes.
Georginene(ca 50 stk) er ennå ikke oppe av jorden..... :x de må opp i dag,for været ser ikke til å bli særlig bra fremover :roll: .Nesten alle pelargoniene er på plass i kjelleren,bare noen utvalgte har fått plass i boligdelen :wink:
En stor stabel med gresskar er plassert (stablet) i kontorvinduet...de blir syltet snaaart :oops:
Nå er det kun krukken med japansk bitterappelsin som ikke er båret inn,men den tåler jo - 20 grader,problemet er at den blomstrer i april så den måå inn før det.
Bare kjelen med gele blir ledig skal det lages gulasj http://hagenpaakleiva.net/Sider/Arnes%2 ... gulasj.htm lager såpass mye at det blir noen porsjoner til fryseren også.Spiste gulasj i Praha,men det var en skuffelse...de kalte alt av gryteretter for gulasj.
Lurer på hva jeg skal gjøre med alle bæra jeg har i fryseren(aronia,solbær,bringebær og ikke minst bjørnebær,tror det blir til råsaft :wink: Syltetøy tror jeg vi har mer enn vi klarer å spise(blir nok noe julegaver ut av det ja).
Ildkveden for stå i fred til frosten kommer,de skal bli til likør etter oppskrift av R. Dege.
Inger E

Post by Inger E »

Du ha eit luksusproblem, tenk å ha for mykje!
Får du gele når du brukar stevia? Vert det stivt, eller brukar du andre knep?
Post Reply