Er honning like farlig som sukker ??

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Bjørg

Er honning like farlig som sukker ??

Post by Bjørg »

Fikk et spørsmål for en to timer siden Det satte meg litt til veggs. Spørsmålet var "Er honning like farlig som sukker"
Jeg hadde nemlig kjøpt meg to kilo med lynghonning på "Bondens marked" på Torget idag Og jeg elsker Apekatt brød med honning på.
Men er honning skadelig om du spiser passelige mengser Eller når du overdriver Og hva er å overdrive ??
På boksen står det foresten "Skal ikke gies til barn under et år"

Bjørg
Inger E

Re: Er honning like farlig som sukker ??

Post by Inger E »

Alt med måte, veit du. Honning er no sukker på eit vis, men den inneheld og andre ting som er godt for oss. Så eg et honning med godt samvit, men ikkje i for store mengder. På ei brødskive eller i ein kopp te, gjer det neppe skade, om du ikkje er diabetikar, då.
Son vår vart kalla 'honningungen' i barnehagen, for han hadde ofte honning på maten. Men han hadde feilfrie tenner til langt opp i ungdomsskolen likevel. Så det er med honning som med det meste vi puttar i munnen.
Kvifor små ungar ikkje skal ha honning, har eg høyrt, men teflonen er glatt! :lol:
tove

Post by tove »

Min far var birøkter og mine tenner var bra. Men ellers kjenner jeg ikke den medisinske betraktning om honning. Vår venn med hytte på Dagali, derimot hadde noe som sansynligvis ikke tyskere kjøper - nemlig Toten Honning.
Hilsen Tove
Racemosa

Post by Racemosa »

Her er litt info om hvorfor spedbarn ikke skal ha honning :) : http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr ... 3371931.56
Hagebloggen min!
Småbarnsmamma med mange drømmer og lite tid!
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Tove - men jeg spiser Toten-honning nesten hver dag og lever i beste velgående :lol:
Dag
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Honning er vel ett bi måltid?
Enna
Herdighetssone: H2

Post by Enna »

For folk med insulin problemer må nok,desverre, honning regnes som sukker.Til tross for at den pga.mange nyttige stoffer er sunnere enn sukker.
Mvh.Anne
Racemosa

Post by Racemosa »

Alishan wrote:Honning er vel ett bi måltid?
Image
Hagebloggen min!
Småbarnsmamma med mange drømmer og lite tid!
Bjørg

Post by Bjørg »

Bi produkt ??Ja det er det vel Men et godt et sådan Men for diabetes pasienter er det altså forbudt Da må det vel bety at det er like eller tilnærmelsesvis nokså likt i farlighetsgrad med sukker ? Får jo masse annet godt i honninga og den kan jo brukes til både sår heling og litt av hvert. Men er jeg forsiktig med sukkerinntaket så skal jeg altså ikke overdrive med inntak av honning.
Har jeg forstått rett ?? Og hva med det å legge på seg når du spiser Honning Er det likt med sukker
Himmel !! Jeg er nyfiken gul jeg

Bjørg
Inger E

Post by Inger E »

Legge på seg av honning: Det står vel i ein eller annan kaloritabell? Det er no ei grense for kor mykje ein kan ete av honning, eller? Som søtemiddel i te er den i alle fall knallgod.
Enna

Post by Enna »

Ikke for å drepe honning gleden,men er nok redd for,Bjørg,at den også kalorimessig er i nærheten av sukker.(Uten å ha sjekket det nøyere.)Tror faktisk at honning inneholder sukker.
Jeg elsker også honning,men har for sikkerhetsskyld hold meg unna de siste par åra.Derfor er jeg så glad for Stevia :mrgreen: ,som vel kanskje er den eneste 100% trygge erstatning for sukker.Kunstige søtningsmiddel er nok ikke det sunnest man kan få i seg.
Men når alt kommer til alt har jo det meste med mengder å gjøre :wink:
Mvh.Anne
Bjørg

Post by Bjørg »

Spiser lite ferdigkjøpt syltetøy Spiser nesten ikke sjokolade Bare en liten en til barnetv på lørdagskvelden Så litt honning på maten det skal jeg fortsette med
Kan ikke gå helt i frø heller Og som Inger sier "Honning er kjempegodt i teen" Men der liker jeg helst den flytende.

Men det var kjempeflott at jeg fikk avklart dette Har aldri tenkt tanken at det kunne være skadelig tror jeg Så da jeg ble spurt ble jeg som sagt satt litt til veggs.
Takk for opplysninger og innspill.

Bjørg
Enna

Post by Enna »

Ja fortsett å kose deg du Bjørg :) Det kan jo være smart å tenke litt over hva man putter i munnen,men litt må vi kunne unne oss.Vi får kose oss mens vi kan :wink:
Mvh.Anne
magnolia

Post by magnolia »

Vanlig bruk av honning skader ikke. Det er når en stapper i seg honning hver dag at tennene kan ryke og helsa stå på spill. Lurer på om Ole Brumm i det hele tatt har tenner igjen, slik som han langer i seg honning :lol:
Elsa
Herdighetssone: H4

Post by Elsa »

Jeg spiser honning nesten hver dag til frokost. :)
Prøv honning på en skive grovbrød med edamerost eller gouda, kjempegodt.
Kjøpte med meg timianhonning hjem fra Kreta i sommer.
Post Reply