Liten trafikk

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
heda
Herdighetssone: H2

Liten trafikk

Post by heda »

Jeg syses at trafikken her på hagepraten har minket betraktlig den siste tiden. Høsten er jo en stille tid her men helt tilbake til da dette nye data utseende kom syns jeg at trafikken har minket sakte men sikkert. Håper inderlig at jeg tar feil. Dette er jo faktisk "samlingsstedet" for oss hagefolk.

Jeg har vel ikke vert den mest aktive her på forumet sjøl å skrive men er noe jeg sitter inne med så svarer jeg også. Mest er jeg innom å leser alt det nye som er kommet inn 1 - 2 ganger om dagen.

Jeg håper jeg tar feil i mine bange anelser og at jeg er på "bærtur" :(

Helge
Helge
kaaust
Herdighetssone: H5

Re: Liten trafikk

Post by kaaust »

Hei Helge !
Du er ikke på bærtur , vi har vel alle registrert dette .

Det kan være flere grunner til at det er stille her inne .
Årstiden og liten hageaktivitet kan være en liten grunn .

Med så mange medlemmer som det er her burde det være mye mer aktivitet her hele året .
Jeg har ikke funnet noen hageforum med flere medlemmer her i Norge , hvorfor er da andre mer aktiv . Er det fordi de ofte skriver om andre ting en hage og planter , jeg tror ikke det . Men er forumet aktivt vil det bli ennå mer aktivt . Aktivitet avler aktivitet .

Ofte ser jeg folk logget på som skjelden eller aldri skriver noe . I tillegg har vi alle som er inne som gjester .
Hvorfor kommer ikke disse med noen komentarer eller svar og spørsmål ?
Jeg lurer på hvorfor de er inne og titter dersom de synes dette er et så kjedelig forum .

Så er det noen som svarer hele tiden , og vi lurer på om det er vi som er problemet .
Jeg er nok en av dem som svarer ofte og lurer på om jeg breier meg slik at andre ikke tør komme med sine meninger . Det var en tråd om det i fjor og vi håpet at flere ville skrive mer , men det har ikke skjedd .
Vi som skriver mye er ikke eksperter , vi har erfaringer og noen ganger er det fint om andre sier ifra når de har andre erfaringer og er uenige med oss .
Flere ganger siste året har jeg med vilje ventet med å svare , for at andre skal få tid til å svare . Ventet en eller to dager før jeg har svart .
Nå har det gått 11 timer siden du skrev dette innlegget og 28 stykker har lest innlegget ditt .
Hvorfor har ingen skrevet noe svar til deg ?
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Inger E

Post by Inger E »

Eg har merka det same, men det er og mindre trafikk på andre fora, tykkjer eg. Svært lite hage i det siste. Eg er vel og av dei som svarar ofte, kanskje for ofte? På denne tid av året skulle det vere tid for planlegging, såing og andre aktivitetar. Inneplanter er og noko eg set pris på denne tid av året. Juleplantene er for fullt på veg, og ein del nye planter i glaskarmen kan vi vel og treffe på. Kaktustråden har vore fin å få fram att. Eg hugsar at det har vore spørsmål om det var lov å skrive om inneplanter, så det kjem kanskje ikkje godt nok fram i oversikten?
Likevel høyrer eg til dei som tykkjer det er bra at det ikkje er for mange plassar (eller heiter det boksar?) her på Hagepraten.

Eg har og lurt på om vi er for lite flinke til å svare dei som er nye, og kanskje kjem med spørsmål om ting som har vore diskutert før. Klart ein bør bruke søkefunksjonen, men som ny, visste ikkje eg korleis det virka. Men så var og er, eg helst analfabet i bruk av pc. Har lært ein god del av det og her!
Det er plass til mange ting utanomhage her og.
Likevel vil eg sei at det er bra at ein ikkje har side opp og side ned med det same. Ok med tilbakemelding, helst positiv, men alt med måte.
Mona H4-3
Herdighetssone: H3

Post by Mona H4-3 »

Det hører nok med til årstiden (?)

Vinteren er en høysesong for meg, plantemessig, pga plantekjelleren min med kunstig tilleggslys.
Men det er helst litt senere i sesongen.

På pelargoniumnettet hvor jeg er moderator er vi nå over 1300 medlemmer, jo flere medlemmer desto roligere blir det, nesten.
De gamle går litt lei med åra og de nye våger ikke stille spørsmål (?)
De mest aktive, som også kunne ha generert mest aktivitet, har dessuten sine egne blogger/dagbøker/hjemmesider.
Trolig stjeler chatting også endel aktivitet, selv om det kanskje består av mer løst prat som ikke egner seg på trykk. De fleste har tross alt bare en tilmålt mengde tid å ofre på surfing.

Det regnes som god nettikette å orientere seg litt i et forum først, men mange kommer aldri videre.
Og hvis man som svar på spørsmål hele tiden blir henvist til søkefunksjonen, vil det aldri tilkomme noe nye erfaringer

Inneplanter er da prydplanter? vær så snill å ikke opprette enda flere bokser.
Det er for mange å navigere mellom som det er.
kaaust

Post by kaaust »

Mona H4-3 wrote: vær så snill å ikke opprette enda flere bokser.
Det er for mange å navigere mellom som det er.
Jeg er enig med deg ! :D
Noen ganger synes jeg det er litt vanskelig når en skal skrive innlegg og jeg skal velge boks å legg det i . Føler nesten det er for mange bokser noen ganger , andre ganger synes jeg ikke noe passer . :? Men når jeg tenker meg litt om , finner jeg jo en plass .

Jeg bruker ikke å lete etter innlegg i boksene . Bruker bare " Se nye innlegg " funksjonen når jeg kommer inn på forummet . Skal jeg se noe som er noen dager finner jeg det under " Se aktive emner " .
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
kaaust

Post by kaaust »

Du skriver mange ting jeg er enig i Mona , også dette .
Mona H4-3 wrote: Det regnes som god nettikette å orientere seg litt i et forum først, men mange kommer aldri videre.
Og hvis man som svar på spørsmål hele tiden blir henvist til søkefunksjonen, vil det aldri tilkomme noe nye erfaringer
Klart " Søk " skal brukes , men det blir et dødt forum dersom alle bare skal lese gamle tråder . Der er fint å bruke det som tillegg til nye innlegg .
Gammle tråder er foresten ikke så lesevennlig lenger . Adresser må limes inn på nytt for å kunne bruke dem .
( Men det er fint at de ligger der så vi kan hente dem fram ved behov ) .
Anne Bradstreet
zach
Herdighetssone: H8

Post by zach »

Jeg er selv en av de, som nevnt tidligere, er inne og leser, men skjeldent skriver. Jeg bor helt nord i landet, og det er ikke så ofte det dukker opp emner som jeg kan være aktive på. De aller fleste her inne bor så pass langt unna meg, at jeg ikke har kjennskap til hvordan hage fungerer hos dere. Har mange ganger på følelsen av at vi lever i to forskjellige hageverdener. Og en skjelden gang når jeg lurer på noe, og spør her, får jeg svar som ikke egner seg for forholdene i min hagehverdag. Jeg drømmer om et forum hvor vi som bor på de mest værharde og lite plantevennlige steder i landet, kan diskutere. Men det ser ut til at det er så få som har interesse for hagebruk, at det er vanskelig å få til.
Jeg bruker hagepraten som mitt hagelag, for her hvor jeg bor, ligger laget nede. Og det er ikke interesse for å få det opp å gå igjen. Med bare to-tre stykker som kan tenke seg et hagelag, er det vanskelig å få til. Og med et par times kjøring til nærmeste aktive hagelag, er det ikke ofte man treffer på andre med samme interesse.
Så dere må bare bære over med at jeg er inne å leser, og skjeldent skriver. For dere er mitt hagelag, og jeg storkoser meg med å lese her. Hver dag! :)
kaaust

Post by kaaust »

Hei Zach !
Det er fint at du har med bostedet ditt , under navnet ditt , det gjør det enklere når du får svar . Jeg forstår at det er tøft å ha hage der hvor dere bor og at vi lenger sør ikke forstår det . Jeg har selv bodd høyt til fjels sør i Norge , og det er tøft nok . Vinteren er lang og sommeren kort og kald . Her hvor jeg bor nå er det en annen hageverden .
Jeg tror det er mange der ute på nettet , som leser dine innlegg og kjenner seg igjen , jeg vil oppfordre de til å komme inn og svare deg . Start tråder om ting som opptar dere med tøft klima , og gi dere ikke om dere ikke får svar i første omgang . Jeg vet det kan være tøft å prøve på nye tråder når du ikke får svar på et tema du legger ut . Men vi som svarer ofte , prøver noen ganger å vente for at andre skal komme med sine innlegg . Jeg synes foresten , at det er aller best når det kommer flere svar på samme spørsmål .
Jeg har vært inne å lest dine tidligere innlegg , og ser at du har drivhus . Det er nok til stor hjelp når du kan forlenge sommeren litt der inne .
Hagepraten blir nok brukt ekstra mye av oss som bor langt fra andre med hageglede , der hagelaget ligger nede .
Jeg husker hvor glad jeg ble når jeg oppdaget , at jeg kunne ha kontakt med andre , med samme hageinteresse som meg .
Jeg vil tro at det blir stadig flere som gjør som oss , finner seg hagevenner over nettet . :D
Jeg håper jeg oftere finner navnet ditt på nye innlegg Zach . Og at du er med vil gjøre at flere fra værharde strøk kommer med sine innlegg .
Fint at du koser deg med å lese andres innlegg , men tenk på hvor mange du vil glede med dine innlegg . :D :D
Anne Bradstreet
magnolia

Post by magnolia »

Det er bare naturlig at det blir mindre trafikk på hagefora nå på vinteren. Det er ikke vær til å holde på i hagen, plantene går i dvale og man blir opptatt av innendørs ting. Og nå begynner julestria snart. Det er mye mindre trafikk på Hagegal også, synes jeg. Men nå kan vi vel bruke forumet til lå diskutere mer teoretiske emner, som å snakke om eksotiske planter, vakre planter, rare planter etc. som vi aldri kommer til å eie selv, men som det er morsomt å vite noe om likevel. Vi finner jo masse informasjon på Google. Vi kan også bruke tida til å drømme og planlegge sommerens hageeskapader. Å stirre på blomsterbilder på mørke og kalde vinterdager holder vinterdepresjonen borte :D Men bare vent til like etter nyttår, da starter såsesongen og trafikken vil også ta seg opp igjen.
heda

Post by heda »

Kanskje vi kunne få vår datavenn Lasse til å kjøre ut en liste over innlegg som er gjort dem siste åra. Så har vi mer å holde oss til.

Helge
Helge
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

Får hver dag som går er vi nærmere sommeren :mrgreen:
Hilsen
Brynhildur
Bille

Post by Bille »

Hei, jeg er fortsatt ganske fersk her inne og har nok ikke det samme forholdet til trafikksvingninger som dere veteraner har. Har merket meg at det noen ganger tar litt tid å få svar, eller at det ikke er mange nye tråder pr dag, men synes ikke det gjør noe. Er jeg veldig utålmodig så kan ventetiden virke lang, men det er jo en grei sak å sjekke egne poster senere. I mange fora kan det nyttigste svaret komme leeeenge etter at tråden har "sovnet". Såp tidsaspektet er ikke veldig viktig. Alle kan jo ikke sjekke forumet hver dag, heller. Setter tross alt mer pris på én ny tråd som interesserer meg, enn 15 nye tråder om noe jeg ikke savner eller har kunnskap om.
Noen spurte hvorfor ikke alle Gjestene kunne skrive litt. Selv titter jeg innom 4-5 ganger pr uke, men jeg logger ikke inn før jeg evt vil svare på en tråd. De fleste besøkene blir det med at jeg leser 4-5 tråder, uten å skrive noe - ergo forblir seansen anonym. Det betyr ikke at jeg setter mindre pris på forumet :wink:
Har hatt veldig stor glede av søkefunksjonen. Finner stort sett svar på mine spørsmål på den måten. Det er vel sånn med mange fora at når kunnskapsdatabasen har vokst seg stor blir det færre nye tråder?
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

Det Bille opplever og erfarer er nok ganske likt det som mange av oss andre, veteranene, har det. Syns det er bra at det kan være slik :D
Hilsen
Brynhildur
heda

Post by heda »

Nå er det 2 dager siden brynhildur la inn siste innlegget og det har til nå vert 295 besøkende, det er jo ikke slettes ikke værst, hva?
Kommet inn endel synspunkter men det som går igjen er dette med søk i arkiver, og at det ikke anbefales til noen som vil ha hjelp. Jeg må jo innrømme at dette har anbefal det ved 2 annledninger, men nå er det slutt på det. :)

Fint at zach og Bille ville dele sine synspungter med oss andre.

Kanskje det er ok å bruke et foto til illustrasjon, noen ganger om det er tiljenglig.

Helge
Helge
Kirsten

Post by Kirsten »

Vi kunne gjerne hatt flere innlegg på Hagepraten for min del, men jeg synes tross alt det viktigste er at det er høy relevans og gode svar på innleggene. Begge deler opplever jeg her.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Post Reply