Liten trafikk

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Lasse

Re: Liten trafikk

Post by Lasse »

Som brynhildur skriver er redaksjonen allerede i gang med februar nr. av Hagetidend, og har alltid veldig mye å gjøre. Det er derfor sjeldent de har mulighet til å lese aktivt det som står her på Hagepraten. Fine forslag og gode ideer som reelt burde trykkes i Hagetidend, bes derfor rettes direkte til redaksjonen i Hageselskapet.
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

Lasse wrote:Som brynhildur skriver er redaksjonen allerede i gang med februar nr. av Hagetidend, og har alltid veldig mye å gjøre. Det er derfor sjeldent de har mulighet til å lese aktivt det som står her på Hagepraten. Fine forslag og gode ideer som reelt burde trykkes i Hagetidend, bes derfor rettes direkte til redaksjonen i Hageselskapet.
Vi skal ta vare på redaksjonen til Hagetidend :) for Hagetidend kan vi ikke være for uten !
Er allerede i kontakt med Tommy så vi skal nok passe på så dette ordner seg på best mulig måte :mrgreen:
Hilsen
Brynhildur
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

heda wrote:Jeg syses at trafikken her på hagepraten har minket betraktlig den siste tiden. Høsten er jo en stille tid her men helt tilbake til da dette nye data utseende kom syns jeg at trafikken har minket sakte men sikkert. Håper inderlig at jeg tar feil. Dette er jo faktisk "samlingsstedet" for oss hagefolk.

Jeg har vel ikke vert den mest aktive her på forumet sjøl å skrive men er noe jeg sitter inne med så svarer jeg også. Mest er jeg innom å leser alt det nye som er kommet inn 1 - 2 ganger om dagen.

Jeg håper jeg tar feil i mine bange anelser og at jeg er på "bærtur" :(

Helge
F.t er Hagepraten tilbake til der den skal vere. Ja, nærast i full vigør. :D
Fred-Arild
Bjørg

Post by Bjørg »

Virker da som om at alt er som det skal være Håper bare det fortsetter

Bjørg
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Det er jo full våronn på Vestlandet nå !
Denne tiden på året er den travleste for meg . Da er jeg ute og har nesten ikke tid til å lese Hagepraten .
Skrive tar mye tid for meg , men prøver å skrive litt om morgenen før dagen starter .
Vinteren derimot synes jeg er fin å bruke til planlegging , drømmer og komunikasjon med hagevenner .
:D :D :D
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Erik N

Post by Erik N »

Vi ser jo at det ble satt ny rekord nå i mars igjen! Hvorfor? Fordi det er mange aktive temaer på alle nivå. Det er hyggelige samtaler om været, våren, avanserte frøplanter, stauder, hekk, busker, fugler, snegler, rare brune ting, osv. osv. Folk har lav terskel for hva de vil snakke om og det er rom for alle. En av grunnsetningene for økologi er stabilitet (forutsigbarhet) gjennom tid. Slik er det i "praten" også; Den har pågått lenge, en legger inn et synspunkt, en undring, eller et spørsmål, og får snart et hyggelig svar. Jeg veit at jeg får et svar - en oppmuntring, eller et smil - om jeg ytrer meg på Hagepraten! Respekten for de andre er stor, og toleransen følger dermed. Jeg "surfer" ikke på andre hagesider, og veit derfor lite om hvordan andre fora fungerer. Hagepraten er grei nok for meg.
Jeg aner av og til i replikker og svar at jeg stundom legger meg på et noe naivt nivå, og at andre kanskje syns vi (altså "kollegiet i hagepraten") skulle holde et mer faglig høyt nivå. Jeg trur dette er feil! Det er på grunn av det store mangfoldet at spesialister som orkideene kan eksistere. Og: En må jo ikke nødvendigvis mene noe om alt!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Kirsten

Post by Kirsten »

For å klare å opprettholde et levende forum - med et høyt nivå - er jeg helt enig med Erik i at også de "naive" spørsmålene og kommentarene er nødvendige. Vi har alle vært nybegynnere en gang, og Hagepraten synes jeg tar vel vare på hageentusiaster på alle erfarenhetsnivåer.

Og er jeg lei av det samme spørsmålet for tiende gang, står jeg fritt til å hoppe over det - og la noen andre svare denne gangen :D
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Elsa
Herdighetssone: H4

Post by Elsa »

Kirsten wrote:For å klare å opprettholde et levende forum - med et høyt nivå - er jeg helt enig med Erik i at også de "naive" spørsmålene og kommentarene er nødvendige. Vi har alle vært nybegynnere en gang, og Hagepraten synes jeg tar vel vare på hageentusiaster på alle erfarenhetsnivåer.

Og er jeg lei av det samme spørsmålet for tiende gang, står jeg fritt til å hoppe over det - og la noen andre svare denne gangen :D
Enig med deg Kirsten :)
For å få folk til å bruke hagepraten betyr også at de som sender inn enten spørsmål eller innlegg får en respons på det de sender inn. enten en er fersk eller "gammel" bruker.
For eksempel sendte jeg inn et kanskje "naivt" spørsmål den 24. mars, ennå har ingen klart å gi et svar på det jeg spurte om :(
Sendte samme spørsmål til HagEgal, der kom det svar på det jeg spurte om i løpet av kort tid :) Og dette er ikke første gangen det har skjedd. Er det da rart at jeg trives mye bedre på siste forum? Der får alle respons samme hva de spør om eller skriver om.
Det handler om å være inkluderende hvis dere vil ha nye til å bli trofaste brukere av hagepraten :)
Hanegal

Post by Hanegal »

Jeg har ikke vært her vintertid, så jeg kan ikke si så mye om mangelen på trafikk som dere har opplevd, men det er definitivt noe mindre trafikk nå i mars enn det var i juni/juli/august -07 da jeg kom til forumet første gang. Og det synes jeg - som andre har nevnt - er helt naturlig.

Noen nevnte at det er vanskelig å være til hjelp om man ikke kjenner folks herdighetssone. Jeg synes Kirstens måte å skrive herdighetssone i "Bosteds"-feltet i profilen er genial. Da kan man være mye mer nøyaktig. Selv bor jeg i Syden på 400moh i herdighetssone USDA 7-8. Nå vet jeg ikke hva det kan tilsvare i det norske systemet, men der er helt sikkert ganske annerledes i og med at dere har mye kortere sommer der oppe selv om den kan være like varm som den jeg har her. Også innlandet på Østlandet er ganske annerledes enn Frøya i Trøndelag enda begge er norsk sone 4. Det blir lett til at man helst bare leser om man som Zack og meg føler at man er litt "utafor det gjengse." Må si jeg har fått noen rare svar av den grunn og derfor tenker jeg meg temmelig godt for før jeg spør om noe, og som oftest holder jeg truten... :lol:
Martin

Post by Martin »

Elsa wrote:
For eksempel sendte jeg inn et kanskje "naivt" spørsmål den 24. mars, ennå har ingen klart å gi et svar på det jeg spurte om :(
Sendte samme spørsmål til HagEgal, der kom det svar på det jeg spurte om i løpet av kort tid :) Og dette er ikke første gangen det har skjedd. Er det da rart at jeg trives mye bedre på siste forum? Der får alle respons samme hva de spør om eller skriver om.
Jeg ble litt nysgjerrig på ditt naive spørsmål Elsa. Det eneste innlegget jeg finner av deg på nevne dato har overskrifta "Cleome spinosa". Et latinsk navn jeg aldri har hørt før, selv om jeg er svært planteinteressert. Sålenge ditt nivå angående plantenavn ligger på et såpass høyt plan, så er det da ingen grunn til å mislike forumet.
Det handler om å være inkluderende istedet for å være misfornøyd med at andre ikke kan like mye som en selv. Vær glad for at du fant det ut. :D
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Jeg har skrevet et fryktelig langt og pretensiøst innlegg. Jeg håper dette innlegget kan besvares svært kort og samtykkende fra de som er innom denne tråden, og at vi så legger debatten død.

I utgangspunktet trur jeg vi må være enige om hva ”Hagepraten” er. Deretter, og kanskje samtidig, må vi gjøre oss opp en mening om hvem brukerne er.
For meg er ”Hagepraten” et forum. Et forum er en åpen plass med mulighet for at alle kan stikke innom, se seg omkring, bli og handle eller forlate det med uoppfylte behov. Det er definitivt ikke et ekspertpanel med to eller flere klasser av eksperter.
Brukerne skulle i utgangspunktet være alle som av en eller annen personlig grunn er interessert i hage. Siden hage er noe langt mer enn en samling planter, og definitivt noe annet og mye mer enn en grønn sfære rundt huset – og siden Norge er et svært uensartet land, både plantegeografisk og sosiologisk – må det bli svært mange forskjellige utgangspunkt for hageinteresse.
”Hagepraten” er et nettsted, altså en fiktiv møteplass. Brukerne er ekte og høyst ordinære mennesker. Nivået for deltakelse (terskelen for å innlate seg) er lavt. De fleste voksne mennesker jeg har snakket med har to ansikter. Et stivt og profesjonelt og et levende og personlig. I ”Hagepraten” viser vi ikke ansiktet, men gjennom ordbruk og temavalg skinner det klart fram at vi er i den personlige modusen når vi vandrer rundt på plassen.
Et forum er også et torg. Torgene oppstår der det er naturlig å la aktørene møte hverandre. Fisketorget i Bergen ligger således innerst i en våg, nær støa der fangstene ble landet. Byen vokste fram i området rundt dette stedet. Torget i Lillehammer lå opprinnelig på en naturlig åpen plass i nærheten av gården Hammer. Der samla folk fra store områder seg for å selge eller bytte varer.
Det er torget som er utgangspunktet. Det er hva som skjer på torget som er basisen for den framveksten av andre virksomheter som skal skje. Det er rundt de innholdsrike torgene at det vokser fram byer.
Hvis et torg insisterer på å bare være et torg for grønnsaker, eller bare for hvit sjøfisk, eller bare for økologisk dyrka frukt, blir det ingen by rundt det! Og de som skal kjøpe mat til husholdningen går på andre torg der de både har grønnsaker og frukt og all slags fisk. Og på det torget går omsetningen så mye fortere at de har ferskere grønnsaker, hvitere sjøfisk og økologisk dyrka frukt der næringsstoffene ennå ikke er nedbrutt.
Jeg gikk en gang i et kor der det begynte veldig mange nye sangglade mennesker. Fra å være et lite kor med relativt like mennesker, ble det et stort og mangfoldig kor. Noen av de opprinnelige medlemmene syns dette var litt foruroligende og begynte å lage begrensninger ift. hvem som skulle få være med (opptakskrav, opptaksprøve, prøvetid osv.) Etter ikke lang tid stagnerte veksten, men snart startet negativ vekst. Da endelig koret stabiliserte seg, var medlemstallet mer enn halvert. Og lavere enn det hadde vært før veksten startet!
En annen gang gikk jeg i et kor som hadde mange medlemmer, som ville ha mange medlemmer og som hadde det bra med seg selv på det nivået medlemmene samlet hadde. Plutselig begynte noen å snakke om hva koret en gang hadde vært. Og insistere på formålsparagrafer og tidligere ambisiøse planer om kvalitet og nyskapning. Dette koret gikk i oppløsning og ble avviklet.
Hele world wide web inneholder plenty av informasjon om alle verdens hageplanter, -jord, -murer, -gnomer, -spader. Men det er ikke derfor jeg er i hagepraten. Jeg er der fordi jeg er veldig opptatt av hagen min og således andre hager, og syns det er veldig artig å snakke med andre som liker det samme som meg.
Jeg håper denne tråden nå er lagt død.
Jeg håper det går an å være et normalt tenkende voksent menneske og slutte å blande seg opp i andre menneskers intensjoner med dette og hint.

PS
Det at jeg skriver naivt og enkelt om daglige trivialiteter i hagen har (dessverre) ingenting å gjøre med at jeg er nybegynner. Det er fordi jeg i denne sammenhengen (hage) ønsker å være naiv, enkel, og kanskje litt enfoldig. Og for alt dere vet, kan det jo hende at jeg er naiv, enkel og enfoldig. Men hva så?
DS
Evert Taube
Inger E

Post by Inger E »

Eg er så glad for at du kom til Hagepraten, Erik. Det er sælebot å lese om dine gleder i hagen.

Eg er nok temmeleg naiv, for det enkelte seier dei oppfattar som lite hyggelege svar, har eg ikkje skjønt. Så det kjem nok an på kva slags briller vi brukar.
Erik N

Post by Erik N »

Kjære Inger!
Det jeg kan lese av det du ytrer med ord her på praten viser meg at du er et menneske med absolutt integritet. Naiv er ikke et ord som passer inn i det bildet. Vi får slutte å bruke dette ordet. Naivitet skyldes gjerne ensporethet i flere av livets viktigste fasetter, flathet og mangel på refleksjon. Ingen av de jeg "snakker" med på praten er slik, de fleste er så mangefasetterte at de gnistrer av dem!
Olav H. Hauge var et norsk geni som levde i en norsk fjord for ikke lenge sida. Før han skreiv sine dikt tenke han seg lenge om og ut kom ordene akkurat slik de skulle være. Hvert ord er norsk. Hver betydning er rett. For en svært naiv person er sannheten i diktet "T'ao Ch'ien" enkel og naiv. For oss andre er dette genialt. Og framfor alt: Det er godt å lese og grunne på:

T'AO CH'IEN
Kjem T`ao Ch`ien
på vitjing ein dag, vil eg
syna han kissebærtrei og aplane mine,
eg vil helst han skal koma um våren
når dei stend i blom. Etterpå skal me sitja i skuggen
med eit glas sider, kanskje kan eg syna han
eit dikt - um eg finn eitt han likar.
Drakane som skyt yver himmelen med gift og røyk etter seg,
gleid stillare i hans tid, og fleire fuglar kvitra.
Her er ingen ting han ikkje vil forstå.
Meir enn fyrr har han hug til å draga seg attende
til ein slik hageflekk.
Men eg veit ikkje om han gjer det med godt samvit.

Hilsen Erik

PS
Jeg har retta dette innlegget nå 30.mars. Det gikk egentlig til flere, men burde strengt talt være retta mot forrige innleggs forfatter; nemlig Inger E!
DS
Last edited by Erik N on 30 Mar 2009, 22:17, edited 1 time in total.
Evert Taube
Miamaria

Post by Miamaria »

Jeg forstår virkelig ikke hvordan denne debatten tok denne vendingen. Dette har vært en av de beste trådene på lenge, med konkrete konstruktive forslag både i forhold til Hagetidend og annet, og jeg har syntes det var kjempespennende å se hva forskjellige har tenkt i forhold til temaet.

Ikke begriper jeg hvorfor vi skal legge en slik debatt død, og ikke forstår jeg kommentarer som "slutte å blande seg opp i andre menneskers intensjoner med dette og hint." (Det siste forutsetter jo at man driver og gjør nettopp det, og det har jeg ikke fått med meg.)

Nei det var en ekkel vendig av tråden synes jeg. Men bortsett fra disse to punktene synes jeg det laaange innleget til Erik N. var veldig bra! Helt enig i resten.
Erik N

Post by Erik N »

Dere må gjerne fortsette å finne ut om det blir flere eller færre medlemmer av måten innlegg besvares. Men problemet er at det er noen som har skrevet akkurat de besvarelsene! Jeg ser en økende grad av beklagelser og leser også sårhet ut av enkelte av innleggene. Nettmøter er litt skumle slik, en skriver noe i en fart, men får kanskje ikke med det lille nikket eller det lette smilet. Når flere begynner å fortelle at de er litt lei seg eller liknende, er det på tide å trekke seg litt ut av den diskusjonen. Kanskje får det heller være litt færre samtaler når det ikke er så mye hage og vær å snakke om?
Jeg har skrivi svært nøyaktig hvor jeg bor, hva jeg heter, hva jeg gjør, og lagt ut bilder som er svært anvisende i forhold til at det er "akkurat han ja!". På den annen side ønsker jeg ikke å adressere direktemeldinger i en for personlig tone i et så åpent forum som dette, særlig ikke av negativ art. Jeg føler meg inkludert i "Hagepraten", men når jeg ser enkelte reaksjoner i denne spalten, føler jeg behov for å reservere meg.
Derfor skrev jeg innlegget foran. Ikke får å såre enda flere!
Men dette blir visst bare tull...
Erik
Evert Taube
Post Reply