Nybrott

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Erik N
Herdighetssone: H1

Nybrott

Post by Erik N »

Ja, jeg veit det er tidlig, men nå orka jeg rett og slett ikke vente lenger. Hagesesongen har starta! Jeg er i full gang med å ominnrede haugen på nordsida av huset. Prøver å komme meg klar av nordveggen. Måtte jo sette alle de fagre løkene mine ett sted (i romjula), dermed ble det fullt i det nye bedet mitt. Løkene skal ventelig oppatt utpå høsten. Men det var gleden jeg skulle skildre. Du verden så godt det er å grafse i jorda, flytte stein, rake og styre. Jorda er så gavmild, og det er så mye rart å finne nå som det er helt nede på "scratch". Tenkte jeg skulle være litt flink og spørre meg til råds, bla i sidene og gjøre det skikkelig denne gangen!
Før jul hadde jeg så vondt i hodet, nakken og henda at jeg måtte bruke 1140 kr hos kiropraktor for i det hele tatt å fungere. Nå føler jeg meg ung og kjapp igjen og har sikkert retta meg opp 5 cm. Utelukkende takket være godt gammaldags arbeide. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med røsslyngen oppå haugen. Har lyst til å la den stå, men da får jeg ikke plass til bedene mine... Blåbærlyngen og noen furuer får fare, det er greit nok. Skal jeg kanskje legge opp steiner og ringe inn en freda røsslyng-koloni? Noen forslag? Har laga nytt album der jeg skal prøve å skildre utviklinga. Der ser dere hvor fort det blir fullstendig overgrodd. I det ene "buskebedet" har det vært mye rart, bl.a. liljer (måtte flyttes pga en valurt jeg ikke blir kvitt. Den blir vanvittig stor og en må altså være varsom med hvor den plantes.) Så var jeg dust og planta høye gule fredløs (?), og så er det eføy og vivendel og et par andre kvelende krypeplanter som bare tyter fram. Nå har jeg dekka med sagflis og håper klokkebusken skal klare biffen. I det andre bedet står det en nydelig gul stilkrose jeg har glemt navnet på (begynner orangerosa som knopp og blir helt gul). Nå rensker jeg steinene og flytter meg opp på haugen.
Erik
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
kaaust
Herdighetssone: H5

Re: Nybrott

Post by kaaust »

Så fint at du har begynt i hagen . :mrgreen:
Jeg måtte tvinge meg til å gå inn og ikke starte ute i forige uke . Jeg har nemlig et vinterprosjekt inne .
Hagearbeid er godt for helsen . Det er så fint å være ute i frisk luft samtidig som en holder på med no koselig . Husk bare på å løfte riktig så blir du sterk og ikke får kink . :wink:

Freda røsslyng-koloni hørtes fint ut .
En skal være forsiktig med hva en planter for å holde andre planter i sjakk . Den nye planten kan være ennå vanskeligere en den en skal bekjempe . :evil:
Du skriver at du har lagt på sagflis , og da håper jeg du har lagt noe under . Det kan være kjøpt hageduk eller gamle gulvtepper o.l. Planter som vokser litt for godt kan vokse igjennom ganske tykkt dekke .
Det skal være mulig å drepe ugress ( også uønskede planter ) dersom en legger på et meget tykt lag gress .
Det har vært skrevet om dette før .

Det ser ut til at du har fin løvjord . Er du så heldig at du har stein til murer på tomta eller må det hentes .
Gleder meg til å følge arbeidet ditt fremover . :mrgreen:
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Randi M.
Herdighetssone: H6

Post by Randi M. »

Du er sannelig heldig som kan begynne i hagen nå! Jeg er litt misunnelig. Her nord må jeg vente til slutten av april eller begynnelsen av mai. Ikke noe er så godt for kroppen, og helsa i det hele tatt, som hagearbeid.
Du har en spennende og fin hage. Har studert bildene dine nøye. Kommer til å følge med på det du gjør. Hvis du synes at det kjennes ut som noen puster deg i nakken når du holder på, så er det bare meg :mrgreen:
Randi M.
Senja
Erik N

Post by Erik N »

Jeg henter steiner fra gamle murer, og har ellers øya oppe når jeg kjører, mye fine kanta steiner i mange farger og sjatteringer. Ellers flytter jeg litt internt i hagan når terrassene har grodd seg til.
Det med grasklipp som ugraskveler høres fint ut. Sagflisa jeg snakker om ligger i store dynger på andre sida av vegen. De er resultat av absolutt alle greinene (med nåler) av tre digre graner, helt oppharva og har hatt ett års ligge i friluft (konsentrert Nitrogen skulle jeg tru). Det pynter opp litt og forsinker, men tar vel egentlig ikke noe av kryperne? På haugen er det stort sett mose, lyng og delvis nedbrutt vegetasjon. Skogssystemet med mikrofauna og flora er sannsynligvis inntakt, og er redd for å få det for saftig og gildt - ønsker ikke iberisk besøk. Sjølve jorda er det langt ned til og er sjølsagt totalt infiltrert av fururøtter. Greit nok til å holde på grunnen, men må nok etablere meg flekkvis oppå med gangvei-bed-lyng. Syns det høres kjedelig ut! Har lite jord og tør ikke importere, må flytte, lage og spe på med nevnte sagflis. Noe anna jeg kan gjøre? Trur jeg begynner med et staudebed midt på!
Fint å ha noen pådrivere å rapportere til. Dette er jo egentlig en dautid, men om få uker venter de sedvanlige prosjektene knytta til båten, den prosjekterte brygga, og ditto garasjen, ditto påbygget, hellene, takrennene, vinduene osv. osv.
Må prioritere litt, og hagen er jo definitivt fellesområde!
Erik
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Jeg må medgi at jeg hadde håpa på mer vår, men nå får jeg kanskje ro til å planlegge litt. Har lagt ut noen oversiktsbilder, påtegnet svært amatørprega kryss og linjer. De røde kryssene betegner trær som må bort. Lyseblått er stier til Leikehuset til unga, og ned til sjøen. Blått er nylig anlagte bed. Mørkegrønt er mulige bed.
I de store bedene (1 og 2) som er bygget opp med steiner eller kubber mot kanten i vest, er det en Kolkwitziabusk (ikke stor ennå, fra 2007), et lite Opalpæretre (fra 2008) og en nyplanta rose - halvert i løpet av en høststorm i november. Resten av plassen i bedene er stort sett viet planter jeg midlertidig har flytta (daglilje avskåret fra rot, noen primula, tre hjelmplanter) og 62 tulipanløker. Det store fiolette er røsslyng. Et lite (3) bed er kattegravplassen vår med ymse løker i. Ytterst mot øst forsvinner jordsmonnet og går over i bart fjell og et fall 1,5-2m ned mot tørkeplassen og vedskjulet. Fritt område med sol-halvskygge er i dag ca 7m x 10m. Med felling av en del trær, blir solområdet 10x10 og halvskygge litt lenger inn i skogen. Fordi skogen danner så fin ramme ønsker jeg ikke bygge espalier eller store frittstående oppbindinger. Men det er litt flatt og ensformig allikevel. Noen forslag?
Jeg må jo få tak i eller lage jord til bedene, og lurer på om jeg skal legge filt mellom den etterhvert avdekkede skagsbunnen og bedene. Tulipanene må jo også opp og bør vel erstattes med utplanta sommerplanter?
Har tenkt på nemesia, tagetes (reine gule), lobelia (kant),hagestokkrose mot treet ved kattegraven, ridderspore, trikolorvindel, løvemunn. Som dere forstår er dette planter jeg har prøvd ut før (jeg rakk å fylle 43 år før jeg fikk unger - og kunne sette frø i kasser inne.) Mer usikkert Georginer? Levkøy? Digitalis kommer av seg sjøl, og mottas med takk. Innover under furukronene kunne det vært fint å hatt noe. Potter? Kasser? Men hva slags planter kan tenkes å like seg der?
Grov plan for haugen
Grov plan for haugen
Evert Taube
Torill K

Post by Torill K »

Jeg har kjøpt lyngplanter fra Eide stauder på Askøy . De vil sikker trives sammen med furutrærne dine .
Det er jo mange stauder som trives i sur jord også . Det blir spennende å se hvordan det blir utpå sommeren :D .
Erik N

Post by Erik N »

Ja han Eide på Abbedissen! Må bare få det skrevet ned. Helt fantastisk hva han har og får til, og hvor utrulig hyggelig han er. Et besøk der ute kan en leve svært lenge på!
Evert Taube
Kirsten

Post by Kirsten »

Innunder furuene kan du plante rhododendron, lyng eller sibirclematis. Den siste vil både kunne legge seg utover som bunndekker og søke seg opp i høyden der den måtte klare det. Teppedannende stauder av den mer invaderende sorten, kan også bli fint der. En av mine favoritter er flekktvetann. Den finnes i hvert fall med blomster i hvitt, sart rosa eller mørk rosa. Bladverket er vakkert og mer eller mindre vintergrønt. I mai og delvis i september blomstrer den overdådig, og i tillegg har den noen blomster nesten året rundt. Den har bare en ulempe, og det er hemningsløs spredning. Men i et skogholt går det bra. Jeg har mine i skygge under to store trær og begrenser spredningen ved hjelp av gressklipperen. Den kan frø seg også, men er da relativt grei å luke bort.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Erik N

Post by Erik N »

Siden vi faktisk har vinter her (!), har jeg brukt dagen på å se litt på lysforholda. Noe av det peneste skogen har å by på er jo det særskilte grønne lyset som kastes tilbake fra skogbunnen, vekslende med skygger fra kroner og stammer. Ved nærmere ettertanke er jo skogen åpnet mot huset - altså mot sør - og da flommer lyset inn ved gitte tider!
Sola er mest framme fra tidlig formiddag til tidlig ettermiddag. Kanskje får jeg den inn igjen mot kvelden. Det du antyder om å pynte skogbunnen virker mer tillokkende enn å plassere uvedkommende blomster der. På den annen side vil jeg jo gjerne gjøre det litt kultivert. Skogen fortsetter jo utenfor tomta mi, og det er bare den delen innafor gjerdet (må ha det noen år til, så minstemann ikke triller ned i sjøen) jeg vil prege.
Innlegget ditt er midt i blinken - setter fart på tilisnende tanker. Det er jo kystfuruskog, med lite innslag av andre planter - ett og anna ospekjerr, og de berømte blodbøk-rømlingene, litt busk-einer og mye riktbærende blåbærlyng. Den lyse grønnfargen fra sistnevnte er det jo som gir det lysende skogbunnspreget. En anna ting er jo at ungene ferdes ivrig i området, og sliter så mye på vegetasjonen at det dannes grasbakke og åpninger i lyngen med fururøtter opp i dagen. Skal vurdere heller å ta furuene ytterst mot vegen og huset enn de midt inni. Behøver jo ikke tenkte hogst, så jeg kan jo la de mest dekorative stå. De med fyrstikkeske-krone, eller de litt skeive er jo hyggeligere enn de rette og høye....
Evert Taube
Torill K

Post by Torill K »

Vi har hytte på Finnskogen , og er forsiktig med å plante noe særlig der. Vi har jevnet mye på terrenget , og
murt opp murer og trapper med stein fra tomta . Jeg har gravd opp røsslyng og tyttebærlyng til å ha i bed .
Vi har murt opp naust ved vannet og der har vi torvtak av tyttebærlyng . Vi har tatt torvflak fra steiner til å
ha på taket . Jeg har jo en liten grønnsaklapp nede med vannet . Må jo ha gressløk , jordbær , pipeløk ,persille
og litt forskjellig i ferien .Rundt hytta har jeg jo masse potter i ferien . Vi har hugget litt mye nå for å ha
kveldssola , og det ble ikke pent . Vi har en del mindre furu som vi lar vokse opp igjen . Det er ofte best å ha det
mest mulig naturlig . :mrgreen:
Erik N

Post by Erik N »

Hytte på Finnskogen og hus på Toten! Snakk om å komme langt vekk fra Bergen! Fikk reint hjemlengsel ved tanke på den hytta til Steinborg! Jeg må nok belage meg på å bli fryktelig gammal for å få gjennomført alle de planene og bildene som flimra forbi. Vi er jo så heldige å bo midt i både LNF sone 2 og innafor strandlinja. Vi eier det sentrale målet tomt, resten er båndlagt for alltid. Skogen er nok ikke uendelig gammal, kjenner jeg befolkninga rett har det vel vært mye beite her. Men trærne er godt tilgrodd og de eldste er anslagsvis 70-100år.
Kikka litt på de plantene dere har snakka om og fant også en tråd med skyggeplanter. Trur jeg må være varsom med alt for dekkende, alt for invaderende planter. Sibirklematis er vel utvikla fra K.alpina (?) Alpinaen min klippa jeg helt ned i forfjor fra totalovervokst. I fjor vår kom den tilbake som en rakett. Den er jo ikke så prangende som de store, men kjærlig som en katt. Og den får jo stadig blomster. Har veldig lyst på flere slike som kan vokse på skrånende fjell, furulegger eller evt gjerde i skogen. Flekktvetann (sjekka på nettet) var det utrulig mange varianter av. Bladverket var artig, men blomstene er nå sjølve basen! Får se om jeg finner noen med gilde farger!
Har jo tenkt å lage et "naust" eller ei bod nede ved sjøen. Har ikke naustetomt, så det må bli noe svært lite som ikke legges merke til. Veldig rart med hva vi har lov til å bygge og ikke ikke bygge... Heldigvis er det rester av ei brygge der jeg har tinglyst båtfeste, så da får jeg i hvertfall lov å restaurere den (skulle en tru). Har nok ikke tid til det, men om 15 år ser jeg for meg trapper og stier og hyller og nisjer og båthus og brygge og hele veien ned beplanta med alskens flotte vekster fletta inn i skogen. Det er jo klunger i skogen, ymse andre enkle roser skulle vel ha det bra der?
Nei stopp, vi får holde oss der oppe på haugen et par år til! Tar gjerne i mot flere tips om noe gildt og fagert å plante i skogkanten!
Evert Taube
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg mente alpeklematis da jeg skrev sibirklematis - lett å gå i surr med hvor de herdige sortene kommer fra :oops: Hos deg må jo også bergklematis passe fint. Det er noe av det vakreste jeg vet om.

Når det gjelder flekktvetann kan du få av meg når jeg skal sende deg de andre tingene til våren. Jeg har en variant som er sjokkrosa (den mest fargesprakende jeg har) og en som er hvit. I tillegg har jeg en sart rosa, men den fikk jeg i fjor så den er nok ikke klar til å deles før til neste år. Det virker som om den sjokkrosa er dominant i forhold til den hvite. I fjor plukket jeg ut hvite planter og flyttet til et nytt felt. Der skal den være bunndekker for kraftigvoksende stauder.
Kirsten

Erik N

Post by Erik N »

Nå begynner jeg på an igjen. Spørsmålet nå er:
* Hvordan dekker jeg skogsbunnen?
Tidligere har jeg klippa meg (med grasklipper) innover i skogen. Det tar for lang tid. Har lyst til å få stier og lyngbed, staudebed og bed til busker etablert med steinsetting rundt så fort som mulig. Ser for meg at stiene ligger lavere enn steinsettingene (bedene), men for å dekke røtter og fjell som stikker opp, blir det jo fort noen desimeter masse. Ønsker ikke singel eller grus. Ser for meg gras og mose. Tenkte å legge filt mellom sjølve skogsbunnen og den "nye" massen.
* Kan jeg bruke veksttorv og blande noe i den så den ikke tørker ut og danner de ugne tørre "flakene"?

Det jeg rensker vekk fra skogsbunnen er jo knall-næringsrikt (barnåler, blader, mose, røss, halvråtne kvister, kongler).
* Noen ide om hva jeg skal bruke det til? Det er jo garantert flott til rhododendron, men har ikke lyst på så mye av det. Noe anna som liker slike (sure??) blandinger?

Jeg orker ikke ta furuene. De blir å lage høye kroner; tar bort greinene opp til 5 meter. Slipper mer sol til.
Planlegger å rense fjellet mot øst og plante berg- og alpe-klematis i murte bed midt i fjellsida.
* Må jeg hjelpe klematisen oppover eller klarer den seg sjøl? Det er ikke loddrett!
Bruker en del tid på dette nå, før båtpussen kommer i slutten av mars. Men har jo familie, jobb og mannskor også!
Har funnet et sted med nyutsprengte kantede steiner med mye rødbrun rustfarge. Trur det blir dekorativt.
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Liten rapport uten for mye ord.
Nå har jeg tatt mesteparten av lyngen.
Nå har jeg tatt mesteparten av lyngen.
Klar til å bygge og rette opp murer
Klar til å bygge og rette opp murer
Det blir en liten (katte-)gravlund
Det blir en liten (katte-)gravlund
Evert Taube
Kirsten

Post by Kirsten »

Erik N wrote:Nå begynner jeg på an igjen. Spørsmålet nå er:
* Hvordan dekker jeg skogsbunnen?

Det jeg rensker vekk fra skogsbunnen er jo knall-næringsrikt (barnåler, blader, mose, røss, halvråtne kvister, kongler).
* Noen ide om hva jeg skal bruke det til? Det er jo garantert flott til rhododendron, men har ikke lyst på så mye av det. Noe anna som liker slike (sure??) blandinger?

* Må jeg hjelpe klematisen oppover eller klarer den seg sjøl? Det er ikke loddrett!
Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, Erik, så jeg har bare inkludert dem kan bidra på ovenfor.

Det er mange måter å dekke skogsbunnen på. Selv er jeg allergisk mot duk, men bruker et tykt lag med aviser. Hvis du bruker søkefunksjonen, finner du oppskriften på det. Oppå avisene legger jeg jord av et eller annet slag og planter bunndekkende stauder på. Innen avisene har gått i oppløsning, har staudene forhåpentligvis klart å etablere seg godt.

Konglene ville jeg sortert ut og brukt til opptenning i peis og vedovn. Furukongler egner seg svært godt til det, men er mindre godt egnet i kompost. De komposterer svært langsomt. Det er mange stauder som trives godt i sur jord. I tillegg er det flere busker som Pieris, Kalmia og hortensia som skal ha sur jord.

Klematisen finner veien selv, men ikke alltid den veien du hadde tenkt. Går den helt feil vei, kan det lønne seg å lede den i den retningen du vil ha den.

Så deilig og vårlig du har det! Her holder vi på å drukne i sne :(
Kirsten

Post Reply