Nybrott

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Nybrott

Post by Erik N »

Vi tilbringer mer og mer tid på hytta. Hagelaust, båtlaust, sutalaust. Bare er der, uten TV og radio, no Trump, krig og faenskap. Fordi vi har Brage, sønnen vår, med de spesielle sansene og behova med oss, blir det barnevideoer. I helga så vi "Vi på Saltkråkan" omatt og omatt. Jeg går for den vrien. Altså litt svensk skjærgård i stedet for norsk skog. Mer frukttrær, gras og ei og anna bu. Må ha noe å støtte klematisene på. Må flytte kvadratmeter på kvadratmeter med bed, tonnevis av stein, bryte røtter, grave opp jord og miljø. Opp av bakken der, nedatt et anna sted. Vi må holde oss unna de to-fire metrene nærmest veien og bygge opp et nytt skydd inni hagan.

Det som er bra er at jeg har redda haugen med Asaleaen, blodbøka, eika, og kanskje en sommerfuglbusk.

Anslagsvis ti-femten busker må flyttes: Kuttes ned, tynnes, graves opp. Problemet er å skaffe jord uten å kjøpe lastebillass på lastebillass.

Og så var det dette med båten som jeg har jobba så enormt med, og som skulle innredes akkurat denne våren og sommeren.

Ja, noen her inne veit jo hvor monoman jeg kan være. Nå blir det kanskje trimani, kvatromani. Er det nok Erik til alt?
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Solveig

Post by Solveig »

Ble ganske matt når jeg leste dette. Som aberf også skriver, kjenner jeg at det river i hjertet og jeg blir trist på dine vegne, Erik!

Du får prøve å nyte dagene på hytta og prøve å koble ut det andre en stund. Det er nok tungt for dere dette, men hvis du greier å fokusere på det positive i det hele, så kanskje du greier å holde bitterheten unna. Det kan åpne seg muligheter du ikke har sett, og når det hele er over, så er du kanskje glad for at det skjedde. Du har jo en fantastisk flott tomt, og en mildt sagt herlig utsikt!
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Erik N wrote:Vi tilbringer mer og mer tid på hytta. Hagelaust, båtlaust, sutalaust. Bare er der, uten TV og radio, no Trump, krig og faenskap. Fordi vi har Brage, sønnen vår, med de spesielle sansene og behova med oss, blir det barnevideoer. I helga så vi "Vi på Saltkråkan" omatt og omatt. Jeg går for den vrien. Altså litt svensk skjærgård i stedet for norsk skog. Mer frukttrær, gras og ei og anna bu. Må ha noe å støtte klematisene på. Må flytte kvadratmeter på kvadratmeter med bed, tonnevis av stein, bryte røtter, grave opp jord og miljø. Opp av bakken der, nedatt et anna sted. Vi må holde oss unna de to-fire metrene nærmest veien og bygge opp et nytt skydd inni hagan.

Det som er bra er at jeg har redda haugen med Asaleaen, blodbøka, eika, og kanskje en sommerfuglbusk.

Anslagsvis ti-femten busker må flyttes: Kuttes ned, tynnes, graves opp. Problemet er å skaffe jord uten å kjøpe lastebillass på lastebillass.

Og så var det dette med båten som jeg har jobba så enormt med, og som skulle innredes akkurat denne våren og sommeren.

Ja, noen her inne veit jo hvor monoman jeg kan være. Nå blir det kanskje trimani, kvatromani. Er det nok Erik til alt?
Du får trøste deg med at jeg har det verre.
H2/H3 i hyttehagen
Erik N

Post by Erik N »

Har det skjedd noe i hagan din, Siri K?
Evert Taube
island monkey

Post by island monkey »

Herregud.. Si om du trenger forsterkningstrupper frå Britiske øyer, så skal jeg se hva som kan få gjort.

Jeg kan se Vi på Saltkråkan om og om igjen. Og Emil i Lönneberga, og Barna i Bakkebygrenda. Om og om og om. Så jeg skal nok engang spørre etter hytteaddressen. ;)
Det allerverste med det er at jeg hver gang oppdager noe jeg aldri oppdaget alle x forrige gangene..!
Erik N

Post by Erik N »

Nei, jeg trur ikke det IM, ellers takk! Det er vel på tide å bli hortoman igjen. Det var deilig å lirke spiker ut av de stammene som har vært bolverk for trehytta til Johan (bygget oppi to trær i 2003), eller har tjent som støtte til klematiser. I dag har jeg ribba ett tre for oppbinding av tre Vitcella'er og løsna den nye småblomstra montanaen fra nabotreet. Så har jeg kjørt steiner vekk fra det ene treet og lagt dem som basis av et prosjektert steinberg som skal ligge behagelig plassert midt i hagan, slik at jeg kan bygge nye murer hist og her. Jeg har egentlig visst at dette måtte komme, så jeg har en del av sørhagan som ikke er opparbeida. Nå er hele skogen tatt på sørsida, av tomta vår, så der blir det plenty sol til de plantene som skal flyttes fra den tørre skogslunden. Heldigvis er det lagt på mye masse oppå der, stein, pukk, singel og sand, og jord.
Hadde jeg bare ikke hatt alt det andre jeg surrer med, hadde det sett forholdsvis lyst ut.
Fordi vi har vært så usigelig greie mot vegvesenet og kommunen "får" vi ny innkjørsel, og - formodentlig - garasje oppå haugen der. Den skal jeg bygge i Grindbygg fra egen skog. Har gått på kurs og lært det ordentlig.
Jeg har jobba mye med tre de siste åra, så akkurat det blir et plaster på såret.
Og så har vi jo fått enda mer utsikt.
Jovisst er det mye positivt.
For all del.

Naboen bygger nytt sjukehus, det er derfor skogen går. Pasientene må ha mer utsikt, og kanskje har de lyst til å se på oss?
I sommer, da de hadde tatt skogen sørafor oss og langt opp i bakkane, kunne vi se huset &quot;i skogen&quot;<br />Alle furuer, bortsett fra ned mot sjøen, forsvinner. (fra 14.juli)
I sommer, da de hadde tatt skogen sørafor oss og langt opp i bakkane, kunne vi se huset "i skogen"
Alle furuer, bortsett fra ned mot sjøen, forsvinner. (fra 14.juli)
Her har jeg zooma inn. (14.juli)
Her har jeg zooma inn. (14.juli)
Her ligger mesteparten av skogen mot nord. (I dag 24.jan) Bare de trærne som er mine, og de som står for nær ledningsnettet står igjen.
Her ligger mesteparten av skogen mot nord. (I dag 24.jan) Bare de trærne som er mine, og de som står for nær ledningsnettet står igjen.
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Jeg leste dette i går kveld, og det var vondt å se.
Jeg visste ikke hva jeg skulle si. Så jeg skrev ingen ting.

Jeg er veldig A-menneske, og alt ser mye lysere ut om morgenen.
Jeg håper det etterhvert bedrer seg for deg Erik, og at du finner glede i hagen igjen.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Hei Martin!
Neida, det er faktisk ikke helt forferdelig. Jeg har havna i en livssituasjon der jeg er nødt til å ta noen utfordringer. Det er mer eller mindre et must for meg å ha det slik.

Livet driver og utvikler seg på sitt vis, det er greit nok at hagan nå blir endra, og når jeg skal forestå endringa, blir hagan annerledes enn den var. Jeg skal nok mure opp bed igjen, og binde opp klareplantene mine, men det store mangfoldet må jeg nok la gro igjen. Jeg skal altså flytte busker og trær vekk fra veien. Skal ta mesteparten av "Nybrott" vekk fra haugen (10 klematis, 3 klatreroser, 4 rosebusker, 2 lonicera, et plommetre, en trepeon, hundrevis av småplanter i mange bed), og lage nye bed til dem et annet sted i hagen. Finne nye vokseplasser og nye oppreiste "ting" de kan vokse på. Jeg har ikke plass til dette slik at det blir luft og rom, så hva jeg gjør, får tida vise.

Jeg ser på meg sjøl som priviligert, som har denne draiven etter å kreere og rekreere, men er usikker på om hvordan jeg skal få det til. Biotopen er long gone, så utfordringa blir vel å transformere hagan om til en ny.

Klart at det hadde vært fint å fått til en slik mer klassisk hage, men forholda tatt i betraktning - det feier inn storm her hver vinter, furuer blåser ned hvert år, det regner en god del, jordsmonnet er ikke all verden - (pust) - gjør at jeg ikke kan bygge pergolaer og andre spinkle oppbindinger. Med alle trærne borte blir det en dimensjon mindre, og med nye prosjekter på gang har jeg ikke tenkt til å bruke 90% av fritida på det.

Jeg har jobba kolossalt mye med båten min de siste tre åra, det har blitt en enda større syssel enn hagan.

Det er slik jeg er. Skal gjennomføre det ene megaprosjektet etter det andre. Vanligvis fader jeg ut den ene kongstanken når den andre melder seg, men nå sitter jeg altså med to likeverdige. Hadde jeg vært yngre ville jeg nok satt den ene på vent, men bare å la hagan forfalle, eller lagre båten som et nesten ferdiggjort skall, har jeg ikke sjans til.

Arbeidet med båten kan følges på "Båtplassen"

http://baatplassen.no/i/topic/119584-pr ... try1734864
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Ja, da er jeg i gang med rydding. Har flytta 4 klematis fra ei furu og tatt steinene vekk - lagt dem i et par hauger her og der. Har rensa ytterligere 4-5 furuer slik at de er ferdige til felling. Jeg skal rydde alle furubedene, og plassere plantene her og der, steinene hit og dit. En Montana har jeg lyst til å la vokse med alpinaen på huset, om den ene tar den andre, får så være. Den store vitalbaen veit jeg ikke hvor jeg skal gjøre av. Jeg antar at hele bedet under den furua er full av denne rota, og altså at løker og røtter av småplantene sitter innimellom. Det letteste hadde vært å få dratt hele greia unna og latt det vokse oppatt et annet sted, men furuer til det har jeg jo ikke. Mulig jeg prøver å dra den ned i skråningen mot sjøen og la vitalbaen dekke der. Problemet er at der har jeg naturlig vivendel, klunger og bergflette. Det får i så fall vente til en seinere anledning. Furuene skal brukes til garasje/ uthus, og gjør meg langt lysere til sinns. Blir alt som jeg håper, skal jeg ha torvtak og la de små klematisene (2 Nelly Moser, og 6 viticellaer) vokse på veggen. Garasjen skal bygges i grindverk og tjæres, slik at det blir akkurat så tradisjons-likt som jeg foretrekker. Mulig også at jeg bruker en god del av steinene til å mure opp mer slik det er rundt hus, altså mer "firkanta".
Uansett er det bare rydding nå, så får jeg se når jeg får tid til å lage det om på nytt. Sannsynligvis kan det ta oppimot ett år før tomta er justert (sprengt, rydda) til veien.
Evert Taube
Dag

Post by Dag »

Hogger du furuene selv og får kjørt dem til et nærliggende sagbruk? Men plankene skal jo legges til tørk,
så det tar sin tid. Her hvor jeg bor, kunne jeg få hogge så mye store flotte graner jeg bare ønsket. Men jeg begynte
å regne på det - med traktor fram til vei, tømmerbil, saging og frakt av planker tilbake, så ville jeg med de priser vi har i dag, ikke tjene noe på det. Men furuplank er jo veldig verdifullt, da. Lykke til med tømmer- prosjektet ditt.
Selv er jeg i skogen om dagen og hogger mye fin bjørk. Skal prøve å legge opp ved for 2 år når jeg har så fin tilgang til det.
Erik N

Post by Erik N »

Naboen, som er en stor institusjon, feller furuskogen for å få mer utsikt. De har tilbudt seg å felle mine også, fordi de hemmer utsikta til det nye sjukehuset deres. Nå må de bort allikevel, ettersom de ikke bør stå slik aleine (kan blåse ned) og fordi veien tar en del, og til sist fordi Nyveien gjør at jeg "får" innkjørsel. Innkjørselen har jeg så valgt å ha oppe på haugen, som et mindre onde enn å ha den i sjølve hagen.

Altså, til Dag: Ja, trærne felles uten omkostninger.

Transport til en lokal sag skal jeg kunne få til. Det er ikke så veldig langt, slik at det går an å ta det med traktor og henger. Saga drives av en privatperson, på si.

Det som gjør at det lønner seg, eller i hvert fall at det ikke koster meg så himla mye er at jeg skal bruke furuene til Grindbygg. Grindbygg er den tradisjonelle byggemåten på Vestlandet. Hovedområdet går fra Ryfylke til Nordfjord, men har sikkert vært brukt over mye større områder. Grindverk, grindbygg, reisverk, skiller seg fra lafting ved at det krever vesentlig mindre tømmer, og er basert på at det grunnleggende står (ikke ligger). "Grinda"(*) er en slags firkanta konstruksjon med tjukke staver (vertikalt) som er bundet sammen med beter (på tvers) og legjer (på langs). Mellom stav, bete og legje dannes det en intrikat "knute" som binder bygget fast sammen. I tillegg brukes det band (snedband, skråband) som går fra stav til bete, og fra stav til legje. Taksperrene ligger i hakk på legja. Sjølve taket er i prinsippet løst, men er beregna å være tungt, enten vha. steinheller eller torv.

(*Ettersom byggeskikken er tusener av år gammal, og har hatt en svært stor utbredelse, ikke bare regionalt og nasjonalt, varierer ordbruk og betydning mye. Et sted er "grinda" de to stavene med beten på tvers, slik at huset består av mange grinder etter hverandre i lengderetning. Et annet sted er "grinda" siden av bygget, altså stavlegja - den bjelken som holder taket - med alle stavene på samme side. Et tredje sted kan grinda være hele dette reisverket, bortsett fra taket. I så tilfellet sammenlikner en grinda med skjelettet hos et menneske, eller et dyr,(som jo kalles beingrind).)

Grindbygget kan bygges når som helst etter at virket er skåret. Den eneste regelen er at alt virket må være like gammelt. Altså slik at det trekker seg homogent sammen, eller sveller like mye ut att.

Det som gjør at det "lønner" seg, er dimensjonene.

Jeg skal bygge en garasje, eller uthus - det kan fort skje at jeg ikke har plass til bilen inni der - på anslagsvis 5 x 5 meter. Til dette trenger jeg 6 staver a 2,5m i 7tomx7tom (7''x7''), 3 beter a 5m i 7''x6'', 2 legjer i 7''x5'', 12 snedband på, a 2m i 4''x5'' og ca 16 sperr på om lag 4 meter i 5''x6''. Alt dette er materialer som er vesentlig grøvere enn vanlig material, i tillegg til at en er med på hele prosessen, altså kan plukke virke som egner seg.

Totalt er det altså 15m 7x7 (17,5cm x 17,5 cm), 15m 7x6, 10m 7x5, 24m 4x5 og 64m 5x6.
Det som er igjen av stokkene blir jo sutak, utvendig panel, om det holder da...

Hvor mye det hadde kosta å kjøpe det fra ei sag aner jeg ikke. Veeeldig mye.

Om jeg hadde fått tak i det på ei sag, hadde det kosta flesk, og veldige transportutgifter.

Om jeg ikke hadde hatt furuene hadde jeg sjølsagt ikke funni på å bygge det slik, da hadde jeg måttet "feika" med vanlig reisverk, villmarkspanel og murt gråstein på lecablokker.

Jeg har gått på kurs i grindbygg og er ualminnelig opptatt av slikt som er laga av trevirke og som det går an å bearbeide med håndverktøy.

Og så er det så uendelig trist bare å kjøre 100 år gamle furuer gjennom vedkløyveren.
Dette er et typisk grindbygg, slik du finner dem i dag, med bølgeblikktak.
Dette er et typisk grindbygg, slik du finner dem i dag, med bølgeblikktak.
Dette er en modell som viser prinsippet
Dette er en modell som viser prinsippet
Dette er ett av de to grindbygga vi lagde på kurset (garasje i 5,6m x 4,5m, staver i 8''x8'')
Dette er ett av de to grindbygga vi lagde på kurset (garasje i 5,6m x 4,5m, staver i 8''x8'')
Evert Taube
Inger E

Post by Inger E »

Litt av ein jobb, men du verda kor kjekt det er å kunne lage ting sjølv.
aimar

Post by aimar »

Håper du legger ut bilder og noen ord om framdrifta av grindbygget underveis. Kan bli interessant å følge med på.
Erik N

Post by Erik N »

Jeg har tatt meg tid til å rydde. Det er ikke gøy. Nå har jeg fjerna planter fra flere trær og flytta dem i villt kaos til husveggen eller andre mer temporære plasser. To trær har jeg felt. Det tynnes!

Nordhagen slik den så ut 23.aug 2010
Hagen 23.aug.2010.jpg
Hagen 23.aug.2010.jpg (112.3 KiB) Viewed 456 times
Slik det så ut for fem dager siden:
Hagesanering 25.jan 17.JPG
Hele tomta for fem dager sida
Nyvei.JPG
Inntegna det som skal bort. Veien er det røde, sykkelsti på motsatt side. Veien går der veien er, stort sett, men 4 meter inn skal være siktsone, altså går det en haug med busker og trær.
Nyvei tegna på.jpg
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Tomta er så stor at det allikevel blir en del å boltre seg på. Heldigvis.
Det er fryktelig kjedelig å miste skogstrærne,
men det kan jo bli veldig spennende etterhvert som du finner riktig plassering til plantene.
Noen planter ved grindbygget kanskje ?
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply