Nybrott

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Nybrott

Post by Erik N »

Ja, alt som stikker opp i lufta må få sine klatrere! Nå går det nok ei stund før jeg kan reetablere. Veien er ikke påbegynt, og ingen veit om de starter her, i andre enden - 4km lenger sør, midt på, eller her og der. Bremmen mot veien kan jeg ikke røre, og buskene der må stå til de kan hjelpe meg med grovere utstyr, gravemaskin og slikt. Det blir mye mellombels. Nå har jeg fire klematiser som er gravd opp og bare ligger lagra. I dag skal jeg ta den kjempestore vitalbaen og flytte ned i skråningen mot sjøen. Om den klarer seg med de kvadratmetrene der, står mot eføy, vivendel, bringebær og slikt, får tida vise. Jeg ønsker å ta trærne så fort som mulig, slik at området kan brukes til mellomlagring.

http://www.av-avis.no/aktuelt/Avviser-a ... 59181.html
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Jeg fant et bilde fra 1996, da vi nyss hadde kjøpt huset og det eneste vi hadde fått gjort var å felle ei gran som tok halve hagan. Halvparten av det som var hage den gang, asså. Nå finner jeg sjølsagt ikke bildet. Det viser et lite hvitt hus inni skogen. Nå er snart skogen vekke, og bare det som skjermer oss mest, noe av nordavinden og østavinden, og litt mot innsyn, vil stå att. Sjølve vegen blir ikke så forferdelig som først planlagt - de fant ut at det ville bli enklere å leve med en rolig Erik enn en krakilsk en, trur jeg. Veibyggerne har lagt veien i en sving på innsida - og så ut att nordafor - slik at sjølve bremmen mot vegen blir intakt. Den blir lavere, og det blir verken busker eller trær på den, men vi får gjømme oss på baksida, utsida, mot fjorden og resten av nasjonen.

Det er ti år sida jeg debuterte på "Praten", rundt nyttår 2008, så det er vel på tida å ta til på nytt? Her er i hvert fall alt jeg gjorde med hagen i forrige økt, slik at det blir enklere å finne ut hva som er hvor og hvem som bor ved sida av.

For det er jo det som skal skje. Oppgraving og flytting.
Problemet er egentlig ikke at jeg ikke veit hvor plantene er, eller at jeg ikke veit hvor de skal. Det verste er jo skogen. At den er borte har jeg grini ferdig om. At det jeg har tilført av jord har blitt et rotparadis, blir utfordringa. Jeg får nok opp stauder og løker og slikt, men busker og klatrere, roser, frukttrær og anna snacks, må jeg kanskje ha maskiner til å dra opp. Deler av røttene blir nok liggende nedi visvaset, men dør de så gjør de det, og lever de har jeg jo noe å lage skanse av. Planen er å gro inne i en oase. Svingen(e) på veien og andre folks behov for spartansk ryddighet og flatehøgst, vil gi meg reine utstillingsrampa av frodig grønn fryd!

Jo'ra, det blir nok artig. Til slutt.
Huset sett fra andre sida av bukta i dag 15.jan.2019
Huset sett fra andre sida av bukta i dag 15.jan.2019
Huset 15.1.19 HP.JPG (250.22 KiB) Viewed 442 times
Huset sett fra sjøen 9.oktober 2010
Huset sett fra sjøen 9.oktober 2010
Huset vårt sett fra sjøen 9.10.10 HP.JPG (275.06 KiB) Viewed 442 times
Utsikt nordover sommeren 2018
Utsikt nordover sommeren 2018
Ny utsikt nordover.JPG (315.17 KiB) Viewed 442 times
Blåbærplukking i lyngen, i skogen mot nord, sommeren 2007
Blåbærplukking i lyngen, i skogen mot nord, sommeren 2007
Brage i lyngen sommer 07 HP.JPG (367.74 KiB) Viewed 442 times
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Det jeg var mest redd for, og som jeg nå trur er redda, er den fjellknatten som står og skydder rett i sør. Oppå den har jeg planta busker (buskas) og trær som er beskjært ned til grom størrelse. Alt blir nok ikke stående, men om den lille eika og bøketreet, azaleaen og trepeonen, klarer seg, skal jeg ikke sutre. Det står en gullbusk (Forsythia) der også, en sommerfuglbusk og en del anna rart som jeg skal kunne klare å flytte. Det viktigste er at sjølve knatten ikke må sprenges bort.

Sørover oktober 2018 HP.JPG
Sørover oktober 2018 HP.JPG (322.03 KiB) Viewed 440 times
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Ja, hvorfor ikke?
Hvorfor ikke bruke Hagepraten som "blogg"?
Den ligger jo her. Halvtom, halvveis avblomstra, med noen få av de gamle hagevennene sporadisk innom.

Jeg gjorde jo det samme som alle de andre som var innom. Gikk lei av lange nedeperioder og mye surr. Men nå er den jo her. Både denne tråden med alle mine "Nybrott"-prosjekter, og alle de andre nyttige sidene, bildene, orda.

Dessuten hadde jeg en gammal båt. Og vi seriemonomane er nå en gang slik: Full fart og hundre prosent inn i en ting ad gangen. I fire år var det båt. Nå skal det bli hage att ei stund. Ikke bare av rein lyst, men for å redde det som er att av prakten jeg forlot og fortrengte da veiplanene forelå.

Skal jeg komme i gang att, må det nok skje slik.

I dag har snøen smelta, etter store mengder regn. Vind fra nord gjør ikke så mye når det er varmegrader og en har god ovn.

Ovnen monterte jeg i fjor februar. Da det var som kaldest.
Ikke fordi det var kaldt, og skulle det vise seg, ble enda kaldere, men fordi det ikke regna.

Det er regnet som styrer det en får gjort med hus og slikt.

Det starta med et opphørssalg etter et byggevarefirma som gikk konkurs. Billig verktøy er alltid et godt trekkplaster for sånne halvgamle tullinger som meg!
De hadde bare att spikerpistoler, og spiker går inn med hammer her i huset.
Det de hadde - som var langt mer attraktivt - var parkettgolv.

Da vi kjøpte huset i 96 slipte vi ned golvet. Undergolvet, er det vel kanskje bedre å kalle det. Under undergolvet er det så og si nada. Litt hypertørr einer, brakegreiner fra tjuetallet, og noen bakhon som gisne kasser mellom bjelkene. Under deratt var grunnfjellet. Med gissen grunnmur i slemma gråstein ble det golvkaldt. Tjukke tepper monna lite. Fruen hadde som første pri at vi burde ha nytt golv. Jeg var i og for seg med på det, men åkka meg fælt over alt som måtte flyttes først.

I februar 18 var nok nok, og parkettgolv i lysgrå, mattlakka, eik, ble kjøpt inn. Til halv pris ble det lagt på multiple ekstra kvadratmeter, sånn i tilfelle. Ny verandadør fant jeg også. Og list i titalls meter.

Hvorfor jeg brått var på Coop-obs, husker jeg ikke. Det var vel salg av noe der også, eller så var det vel noe assesorisk? Kanskje noe til ovnen? Uansett var det varmkabelmatter på tilbud der. En telefon til fruen på hennes jobb, og kapitalen var sikra. Nå hadde jeg både golv (lagra under spisestuebordet) og varmekabelpakker i uthuset. Ettersom det skulle bli nytt golv, og alt altså skulle ryddes, alle golvlister skulle av og ut til tynning og slanking, og det var ei ny tid i emning, kunne jeg jo likegodt sette inn ny, gammal, ovn.

Ovnen, en sylinderovn, magasinovn, hadde vi fått fra et sjukehus i nærheten. Ulefos 1930. God nok til å varme opp et ungdomshus, eller et bedehus. Som en diger svart, oppreist kanon. Uten alt dette sjarmerende krimskramset som tilligger borgerskapets urbane leiligheter framsto den som perfekt i vårt lille 20-talls hus.
Etter en renovering på åttitallet var brannmurene i andre etasje tatt vekk, og ettersom de to store romma i første var slått sammen til ett, passa ovnen perfekt inn. Varmekabler aleine skulle holde tempen fra april til oktober. Resten av året skulle vi fyre med bjørk. Kortreist og biodynamisk. At ovnen ikke er en slik blikkboks med katalysator og ekstra luftning, og således ikke fulgte de nye krava, kunne vi omgå ved at den var antikk, og tidstypisk for huset (tjue-tredve-tallet). Syns i hvertfall jeg.

I februar-mars kom altså både varmekabler, golv og ovn på plass. Våren fortsatte med tørrvær og varme. Og sommeren. I løpet av et halvår var det meste gjort, og huset var oppgradert, enda en gang. Eller kontinuerlig, slik det er med gamle hus og angst overfor gjeld og renters rente. En tager hva man haver, eller finner noe billig når det er billig sjøl om det egentlig er prima vare.

Slik som med hage, altså. Slik det starta her på Hagepraten i 2008 da jeg satt med en bærepose billige løker og det var blitt nyttår. Hage er ikke dyrt. Ikke oppussing heller, om en tar det litt etter litt, på langs og på tvers.

I skrivende stund står kanonen og varmer stua. Det blåser polarluft nedover fra nord, så sjøl om det er et par varmegrader ute, kjøles alt. Når termometeret på veggen i stua viser under 20 grader, mates monsteret med flis og avispapir og settes i vigør. Egentlig skal den omdanne koks til varme, men jeg bruker kvart-alens kubber. Ettersom de selger normale halv-alens, blir det noen økter ved sirkelsaga før veden er passe. Varme i slikt arbeid også. Når ovnen har begynt å dure, hives kubbene i. På et par timer er vi oppe i 25-27, og så åpnes dørene til resten av huset. Jeg er vokst opp i indre Mjøsstrøk og syns nok derfor at virkelig trivsel oppnås når varmen er ujamt fordelt. At det er godt og varmt rundt ovnen og mildere utover i sirkler. En går jo ut stundom, drar i ei grein eller flytter en stein, og så går en innatt, tar en kopp kaffe og et knekkebrød med gulost, attmed ovnen. Katta syns også ovn er bra.

Men det var vel neppe hus denne praten skulle handle om?

Det var en digresjon. En lang omvei.

Som nevnt er snøen blitt væte, og nordavinden har bragt sola fram. Altså kan jeg starte hagearbeidet i dag. Eller i morra. I dag er det forseint.
I dag skal jeg bare tenke på det.
Generalplanen er forlagt og forkasta. Her griper en momentene som de kommer.
For å få vekk alt det som er på haugen nord for huset, der det skal bli parkeringsplass og oppstilling og uthus og hvem veit. Og vei og autovern og alt slikt. For å få det vekk, altså. Hagan min. Må det lages til en ny.
Jeg har et område som aldri ble ordentlig. Der må det altså ryddes.

Det tar jeg i neste innlegg. Dette er visst allerede for langt for alminnelige nettbrukere!
Ovnen.JPG
Ovnen.JPG (70.24 KiB) Viewed 423 times
Last edited by Erik N on 16 Jan 2019, 23:13, edited 2 times in total.
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Ja, hvorfor bruke Hagepraten som blogg, logg, arbeidsverktøy? Jeg svarte visst ikke på det. Ikke fyllestgjørende, i det minste. Jovisst laga jeg blogg. Den ble besøkt og kommentert av en drøss underlige folk fra fjernt og nært. Da antall besøkende hadde passert 50 000, og kanskje ti hadde kommi med noe konstruktivt, la jeg den ned. Blogg og bloggere er ikke min greie. Da heller åpent og direkte på et sosialt nettsted. Som Facebook, Båtplassen eller Hagepraten. Facebook har sine greier. Den skal få hvile litt nå. Fra mine lange og sære utgreininger.

Så til planen:
Tomta kart1.JPG
Tomta kart1.JPG (26.28 KiB) Viewed 420 times
Her er tomta i kartet. Den gule linja er nåværende vei, mens det oransje oppå er ny vei med gangfelt på motsatt side. Det lyseblå i nord skal sprenges vekk. Det er "Nybrottshagen". Det lyseblå langs vegen skal også renoveres og planeres ned slik at jeg får 70meter siktelinje sørover. De lilla flekkene er trær. De lysegrønne feltene er mulige omplasseringsplasser.
Tomta med skog 2.JPG
Tomta med skog 2.JPG (60.89 KiB) Viewed 420 times
Dette viser det samme. Nå skal mesteparten av mine furuer også vekk. (teksten i bildetittel er feil; skogen er tatt også her.
Tomta uten skog 3 påtegna.jpg
Tomta uten skog 3 påtegna.jpg (57.21 KiB) Viewed 420 times
Her er skogen tatt.
Sørover 16.1.19.JPG
Sørover 16.1.19.JPG (153.07 KiB) Viewed 420 times
Her er utsikten sørover i dag. Det som ligger sørfor og nedafor uthuset kan opparbeides.
Det som ligger uttafor den rød linja må vekk.
Nordover 16.1.19 med linjer.jpg
Nordover 16.1.19 med linjer.jpg (134.5 KiB) Viewed 420 times

Her er "Nybrott" i dag. Her ligger mye begravd. Alt må vekk.
Evert Taube
Jojo1978

Post by Jojo1978 »

Artig å se at noen setter pris på en gammel Ulefos ovn. Nå er det jo bare en type som produseres, og er en utdøende rase i kamp mot dagens personer.
Erik N

Post by Erik N »

Den Ulefosovnen er fantastisk! Skikkelig miljøvennlig er den også. Ovnen er støpt for snart 90 år sida og har blitt frakta hit på den tida. Veden er herfra eller blitt kjøpt heromkring, eller skal komme fra Sunnfjord (hvor jeg kjører til og fra tjue ganger i året likevel). Karbondioksiden går altså rett rundt, ingen energi er brukt verken til å lage ny ovn, eller til å frakte en ny ovn fra der den er laga, til lageret, og så til butikken - og så hjem til meg. Regnskapet er ufattelig enkelt. Det siste er jo at "kanonen" har røykkammer som gjør at SINTEF klassifiserer den på linje med nye "reintbrennende". Allikevel er det altså egentlig ikke lov. Med mindre en er meg, altså, og syns, som Riksantikvaren, at dette er monumental (bruks-)kunst.

Nå er vedkubbene brent opp, men smijernet (jeg dro den inn i stua i deler, og det er maaange kilogram) varmer fremdeles godt.
Evert Taube
Jojo1978

Post by Jojo1978 »

Er utrolig artig å lese! Jeg er faktisk på jobb på det støperiet i de samme hallene som den ble lagd for 90 år siden nå! Men produksjon har som kjent endret seg og gått over i gategods produksjon idag. Men det viser at de gamle er eldst ja.
Erik N

Post by Erik N »

Det var et artig sammentreff, Jojo78! Joda, ovnen sto i Olaviken der det har vært ymse helsevirksomhet knytta opp mot geriatri de siste åra. Stedet var opprinnelig et lyststed, som så mange andre slike plasser her ute et par mil fra Bergen. Jeg trur vel, utfra den spartanske utforminga, at ovnen har vært knytta til institusjonen, og ikke lyststedet. Kona mi fikk den da de bygde om. Det er altså lov til å bruke utallige produkter som inneholder utallige syntetiske stoffer, løsemidler, lim, eller som inneholder stoffer med begrensa ressurstilgang. Men å bruke en slik ovn, som altså brenner kortreist virke som har grodd rett opp av bakken og lasta ned nylaga karbondioksid - det er ikke lov. (Skal ikke masa fryktelig lenge med det!). Så sto den her i uthuset og rusta i noen år, før jeg altså fikk pussa den opp og lirka den på plass på ei ny svart steinplate. Alt er forskriftsmessig gjort, og meldt brann- og feiervesenet. Som i mange andre "miljøsaker" blandes korta kolossalt. I grisgrendt strøk, som her ute ved kysten, er det ikke tale om luftforurensing, og klimamessig ligger jo vedfyring på topp. I tillegg kan jeg altså skryte av at de eneste fossile brenslene som har gått med er ved transporten 1500 meter hjem.
Ulefos no 382.JPG
Ulefos no 382.JPG (71.55 KiB) Viewed 403 times
Jeg fikk innmari god hjelp med alt som angikk ovnen i et par Facebookgrupper og enkeltpersoner innafor ovnsmiljøet. Det var derfra en fyr fra borti Ulefosskanten altså fant ei brosjyre der ovnen min var med. Produsert fra 1930, altså.

Ettersom huset er fra 1925, og i svært liten grad er modernisert i bygningsmessige trekk, trur jeg at jeg kan få lov å ha den. Jeg har jobba som en helt med de opprinnelige småruta kopla vinduene og beholdt tidligere tjæra kledning, men slike ting kan en altså bytte ut med både giftige og syntetiske produkter uten at noen løfter en finger. Ovnen, derimot, kan byttes ut med en blikkboks produsert i Langtvekkistan og frakta hit på containerskip fyrt på tungolje!

Skulle det bli enda strengere i framtida, går det visst an å bore noen høl og montere ei plate inni brennkammeret, for å få enda mer luft. Jeg syns det er totalt meiningslaust og bortkasta, men her pålegges jo enkeltpersoner så mye dill at jeg er i ferd med å melde meg av karusellen.
Last edited by Erik N on 16 Jan 2019, 23:17, edited 1 time in total.
Evert Taube
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Flott ovn! :D

Selv er jeg den lykkelige eier av en Påskeøya-inspirert Jøtul 4. Den er smått genial, med mulighet for lettvint valg mellom ovn og peis. Den heldekkende gnistfangeren gjør det videre trygt med peisfyring, for den som har kruttlappved. Det er litt rust på gnistfangeren, og om noen har tips til rustfjerning og nylakkering (?), setter jeg pris på det.

Flytting av busker tror jeg skal gå bra. En rhodo og en klatrehortensia er all erfaring jeg kan skilte med der, men når de prosjektene ble vellykket, tror jeg det er håp for de fleste buskflyttinger, gitt at buskene får litt hjelp i form av vanning.
H2/H3 i hyttehagen
Erik N

Post by Erik N »

"Påskeøya-inspirert"? Her kreves det bilde og forklaring!
Koslig med ovnsprat, og typisk Hagepraten å ha peiling på Jøtul og Ulefos og andre jernstøyperier!

Jeg har ikke stress over meg når det gjelder buskene. Sannsynligvis er det for mye/mange, i forhold til tilgjengelig jord og plass!
Problemet er sjølsagt heldekkende fururotvirvar.
Da jeg lagde terrasse var planen at det skulle være heller over et stort område, men det jeg trudde var jordvoll med gras på, var ikke det. Det var fururøtter med litt jord oppå og innimellom, og gras på toppen.
Det tar egentlig mange år før en kan få opp noe slikt. Her var det ikke jord for få år sida, og nå er det et syltynt jordlag med plenty furutrær på. Litt bed, bygd oppå rensa fjell, eller på matter oppå fururøttene. Busker, roser, klatrere og slikt, kjemper en stri kamp med trærne, og de ville urinnvånerne. Bergflette, bjørnebær, vivendel, bringebær og slikt.
Jeg må ta det jeg får tak i, og så får jeg be gravemaskinføreren lirke laus det han klarer.

Klimaet her er jo gunstig i så måte. Jeg har et sjølprodusert buskfelt som har vokst opp av avskjærte greiner kasta nedi bratta mot sjøen. Skal ikke så mye til.

Men det er jo noen juveler som skal dilles med. To trepeoner, noen azaleaer, roser.

Og så må jeg lage klatrestativer som erstatning for trærne...

Jaja.

Skal melde fra hver dag.

Om ikke anna om noe anna dill jeg surrer med...

Rusten på rista tar du med flytende ovnssverte på klut. Eller en slags ovnsmaling. Husker ikke navnet akkurat nå. Den kan du male med (pensel), så slipper du å bruke klut. Alle ovner er "egentlig" rusta. En kliner på sverte, og så blir den svart.
Evert Taube
Jojo1978

Post by Jojo1978 »

Liker at noen ser verdien i disse varmekilder, som har varmet utallige kropper opp gjennom åras løp! Ser den siste type ovn som fortsatt blir produsert er pålagt å selges med katalysator, såkalt mer miljøvennlig, men fjerner også 50 % av ovnens kapasitet. Har nok en formening om hvem dine hjelpere kan være også!
Martin

Post by Martin »

Trivelig at du gjenåpner tråden etter to år Erik.
Jeg tar også litt tak i den ovnen. Så vakker.

Jeg har en høy og gammel rund-ovn hvor selve brennkammeret er sprukket.
Den har bare stått lagret, og jeg har aldr sett den i bruk.
Ovnen blir nå oppusset, og skal stå i fjøset som dekorasjon.
Foreløbig bilde.
Foreløbig bilde.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Ja, Martin! Om det er på tide, veit jeg ikke. Men det er nå en gang slik at det var her det starta! Når en har det slik at en bare må gjøre noe, gjerne stort og tungt og voldsomt, så er det nå greit å ha en plass å tyte litt om det. Hage er som gamle trebåter, gamle hus, gamle ovner, gammalt ditt, datt og holom. Det krever fryktelig mye arbeid, men blir også innmari fint - nesten samma åssen en bærer seg åt.

Egentlig har jeg mer eller mindre bevisst latt den verste hagedilla fare. Både for å orke å miste mye av det artigste ved tomta, miste eller tape haugevis av planter, og for å kunne ta det mer rasjonelt. Veien kommer. Trærne må vike. Buskene som lukka oss inne og laga det til som på ei øy, en refuge, karmen som skjermer hagan og stilleplassene, slikt, må vekk.

Klatrerne som laga tre dimensjoner av skogshagen. Stauder og blomsterplanter som kunne vokse i fred så og si rett på berget.

Jaja.

Ny utfordring.

Og så blir det jo artig å få det grodd att etterpå, om et par år, når sprengstein har tatt plassen til istidsskurt grunnfjell.

Jeg mangler lagerplass og må starte med nye presenningshauger plassert slik at de ikke dekker mulig hageplass og eller mulig vei, mulig parkeringsplass. Med multiple prosjekter gående burde jeg hatt ei løe eller en rubberhall, men det har jeg altså ikke.

Nå ser jeg at det lysner over Bergen, med klarvær, så da får vi bruke en torsdag på å flytte vekk båtmaterialene.
Under der skal det være fullstendig bart, blotta for gras - og altså en mulig mellomlagringsplass.

Vi får sjå!
Morgen.JPG
Morgen.JPG (177.55 KiB) Viewed 387 times
Evert Taube
Solveig

Post by Solveig »

Interessant å følge med på utviklingen, Erik. Også det å lese om husets utvikling, og ovnen som ble husets "varme hjerte". Håper du får beholde den! Vi har også en flott gammel ovn med krone stående lagret. Da vi bygget om huset ble det satt inn en ny "blikkboks", som varmer godt, men jeg savner den andre, som var adskillig finere å se på.
Regner med at fruen er fornøyd nå som dere har fått nytt gulv med varmekabler :-)

Det blir mye ekstra arbeid på deg/dere, og store omrokeringer på eiendommen pga denne veien, men heldigvis holder du motet oppe og prøver å gjøre det beste ut av det. De fleste løvfellende busker tåler godt flytting hvis det gjøres i hvileperioden/ den "bladfrie" perioden. Det står en del om dette temaet her.

Det er neimen ikke lett å få opp planter hvis fururøtter har fullstendig gjennomvevd området. Jeg vet alt om det, for vi har plenty med enorme furutrær på eiendommen.
Skal nok følge med videre ;-)
Post Reply