Nybrott

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Nybrott

Post by Siri K »

Det sier seg vel selv at denne ovnen er inspirert av statuene på Påskeøya.

Ovnen holder ikke veldig lenge på varmen, men så befinner den seg også i en sommerhytte, og det er i grunnen greit at det ikke blir alt for mye varme utover natta, når man kosefyrer i juli.
H2/H3 i hyttehagen
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Min hyttepeisovn er smitta av rasjonalitetens ånd, og er om lag som din, Solveig. Med rist foran og tynne bein, ser den ikke god ut. Den fungerer på høst og vinterstid som hurtigoppvarmer - med full fyr og luka åpen stråler varmen ut som fra et bål.
Noe anna med muskedundervidunderet fra Ulefos. Jeg fyrer i en time - halvannen og øker temperaturen i hele stua og omliggende herligheter med over fem grader. Deretter står mirakelet og gir fra seg varme i timesvis.

Jaja.

I går ble det saumfaring av hagelandet. Etter å ha konstatert at det ser slik ut rundt omkring som jeg jo veit det ser ut, etter misskjøtselen, mishandlinga og understimulansen, vendte jeg oppmerksomheten mot det nye. I sør skal altså en ny tom hage komme, slik at jeg kan være klar til å flytte herligheter som må i jord, når tida er inne for det. Det hadde regna plenty, så all snø var vekk.

Utpå dagen monterte jeg min nye Cocraft HS 2800W Garden shredder. Med den skal jeg shredde og kverne opp det jeg gidder, slik at jeg kan få en kraftig jord- og kompost-blanding å eliminere villvekstene med. Lyngen og det naturlige graset tåler ikke slik vellevnet. Det gjør sjølsagt alle disse innvandrerne som sniker seg inn under molda. Nå for tida er bjørnebær verst. De vandrer uhyggelig raskt, og legger under seg invadert område i et terror-regime. Skumlere skudd finnes ikke!

Sida det stadig står furuer nedi der, med intakt rotnett, kan jeg ikke rense ned til fjellet. Altså må jeg dekke skogbunnen der jeg skal ha småplanter. Busker og slikt må ha tilgang til all jorda.

Det er midlertidig lagring yberalles.

Å bygge seg noen småskur hist og pist hadde jo vært en smal sak, men med eiendom i strandsona og i LNF-sone, skal all bygging måtte søkes. De tar titusen i gebyr, men legger til (har kommet med forespørsel) at en kan søke om mange tiltak samtidig. Problemet er jo at veien ikke har kommet hit, at veien kommer til å medføre omfattende endringer av hele strand- og LNF-sona, at min lille tomt kommer til å stå att som det eneste uforandra her i området. Jeg aner ikke hvordan det kommer til å se ut etterpå. Og jeg aner ikke hvor jeg skal sette en grunnmur og bygge noe oppå, slik at det kan stå der også under utbygginga. Jeg skal ikke mase med det, men hele vernegreia er en parodi!
Nyvegen 17.1.19.JPG
Nyvegen 17.1.19.JPG (253.13 KiB) Viewed 617 times
Det er omtrent bare tomta mi som har noe en kan kalle skog. Veien skal gå på innsida, med gang- og sykkelsti innerst (og under der skal alt av ledninger og rør) og vegen ytterst. Som en ser har utbyggerne vært greie og klemt veien så langt inn som det går, slik at tomta mi går fri. Ettersom jeg skal ha biloppstilling inne på tomta lengst nord (opp), og siktelinjene langs fylkesvei med 50-sone er 70meter, må den ytterste bremmen være fri for alt fra Hosta sp. og oppover. Det blir vel krokus, snøklokker og desslike. Gjerde, busker, trær, gråsteinsmur, må vekk. De høye trærne langs veien må vekk, og sannsynligvis tar jeg også resten av disse. Det som blir igjen er alle trærne ut mot sjøen, særlig mot nord. Bare folk med sjukelig utsiktstrang og voldsom kuldetoleranse tar bort vindskyddet fra nord

Altså lagres alt under plast og presenning.

Nå må jeg flytte mellomlagrene til nye foreløpige mellomlagringsplasser, forhåpentlig slik at det som er lagra der ikke blir knust når trærne faller, eller når gravemaskiner, skogsmaskiner, sprengemaskiner og diverse tungt kommer inn.

I dag skulle jeg starta med noe sånt.

Det har snødd i natt.
Morgen 18.jan.19.JPG
Morgen 18.jan.19.JPG (163.41 KiB) Viewed 617 times

Derfor fyrer jeg i ovnen og venter. Kanskje blir det nok varmegrader og regn til at snøen forsvinner før det er mørkt att?

PS
Nå snør det igjen. Det regner ikke. Sludder ikke. Snøkjerringene er så store de kan bli og legger seg i våte tjukke lag overalt. Vakkert og trasig!
DS
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
andedammen

Post by andedammen »

Hei Erik N

Fint å se tråden din gjenopplivet du skriver godt og underholdende gøy å lese :D

Vedrørende dette :
Å bygge seg noen småskur hist og pist hadde jo vært en smal sak, men med eiendom i strandsona og i LNF-sone, skal all bygging måtte søkes. De tar titusen i gebyr, men legger til (har kommet med forespørsel) at en kan søke om mange tiltak samtidig. Problemet er jo at veien ikke har kommet hit, at veien kommer til å medføre omfattende endringer av hele strand- og LNF-sona, at min lille tomt kommer til å stå att som det eneste uforandra her i området. Jeg aner ikke hvordan det kommer til å se ut etterpå. Og jeg aner ikke hvor jeg skal sette en grunnmur og bygge noe oppå, slik at det kan stå der også under utbygginga. Jeg skal ikke mase med det, men hele vernegreia er en parodi!
Har du tenkt på mobile skur/bygg ?
En kan lage mye fint på jul og der det er tilgang med lastebil/kran, kan en bruke brakke/container med løfteører som utgangspunkt for "skur"

Mange anneks, dukkestuer, hønsehus, badstuer, jaktbuer, vedskjul..............etc i LNF/strandsone rundt her, mange kan du ikke se er mobile, poenget er at de ikke er permanente bygg så de er ikke søkepliktige.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg antar at det er Jøtul 4 som ikke faller i smak.

70-tallet er tilbake, enten du vil eller ikke. :)
H2/H3 i hyttehagen
Erik N

Post by Erik N »

Punkt A: Jøtul 4, hvilken som helst Jøtul, hvilken som helst ferdiglaga, støpt ovn, faller i smak!
Jeg fatter ikke hvorfor vi må lage nye av slikt som er laga, som er fine og funksjonelle og varer i hundrevis av år! Økologisk sett er det blindspor. Økonomisk aner jeg ingenting om, jeg er verken økonom eller økonomisk anlagt, og langt fra lønnsom.
Punkt B: De skura og LNF og strandsona og dispensasjon og slikt (det er egentlig dispensasjon i strandsona, ikke søknad og byggesak og slike blåbær), altså bygging i strandsona, tar vi seinere. Nå skal jeg kose meg med hage noen uker.
Punkt C: I dag har jeg vanna hagan. Det snødde ei stund. Og så ei stund til. Yr meldte varmegrader og regn, så dermed gikk jeg ut og vanna bort snøen med hageslangen i to timer. På den grunnen som skal ryddes, ikke over alt. Jeg er ikke så gal! Så kom det en god sønnavindsblaff med fjorten regndråper. Ikke mye naturlig regn, men det har holdt seg på pluss, asså! Dermed starter hageåret i morra etter soloppgang.
Punktum
Evert Taube
Solveig

Post by Solveig »

andedammen: Er det slik at alle små bygg som har påmontert hjul ikke er søknadspliktig, selv om de bare kan flyttes 1 m frem og tilbake :mrgreen: :lol: ?

Fant litt om temaet her

Her er den ovnen vi hadde i huset før. Bildet ble tatt under ombyggingen, like før ovnen ble demontert. Det er ikke noe godt bilde, men det eneste jeg fant akkurat nå. Den har varmet oss adskillige timer denne ovnen!
2011 089.jpg
Erik N

Post by Erik N »

Om hus og midlertidige hus skal jeg ikke mase. Problemet er at mitt mål ikke er flatt og at store deler av det ikke er avklart. Langs veien har det alltid vært et problem med spagettier av ledningsnett båret av stolper. Sjøl om spagettien er borte, står stolpene stadig, med sitt gatelysnett intakt. Dermed kan det ikke settes noe særlig der. Heller ikke nå, altså. Den flate delen er hagen og huset, terrassen og litt til. Resten er bakkete, knausete og utsatt for vær og vind. Om jeg lager noe midlertidig når maskinene har vært her, får tida vise. Det bør fundamenteres solid. Vind har enorm energi og flytter alt som danner vertikale flater.

Jeg har brent meg på å bygge før.

Saken legges død.

Sist jeg hadde en slik sak ble jeg så stressa at det nesten tok livet av meg. I hvert fall bidro det til at stressnivået lå så høyt at alle andre momenter fikk signifikant høyere betydning.

Jeg venter med det, og fortsetter med presenninger inntil alt er avklart.

Paradokset, akkurat her, er jo at vegutbyggerne kommer til å lage et 10-20 meters utsprengt belte langs hele LNF-Strand-sona i 4 km lengde. Innimellom står det hus, eller er tomter. Veien sluker verdifulle perler av allmenn interesse, uten spesialsøknader og byggeløyver, mens en stakkar med halve friarealet spadd opp og sprengt ut pga veien, må søke dispensasjon fra LNF- og Strandsonereglene for å bygge ei snekkerbu, en garasje eller et skur med strøm og grunnmur. Ja, saktens for å legge sprengstein oppå hverandre i 1 meters høyde, sjøl om det vekksprengte var halvannen meter høyt! Ikke melde fra eller spørre om å få bygge, men søke om dispensasjon og betale 10 000 kr i gebyr for det!

Flere har mista naustetomter og båtfester, men ikke tale om at noen får legge ut ei flytebrygge på fire kvadratmeter. Ikke tale om at noen får satt opp ei bu til båt- og fiskeutstyr.

Nei.

Nå har det regna og snødd. Jeg har blitt våt og kald og har fått rydda litt.
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Formiddag med snøvær 20.1.19.JPG
Formiddag med snøvær 20.1.19.JPG (151.88 KiB) Viewed 564 times
Jeg fikk, på et vis, rydda tilstrekkelig nedi det nye nybrottsfeltet, til at snøen ikke skal kunne legge seg att. Nå snør det, sjølsagt, men ettermiddagen skal være fylt med store regnmengder. Det svinger rundt null og det å holde bakken snøfri fører dermed ikke til vesentlig barfrost. Inspirasjonen til å jobbe nå, og ikke om en måned, ligger i alt det som kommer tidlig. Ved inngangen, under de store skyddende greinene til furua, har snøklokkene kommet.
Snøklokke 20.1.19.JPG
Snøklokke 20.1.19.JPG (291.34 KiB) Viewed 564 times
Jeg antar at våririsene kommer snart, og da må jeg være klar til flytting. Det store sandbedet med tidligløker skal nok havne i den nye slakke skråninga foran huset, men der er intet avklart, så de må nok flyttes to ganger. Et anna felt jeg ikke har vurdert er bratta mot sjøen. Der er sola intens om morran om våren, og kan kanskje huse ymse småløk. Busker, trær og roser krever de djupe plassene, så kanskje legger jeg den grunneste jorda i de bratteste hellingene? Stein har jeg jo henta hit i årevis, og sprengningene siste år har sikkert produsert mye fine firkanta blokker, Dessuten skal vel flere titall meter gråsteinsmur rives.
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Erik N wrote: vegutbyggerne kommer til å lage et 10-20 meters utsprengt belte langs hele LNF-Strand-sona i 4 km lengde. Innimellom står det hus, eller er tomter. Veien sluker verdifulle perler av allmenn interesse, uten spesialsøknader og byggeløyver, mens en stakkar med halve friarealet spadd opp og sprengt ut pga veien, må søke dispensasjon fra LNF- og Strandsonereglene for å bygge ei snekkerbu
Det der er jo sykt irriterende. Jeg skjønner deg veldig godt.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Så til saken:
Skal jeg orke dette, må jeg gjøre noe hver hverdag, kulde eller væte. I dag er det sol, den står snart opp, og rundt null. Det regna heftig i går. Det jeg fikk vekk av snø hin dagen har gjort at det ikke er vesentlig is nedi der. Midlertidig lagra planker, terrassebord, bjelker og slikt er rydda opp i hagan. Komposthuset skal rives når bakken er blottlagt, og innholdet skal blandes med det jeg klarer å kverne opp av flis. Således får jeg ei såle å legge beda oppå.

Håpet er å komme nærmest mulig fjellet, og spe på med barkduk, for å redusere innvandring av halvville planter. Det viser seg at det som gror oppå, altså mose og gras er vesentlig verre enn det som kommer nedafra, men det er nok fordi jeg tillot det å gro til. På haugen i nord er det tre store bed og en god del mindre. Disse er bygget opp fra bunnen med duk eller golvtepper og steiner som kant rundt. Ett er bygget av sand på grus. Ett er med grus (singel) på pukk. Det siste er bygget med jord (mold og torvjord på høgstflis). Disse har alle tjukke lag med mose oppå seg. Innimellom er det mye planter. Planen er å fjerne så mye som mulig av overflatene og transplantere bedene ned i stykker. Om lag som en gjør med hud som skal fra et sted på kroppen til et nytt. Eller som pizza. Eller som svoren på ribba. Jaja. Steinene må i hvert fall av først. Disse er frakta hit med personbil, stein for stein, håndplukka fra ymse utbygginger. De er fine, og i stor grad (fir-)kanta, slik at de danner pene murer eller kanter i et par steiners høyde. Noen av steinene er akkurat så store at jeg klarte å håndtere dem for 5-10 år sida, altså da jeg var 5-10 år yngre, og før jeg pådro meg nakkeprolaps.
De steinene som danner gråsteinsmur rundt tomta mot veien er også i grensesona til manuell håndtering, så her må det tenkes og spekuleres.

Jeg har også tenkt å ha en del busker i dette feltet. Det er gode lysforhold om jeg rydder vekk noe av det som skydder mot vinden (det skygger mot morrasola). Tomta er i det vesentligste øst eller sørøstvendt, slik at sola står tidlig opp. De beste solforholda mine er derfor mot sørøst.

Så ofte jeg kan vil jeg presentere tre bilder av utviklinga sett fra terrassen: øst-, sør- og nordover. Slik vil både året bli representert og endringene i vegetasjon og geologi (vegsprengning og utfylling) vise seg. Akkurat nå skjer det ikke mye med veien i vårt område, men det vil jo endre seg utover våren.

Denne tråden ble oppretta for 10 år sida da jeg forlot sjølve hagan, altså det som er av grasbakke rundt huset, og begynte å opparbeide skogen på nordsida. Alt som er gjort av kreativt og oppbyggende arbeid oppi der er altså beskrivi i tidligere innlegg i denne tråden. Det blir som en logg og vil være til god hjelp for å finne att planter.

En del har dødd. Noe er allerede flytta, sporadisk og planlaust. Noe har jeg latt fare, latt gro att, latt bli.

Nå må jeg redde stompene.
Morgen 21.1.19.JPG
Morgen 21.1.19.JPG (100.2 KiB) Viewed 544 times
Sørover 21.1.19.JPG
Sørover 21.1.19.JPG (207.61 KiB) Viewed 544 times
Nordover 21.1.19.JPG
Nordover 21.1.19.JPG (174.72 KiB) Viewed 544 times
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Det er kanskje ikke alle som syns det er så stas at jeg durer i vei på Hagepraten? Nå skal det sies - for de som undrer seg storveies - at jeg har skrivi her før også. Mye. Langt. Mye mye lengre enn sunt er, normalt er. Jeg har vært borte ei stund, og sysla med anna rart, som jeg sjølsagt også har skrivi om. Mye og langt.
Mesteparten av det jeg har bedrivi i hagan er altså skrivi om her på Hagepraten, og særlig, asså, her i denne tråden.

Jeg har sett på medlemsmassen og finner uhyggelig mange underlige som har meldt seg inn, med snåle navn, aldre, og ingen innlegg.
Slike kalles visst roboter, og har sikkert satt hele praten under robotisering og virtuell stalking. Det er sikkert skummelt som bare det, men jeg gjør så lite anna skummelt, så det får bare være.

Jeg har lagt merke til at nyhetssida mi, på PCen, stadig har interessante nye vinklinger på prostatakreft, når de da ikke presenterer hagekverner og anna jeg har gugla i det siste. Jeg har ikke søkt etter info om prostataproblemer, så dermed trekker jeg den ganske åpenbare slutningen at profilen min hos nevnte søkemotor (den som slutter på oogle), fordrer knallinteresse for kreftformer i nærheten av naveln.

Jaja.

Jeg har fått et par telefonoppringninger fra Russland i det siste, så det kan sjølsagt hende at et par roboter har funni noe i profilen min her? En veit aldri. Om de sender meg en tekstmelding med kyrilliske bokstaver kan jeg sikkert få det oversatt, om de vil noe asså!
Etter at jeg passerte 60 har det blitt få tilbud om FBvennskap fra barmfagre damer. Kanskje de gæmbler på at jeg begynner å bli åreforkalka og prøver seg på direktekontakt?

Så sånn er det.

I dag har jeg hatt en usedvanlig flott dag i hagan, og fått sliti og dratt i sener og muskler jeg reint hadde glømt jeg hadde.

Etter å ha fått bort det meste av småkratt med den lille villmarkssaga mi, og hadde frisert vekk tupper og topper av måsåhavet som dekker bakkene nedi der, heiv jeg meg over det rustne nettinggjerdet. Ja, ikke over asså, jeg heiv meg ikke over det slik, men heiv meg over fenomenet, om det gjør det klarere?
Gjerdet gikk egentlig rundt hele hagan, men har forsvunnet fra mange plasser av mange forskjellige årsaker. Her nederst i hagan forsvant ti meter ved at det ble kveila opp inni en snøfreser. Hva han skulle borti gjerdet mitt å gjøre veit jeg ikke, men da fresern var ferdig, lå resten krulla borti lyngen. Det som har stått att, mellom "hageporten" (et høl jeg klippa til for tjue år sida) og komposthuset, har båret en stadig frodigere og tyngre vivendel. På innsida har jeg fylt på med ymse skrot, planker, kvist og kvas, avklipp og slikt, slik at det ble til en grønn vegg om sommeren. Om vinteren har det bare stått der og markert mitt (innafor) og andres (uttafor). Etter at sjølve skogen ble høgd, har flere andre trær blåst ned, og de, og alle kvistene, og bjørnebærkratt, ymse kratt og buskvekster, har oversvømt området. Ettersom landlorden som besitter alt uttafor gjerdet helt åpenbart gir blaffen i hvordan det ser ut, har jeg bestemt meg for å la min forskjønnelse smitte utover gjerdet. Jeg tok derfor sistnevnte vekk. Med elektrisk stikksag (baufilblad), villmarkssag og kroppsmasse. Massen brukes til å henge seg i gjerdemastodonten etter avkutting av ståltråd og vivendel. De er omtrent like sterke.
Dagens viktigste redskap.JPG
Dagens viktigste redskap.JPG (217.91 KiB) Viewed 528 times
Rydding i vilnis.JPG
Rydding i vilnis.JPG (287.63 KiB) Viewed 528 times

Nå er det såpass rydda at jeg kan identifisere de tre-fire forskjellige platåene jeg må få til i denne delen av hagan. Huset ligger på 17 moh. Høyeste punkt, oppmed der det første "Nybrott" er, på nordsida, er på 19 moh. Her nederst i sørøst er en nede på 14. Om jeg tar rusk og rask og fanteri og fyller på, kommer jeg opp på 15 moh på laveste nivå, og får en meters dybde i den bremmen. Så blir det et nytt nivå over der, og ett til, og kanskje enda ett, så skal jeg nok få plenty dybde til flyttinga.

Gjerdet har vært festa i to trær som jeg kanskje ikke trenger lenger.

Det øverste er ei selje som er overgrodd av eføy og vivendel. Det er disse to som eier bratta ned mot sjøen. Nesten som Ask og Embla. Det høres fint ut, og det er den også, men jeg trenger den plassen, og lyset som den stjeler. Komposthuset er snart nedråtna og overfylt. Rottene har tilhold der, og skjulested, slik at katta ikke kommer til. Det fantastiske er all den jorda som er laga der, og som nå ligger i hauger rundt sjølve kassa. Derfor kverner jeg kvister og lager fliskutt. Kanskje har jeg så mye som et par kubikk fineste kompostjord?

Jeg kan jo egentlig bare la selja, etter felling, med all påveksten inntakt, ligge nedi lia der, og fylle rusk og rask inntil. Kanskje blir det som en voll?

Jeg har ei bjørk som jeg stadig prøver å kutte ned, og som vokser tjukk og sterk. Den bærer en enorm eføy. Den aleine er skydd nok for innsyn til terrassen.
Skjerming sett fra terrassen.JPG
Skjerming sett fra terrassen.JPG (242.12 KiB) Viewed 528 times
Jovisst går det unna!

12 timer så langt. Skal se hva det blir til slutt!

Oppholdsvær og varmegrader hjelper utrulig på humøret!

Ei furu er også bevokst. Den heller og luter mot sjøen, ti meter nedafor. Jeg trur jeg lar neste storm ta henne. Søstra gikk, av samme årsak, for et år sida. Jeg har så mye busker som skal flyttes, og om jeg vil få tildekking av innsynet, kan jeg jo gro opp en sjasmin nærmere.
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Erik N wrote: Etter at jeg passerte 60 har det blitt få tilbud om FBvennskap fra barmfagre damer. Kanskje de gæmbler på at jeg begynner å bli åreforkalka og prøver seg på direktekontakt?
Det er mye av både skjemt og alvor å finne i innlegg fra Erik.
Absolutt anbefalt lesning.
Denne typen venneforespørsler på fb er jo komisk. Jeg har også fått endel sånne.
Tenk at noen virkelig går på det der. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Solveig

Post by Solveig »

Jeg ser gjerne at du skriver mer, Erik. Jeg liker å lese rapportene dine om alt som foregår på eiendommen, selv om den har krympet en del. Det er spennende å følge med, og det blir nesten som en slags fortelling der du gjerne vil vite hvordan det går. Og så har du inn i mellom disse artige underfundige betraktningene dine, som kan være ganske underholdende :lol: . Hadde du blogget, så hadde du nok hatt dine følgere, Erik ;-).
Så fortsett bare å skrive du :-)
Inger E

Post by Inger E »

Einig med Solveig og Martin. Mykje å lese og humre av, og mykkje å lære. Sjølv har eg aldri gløymt betraktningane i det som heiter ' Kaos i spirekassa'. Det var så moro å lese, og lett å kjenne seg att i. Så hald fram Erik.
Erik N

Post by Erik N »

I dag var det slik at en skulle kunne ha tatt seg til noe. En skulle kunne ganske lenge, og til slutt var det gått så lang tid med til å tenke på det, at jeg bare gikk ut. Nedi jorda der jeg liksom skal ha epletrær, eller sjasminbusker, eller noe anna som fyller opp lufta framfor nyvegen, fant jeg et greip. Jerndelen av greipet. Rusta og fælt, avbrekt med den delen som satt att svart og hard inni hylsa, holken, eller hva nå den delen heter. En anna plass hadde jeg et likeeins brukki spade, og bakom uthuset sto det en stikkspade uten håndtak på skaftet. Altså hadde jeg noe jeg kunne gjøre, nesten hvorsomhelst, og absolutt ikke akkurat der det trengtes. Der blåste det friskt. Sjøl om vi altså har den syltynne grønne stripa som er att av kongeriket, frister det ikke akkurat når tempen er to og vinden er ti. Det ble redskap.
Redskap vøla 30.1.19.JPG
Redskap vøla 30.1.19.JPG (134.65 KiB) Viewed 446 times

Daglig står jeg på terrassen min, som er en slags altan eller veranda eller noe sånn, som henger over fjorden og viser vær og vind og fugler og drag og strøm og alt slik som en fatter når en har levd ei stund og syns det er nok. Bare å fatte. Det er langt å foretrekke april eller mai til slik oppfatting, for da kan en sitte på stol med pute på og kaffekopp og sol i ansiktet. Nå ser en bare, og registrerer at isen på bordet tiner, og that's omtrent it, i slutten av januar. Fem uker etter vintersolverv. De ti verste unnagjort!
Morgen 30.1.19 HP.JPG
Morgen 30.1.19 HP.JPG (131.54 KiB) Viewed 446 times
I går prøvde jeg å reparere saga jeg kapper opp ved med. Den var ureddelig og står nå ute og ruster videre. Om jeg kjøper ei ny, må jeg velge samme dimensjon som denne. Var så dum å kjøpe nytt blad, og slike er dyre. Mye dyrere enn hele greia egentlig, med blad asså. Ei hel slik ei, med bord og dippedutter til å slisse, kløyve, skråskjære og mye anna får du for et par tusen. Derfor går trailerne på sommerdekk over fjellet. Gambler på det, med oss og helsa vår på tapssida og billigdiskene på Nille, Eurospar, Biltema og Clasohlsson på vinstsida. Alkens elektrisk og elektronisk som ikke holder uendelig lenge, men så kommer det allikavæl noe nytt som vi må ha, og til det nye nye redskaper i nye materialer og sånn.

Vi kan liksom ikke vente til de er brukt opp, til eggen er slitt helt oppi tangen eller det ikke er tinner att riva, pinner att på kammen, tagger att på slikt som en skal henge noe på, med. Nye ting bare går sund.

Elektromotorer er slik. En dag vil de ikke mer og bare brenner opp. Vi bruker diesel til transport herigarden. Uten garasje - det får vi vel kanskje når vegen er på plass -, må vi holde oss til sånn som tåler veisalt, veksling mellom minus tre og pluss tre, klissvått, fuktig og halvtørt. Det som bare går på bensin er motorsaga. Derfor ligger den og koser seg på varmtvannstanken mens jeg funderer på hva som skal ned og hva jeg kan la stå. En sager ikke ned trær på impuls og måfå. Kappa er kappa, høgd er høgd. Hundre års vekst kan ikke reetableres i en håndvending.

I morra, om jeg er i humør til det, skrider jeg verket. Brått står de her. Gravemaskinene.
Gravemaskiner 7.november.JPG
Gravemaskiner 7.november.JPG (193.33 KiB) Viewed 446 times
Jeg starter nok oppatt når det stilner og klarner opp. Cirka null og stille er lekkert. I hvertfall når det er opplett!
Evert Taube
Post Reply