Nybrott

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Nybrott

Post by Erik N »

I natt la det seg et slørtynt hvitt dekke over udåden. Barmhjertig. Jeg har tynna, skjært, og rasert buskvekstene mine. Kverna kvister og greiner, og lagt det meste dødt og øde. Stadig står de høyreiste furuene langs vegen, men de er allerede dødsdømte, og buskene, småtrærne og villnisset mellom, går med i dragsuget. Best å gjøre det nå som det allikevel er så svart og bladlaust det kan bli. Det minner litt om voksne karer som tar med seg harabikkja til skogs, med hagla godt skjult bak ryggen. Best å gjøre det sjøl. Verre å overlate det til andre. Smaklaust å sammenlikne en hage med et kjæledyr? Kanskje for dyreelskere, men for en som har gått kilometervis rundt og putla og dilla, blir det om lag likedan.
Nå er det såpass mye frost i bakken at jeg neppe får flytta jord. Det er spådd regn, så kanskje jeg river gjerdet og begynner å dra steiner ut av hagemuren? Den skal ned til 70cm. Spørsmålet er vel om ikke utbyggerne vil grave mer, og så tar hele muren i et par jafs? Jeg går og vurderer om jeg skal samle alle frukttrærne på et sted nede i den nye hagan, i sørøst. Da må jeg kjøpe/få tak i mer jord. Det er skogsbunn der og neppe mer enn halvmeteren ned til fjellet. Når jeg ser hvor åpent og usjenert det blir må jeg vurdere å lage en ny buskrekke trukket lenger inn. Tenker på det også. Kanskje terrassere med gråsteinsmur i trappetrinn oppetter skråninga? Jeg rekker ikke lage all den jorda som trenges, og må vel kanskje ha godt med drenering også? Skal ha plenty busker å fylle synsranda med.

Mai 2018:
Buskhekken mot veien mai 2018.JPG
Buskhekken mot veien mai 2018.JPG (204.73 KiB) Viewed 525 times
Buskhekken mot veien innsida mai 2018.JPG
Buskhekken mot veien innsida mai 2018.JPG (206.92 KiB) Viewed 525 times
Buskhekken mot veien innsida sør mai 2018.JPG
Buskhekken mot veien innsida sør mai 2018.JPG (192.36 KiB) Viewed 525 times
2.februar 2019:
Det tømmes for buskvekster.JPG
Det tømmes for buskvekster.JPG (180.33 KiB) Viewed 525 times
Alle buskene langs vegen skåret ned 2.2.19.JPG
Alle buskene langs vegen skåret ned 2.2.19.JPG (208.94 KiB) Viewed 525 times
Snart tomt foran huset.JPG
Snart tomt foran huset.JPG (186.55 KiB) Viewed 525 times
Muren.JPG
Muren.JPG (61.17 KiB) Viewed 525 times

Her er en oversikt over de plantene jeg må forholde meg til. I går fikk jeg skåret ned de siste av de dømte (de som må flyttes). Det er en del frost i bakken, men nå kan dette være slik, mens jeg fortsetter i sørøst med å legge opp jord og kompost, rydde, kalke og gjødsle. Jeg trenger området til alle de plantene som skal flyttes, temporært eller permanent.
For enkelthets skyld er plantene nummerert fra nord til sør. Alle disse 42 står på firemeters bremmen som blir direkte affisert.
Mesteparten av arbeidet må gjøres av maskiner etter at furuene er felt, altså etter at ledningene er tatt ned og lagt i bakken på andre sida av vegtraseen.
Vegtraseen består av gang- og sykkelsti, innerst, og veibane ytterst (mot fjorden). Under gang- og sykkelstien skal ledninger, vann- og avløp, legges. Her må det altså sprenges djupt ned i fjellet. Rett overfor huset vårt er bredden på traseen størst, og mindre mot endene av tomta. Dette er gunstig for oss, fordi eiendommen vil bære mer preg av «øy», «knaus» og gjøre det mer naturlig å bygge opp skjerming. Dette er noe entreprenøren, Fyllingen Maskin, har funnet ut. Det er jeg evig takknemlig for!

1. Furu (1)100år Skal felles
2. Klatrerose, Schneewitchen (Snowball) 7år Skal klippes ned og flyttes i vår
3. Furu (2)100år Skal felles
4. Lonicera, gul, 5år Skal flyttes, overlever neppe
5. Buskrose 10år. Skal klippes ned og flyttes i vår.
6. Lonicera, rød, 15år Skal flyttes
7. Furu (3)100år Skal felles
8. Klatrerose Flammentanz(2) 7år vokser på furu (7) og sammen med Clematis (9),
9. Clematis, Nelly Moser, 7år (begge skal flyttes i vår)
10. Rose, gul, 20år. Skal flyttes.
11. Fagerbusk, 20år. Bør flyttes.
12. Plommetre, 10år. Bør flyttes.
Her er det også opparbeidede bed med mange planter (urter og stauder), småbusker (jap azalea, trepeon, roser), klatreplanter (klematis).

13. Skjærsmin, 20år. Skåret ned seinhøstes/vinter 2018
14. Blodbøk, 15 år. Skåret i vinter. Skal flyttes
15. Blodbøk,15 år. Skåret i vinter. Skal flyttes
16. Epletre (4 sorter). Skal flyttes sørover Nytt felt?
17. Furu (4), Tuntreet,100år. Skal felles
18. Kristtorn, 5år, har vokst opp fra bær fra juledekorasjon.
19. Stjernetopp, Deutzia. 50år Skåret ned seinhøstes/vinter 2018. Skal flyttes.
20. Stjernetopp, Deutzia. 50år Skåret ned flere ganger, seinest seinhøstes/vinter 2018. Skal flyttes
21. Spirea, vanlig, 50år. Skåret ned februar 2019. Skal flyttes.
22. Furu (5)100år. Død 2014. Skal felles
23. Spirea, vanlig, 50år. Skåret ned februar 2019. Skal flyttes
24. Stjernetopp, Deutzia. 50 år. Skåret ned februar 2019. Skal flyttes.
25. Epletre, Kronprins. 20år. Skal tas opp og settes tilbake høyere opp.
26. Plommetre, Opal. 5år. Skal flyttes.
27. Spirea, vanlig. 50år. Skåret ned februar 2019. Skal flyttes.
28. Furu (6)100år. Skal felles
29. Blærespirea, 15år. Skåret ned februar 2019. Vanskelig å redde.
30. Rosespirea, 15år. Artig kronglete vokster. Skåret ned februar 2019. Vanskelig å redde.

13-30 står langs sjølve hagen. Hvor langt inn det skal raseres, veit jeg ikke ennå. Om det skal senkes, vil fururøttene måtte dras opp, og da går hele jordsmonnet langt inn i hagen.
Den ytterste bremmen innafor siktelinja tenker jeg å heve 0,5-1m, mellom anna vha. steiner fra muren mot veien*.
*Vann og avløp skal legges om, slik at det ytterste mot veien fra nr.19 (Deutzia) til 27 (Furu nr.6), må graves opp. Det er sannsynlig at deler av hagemuren dermed går og blir erstatta av en ny steinmur.

31. Azalea, rosa-oransje. 20år. Skal muligens flyttes.
32. Trepeon, rosa. 10år. Flyttet flere ganger. Må sannsynligvis flyttes.
33. Forsythia, ordinær, henta som skudd. 15år. Må flyttes
34. Blodbøk, planta som ettåring i 2000. Jevnlig skåret. Kan muligens stå.
35. Eik, henta som spirende nøtt i 2000. Jevnlig skåret. Skal kunne stå.
36. Sommerfuglbusk, 10år. Må flyttes
37. Rhododendron, halvstor. Rød. Må muligens flyttes.
Disse plantene står på en knatt (fjell). Den skal desimeres, sprenges, og jeg aner ikke hvor grensa for dette går. Forhåpentligvis får blodbøka stå. Den er skåret slik som eika innafor er, altså som små trær med krone.
38. Furu (7)100år, skal felles
39. Einer (Søyle). Henta som vill i 1996. Kvistes?
40. Blodbøk helt mørkerød. Skåret sommer 2018. Skal kunne stå.
41. Furu (8)100år. Skal felles.
42. Furu (9)100år. Skal felles
38 og 39 står helt på grensa av tomta. Det er et område her som ikke er mitt, men som reint geografisk «tilhører» hagen.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Nå har jeg søkt etter bilder av alle disse plantene. Særlig fra blomstringa. Med ei slik rekke går det som i en stafett, litt hit og dit. Det blir ingen bilder av det nå. Dette holder. I morra går jeg ned til komposthuset og den overgrodde selja. Sevja stiger allerede og det er hvitt ytterst på knoppene. Det haster, faktisk. Det positive er duften når hassel, osp, or, og alskens prydbusker kvernes ned i plastdunken. Fersk fin opphakka hage, spetta med minner og uutslettelige fargebilder på netthinna. Akk & Ve!
Jeg orker ikke se på de bildene, og lurer rett og slett på om jeg skal overlate valen til gravemaskinene!
Vi hadde et hus i skogen for bare et par-tre år sida...

Mai 2016:
Huset i skogen mai 2016.JPG
Huset i skogen mai 2016.JPG (114.54 KiB) Viewed 525 times
Evert Taube
Inger E

Post by Inger E »

Eg vert matt berre å lese om dette, men så er eg meir enn tjue år eldre enn du. eitt er sikkert, du manglar ikkje noko å bruke dagane til.
Erik N

Post by Erik N »

Fin dag.JPG
Fin dag.JPG (133.47 KiB) Viewed 410 times
Ja, ja. Da er jeg vel i gang igjen. De siste to åra har jeg forsøksvis lata som at jeg ikke bryr meg. Bare latt det gro att. Omgivelsene endrer seg jo dramatisk, så nå er det liksom bare hagan min som står sånn noenlunde slik det en gang var. Prikken over i-en, eller rosinen i pølsa, eller sandkornet i maskineriet, alt etter desire, var da de felte den digre blodbøka på andre sida av vegen. Nå som skogen er tatt på mi side, og alt som heter parktrær er vekke på andre sida, stiger alt som er bygget og bebodd fram. Vi bor ikke lenger isolert inne i skogen. Jeg ser at naboer med både nye funkishus og gamle kledde laftahus - som vårt - har barbert vekk det som skydder og gjør det intimt. Dem om det.
Bøk.JPG
Bøk.JPG (190.12 KiB) Viewed 410 times
Blodbøka felt.JPG
Blodbøka felt.JPG (173.63 KiB) Viewed 410 times

Positivt er det at jeg høyst sannsynlig får beholde buskene på haugen i sør. Med det vesle uthuset har vi, sommerstid, en vegg å gjømme oss bak. Der står det fra øst mot vest: Hassel, eik, rhododendron, blodbøk, gullbusk (Forsythia), trepeon, azalea, samt en sommerfuglbusk og en anna raring som muligens må fare. Allikevel har jeg det buskaset intakt, asså!
Buskhaugen.JPG
Buskhaugen.JPG (254.73 KiB) Viewed 410 times
Det er kanskje en og annen som husker komposthusprosjektet mitt? Det skar seg ganske kjapt. Rottene åt seg gjennom den knallsterke nettingen (cm-ruta galvanisert) og koloniserte matfatet. Mangfoldige utrenskinger hjalp ikke, og da rottene vandra videre inn i huset, under kjøkkengolvet, var grensa satt. Nå har jeg radert vekk komposthuset og selja som hadde grodd godt av næringa. I stedet har jeg kjøpt en kaldkompostbinge (600 liter) på Jula. Den står i skogen med tredobbel netting under, oppå skiferheller. Om de kommer seg inn, får så være. Katta og andre predatorer får gjøre det utrivelig for dem. Jeg skal bruke giftåte fra høst til vår, så får vi se.
Kompostbinge.JPG
Kompostbinge.JPG (155.35 KiB) Viewed 410 times
Etter trefellinga i området er det hauger med fliskutt alle stann. Nå kjører jeg flis fra blodbøka og dekker med der komposthuset sto. Der skal jeg ha to frukttrær som må flyttes. Jeg flytter nok et lite kronprinsepletre også, slik at jeg kan omplassere to sjasmin (skjærsmin) og kanskje en gammal spirea. Får se hva jeg får plass til/ hva som kan dras opp fra fururøttene. Når, og hvordan, jeg skal transplantere de store bedene fra "Nybrottshaugen" veit jeg ikke ennå. Først må grunnen beredes nedi sørhagen. Der gror det bjørnebær og vivendel, så bare duk, bark eller treflis, holder ikke. Mulig jeg prøver å komme meg helt ned til berget. Får sjå hva jeg orker.
Nytt felt.JPG
Nytt felt.JPG (272.89 KiB) Viewed 410 times
Ellers er det nydelig vær, men kjølig, så en svetter ikke, i det minste!

Katta koser seg. Jeg drikker kaffe og ser utover fjorden. Langsomt blir allting til.
Hvitepus koser seg.JPG
Hvitepus koser seg.JPG (136.87 KiB) Viewed 410 times
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Mye som er mindre hyggelig,
men et gjensyn med vakre Hvitepus er iallefall trivelig.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Jeg må jo bare finne meg i det! Vanligvis vil en, om en bor et sted der det er boliger, oppleve gradvise endringer. Enten ved at det gror igjen, eller ved at det foretas en tynning, eller felling av noen trær, eller at det etableres nye byggetomter. Vi har jo et hus som ikke bare ligger innafor 100 meters grensa til sjø, men også i LNF-sone. Det eneste som kan foretas i ei slik sone er veibygging og nødvendig infrastruktur, vann/avløp, kabler og slikt. Av en eller annen obscur grunn, kan også grunneier når som helst, uten særskilt årsak, felle skog. Ikke for å nødvendigvis for å utnytte trevirket, men bare for å få utsikt.

Det er det som har skjedd. Begge deler.

Om jeg vil bygge et skur, eller lage til ett eller anna permanent, med vegg, mur og tak, må jeg søke, betale dyrt, og eventuelt få avslag. Det er ikke sikkert jeg får bygge garasje, sjøl om tomta mi blir det eneste som står att noenlunde intakt.

Nordafor tomta vil veien gå hele tomtebredden utover mot sjøen. Veibanen går bare halve tomta, men det er bratt, slik at fyllinga dekker mye. Enten grått av stein, eller dekka av ny jord, med tilvekst av ugras, buskvekster, bjørnebær, gyvel, geitrams, skvallerkål.
Sørafor oss er fjellet sprengt vekk, skogen felt og fjellet ellers blottlagt. Der kommer det også til å gro opportunister på ny jord. Den etablerte skogbunnen, som gradvis utvikla seg fra lynghei og bergnabber med gras, halvgras og ettårige blomsterplanter, blir borte. En snakker varmt om insekter, særlig årevinger som humler og bier (det er nok omtrent så langt artskunnskapen til den gemene hop strekker seg). En behøver ikke være biolog for å forstå at blåbærlyng og røsslyng er svære nektarprodusenter som kan brødfø mange humlebol...

Jeg har funni google-streetview fra september 2012. Det illustrerer godt vilken situasjon vi har havna i.
Fra sør ved innkj 2012.JPG
Fra sør ved innkj 2012.JPG (173.43 KiB) Viewed 388 times
Fra sør ved innkj april 2019.JPG
Fra sør ved innkj april 2019.JPG (121.44 KiB) Viewed 388 times
Fra nord i svingen sep 2012.JPG
Fra nord i svingen sep 2012.JPG (144.63 KiB) Viewed 388 times
Fra nord i svingen april 2019.JPG
Fra nord i svingen april 2019.JPG (114.81 KiB) Viewed 388 times
Det skal tilføyes at alle furuene langs veien på utsida (vår side) også skal felles. Dette gjelder også det røde plankegjerdet. Det blir bare hus, slik det ser ut i andre "urbane" strøk. Bortsett fra at vi ikke er i byn, asså!
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Nå er hagelysta så overhengende at den reint skygger for båtpusse- og motorfikselysta! Det er jo nå alt skal skje! Dette vidunderlige været og lyset som varer utover kvelden, er jo til å bli både ør og yr av. Jeg skal liksom flytte halve hagan derfra til dit, men det er ikke så lett å vite hvordan. Min yngste sønn, som er noe for seg sjøl, altså mer av seg sjøl enn sjøl jeg er av meg sjøl, har sine oppheng. Nå sist var det gullerotsåing. Ettersom gullerot trenger åker, eller i det minste jordsmonn, noe jeg egentlig ikke har, i hvert fall ikke permanent, måtte vi lage det. Fordi jeg også har vært gutt, og elska gullerøtter, har jeg ideer om det. Ikke slikt en blar opp i hagebøker eller surfer fram på gugel, men sånn som en husker. Da jeg var liten, ordentlig liten, ikke bare yngre eller ung eller mindre, bare liten, var vi med og dro gullerøtter rett opp av sandjorda på Hvaler. Så reine at det nesten bare var støv på dem. En kunne gni dem gullreine på kortbuksa og spise dem der og da. Altså sand.

Ett av beda i skogen består av sand på grus på barkduk. Det som var i det er delvis utånda etter noen dårlige hageår og stor uttørring i 2018 og nå i april. Problemet er alle de store steinene jeg bar inn der da jeg var ti år yngre og iver og interesse ble ildna av ideer om nybrott. Å bryte ned, eller bare bære bort og mellomlagre, er ikke min greie. Men barnet er storvokst, og elsker å bære stein. Dermed starta vi nedbrytninga. Steiner fra bedet ble fin kant rundt gullerotsenga, og sandgrusen ble noe røttene glatt skal kunne bryte seg fram gjennom. Oppå la vi en sekk gjødsla plantejord som har vært modna i to høstvintre ute, og derfor dufta friskt av kumøkk.

Så skulle det sås. Med mine etter hvert ganske fura fingre, og hans litt urøynde, ble det som det pleier, litt kladeisete. Men tynning kan bli gøy det og?

Nå gjaldt det å finne andre bruksområder for en god drenerende blomsterbedmasse!

Sida furuene skal vekk, forsvinner denne vertikale dimensjonen, den naturlige, i alle fall. Altså må jeg lage noe som roser og klematis kan klatre på. Skogen, de høye furuene, gir ikke egentlig så mye skjerming, men de utgjør en illusjon av vegg. For å kompensere for det, skal jeg plante noen av buskene - om de overlever flyttinga - nærmere uteplassen på fjordsida. I tillegg vurderer jeg å bygge et (e)spalier eller pergola i vinkel ved sørenden av terrassen. Terrassen ligger mot fjorden i hele husets lengde pluss to-tre meter. Den har vært der sida huset ble bygget om, etter krigen, eller muligens sida huset ble bygget i 1925. Jeg trudde at det bare var terrassen som var bygget opp, og at mesteparten av hagan lå rett på fjellet. Da jeg skulle planere og legge heller et sted på denne terrassen, traff jeg fjellet rett innved veggen. Seinere skulle jeg prøve meg på vinterhage, men møtte fjell der også. Derfor var overraskelsen enorm da jeg kort tid etter å ha gravd opp sand under hellene, fant et svart hull. Egentlig har jeg lurt litt på det ei stund. Rottene, og musene, må jo komme seg inn på en eller annen måte! Katta er jo uti hagan støtt, så de må ha noen vanvittige tunnelsystemer. I fjor sommer flytta jeg et par steinlass til mellomlagring i hagan. Da de ble rydda litt i våres, dukka det opp et par gedigne høl i grasbakken. Store nok til slike rotter vi har her. Ikke kloakkrotter, ikke kjemper, men ekle nok å finne daude i kjøkkengolvet. (Den historia skal jeg ikke fortelle her). Etter å ha gått laus på sprengsteinen under terrassegraset med hakke og spett, åpenbarte det seg en underverden av dimensjoner. Å bli kvitt hulesystemet her i furuskogen er umulig, så rottene må forgiftes, og vi må ikke legge ut noe som kan virke spiselig. Det som er fint, er jo at det er plenty plass til både roserøtter og klematis. Dessuten kan jeg slippe å feste totomfire i fjellet, men kan bruke tømmerstokker som kan stå i steinhaugen. Det er langt enklere å få fint, og stødigere når høst og vinter byr på storm.
Pus.JPG
Pus.JPG (173.79 KiB) Viewed 337 times
Pus trives i bed som det gror både gras, ugras og blomster i

Høl i plenen.JPG
Høl i plenen.JPG (181.68 KiB) Viewed 337 times
Muse-rotte-høla som dukka opp da steinrøysa ble flytta

Høl under grasbakken.JPG
Høl under grasbakken.JPG (158.1 KiB) Viewed 337 times
Etter å ha tatt bort overgroinga av steinhard grasmatte, og løfta opp hellene, og krafsa litt i sanda, åpenbarte det seg plutselig åpne, djupe, svarte høl.

Stort høl under hellene.JPG
Stort høl under hellene.JPG (137.95 KiB) Viewed 337 times
Sprengsteinen hadde satt seg ordentlig, men når et par var rikka laus, var det bare å begynne å ta bort taket i hulestystemet. Sannsynligvis har fururøtter og nitti års nedbør (200 meter vann) samarbeida med å ta bort det som var av lausmasser

Nå har jeg altså båten, som ligger som gjest i vinterhavna, og må vårpusses, men aldri blir ferdig, et par småbåter på brygga, ei klynge hyttebuer der vi på grunn av barnets noe alderdommelige interesser også har hagegreier, i tillegg til hageflyttinga og alt anna en asså på død og liv finner på.
Vosso i havn.JPG
Vosso i havn.JPG (116.46 KiB) Viewed 337 times
Min storvokste sønn står bak i styrehuset, som målestokk - så en kan ane hva jeg klarer å finne på å måtte gjøre...

Godt en ikke har jobb også! Noen dager funker ikke kroppen i det hele tatt, så da bare finner jeg på enda flere greier å sette ut i livet dagen etter, eller etter deratt...

Jaja. Det får så gå!
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Igjen tar jeg meg selv i å sitte med et smil når jeg leser.

"Da jeg var liten, ordentlig liten, ikke bare yngre eller ung eller mindre, bare liten,"

Så trivelig og typisk Erik N. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

I 1966 ble Dovrebanen elektrifisert forbi huset jeg hadde vokst opp i, og fortsatte å vokse videre med. Elektrifiseringa betydde at de gamle damplokomotivene - ja jeg er så gammal at jeg husker dem - og de små, rare, gule lyntoga, forsvant, og ble erstatta med elektriske, lange, sammenhengende tog. Over toga ble det montert elektrisitet, som hang på stålstativer festa i stolper. Dermed måtte alle de majestetiske hengebjørkene langs sporet høgges.

Mora mi gråt.

Jeg husker veldig at mora mi gråt, og at faren min trøsta henne.

Alle syns det var trist at hengebjørkene gikk.

Bare mora mi gråt.

Nå veit jeg hvordan hun hadde det.

Her har alle furuene gått.

Først skogen i nord, og i sør, over vegen og på vår side. Nå har mine også gått, bortsett fra de som står så langt nede ved sjøen at ingen mann med forstand skulle kunne finne på å måtte ta dem. De tar ingen utsikt, og skydder det lille som er att av kyststripe, i strandsona, i LNF-sona.

Nå aner jeg ikke hva jeg gjør. Nybrottfeltet er unidimensjonalt, og i tillegg sprenges det plass til de forbaska bilene våre.
Jeg flytter busker og steiner og gjør et desperat forsøk på utvelgelse av stauder. Du dit, du dit, du får stå, du må gå. Elle melle nisi, du har fisi.

Jeg griner ikke, men kjenner at verda ikke forstår. Hundre år gamle trær skal vekk. Gamle håndlagte gråstensmurer blir høvla vekk og erstattes av moderne maskinlagt murmastodonter, støyp og asfalt.

Jaja.
Vegarbeid trefelling1.JPG
Evert Taube
Inger E

Post by Inger E »

Dette er no til å grine av.
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Ja, shit - faen - det er leit. Drømmer knuses, liv drepes, liv og omgivelser forandres til noe man slett ikke hadde ønsket seg. Det er påtvunget og uten omsorg eller sensitivitet. Det vekker mange slags følelser. Men livslykken, den kan klare seg. Du lever, Erik, etter både det ene og det andre. Sterkt uønskede forandringer, men du har det aller aller, aller vesentligste. Deg selv, kone og barn. Elle melle misi, du har fisi, sier du. Gyrre Myrre Maks, sier jeg. Gyrre Myrre Maks, fant en liten saks, som hun klippet jorden med, først i to og så i tre, Gyrre Myrre Maks. (Andre Bjerke). Jeg kondolerer med furuene. Det skal gå bra likevel.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Et dikt av Rolf Jacobsen hadde passet her, "Landskap med gravemaskiner".

Håper at resultatet blir til å leve med. Med veien så tett innpå huset må du vel bli tilgodesett med en kraftig støyskjerm? En plankevegg på to meter som du kan kle på innsiden med klatreplanter :)
Erik N

Post by Erik N »

Egentlig kommer ikke veien nærmere huset! Faktisk litt lenger ut. Det som er forskjellen på en gammal vei som bare er der, og som har hus og eiendom inntil seg, som grodd sammen i en naturlig infrastruktur - er at den nye veien bærer med seg lover og paragrafer. I disse er det angitt siktelinjer og utføring av stikkrenner, grøfter, at en bil på vei ut av veibanen ikke skal treffe noe, og alt slikt. Det som har grodd seg til må vekk, nye murer skal bygges eller støpes, rør og ledninger skal ned i grunnen, alt skal bli slik det er alle steder.
Hos meg får jeg ny mur, omlag der den gamle var, men kanskje litt lavere, og nytt gjerde oppå der. Spørsmålet er om jeg har grobunn under til å anlegge de gamle buskene på innsida, eller om jeg må basere meg på noe som gror grunnere. At skogen er tatt overalt, gjør jo landskapet flatt og uinteressant, i hvert fall i forhold til den luksusen jeg hadde. Jeg trur kanskje at mye er redda ved at jeg har dytta avkjørselen så langt nord at hele "Sørhaugen" er redda. "Nybrott" er utradert, men den knatten som står at skal ha begroing av det jeg får plass til. Plommetreet, fagerbusken (Forsythia) og den røde hortensiaen, står der de var. Jeg graver opp og flytter det som stadig er der av stauder, om jeg finner noe, og planter ei rad av de tre oppgravde japanazaleaene oppå der. Det kan hende jeg flytter skogsbunn, som altså er veldig godt for disse småbuskene, fra lenger borte. Får se hvordan det blir når det er sprengt ut oppå der.
Hagan sør for huset er intakt, og allerede ganske overgrodd, men jeg trur kanskje jeg kan få tak i noen lass jord og lage til mer plass til de buskene jeg har flytta.
Om jeg var 50, som jeg var da jeg starta på "Nybrott", og ikke hadde fått problemer med pumpa, hadde dette kanskje vært artig.
Nå er det et ork.
Dessuten har jeg en diger båt stående på land. Den skal også ha sin tildelte tid.

Og ei jente på min alder som trenger oppmerksomhet, et par gutter som skal ha en rolig og traust far.

Spørs om det blir særlig mer enn busker og klatreplanter framover?
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Som sagt i den tråden som omhandler sjølve sjokket, transformasjonen, altså fra en slags furulund til et hus med hage langs en veg, så vender jeg tilbake hit.

Det blir ikke nybrott, men et forsøk på å ta tilbake særpreget.

Det første jeg gjorde var å bestride og motarbeide de eksisterende planene. Den løsninga som alle impliserte makter på "vegsida" hadde valgt, var å knuse alt fjell nord for huset, og få et stort plan med hus, parkeringsplass og kanskje garasje. Det hadde jo vært greit om det var et nytt hus på flatmark, men vi har bodd med vegetasjon på alle kanter, og ser ikke det store poenget i å bryte det. Vi vil ha en innfatning. Jeg vil ha klatreplanter oppetter veggen og buskvekster som mjuke grenser mot verda.

Altså flytta jeg innkjørselen så langt nord jeg klarte, til grensa mot naboeiendommen. Denne er ikke bebygd, og kan ikke bli det av hensyn til strandsone og LNF. Altså kan jeg utnytte hele mitt mål.
Nå blir altså nesten hele bredden av tomta, 20 av 25meter, sprengt ned til ett plan. Det går omlag 10meter sørover og etterlater en intakt steinknatt med deler av de store beda mine. Denne knatten er 180 cm høy, og blir nok en pussig kreasjon mellom hus og parkeringsplass (jeg vegrer meg mot gårdsplass - den er og blir et fremmedlegeme ganske lenge).
Det som er att på knatten er en fagerbusk og et plommetre, en "klynge" blå iris, og endel stauder. Den artige lille røde hortensiaen står også igjen. Midlertidig plassert oppå der er tre små japanazalea, en rosalilla rhododenron med variegerte blader, en skjærsmin, en trepeon og en liten klokkebusk. Det som jeg skulle kunne finne av stauder skal jeg flytte annetsteds, og la knatten bare bestå av busker. Kanskje får jeg plass?

Det som er positivt er at det søkket som ligger øst for "Nybrott", i bratta mot sjøen, har vært for bratt og vanskelig å utnytte - og i og for seg unødvendig, jeg hadde nok boltreplass. Her er planen å ta sprengstein og fylle dette slik at jeg får et platå der nede. Den fjellveggen som har vært tilgjengelig, ved sida av terrassen, har jeg begrodd med et par klematis og en firblad-akebia. Disse har kost seg veldig godt sammen, og danner et grønt teppe som holder lenge på bladverket. Akebiaen fungerer kanskje mest som grønn bakgrunn, mens de to (?) klematisene, som jeg har glømt navnet på, pryder veggen med blomster. Slik kan jeg ha lenger bort også. Denne fjellveggen blir kanskje et par meter høy (30-45graders helling). Trusselen utenfra er et stadig mer iherdig bjørnebærkratt, men det må det jo la seg gjøre å temme? Det er også ganske mye vilniss som kan tynnes vekk, om jeg ser at det ikke har noen skyddende funksjon.
Vegarbeid 27.10 Fra Terrassen2.JPG
Vegarbeid 27.10 Fra Terrassen2.JPG (108.96 KiB) Viewed 35 times
En ser de røde koppene der salvene skal legges. Hele greia kommer kanskje ned på samme nivå som huset, men om det blir gjennomslag ut, veit jeg ennå ikke. Det må nok et gjerde til, men fjellet kan beplantes med klatrere, som i og for seg kan krype over gjerdet og vandre så langt de vil. I framkant beplantninga av klatrere beskrivi i teksten.
En ser de røde koppene der salvene skal legges. Hele greia kommer kanskje ned på samme nivå som huset, men om det blir gjennomslag ut, veit jeg ennå ikke. Det må nok et gjerde til, men fjellet kan beplantes med klatrere, som i og for seg kan krype over gjerdet og vandre så langt de vil. I framkant beplantninga av klatrere beskrivi i teksten.
Vegarbeid 27.10 Fra Terrassen.JPG (110.81 KiB) Viewed 35 times
På framsida mot veien, framfor huset, blir det spennende å se hvor djup jord jeg kan få. Alt er jo tatt bort inntil 3 meter inn, og så skal det legges ny mur, og nytt gjerde. De profesjonelle vil nok drenere så godt de kan, men jeg håper å få tilstrekkelig jord til at jeg kan ha busker der.

Det kunne jo også vært artig med klatreroser knytta til sjølve gjerdet.

Jeg har mange busker som er gravd opp, og som må i jorda att før jul. Vinter har vi ikke hatt sida november 2019, men jeg trur nok det kan komme nye kalde perioder med lavtrykka inn mot Oslofjorden og kaldlufta sugd ned her.

Og så har jeg en diger båt på land.

Og en stabel tømmerstokker som skal bli garasje.

Jaja. Vi får sjå!
Evert Taube
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg er sikker på at det blir fint når anleggsmaskinene forsvinner, og du og naturen får begynne å dekke sårene etter herjingen :)
Post Reply