Hageselskapets herdighetssonekart

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Lasse

Hageselskapets herdighetssonekart

Post by Lasse »

Herdighetssonekart for Norge
utviklet av Hageselskapet

Her finner du alle herdighetssonekartene over Norge som Hageselskapet har utviklet. Kartene ligger også hos NRK. Kartene har stor oppløsning, så det kan ta litt tid å laste hele denne siden.

Aust-Agder:
aust_agder.png
Buskerud:
buskerud.png
Finnmark:
finnmark.png
Hedmark:
hedmark.png
Hordaland:
hordaland.png
Møre og Romsdal:
more_og_romsdal.png
Nord-Trøndelag:
nord_trondelag.png
Nordland:
nordland.png
Oppland:
oppland.png
Oslo og Akershus:
oslo_og_akershus.png
Rogaland:
rogaland.png
Sogn of Fjordane:
sogn_og_fjordane.png
Sør-Trøndelag:
sor_trondelag.png
Telemark:
telemark.png
Troms:
troms.png
Vest-Agder:
vest_agder.png
Vestfold:
vestfold.png
sveinv
Herdighetssone: H7

Re: Hageselskapets herdighetssonekart

Post by sveinv »

Er det mulig å legge inn fargekodenøkkelen på hvert enkelt fylkeskart? Det ville gjøre brukervennligheten enda større :)
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Post by Inger Karin »

Takk, Lasse! Veldig bra! Enig i at det hadde vært en fordel med fargekodenøkkel på hvert kart, men du kan jo foreløpig bare åpne fargekodenøkkel i eget vindu, så har du den der. :D
Lasse

Post by Lasse »

Da er fargekoder på plass på hvert bilde. Veldig kjekt å ha disse å referere/lenke til i innlegg.
Miamaria

Post by Miamaria »

Flott at disse legges ut - men ligger de bare i denne tråden i forumet? Ikke den plassen jeg ville lett etter det, og om jeg skal se etter det om et halvt år så har jeg sannsynligvis glemt hvor det lå.
Inger Karin

Post by Inger Karin »

De ligger i en prioritert tråd, da, og det hjelper. :D
Ellers er jeg enig i at de burde være tilgjengelige også på hageselskapets sider, er det ikke bare å fjerne noen .htaccess-filer, da? (innloggingen).
Lasse

Post by Lasse »

I og med at de ligger fritt tilgjengelig på NRK, forventet jeg at de lå like tilgjengelig på hageselskapet.no. Jeg styrer ikke med hageselskapet.no, men kan høre med dem hvorfor kartene ikke ligger ute, og hva som evnt, kan gjøres med det.
Miamaria

Post by Miamaria »

Supert! Bra med en prioritert tråd her i mellomtiden i hvert fall. :mrgreen: Du er flink, Lasse!
Hanegal

Post by Hanegal »

Jeg syntes det var rart at jeg ble nektet å se de, ja! :D
Flotte greier! :) Nå mangler bare en oversikt over hva kodene står for. ;)

Her ser man i alle fall tydelig at både breddegrad (lysmengde/-lengde) og til dels geografi (innland/kyst) har hatt lite - om noe - å si under utviklingen av kartet, ellers skulle man ikke finne samme soner i Finnmark som på Sørlandet, og ved vindfull kyst som i lunt innland. Slik jeg ser det er det bare temperatur som har ligget til grunn for kodingen. Noen som vet?
calypso

Post by calypso »

Hanegal wrote: Her ser man i alle fall tydelig at både breddegrad (lysmengde/-lengde) og til dels geografi (innland/kyst) har hatt lite - om noe - å si under utviklingen av kartet, ellers skulle man ikke finne samme soner i Finnmark som på Sørlandet, og ved vindfull kyst som i lunt innland. Slik jeg ser det er det bare temperatur som har ligget til grunn for kodingen. Noen som vet?
Dette norske vekstsonekartet ble opprinnelig utviklet ved at det ble tegnet grenser for hvor en rekke planter (hovedsakelig pryd/frukttrær) faktisk vokste og utviklet seg bra. Basert på reelle observasjoner. Dette var selvsagt til stor nytte for folk når de skulle velge planter.
Eple X er god til H4. Busk Y utvikler seg fint til H4.
Busker og trær fikk da sin "sone" som havnet i Norsk Sortsliste. Flere og flere planter kom inn. Denne boken har vært en bestselger for Hageselskapet i alle år.
Etterhvert sklir det ut. En importør vet ikke, så han må bare gjette. En god innrapportering justerer dette over tid.
Roser f.eks. var vel ikke på agendaen i starten.
Stauder var det i hvertfall ikke.
Forsøk på å "oversette" et vekstsonekart til et klimakart blir fullstendig meningsløst. Du må da også ha et kart over gjennomsnittlig nedbør og snødybder m.m.

Og det er ikke "gjennomsnitt" som dreper planter, det er det lille som er utenfor gjennomsniitet som oftest skaper problemer.
Lasse

Post by Lasse »

Inger Karin wrote:De ligger i en prioritert tråd, da, og det hjelper. :D
Ellers er jeg enig i at de burde være tilgjengelige også på hageselskapets sider, er det ikke bare å fjerne noen .htaccess-filer, da? (innloggingen).
Klimakartene er nå tilgjengelige for alle på Hageselskapets sider.
Hanegal

Post by Hanegal »

Men nå går det i surr her - er det et vekstsonekart eller et klimakart vi har med å gjøre. Begge benevninger brukes om hverandre her i tråden og ellers, samtidig sies det at det ene ikke kan oversettes til det andre. :? :?: :?
arisaema

Post by arisaema »

Begrepene er vel uansett veldig nært knyttet sammen? De bruker flere faktorer enn USDA's kart som kun ta hensyn til minimumstemperatur, men hvilke er jeg ærlig talt ikke sikker på...

(Litt på siden, men er det ved det østlige Middelhavet du bor siden vintrene er såpass kalde?)
Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
Hanegal

Post by Hanegal »

Det er laveste minustemperatur i snitt over en 70-årsperiode USDA-sonene bygger på, om ikke kildene mine tar feil. Hver sone opererer med et svingrom på rundt tre grader. Det er akkurat passe ifølge min erfaring. Tåler denne planten rundt minus 10 grader? Ja, nei, kanskje - litt google foo gir svar om man ikke vil eller kan prøve selv (jeg er en sånn). Og har man to og den ene fryser, da vet man jo at man er på grensen, liksom. Bare for å ta et eksempel. Og får jeg noen dager med enda litt lavere temperatur en vinter, vet jeg da det som bor her, og tar mine forholdsregler - eller får angre meg, hah.

Forstår det også sånn at USDA-systemet handler om jordbruks-, hage- og landskapsplanteringer spesifikt - områder der folk har kontroll over en mengde faktorer, som f.eks nedbørsmengder.

Det eneste negative jeg kunne ha hatt å si til systemet er at det ikke sier noe om maximumtemperatur. Her har vi langt over førti i et par-tre uker, mens andre steder som inngår i samme sone kan ha en max på tretti en dag eller to. Det er en enorm forskjell som sikkert flere planter som liksom skal tåle å bo i sonen nok har noe å si om! Noe større problem for meg er det vel egentlig ikke som ikke liker at man innfører planter der de ikke skulle kunne flytte helt av seg selv ad naturlig vei.
orm

Post by orm »

Flott med fylkeskart. Har før bare sett kartet over hele landet. Det er sikkert ikke enkelt å lage slike kart, og etter hvert finner man jo selv ut hva som trives hos seg selv. Man finner f.eks. ut at hagen kan ha ulike soner.
Her oppe v. Maridalsvannet i Oslo har vi fått sone 4, ser jeg. Det har også hele Nordmarka og Lillomarka. Det er selvsagt ikke tilfelle. I nærheten her er det høyder opp til ca. 400 m.o.h., men man har selvsagt ikke data om hva som greier seg, da det ikke er mange som "hager" inne i marka.
De som vil se en hage i høyden her kan ta seg en tur til Sinober sportsstue i Lillomarka. Damen som driver her har både drivhus og en liten hageflekk - mest krydderplanter, poteter etc..
Post Reply