Hageselskapets herdighetssonekart

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
akoen
Herdighetssone: H1

Re: Hageselskapets herdighetssonekart

Post by akoen »

Flott att kartet er lagt ut.
Eg vill bare sei att det nok er litt feil på dette kartet. Der eg bur i nærheten av Rosendal i Hordaland er eg rimelig sikker på at vi har ei god sone 1. ikkje 2 og 3 som kartet viser. Vi ligg innaskjærs med kystklima og gode varmelager i høge fjell. Til og med Baronene viste at dette var ein veldig mild plass då dei planta sine varmekjære trær her for fleire hundre år sida.
sita

Post by sita »

jøss ser av kartet at jeg her på Sør-Helgeland Har H4. Men etter den vinteren vi hadde i år tror jeg det må være minst H6 -7. :roll:
Rita
Spydebergeren
Herdighetssone: H4

Post by Spydebergeren »

Det sier seg vel nesten sjøl at disse kartene ikke tar hensyn til høyde, når det gjelder lokale soner, har dette mye med leplanting å gjøre, man planter et varmekjært tre i le av vegetasjon som er mer hardfør.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

I Nordland finnes steder med H5, H6 eller H7, selv om de er merket med H7 på kartet. Kartet tar ikke hensyn til lokale variasjoner.
Tenk for et arbeid å lage et helt korrekt kart for hver plass i hele Norge! Og vite at det virkelig stemmer i forhold til planter, ikke bare ut fra temperaturmålinger!
frodejen
Herdighetssone: H2

Post by frodejen »

Finnes det oversikt over Østfold?
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

frodejen: Se Oslo-Akershus. Der finner du også Østfold :)
Post Reply