Hagerommet

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Martin

Re: Hagerommet

Post by Martin »

aberf wrote:Noen ønsker seg en ferdig planlagt og tilplantet hage og bruker div. fagfolk til det. Andre rendyrker gjerne en spesiell hagestil. Gjerne for meg, men min tilfredshet ligger i vissheten om at hagen ikke er ferdig og heller ikke skal være det. Det er rom for å skape videre hvert år - og inspirasjonen til det, kan komme fra hagepratere, hagevenner jeg kan bytte planter med, planteloppemarkeder, hagevandringer, hagelagsmøter osv - og rett og slett å observere at noen planter trenger en annen vokseplass. Dessuten er det deilig å tumle rundt i hagen i timesvis når de anledningene byr seg :D
Jeg hadde egentlig tenkt å gjenta bare ei linje her, men så synes jeg alt er så godt formulert.
Min blanding av natur og blomster er vel ikke hage for enkelte, men noen planter her og der.

Jeg har vært aktiv litt rundt omkring, også på utenlandske forum.
Jeg ble så inspirert av bildene folk la ut der, at jeg også la ut noen bilder.
Det var ikke vondt ment, men min hage ble omtalt som "hage" med klammer rundt. :)

Hun hadde helt klart en annen oppfatning av hvordan det burde se ut.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Kirsten

Post by Kirsten »

Om jeg har hage eller "hage" i andres øyne spiller egentlig ikke så stor rolle, så lenge jeg har HAGE i egne øyne. Og slik tror jeg vi er mange som har det her på Hagepraten :-)
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Jeg ville ikke syntes godt om å få hagen min betegnet som hage i anførsel. Det ville jeg oppfattet som at vedkommende syntes jeg hadde en hage som ikke kvalifiserte. Men som ikke kvalifiserte til hva da ? Som ErikN ofte har drøftet, hva er hage? Hva betyr hage? Jeg synes det heter hage når det finnes et menneske som gjør noe med den naturen som er i området. Om jeg liker den eller ikke blir en annen sak.
Martin

Post by Martin »

Min beplantning vet et bratt berg, stemte vel ikke helt for henne. :lol:
Det betyr ikke noe for meg (men jeg husker kommentaren).

Naturen har lagt mange tverrbratte og sydvendte berg på eiendommen,
og jeg utnytter dem til å gi ly for vinden som kan være et stort problem. Dessuten gir bergene varme i sola.
Jeg er så vant til de små bergene, og kan ikke tenke meg hagerunden uten dem.
island monkey

Post by island monkey »

Hehehe..trøst deg Martin, det gjelder ikke bare prydhageeieren. Jeg er vanligvis på randen av å miste parsellen. Det er ikke ryddig nok, for planter flest er tydeligvis ugress. De er jo hverken løk, potet, vårkål eller purre.
Jeg husker godt at jeg høstet en bøtte med basilikum, for omkring 20 år siden. De luktet basilikum i et stort område, og folk kom for å se hvor det kom fra. Og så stod davarende sjefen på den lite veien og forklarte "det er klart ikke spiselig. Det spises bare av søreuropeiske utlendinger, og dyr kanskje. Forstår ikke at det finnes noen som dyrker slik verdiløst søppel".
Angående akkurat basilikum har meninger vel skiftet litt, men du skulle høre hva skjer når vårsalaten min blomstrer. "Monkeyen har parsellen full av ugress - IGJEN! Hun burde kastes ut!"

Men en kan jo ikke annet enn å smile over det.:)
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Hva er en hage? Det er så utrulig mye, siden det har fylt tilværet vårt siden vi fikk fem minutter til å gjøre noe annet enn å overleve, og det kan jo derfor ha skjedd på et utrulig tidlig tidspunkt. Det er mange hager, og mange plasser, som kanskje ikke en gang faller inn under begrepet, som for den enskilte kalles hage. Derfor må jeg utvide, og altså begynne med hva hage er. Som jeg altså, reint subjektivt har fabulert rundt tidligere på Hagepraten. Stadig vekk. Men altså: Hva er hage? Hage, slik jeg ser det, er den plassen rundt huset, hytta eller busetningen der du bestemmer deg for å kontrollere det som vokser. Sørge for at det du vil ha der vokser og trives, er nyttig for deg og husholdet eller, kanskje oftest gyller og frisker opp den estetiske og livsbejaende delen av eksistensen. Opphavelig var det en ’hegnet’, altså inngjerda, plass tett ved bolighuset. Et slags inntun, der de viktigste grønnsakene ble dyrka. Karse, bønner, erter, kvann og løk, kom tidlig og ble hegna om. Hage ble også brukt om andre – verdifulle – opparbeida plasser rundt på garden (som sjølsagt også betyr inn’gjerda’). Hamnehagen var opparbeida for å gi krøtter og hester det beste foret. Hamn betyr vel gjerne noe som er beskytta. Hestene var jo så omtykte at de gikk sammen med folk, eller hadde egen hamnehage, men det var vel og behov for å la lam og kalver gå nære husa i inngjerda hamn de første ukene. Opparbeida hager, mer slik vi ser i dag begynte langs to eller tre innfallslinjer. Urter til legedom og smakstilsetning ble dyrka rundt klostrene. Norske munker og unorske munker busatt i Norge, tok med seg tradisjoner fra lenger sør i Europa og tilpassa seg de stedegne forhold. En annen påvirkning var opprettelsen av et embedsverk. Borgerskapet, danskeveldet, bragte med seg hagetanker og prydelige utearealer fra det soignerte Europa. Mote og stil fra aristokrati og byborgerskap hadde vel til dels gode vekstmuligheter i utkanten av Oslo og Bergen, Trondheim, og andre byer med høy bystatus. Rundt Bergen (inne i Bergen nå for tida) ligger utallige lyststeder og omarbeida bruk med prydhager og parkliknende anlegg (park betyr også inngjerding, denne gang fra latin via fransk). Eksempler fra Bergen, som nå er inne i byen, er Elsero (1785), Christinegård (fra ca 1700) med Mon Plaisir (1840) og Damsgård (lystgård fra ca 1720). Her ute på Askøy har vi Troye-eiendommen på Solsneset (1895) og Thomas Erichsens lystgård (fra 1793) på Hop hovedgård. Disse hagene, parkene og anleggene ble sjølsagt opparbeida av gartnere og bønder som kunne mure med stein og kunne sitt land- og jordbruk. På Troye brukte de mange (trur jeg har hørt åtte(!)) arbeidere til å lage til anlegget. Her var det altså snakk om status! Dette må vi kanskje legge oss på hjertet nå i disse olje-velstandstider. (En passant kan jeg nevne at Solsneset sannsynligvis er en konstruksjon, karakteristisk for epoken: Det opprinnelige var Olsneset som ligger ut for Olaviken. En kan tenke seg to opprinnelser til ’Ola’ eller ’Ole’. Det kan jo være en småbruker med dette navnet, men personlig trur jeg det viser til Older, eller altså Or. At området, og særlig den grunne vika hadde tett oreskog. En anna plass heromkring er Florida, noe vi også finner på Nygårdsneset inne i byen) Den tredje hagetypen var altså det som ble dyrka på inntunet eller tett ved husa til mat. Kvannhage eller kvannagard er kjent fra gamle tider. Uten å vite det helt sikkert, kan ikke bla opp alt og søke på alt, vil jeg tru de også dyrka ymse slag løk i slike hager. Både kvann og villøk vokser naturlig i Norge. I Osebergfunnet ble det funnet karsefrø, så det har det altså åpenbart vært dyrka svært tidlig.
En annen art hagebruk var knytta til frukttre. Opphavelig falt alle frukttrær under begrepet alde. Etter hvert kom ordet bare til å gjelde eple, Malus. Eplehagen måtte nødvendigvis ta mye større plass enn den nyttehagen som hadde stauder og løk. Alde kommer av norrøn ’aldin’. Eplehagen ble således kalt aldingardr eller aldintre. Denne utvida betydningen av tre finner vi igjen her på Askøy i betydningen innggjerda beite: Hestetreet, træet, Treet, (-æet) Nå for tida er det vel bare noen få vestlandsbygder som har beholdt ordet apal for eple(-tre) og bare eple. Ordet eple også ble brukt om andre runde spiselige ting (som jordeple). Men det er en avsporing. Ordet hage blir også brukt om Paradiset, Edens hage. Det er jo sjølsagt oversatt fra ett eller anna, men det er også en beskrivelse av det, i 1.Mosebok:Herren Gud lot alle slags trær vokse opp av jorden, forlokkende å se på og gode å spise av. Pardes, som muligens er bakgrunnen for Paradis, har en stor og omfattende betydning, og som ikketeolog er det umulig for meg å begynne å mase om det. Uansett er det vel tale om lykke, estetisk og etisk ro og harmoni. Eden var altså i utgangspunktet en lund, med frukttrær. Kanskje et slags arboretum, en trehage. I en slik systematikk med adskilte plantesamlinger kan en snakke om staude- og urtehage (fruticetum) og vingård (viticetum). Det jeg har oppe i skogkanten her hos meg, er vel en litt rotete blanding av alle slaga. Trær, ymse stauder og klematis/lonicera i stedet for vindruer.
Blant de eldste plantene i klosterhagene er: akeleie, malurt og abrodd (Artemisia), reinfann, isop, løpstikke, kattost, mynte, bjørnrot, kjørvel og salvie. Roser og svarthyll. Andre planter som kom tidlig, var brannlilje og martagon- (krans-)lilje, såpeurt, takløk, valurt, humle.
Da bestemora mi flytta fra garden hun kom fra og inn i en tomåls villahage på tredvetallet, tok hun med seg, og anskaffa seg en mengde nyttige planter. En stor eplehage med mange arter: søte, sure, harde, bløte, saftige, tørre, med mange forskjellige høstingstider, fra glasseple til åkerø. Pærer, plommer, kirsebær. Et felt var potetåker, andre felt hadde andre rotfrukter, gulrøtter, nepe, kålrot. Et anna felt hadde to lange rader bringebær. Rundt huset var det blomsterbed med stauder og foran huset singelgang. To friserte lønnetrær sto ved porten og mellom singelgangen rundt huset og resten av hagan sto det syriner, også de velklipte. Det var ikke plen i den forstand, mellom frukttrærne var det en slags blomstereng som ble slått to ganger i året, med ljå, av en mann med helsetrøye på overkroppen, svart langbukse med bryne i beltet, og lommetørkle på hodet (sukk, hva en husker!) Blomsterenga fikk blomstre før det ble slått. Kjelleren til bestemor hadde mange rom og hyller som var fulle av saft- og syltetøyglass, hermetiserte pærer, velduftende åkerø- og haugmannepler, poteter, og mye anna fra hagen.
Våre hager er et miksmaks av alle disse påvirkningene, og jeg syns vi skal være stolte av dem. Noen folk har en liten flekk de farer over på en times tid nå og da og en enorm arbeidsbyrde med karriere og unger, fotballtøyvask og engasjement i Rotary og/eller Amnesty. Andre har, som jeg, et område uttafor huset, som strekker seg mye lenger enn jeg kan nå, slik at hagens grenser bare er så langt jeg har kommet. Noen er pensjonister som har drivi i hagen i femti år, de siste ti på heltid. Andre har arva en hage. Noen har en altan. Atter andre har arva et parkliknende område fra velstående foreldre som levde til de var nitti begge to og var uforskamma friske i både sjel og kropp. Nei! Generalisering av haging, særlig i Norge, har utrulig lite for seg. Jeg skal begynne å reise rundt. Buden eller ei, opp og ut og inspisere anleggene, flekkene og hagene, terrassene, altanene, alde- og kvannegardene, dekkers. Jara. Martins skal jeg i hvert fall besøke! Og da kommer det kanskje en omfattende reportasje, en føljetong, på hagepraten i månedene etter. Når jeg kommer? Nei si det.
Last edited by Erik N on 28 Nov 2012, 19:14, edited 1 time in total.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
brynhildur

Post by brynhildur »

Erik N
Som alltid har jeg hatt stor glede av å lese ditt innlegg om "hva er hage". Og du verden hvor kunnskapsrik du er om temaet :D
Hilsen
Brynhildur
Erik N

Post by Erik N »

Neida, ikke så mye det. Mest talatrengt og kranglete. Trur nok vi kan ha godt av å tyte ut litt lengre setninger innimellom. Det går så fort og det er så altfor korte blaff vi skal presse kjapt fram. I dag finnes alt innafor en armelengdes avstand og av og til må en bare få ut noe. Ellers kunne vi sitti på Twitter da, eller sendt SMSer mellom oss. LOL.
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

For et utrolig "Erik-innlegg". Det er ikke mulig å ta feil.......ingen andre uttrykker seg sånn. :D
Hvis du ankrer opp nede på vika hos meg, så er du selvfølgelig hjertelig velkommen opp.
Erik N

Post by Erik N »

Hjemme med sykt barn. Sol ute. Har tatt på varme klær. En vertikal vegg skal skapes. En ting er å tenke de lange tankene og finne fram til essenser i virkeligheten. Utenfra, eller innenfra. En langt annen er å ta grafsa, riva, hakka og spaden, og gyve laus. Få noe helt vekk, og så bygge det møysommelig opp igjen. Glad jeg ikke er blomsterbinder eller driver med broderi. Her verker det i ubrukt muskulatur. Til våren skal jeg så stauder og sommerblomster. Trenger nye bed, nye rabatter, murer, refuger og høl, å putte oppi. Trur vinteren blir kort. I februar kommer snøklokker og krokus. Akkurat passe tid til å renske unna en ti-femten kvadratmeter til neste års oaser.
Evert Taube
Inger E

Post by Inger E »

Sola har vore her og i dag :) . Her er det nok andre forhold enn hjå Erik, men eg har likevel fått gjort unna ein jobb i dag. Endeleg kom eg meg ned i bratta for å skjære litt barlind til dekke eit par busker. Eg var ein pieris som stort sett veks i breidda. Det er grenseland for den hjå meg, men eg har no hatt han i seks-sju år, meiner eg. Fyrst spadde eg snø opp under greinene, så dekka eg resten med bar. Har gjort det slik heile tida, men dei greinene som stikk fram under baret, vert som regel frosskadde. Ein Hypericum (trur eg den heiter), har eg og sett litt framfor. Eg hadde to, men den eine, som ikkje fekk dekke eit år, visna ned. I år var den stor og fin med masse blomster og frukt på same tid. Greinene hadde lagt seg utover no, men eg vonar den vil klare seg. Det gjer ikkje noko om han frys attende, berre han overlever.
salvia

Post by salvia »

Da fikk jeg jaggu svar på hva hage er, i bøtter og spann! Nå har frosten kommet hit og begynt å sette seg. Masse kuldegrader i vente iflg. avisen. Ingen flere løk å grave ned, heldigvis. Haging er nå i miniformat, jeg klipper biter av alt som er fint og binder kranser av det, takket være nettstedet Moseplassens veldig instruktive lær-å-binde-krans-film. De blir veldig fine.
Erik N

Post by Erik N »

salvia wrote:Da fikk jeg jaggu svar på hva hage er, i bøtter og spann!
Ja, jeg veit det er et slags overtramp, en gigantisk verbal overkjøring av samtlige puslete innlegg her, på facebook og twitter og hvadetnåheter! Men på den annen side, må vi jo av til tillate at lange, og for enkelte store og grandiose, tanker og forestillinger, får festa seg i fingermotorikken og lagt seg ned som skrevne ord. Jeg er i alle fall slik: Når jeg graver i jorda og planlegger neste bed, og ikke orker å tenke på verdas lidende og sultende folkeferd, at jeg da opphøyer det banale jeg driver på med. Så det blir fint og meiningsfylt, sjøl om det ikke er det. Så dere må gjerne småflire litt i skjegg og sjal, bak ryggen på meg eller mellom egne hageprosjekter, tru jeg er på nippet til både den ene og den andre diagnosa. Samma det. Skal tie og bli djup som et skogstjern når blå krokus og lilla iris kjem i mars. Da har jeg klart enda en vinter.
Evert Taube
salvia

Post by salvia »

Flirer ikke i sjalet og beskjeftiger meg ikke med diagnoser. Tillater absolutt lange tanker, selv om jeg er av de korttenkte selv!
Erik N

Post by Erik N »

Har to hagerom. Ett her inne, stinn av alt som kan tenkes for å få hjula i huet til å svive rundt. På tomgang. Og ett der ute. Med store flater flat og buklete mark. Luft, rom og tomhet helt opp til stjernene. Som vi ser nå, så vidt. En og annen stjerne og noen tynne skyer. Det har kommi et tynt lag snø. Snøen falt i går, mens jeg var ute og kava. Har hatt et halvt år med varmere eller bedre vær enn dette å være utehagemann i, men denne uka måtte jeg altså utatt. Måtte. Siste novemberfredag på jobb først. Tidlig ferdig. Kunne dratt hjem og fortsatt avlynging og dekomposisjon i det nye fjellknatt-bedet, men hagesenteret dro. Og så gikk det som det gikk. Der var det 10 for prisen av 2. Altså klatrere for 3000 til 800, som det ble. Akkjasann. Dette blir mye mer enn jeg hadde tenkt. I desember: O heilage førjolstid!
Fjellknattbed.JPG
Klatresalg.JPG
Evert Taube
Post Reply