Hagerommet

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Inger E

Re: Hagerommet

Post by Inger E »

Lenge leve optimisten! Ja, ja, det går nok Erik. Får du det ikkje på plass, går det vel å grave pottene ned i jorda ein eller annan plass. Vinteren vert vel ikkje så lang og mindre kald hjå deg. Du har i alle fall gjort eit god kjøp, til og med om eit par skulle dukke under.
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Martin wrote: Det var ikke vondt ment, men min hage ble omtalt som "hage" med klammer rundt. :)
Hun hadde helt klart en annen oppfatning av hvordan det burde se ut.
Kjenner meg igjen, Martin :D Et dansk familiemedlem (med en arealmessig veldig liten hagen) omtalte i fjor hagen min som "den lille hagen til Jette". Jeg ble litt overrasket over dette utsagnet, fordi han ikke omtaler sin egen hage som liten. 1,4 mål er vel ikke spesielt lite, og da slett ikke i dansk by-målestokk? Så jeg måtte jo spørre ham litt ut...
"Den lille hagen til Jette" består av gressplenen, staudebedet og grønnsakskassene. Skråningene, buskaset, gårdsplassen (med bærbuskene) og det lille skoghjørnet regnes ikke med :D Pussig, ettersom dette noe kaotiske villnisset betyr så mye for meg :D
Nå har jeg nettopp vært i Danmark. Der så jeg som vanlig mange nydelige, velfriserte hager. Var også på et par kirkegårder med juledekorasjoner til avdøde slektninger, - og selv der var det velstelte hageanlegg. Og jo da, det er veldig pent. Det passer bare ikke for meg. Jeg må ha litt kaos, litt uorden. Hos meg må det være god plass til ville planter (det andre kaller ugress). Så da har jeg vel en liten hage på en middels stor tomt :wink:
Jette
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Selv den mest velfriserte danske, franske, nederlandske eller engelske hage, basert en finborgelig etterlikning av aristokratiets parker, er vel regna som buskas i forhold til enkelte hager i Japan og Kina? Mitt Taj Mahal, kattegraven i skogkanten, er mitt Mekka, min svarte stein, og den nye fjellknatten skal blir mine hengende hager. Og: Framfor alt: Det skal se slik ut. Litt i slekt med jorda og istida og litt med kulturens framvekst. Brutal og kultivert samstundes. Norsk hage kan kanskje bli et begrep etter hvert som vi lærer å stå på egene bein. Ellers må vi legge kabler i hagan og innsprøytingskanaler for kalk og nitrater. Steinknatten her ville ikke hatt stort anna enn furuskog, gras og lyng uten min påvirkning. Og slik er det vel i bunn og grunn for de fleste av oss. Om vi bor på morene, leire, fjell eller sand.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Det ble bråstopp i hageaktivitetene. Klarte, med frostrier i fingra og klaka plantejord, å få buksert de siste steinene på plass i årets siste bed. Nyinnkjøpte busk- og klatrevekster ble forsøksvis dekka med lyng, gras og anna rusk, men i gårkveld bar det ned i kjelleren med hele kolleksjonen. Barfrosten - ja det er to centimeter snø flekkvis bortetter - truer nå ymse varmekjære vekster. Noen år er det ikke egentlig frost før i februar, nå får vi visst det verste i adventstida. Ikke for første gang og sikkert noe vi må leve med. Litt pompeisk stivnethet over enkelte superoptimister:
Den siste gule rosa frøys til døde før den visna
Den siste gule rosa frøys til døde før den visna
Det hev ei rosa sprunge. Og så vart det som det vart..
Det hev ei rosa sprunge. Og så vart det som det vart..
Iris reticulata er visst klare for våren. I desembers minus mye
Iris reticulata er visst klare for våren. I desembers minus mye
Rakk akkurat å få noen nyplantinger i jorda
Rakk akkurat å få noen nyplantinger i jorda
Evert Taube
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Men, Erik, denne barfrosten må da vel ta kverken på noen snegler - og det må vel være bra :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Erik N

Post by Erik N »

Ja, du sier noe! Er vel egentlig ikke så lei meg for at det er vinter. Fint at jorda triller rundt like skeivt som den skal. Bra med kulde og barfrost. Blir litt stille inni meg av det. Mangler bare snøfiller i lufta, så blir det lunt om kveldene.
Evert Taube
Kirsten

Post by Kirsten »

Takk for spennende innføring i alle varianter av inngjerding og hage, Erik. Det var lesverdig, hvert ord! Og de som måtte smile i sjalet eller skjegget kan jo bare hoppe over lange innlegg.

Brått fant jeg ut at jeg har hage på hytta også. Ikke bare de to rhododendronene som får stå i fred fordi sauene ikke liker dem og den ene kvadratmeteren med tre rosebusker og en alpeklematis som er gjerdet inn for å beskyttes mot sauene. Men hele innmarken på 2-3 mål der jeg kontinuerlig kjemper mot naturen for å unngå at det skal gro igjen. Der jeg luker grantrær hele sommeren og kutter ned småbjerker i mai. Og drømmer om at det var enda flere sauer hos oss som kunne gjort mer av jobben for meg. Og belønningen er at blåbærlyngen trives, villbringen bærer og utsikten opprettholdes.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Martin

Post by Martin »

I de siste åra har jeg laget kalender med diverse bilder fra hagerommet.
Hagekalender 2013
Hagekalender 2013
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
salvia

Post by salvia »

Fine former i hagen din.
island monkey

Post by island monkey »

Fikk du det du håpet til Jul Salvia, et apparat som kan gjøre deg istand til å lage kalender også, om du skulle ønske det? Jeg tørr nesten ikke spørre, men er nysgjerrig altså..
salvia

Post by salvia »

Ja, Im, jeg fikk et kamera. Nå er det å lære å bruke det. Kanskje jeg kan klare å fotografere frøboksen og få bildet ut her? Jeg driver slapt og venter på å bli lært opp..
island monkey

Post by island monkey »

Ha, så fint, gratulerer, en utmerket gave, og frøboksen er vel en passende begynnelse. Jeg heier på deg nå Salvia, go, go, go! ;)
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Godt nyttår. Etterkvart som sola stig, så vaknar trangen til å ta fatt i hagen. Hovudprosjektet mitt i år er å utvide "hagerommet". Vi er velsigna med to barnebarn som treng ein hyggelegare leikeplass enn terassen når dei er på besøk hos bestemor. Planen er å fylle opp og planere eit areal, for så så plante busker rundt som kan skjerme mot innsyn og vind. Areralet blir kanskje 50-60 kvm. Tunet er dekt med singel og det nye arealet, som vil vere ei utviding av tunet, er tenkt skal vere plen (fint underlag for smårollingane).
Eg veit det er mange fine og hyggelege hagerom rundt om i landet, så eg lurer på om det var mogleg å få ta ein kikk - at de sender inn bilete av dykkar hagerom så vi andre kan få sjå ? Elles er eg takknemleg for tips når det gjeld utforming og bruk av materialer i eit slikt hagerom.
Rosa Leander
Hekkik
Herdighetssone: H5

Post by Hekkik »

Hva med en sansehage for de små? Sansene våre er jo så sterke når vi er små. Og det å smake, føle, lukte og se når man er liten sitter resten av livet :)
Lykke til med "barnebarnhagen"
Hedvig
Kunsten å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle:)
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Ein glimrande idè, Hedvig. Planen er at denne plassen skal vere både leikeplass for dei små (plaskebasseng, leikarhus m.m), samt sitteplass for oss vaksne. Vi har stor hage og naturen innpå, med mange moglegheiter for å klatre, lukte, plukke, smake og grave. Idèen med sansehagen har eg straks lag inn i planen, i lag med eit romsleg staudebed, så smårollingane skal både få lukte og smake. Kanskje kvar si krukke med "no' godt" i også?
Rosa Leander
Post Reply