Hagerommet

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Kirsten

Re: Hagerommet

Post by Kirsten »

Er barna fortsatt i plaskebassengalder, er sandkasse et must. Jeg anbefaler ferdigkjøpt sandkasse med lokk - slik at katter ikke blir et problem. Riktignok må sanden vannes med jevne mellomrom, men det er liten pris å betale for å slippe at kattene bruker sandkassen. Alternativet er å legge over en passe stor ramme med hønsenetting i, men de ferdiglagde med lokk er vesentlig mer elegante og brukervennlige.

Bærbusker - rips, solbær, stikkelsbær og bringebær - og jordbærplanter og diverse urter er også fint. Samtidig er det viktig å lære de små at de ikke får smake på annet enn det de får lov til. Min yngste lærte det på brutalt vis. Men det skjedde bare én gang - som toåring - siden visste han at det førte til lange timer på legevakten med mor i stedet for i Lekeland med fettere og kusiner.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
island monkey

Post by island monkey »

men de ferdiglagde med lokk er vesentlig mer elegante og brukervennlige.
Hear hear! Og man kan sitte på den eller bruke den som bord når det ikke foregår noe leking.
Men på vegne av barna: grav den dypt! Jeg husker godt at de fleste sandkassene var beklagelig grunne. Ikke noe verre enn å bli møtt av betong, ved eller plast når en leker i sandkassen og ønsker å grave et dypt hul!
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Erik N wrote:
salvia wrote:Da fikk jeg jaggu svar på hva hage er, i bøtter og spann!
Ja, jeg veit det er et slags overtramp, en gigantisk verbal overkjøring av samtlige puslete innlegg her, på facebook og twitter og hvadetnåheter! Men på den annen side, må vi jo av til tillate at lange, og for enkelte store og grandiose, tanker og forestillinger, får festa seg i fingermotorikken og lagt seg ned som skrevne ord.
Dette innlegget ble skrevet tidligere i høst/vinter etter at jeg hadde skrivi et i overkant langt og pompøst innlegg. Jeg syns ikke alle skal drive med slik stilskriving, langt i fra. Det er faktisk et forsøk på sjølironi når jeg påpeker at de fleste innlegg som skrives på sosiale medier er korte og - som jeg skriver, om enn ironisk: puslete. Nå har jeg imidlertid funni ut at jeg må slutte med dette grandiose maset. At det blir for mye meg, meg og atter meg. Får holde det til Facebook, der jeg kan kontrollere hvem som kan lese det. Eller skrivebordsskuffen. Jeg kommer med dette nå, fordi jeg ønska at vi skulle avholde oss fra å nevne, snakke om, planter som kan brukes til illegal rus. Det har jeg intet med, sjølsagt, så da får dere bare gjøre det. Ytringsfriheten er viktigere enn en litt pietistisk og nett-paranoid redsel for at det skal flyte ut. Samma det. Hagen, og hagesaken er viktigst og praten om den kan like gjerne gjøres uten disse voldsomme utleveringene mine. Hvem som helst kan søke seg gjennom alle mine innlegg og finne ut om jeg har tråkka på folk og anklaga dem for å skrive "for korte innlegg". Det er jeg som skriver alt for lange, alt for pompøse og brifete innlegg. Jeg trur ikke jeg gidder å korte ned alle de halvt tusen lange innlegga mine. Så de får stå der til spott og spe. Samma hva jeg skriver nå, samma hvordan jeg uttrykker meg nå, så kommer det sikkert opp enda en diskusjon om dette, den vil jeg ikke delta i. Hagepraten er ikke er tjent med det. PM'er om dette vil heller ikke bli besvart. Dette er mitt nettsted, men det er også det viktigste stedet for omlag 200 andre. Altså er det mer deres, de omlag 199 andre sitt, nettsted. Det går sikkert strålende uten mine bombastiske og overdrevne forsøk på å værra morosam og intelligent.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

Erik N wrote:
Erik N wrote:
salvia wrote:Da fikk jeg jaggu svar på hva hage er, i bøtter og spann!
Ja, jeg veit det er et slags overtramp, en gigantisk verbal overkjøring av samtlige puslete innlegg her, på facebook og twitter og hvadetnåheter! Men på den annen side, må vi jo av til tillate at lange, og for enkelte store og grandiose, tanker og forestillinger, får festa seg i fingermotorikken og lagt seg ned som skrevne ord.
Dette innlegget ble skrevet tidligere i høst/vinter etter at jeg hadde skrivi et i overkant langt og pompøst innlegg. Jeg syns ikke alle skal drive med slik stilskriving, langt i fra. Det er faktisk et forsøk på sjølironi når jeg påpeker at de fleste innlegg som skrives på sosiale medier er korte og - som jeg skriver, om enn ironisk: puslete. Nå har jeg imidlertid funni ut at jeg må slutte med dette grandiose maset. At det blir for mye meg, meg og atter meg. Får holde det til Facebook, der jeg kan kontrollere hvem som kan lese det. Eller skrivebordsskuffen. Jeg kommer med dette nå, fordi jeg ønska at vi skulle avholde oss fra å nevne, snakke om, planter som kan brukes til illegal rus. Det har jeg intet med, sjølsagt, så da får dere bare gjøre det. Ytringsfriheten er viktigere enn en litt pietistisk og nett-paranoid redsel for at det skal flyte ut. Samma det. Hagen, og hagesaken er viktigst og praten om den kan like gjerne gjøres uten disse voldsomme utleveringene mine. Hvem som helst kan søke seg gjennom alle mine innlegg og finne ut om jeg har tråkka på folk og anklaga dem for å skrive "for korte innlegg". Det er jeg som skriver alt for lange, alt for pompøse og brifete innlegg. Jeg trur ikke jeg gidder å korte ned alle de halvt tusen lange innlegga mine. Så de får stå der til spott og spe. Samma hva jeg skriver nå, samma hvordan jeg uttrykker meg nå, så kommer det sikkert opp enda en diskusjon om dette, den vil jeg ikke delta i. Hagepraten er ikke er tjent med det. PM'er om dette vil heller ikke bli besvart. Dette er mitt nettsted, men det er også det viktigste stedet for omlag 200 andre. Altså er det mer deres, de omlag 199 andre sitt, nettsted. Det går sikkert strålende uten mine bombastiske og overdrevne forsøk på å værra morosam og intelligent.
Til Erik: Jeg kan ikke tenke meg å være foruten ditt "grandiose mas". Opplever det gir dette formuet ekstra liv :) .
Hilsen
Brynhildur
salvia

Post by salvia »

Jeg setter pris på deg og skriveriene dine. Tro det, eller ei. Dette synes jeg var leit. Jeg har tidligere i tråden beklaget ved å si jeg var korttenkt. Det var kanskje en litt mangelfull beklagelse, så her er en mer fullstendig en. Jeg var korttenkt, jeg har dårlig impulskontroll, jeg skrev akkurat det som for gjennom meg. Dette var det helt unødvendig å si, og dumt og tankeløst og uhensynsfullt var det også. Unnskyld. Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre det godt igjen?
Timanna
Herdighetssone: H7

Post by Timanna »

Bare skriv i vei du Erik! Det er mange her som setter pris på skriveriene dine. Og de som synes det blir for langt, kan jo bare la være å lese det?
Erik N

Post by Erik N »

Det er ikke deg, Salvia. Langt i fra! Det er ingen andre enn meg.
Last edited by Erik N on 05 Feb 2013, 08:36, edited 1 time in total.
Evert Taube
island monkey

Post by island monkey »

Jeg ser ikke hva problemet er her. HP er jo på mange måter akkurat som den ekte verden. Det finnes folk som skriver vanligvis veldig kort og saklig, som Sveinv, det finnes de som prater over ting som dufter og smaker og møbler, andre som snakker om jødsel, Calypso står for ganske skeptiske og noengang avvisende innlegg, Pølsebob etalerer noviseskapet på strålende vis, jeg skriver forferdelig norsk og Erik N filosoferer mens han dyrker clematis. Unnskyld til de jeg utelot, det er jo mange flere som gjør sitt.
It takes all sorts to make a world, sier britene. Samme gjelder vel for Hagepraten. At du dominerer forumet eller avslører halve deg eller hagen din kan jeg ikke være enig i. Før gåten Erik N. er løst trenger i alle fall jeg ganske mange flere innlegg. Du tenkte vel enda mer enn du skrev da..;)
Erik N

Post by Erik N »

Det blir for tett, samtidig som det er helt åpent.
Last edited by Erik N on 05 Feb 2013, 08:36, edited 1 time in total.
Evert Taube
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Dette var da voldsomt, og litt skremmende, synes jeg. Skulle ønske slike uforståelige diskusjoner kunne tas på PM.
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Jeg synes nå det er artig med så mye forskjellige folk :D Som ellers i verden er det her samlet et vell av ulike meninger, ulike erfaringer, ulik grad av skriveglede, ulike uttryksformer og stor spredning i følelsesutbrudd. Det skaper litt liv og røre, og jeg setter pris på det.
Etterhvert kjenner man jo litt til folka her inne, og så kan man ta sine forhåndsregler. Hvis jeg har begrenset med tid, sparer jeg fx. innleggene til Erik og Martin til et seinere tidspunkt. Eriks fordi de ofte er lange og kanskje tankevekkende. Martins fordi de ofte sender meg på en reise ut i googles verden, for å finne ut mer. Og akkurat slik veit jeg jo at det er. Akkurat som jeg veit, at jeg må sende SMS til en bestemt veninne, hvis jeg ikke har anledning til å prate i telefon den neste halvtimen. Men jeg er jo veldig glad i henne likevel :)

Rosa Leander: Barnebarnshage bør ha et hyttested! Hos min bestemor vokste det mye busker, som vi lagde fine hytter under. Dvs. vi lagde vel ikke hytter, vi flytta bare inn i de rommene som buskene alt hadde gjort klare til oss. Her hadde vi tepper og bestemorsaft, sure epler, nyplukka erter og bestefarkjeks. Nydelige minner, som nylig med gjenoppfrisket da min datter fortalte om sine besteforeldrehageopplevelser: Nøyaktig de samme, bare at de fikk brus i stedet for saft, - og i tillegg fikk is.
Noen busker var klart hyttefavoritter, men jeg husker ikke hvilke. Det jeg derimot husker, er at min mor på to somre lagde et lite barnelysthus av pil :D
Jette
Timanna
Herdighetssone: H7

Post by Timanna »

Jeg synes det er greit å være åpen, jeg. Vi er alle forskjellige, og det må få lov til å komme fram.
Hvis det ikke er plass til alle, har Hagepraten ingen berettigelse.
Bjørg

Post by Bjørg »

Inger Karin wrote:Dette var da voldsomt, og litt skremmende, synes jeg. Skulle ønske slike uforståelige diskusjoner kunne tas på PM.
Jeg sjønner at Inger Karin ble skremt. Jeg fikk frysninger selv da jeg leste innleggene ikke bare en gang men mange. Og jeg må si at jeg er glad de er borte selv om det lager rot i sammenhengen i denne tråden og det som diskuteres .

Bjørg
aberf

Post by aberf »

Nå forsøker jeg å bevege meg tilbake til det som er det egentlige temaet i denne tråden........

Hagetidend nr 3, 2013, kom i dag - og der er det endelig reportasje fra Torill K sin flotte hage på Gjøvik. Nå kan mange få se litt av ditt hagerom også, Torill :)
Jeg sier litt, for en slik reportasje, kan ikke favne alt, alle plantene som er der til ulike tider osv.
På bildene i reportasjen, kan vi skimte litt av de flotte murene som er bygd opp av store, runde elvesteiner fra grunnen på tomta, og som gjør hagen ekstra spennende. De er også gode varmemagasin for mange urter som normalt ikke skulle klare seg i det "kuldehølet" Torill bor i. Men plantene trives i Torills mangfoldige og allsidige hage. Mange er de som har kunnet glede seg over å få være med på hagevandring hos Torill, og som slett ikke har gått tomhendt hjem etterpå. Torill har i form av stiklinger og frøplanter, delt sin hageglede med mange :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Torill K

Post by Torill K »

Så hyggelig omtale Aud Berit :D . Ja hagelivet har gitt og gir meg mye glede . Det sosiale med hagebesøk og hageprating er noe jeg setter høyt . Etter at jeg meldte meg inn i Hageselskapet har jeg fått mange gode hagevenner på Gjøvik . Gleder meg til våren :mrgreen: .
Post Reply