Hagerommet

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Hagerommet

Post by Erik N »

Ja, helt utrulig koslig å se! En gjør seg jo tankebilder av hagene utfra hva som sies og skrives på praten, men at det var så frodig - og velsigna strukturert og ryddig! - bortmed Gjøvik hadde jeg ikke sett for meg. Må nok påregne et tiår til før jeg kan framvise samme slags orden og system! Så artig å se hagene til hagepraterne i hagetidend. Fragro forrige gang og Torill K nå. Har ofte fantasert over å besøke litt in persona, og har da også invitert meg inn i hager langt borte fra her jeg bor. Inn i hagerommene. Nesten litt sakralt og overnaturlig hva dere har fått til. Mye sjel!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Torill K

Post by Torill K »

Velkommen skal du være Erik :) . Jeg er vel ikke kjent for å være strukturert , så det var hyggelig . Jeg grudde meg til hagen vår skulle komme på trykk når jeg så reportasje fra den nydelige hagen til Fragro , men det hadde vært kjedelig hvis alle skulle ha like hager . Jeg kommer gjerne på besøk for å se på hagen din Erik . Du har da en spennende og flott hage Erik , og jeg vil gjerne komme på besøk til sommeren hvis jeg skal til Bergen .
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Ja, er du på dine barndomstrakter, Erik, er det bare å ta kontakt :)

Det samme gjelder andre som måtte legge sommerturen sin til disse kanter av landet :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Martin

Post by Martin »

Det er vanskelig å begrense seg.
Jeg har diverse som står på vent, og et bed med diameter på en meter blir fort overplantet.

Tanken er at det skal være "noe" der til alle årstider.
Men vil det fungere ? Ikke vet jeg. :)
Klematis søyle.jpg
11 liljer
2 dvergrogner (visstnok staudestørrelse)
3 klematis
2 kløverplanter
2 juleroser
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Der brukte du et fremmedord :mrgreen:

Begrense seg, hva er det? :)
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg vart forkjøla, så det er inneliv og hageplanlegging i dag. I år er det mangt som er på flyttefot pga at vi har felt store tre og fått heilt andre lysforhold, samt omfattande skade etter svolten hjort. Det er spennande , men arbeidskrevande å fornye hagen. Mitt nyaste prosjekt er "stubbebed" eller "Stumpery". Eg fekk idèen frå tv-programmet "Hygge i hagen". Vi har flytta ein gammal rododendron og planta skuggevekstar under den. Vi har flytta hit andre, halvspiste og friserte rododendroner samt stubbar og røtter aom vi finn rundt på eigedomen.
Det ser ikkje så bra ut foreløpig, så eg lurte på om nokon hadde eit stubbebed/-hjørne el.l. å vise frå eigen hage? Det fins mange flotte bilete på nettet, men litt "over dimensjonert" for min hage. Høyrer gjerne frå dokke

https://rhodygarden.org/cms/garden/the-stumpery/
Rosa Leander
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Kan bli spennende dette! Rom ble jo ikke bygd på èn dag :wink:

Hvis du blar deg gjennom sidene i tråden jeg har linket til, finner du en del bilder som kanskje kan inspirere.

viewtopic.php?f=3&t=31539&hilit=fine+bladverk
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Tusen takk for linken, aberf, bladformer og fargar er viktig i bedet eg skal lage . Eg slit imilertid med sjølve utforminga/oppbygginga. Eg får ta med meg kaffikoppen, sette meg på ein stein og la tankane gå i planleggingsmodus. Ønsker deg ein fortsatt god sommar.
Rosa Leander
Solveig

Post by Solveig »

Spennende prosjekt du har på gang der, Rosa Leander!
Litt store steiner, flotte trestubber og røtter, litt høye rhododendron, lyngvekster, flotte bladplanter som Hosta og Heuchera, noen Pieris og diverse lave rhododendron i front vil bli flott. Det hadde vært lettere å komme med konkrete forslag om du har et eller flere bilder ;-).
Ta en titt på linken under. Jeg har fått mye bra inspirasjon av å se bilder fra denne flotte hagen:

http://hagtorpet.blogspot.com/2016/
Hvis du går gjennom en del bilder fra denne hagen, vil du se at der er mye trerøtter og steiner, og så plantes det til med rhodoer og andre vekster som passer i dette miljøet.
Du skulle forresten ha sett meg hvis jeg kommer over et sted med mange flotte trerøtter og stubber....Min mann får nesten panikk :lol:

Et bilde fra min hage:
DSC07339.JPG
DSC07339.JPG (115.16 KiB) Viewed 705 times
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Tusen takk, Solveig, midt i blinken: bilete av hagerom med steinar, stubbar og passande blomster og buskar. Visst er det eit spennande prosjekt, og ikkje minst koseleg å drive på med.
Rosa Leander
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Heisann, dette emnet skulle eg gjerne vekt til live igjen. Tråden vart starta opp i juli 2012 og mange har lagt inn bilete av hagane sine. Det er så kjekt å sjå korleis andre har det i hagen. Sjølv har eg eit prosjekt på gang som eg kan legge inn ut på sommaren, men eg veit det er mange koselege hagar, kjøkkenhagar, krukker og spennande hageprosjekt rundt om i Norges land som kan vere til inspirasjon for fleire enn hageeigaren.
Har du eit hagerom du gjerne vil vise oss, enten ditt eige eller eit du har sett hos andre ?
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Denne tråden hadde jeg glemt.
Nyplantet trådsypress ved garasjemuren i går, men fikk en tøff start på utelivet i dag.
Håper den klarer seg etter 6 mndr. innendørs.
Snøføyke og kuling fra nord var ikke det jeg så for meg.
Snøføyke og kuling fra nord var ikke det jeg så for meg.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Martin, er det lysthuset eller drivhuset som ligg så vakkert til på toppen?
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Det er endeveggen på drivhuset du ser Rosa Leander.
Lysthuset har litt annen form (valmet tak), og er 10 kvm.
Lysthuset er heller ikke så høyt, og ligger mere åpent.

Drivhuset ble lagt oppunder skogkanten for å få beskyttelse mot vinden.
Det er skrånende terreng, og det måtte planeres før bygging.
Jeg plantet noen rhododendron nedenfor drivhuset for at det ikke skulle virke så nakent,
men de har ikke vokst så mye enda. Ting tar tid. :)
Martin

Post by Martin »

To nye juletre-graner ble kjøpt i januar i år,
og de ble plassert ved ei gran som ble plantet i fjor.
Så nå er det tre stk graner sammen. Antagelig blir det for tett når de vokser opp.
Men da er ikke jeg her lengre, og det blir noen andre som får ta seg av det.
Det blir en grei sammenplanting i noen år fremover tror jeg.
Morgenstemning 17.juni 2020
Morgenstemning 17.juni 2020
Post Reply