Hagerommet

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Hagerommet

Post by Erik N »

Ja, da er det nok bare Hagepraten som egner seg som samtalepartner! De siste planene for nyvegen er lagt ut, og til min store glede kommer den lenger og lenger vekk. Fra å måtte renske vekk absolutt hele vestsidebeplantninga, mot vegen, slipper jeg unna med omlag halvparten. Jeg har også tru på å få redda den delen av hagan som ligger rett nord for huset, med de store bedene mine, og med muligheter til å beholde japanazaleane i denne skogsbiotopen - der de altså trives.
Mye må flyttes lell. Mye må skjæres mye tilbake for å få flytta dem.
For et par år sida gjorde jeg det - skar heftig tilbake -, men det gror oppatt som om det var skvallerkål og fredløs.
Nå er planen å rydde på nyttatt, slik at jeg kan skjerme den mest intime uteplassen mot fjorden, fra innsyn fra vegen.
Derfor herjer jeg i ei skråning, og skal legge på duk (er), bark, flis, stein og anna slik at ugraset ikke overtar.
Ugraset er bregner og rosespirea. Sistnevnte er rett og slett skummel i sin vokseiver.
9.aug tidlig Mot kommende plantevegg. Rosa og Magnolia2.JPG
9.aug tidlig Mot kommende plantevegg. Rosa og Magnolia2.JPG (132.26 KiB) Viewed 187 times
Så til spørsmålene.
Beskjæring av busk- og klatreroser.
Jeg skal lage til et byggverk a la pergola/ espalier ved sida av den store, viltre, Queen Elizabeth-rosa. Bak den står det en Magnolia, som vokser fint, og under dem begge sliter en pion med å overleve. Jeg må skjære denne rosa kraftig ned for å få justert gjenveksten. Den skal manipuleres vekk fra pionen og skal dekke den ytterste delen av reisverket. Jeg har to Flammentanz, en Schneewitchen, en gul stilkrose, og to halvville rosebusker som skal flyttes. Gravemaskinene kommer i oktober, så de må opp åkke som. Jeg har lyst til å skjære alt ned så langt det er mulig. Hvor langt er det? Kan jeg gjøre det nå? Ingen av dem er i heftig blomstring, men kan vel finne på å begynne på nytt att snart. Jeg har et par tre roser til som kanskje burde vært flytta for å få litt system i galskapen.

Alle andre busker som skal flyttes, skjærer jeg galant ned nå. Sist jeg gjorde det, var det nesten med tanke på å gi dem en verdig død, gravemaskinlaust, men alle som en har kommi voldsomt tilbake.

Jeg har et par Lonicera, hvorav en som har armer som pytonslanger, som må flyttes. Om de er som de ville vivendlene overlever de opprøsking, men spørsmålet er om jeg klarer å røske dem opp. Kanskje må jeg overlate jobben til entreprenørene? Skal de også skjæres, eller er det greit nok å la dem ha så mye som mulig av det overjordiske?

Jeg er egentlig ganske optimistisk, og har venna meg til at skogen er borte og at området ser ut som en slagmark.

Det gjelder å snevre seg inn til, ja, til seg sjøl. Egosentrismen altså. Pakke inn hagen med ymse remedier og sette meg, godt skjerma, på verandaen mot fjorden, til slutt, om et par år. Så får vi sjå...
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Uff, for ein vanskeleg situasjon du er i, når framdrifta er avhengig av andre. Så til buskene som må flyttast. Må du så må du, det gjeld å tenke praktisk og få jobben gjort. Både buskroser, klatreroser og kaprifol kan skjerast ned til 30-40 cm. Då vert dei lettare å handtere, samtidig som du har greiner å ta tak i under grave-/flytteprosessen. Dei er og godt synlege for ein eventuell gravemaskinarbeidar hvis jobben må overlatast til han. Rensk eventuelt bort ugras før du planter dei igjen. Når det vårast, kan du finpusse, fjerne gamle greiner osv.
Ser du snart enden i kaoset? Lukke til vidare med hageprosjektet.
Rosa Leander
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Hei, og velkommen tilbake til Hagepraten. Det har tatt sin tid dette her med oppgravningene rundt og i tomta di gitt. Bra det ikke har kjentes så ille som du fryktet den gang du fikk varsel om det og det skulle ta til.

Skjære roser ned til 20-30 cm må da gå helt fint. Forstår ikke helt hvorfor du vil så langt ned forresten, men det er nå så.

Loniceraen - det sies jo generelt as above, so below, men om vivendelen har det slik - vet ikke, aldri flyttet en.

Mhm, rosespirea er noe dritt i sin vanvittige vekstiver - like spinnvill som bringebær. Heldigvis mindre tornete.
Martin

Post by Martin »

Jeg har flyttet en pytonslange-kaprifol som sto ved husveggen,
og det tok noen år før den innså at det ikke nyttet å prøve med nye skudd på den gamle vokseplassen.
Men jeg ga meg ikke, og nå er den borte.

På den nye plassen har den nådd opp i toppen av ei furu.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply