Hage med (mange) berg - tips ?

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Martin

Re: Hage med (mange) berg - tips ?

Post by Martin »

Jeg har fått flere tips enn jeg kunne drømme om. Takk, takk. :D
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Inger E

Post by Inger E »

Ja, då manglar det vel berre litt sedum om du skulle få nokre turre nabbar med lite jord. :wink: .
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Jeg tenkte på et lite vannspeil i søkket i venstre kant i bildet, bakover litt inn i skogen.
Men hvis det vanligvis er fuktig der, så kan du jo også plante planter der som liker fuktig jord, f.eks. hosta, bregner, kinesisk ballblom, disse vil gli naturlig inn i skogsmiljøet.
Martin

Post by Martin »

Det er morro for meg at dere synes berg er fint.
Jeg er omgitt av berg på alle kanter, og tenker ikke over dem som spesielt dekorative.
Dette er et annet sted på eiendommen fra flere år tilbake. Det var mest eika jeg tok bilde av. :)
eik.jpg

Den kinesiske ballblomen ser spennende ut Morild.
Kansje prøver jeg en Hosta eller to også. Jeg vet Hosta er populært, men jeg har ikke en eneste.

http://www.panoramio.com/photo/11065927
Inger E

Post by Inger E »

Flott. Og ein fin varmesamlar i soldagar.
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

..og ikke bare fint, men veldig fint!
Bjørg

Post by Bjørg »

Her er en drømmeplass for Rhododendron,Hosta og Lyng av forsjellig slag. Mye arbeid det ser jeg men å så gøy jeg hadde syntes at det hadde vært. Jeg elsker sånne utfordringer. Og tenk på alle de forsjellige låge og halvhøye Rhododendroner der finnes. :shock:

Bjørg
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Gleder meg til å følge med på blomsterhuset du skal bygge Martin.
En virkelig fin tomt du har laget til det huset.
Skogsøta som Aberf skrev om var utrolig fin. En så fin blåfarge lyser virkelig opp. Den må jeg prøve å få tak i.
Det er fint med rodo , men de blomstrer mest på forsommeren. Fint å ha litt farger det meste av året.

Jeg har hatt mange hager igjennom livet. Den jeg har nå var en flat plen når vi kom hit. Det må det bli en forandring på. :mrgreen:
Jeg er så glad i stein, men det er vanskelig å få kjøpt et riktig berg. :lol: Så her får det bli en haug med stein laget av en mur som skal bort. Lurer på hvor jeg skal ha den. :?:
Som jeg gleder meg til jeg kan begynne med hagen. :mrgreen:
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
aberf

Post by aberf »

Jeg samlet inn frø fra min skogsøte i høst, kaaust. Dersom du er interessert, kan du sende meg en pm.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
salvia

Post by salvia »

Det er jeg også interessert i! Nyydelig farge, og at de holder på så lenge, da. Har du nok til å putte noen i Frøboksen?
Bjørg

Post by Bjørg »

Kle fjellet er vel greit å si. Rhododendron er en bra ting som sagt. Her er der litt sånn halhøye . Iblandet litt låge nedover. Men jeg har også plantet inn litt Acer Palmatum. en sånn liten sak. Den står dekket oppi der. Mest for vindens skyld. Apeskrekk treet står også dekket for vindens skyld det også. Ellers så skal her ryddes litt og flere stauder skal inn. Rart det ble nevnt Ballblom. Jeg har kjøpt fire sorter i år som jeg håper vokser seg til for å bli plantet ut her. Ellers så skal en del andre skogsplanter inn her. Kvitveis,Blåveis,Liljekonvaller og en del småløk. Og så får vi se ellers hva som jeg finner på.
Nedenunder berger har Rhododendron bedda vokst seg til De er iblanda Hosta og Lyng. De er blitt ganske frodige etterhvert de Rhododendroene som står her. Og her er der mange forsjellige. Og flere skal det bli.
DSC_0024.jpg
DSC_0025.jpg
DSC_0023.jpg
DSC_0029.jpg
Oppi der er der mye fjell og der er mye graving og rydding som står igjen. Men noe av skogspreget skal jeg beholde. Helligbrøde å ta det bort synes jeg. Og jeg nevnte noen stauder men der er jo busker også som kan brukes med stor hell Bare ikke la de bli alt for store og ruvende. Jeg har tenkt og plante onn litt Kerria busk. Pen buske som blomstrer lenge.

Til venstre i bildene ligger der virkelig mye fjell. Der må jeg bare putte inn litt Hengenellik,Sedum og andre sånne stauder. Her er der så skrint og bergfylt at Rhodoer og sånt ikke har livets rett.
Bjørg
Inger E

Post by Inger E »

Det er no kjempeflott å sjå ein del av berget og.
salvia

Post by salvia »

Enig med Inger i at det er fint å se berg også. Og skogkanten. Hva er den innpakkede saken oppe til venstre? (Nysgjerrigheten lenge leve.)
Solveig

Post by Solveig »

Flott Bjørg! Veldig fint å se litt av berget også! Skjønner ikke de som vil ha vekk bergnabber på tomten. Det er synd at utbyggere (for å greie å skvise inn flest mulig hus) sprenger vekk fjell og jevner ut alt til paddeflate tomter, og ødelegger det som i utgangspunktet var flotte naturtomter.

En fin lav busk som kan passe i beplantningen til Martin, er Kalmia, både den som heter polifolia og angustifolia. Det er også en som heter latifolia, men den blir en god del høyere.

Som tidligere nevnt er de helt lave Rhododendron camtschaticum et nydelige alternativ. Mine planter er dessverre ikke så store og frodige enda, så under her er en plante fotografert i hagen til en som heter Trond Jordal.

To andre som ble nevnt tidligere er Rhododendron 'Melina' og 'Silver Sword'. Det dekorative bladverket på Silver Sword, gjør at den har prydverdi i alle stadier, både før og etter blomstring.
Attachments
Kalmia polifolia
Kalmia polifolia
DSC02708.JPG (98.99 KiB) Viewed 690 times
Rhododendron camtschaticum
Rhododendron camtschaticum
DSC00006.JPG (89.32 KiB) Viewed 690 times
Silver Sword i full blomst
Silver Sword i full blomst
DSC01219.JPG (122.17 KiB) Viewed 690 times
Silver Sword i knopp
Silver Sword i knopp
DSC01180.JPG (139.31 KiB) Viewed 690 times
Melina
Melina
DSC01217.JPG (130.55 KiB) Viewed 690 times
Martin

Post by Martin »

Solveig wrote:Skjønner ikke de som vil ha vekk bergnabber på tomten. Det er synd at utbyggere (for å greie å skvise inn flest mulig hus) sprenger vekk fjell og jevner ut alt til paddeflate tomter, og ødelegger det som i utgangspunktet var flotte naturtomter.
Det der har jeg også undret meg over.

Jeg har ganske nettopp fått laget gårdsvei fram til huset, og det ble akkurat som jeg tenkte meg.
Veien slynger seg fram i naturen, og skadene på naturen er minimale.
Selv om det måtte sprenges en god del, synes det knapt ved siden av veien.

Denne tråden blir garantert hentet fram til våren når det skal beplantes lyng og passende vekster der.
Det blir nok en og annen rhodo innimellom bergnabbene der også.
bergene.JPG
Berg om vinteren.jpg
Post Reply