Hvem stjeler krokus løkene mine?

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
nettemoren
Herdighetssone: H3

Hvem stjeler krokus løkene mine?

Post by nettemoren »

Hei.
Er litt irritert og forvirret her jeg sitter.
For omlag tre uker siden oppdaget jeg for første gang at noen av krokus løkene mine var borte.
Løken er borte og stilken ligger igjen. Det er ingen spor av dyr i jorden og det ser egentlig ut som at noe har dradd opp løken for så å bite av stilken og tatt med seg løken. Det begynte i det små med i dag ser jeg at absolutt alle krokus løkene er borte. Merkelige med det hele er at ingen andre blomster løker er borte, bare krokus.
Mennesker kan utelukkes siden jeg bor på en liten plass og det er bare en vei inn i hagen hvor man ville blitt sett. Og jeg har bar gode naboer. Kan det være kråker eller måker? Er en del løskatter i området men det er jo ingen spor i jorden. Blir helt gal her jeg sitter, noen forslag? Bor i øygarden kommune langs kysten så her er det ei rådyr.
aimar
Herdighetssone: H4

Re: Hvem stjeler krokus løkene mine?

Post by aimar »

Vil gjette på at den skyldige er vånd, ev. mus.
Tante Rose
Herdighetssone: H6

Post by Tante Rose »

Det er VELDIG mye vånd noen steder denne vinteren. Irriterende skapninger!
aimar

Post by aimar »

Ser ut som om Øygarden er en av de stedene som har vært plaget med mye vånd de siste åra.

http://oygarden.bynet.no/news.php?news_id=3652512
orm

Post by orm »

Er det vånd, som er mye trolig, vil du finne hull i bakken m. jord rundt. Tett alle hullene du finner d.v.s. fyll dem m. jord. Neste dag (el. neste igjen) vil du se at vånden har gravd seg opp igjen i ett el. kanskje flere om det er mange dyr. De åpne hullene er sannsynligvis de som vånden bruker mest. Sett opp rottefelle her og hvelv en stor bøtte el. en plastdunk over.
Katter tar vånd, noen hunder også. Selv vår engelske setter fikk tak i flere en sommer det var mye vånd på jordet hos faren min.
Blomsterløk er mye mat for liten jobb, så det er nok populært. Å forstyrre vånden kan være virksomt. På store jorder pløyer og harver de ofte for å bli kvitt den. De sprøyter også med gift som ikke er tilgjengelig for oss uten sprøytesertifikat. I en privat hage vil du jo helst slippe dette. Gressklipperen kan være en kilde til uro for disse dyra. Jeg husker å ha lest noe om å slå ned metallstenger i jorda. Kanskje var det strekt ståltråd mellom disse som vil lage lyd om du slår på den. Er usikker på hvordan dette fungerte. Kanskje andre husker.
Noen er så plaget med vånd at de planter busker og trær i nettingkurver.
Vi skal huske at vånd kan dra med seg farlige sykdommer. Bruk hansker!
nettemoren
Herdighetssone: H3

Post by nettemoren »

Vånd er det ikke her, den artikkelen du viser til er for Dovre kommune.
Bor på ei lita øy så ryktet hadde nok gått fort om vånd var observert. Da må det være mus da, synes det bare er så rart at det bare er krokusen og ikke annet som står like ved. Men får vel bare leve uten krokus : )
Var ute å lette etter spor i går men fant ingenting, utenom noen klaser brunsnegl egg! Så det hele var da godt for noe.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Jeg har opplevd at skjære har tatt løk hos meg, men jeg tror det er heller uvanlig at de har lært seg det.
Men det at stilken er bitt av tyder på smågnagere.

Hvor dypt er de plantet?
Bjørg

Post by Bjørg »

Krokus løk krabber til si ega høyde. Ihvertfall mine gjør. Så da er de som regel aldri så dypt nede. Unntaket hos meg er de som er blitt begravd i hard jord og stein da hagen ble utryddet før jeg overtok den. Da må jeg grave dypt da for å få tak i løken.
Nei dette er nok Mus eller Vånd. Min hage ble jo rensket i fjor. Tok en tre syndere i felle så det er sikkert det var Vånd. Og de var fra begynnelsen helst ute etter Crocus "Ard Schenk" Kanskje de var skøytefans hele bunten.
Og denne Vånden gjorde som beskrevet. Tok løken kneip av gress eller stil og snipp,snapp.
Ikke hvert år dette sjer. Det er den eneste trøsten.

Bjørg
Post Reply