Kompostkvern

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
aberf
Herdighetssone: H4

Kompostkvern

Post by aberf »

Er det noen av dere som har erfaring med Viking GE 135 L, valsekvern?
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Rosa Leander

Re: Kompostkvern

Post by Rosa Leander »

Hei, og godt nytt år.
Eg har inga er faring med kompostkverna du nemner, eg har ei Alko valsekvern. Den er ganske tung og "står som ein påle" når den er i bruk. Den kan male greiner opp til ca 4-5 cm og den er stillegåande. Det siste vil både du og naboane sette stor pris på. Den var ganske dyr i innkjøp, men til gjengjeld har den vart i mange år og er framleis like god. Sats på kvalitet når du kjøper kompostkvern, så får du deg ein god hagevenn.
Rosa Leander
Inger E

Post by Inger E »

Hagelaget her hadde ei Viking kompostkvern ei tid. Så vidt eg hugsar, var alle godt nøgd med den. Stillegåande, og god på det meste. Men den hadde lett for å setje fast småkvist, om eg ikkje hugsar feil. Men den var god på å blåse alt det kverna ut or maskinen. Diverre hadde vi nok ikkje lese bruksavhengen godt nok. Den skulle køyrast gjennom med matolje etter bruk. Det vart det nok slurva med (var ofte på utlån), og til slutt stoppa den. Alle var lei for det. For den vi kjøpte i staden, ( Garten, om eg hugsar rett) ikkje var like god på m.a. utblåsing. Den må stadig rensast for hand, for elles ligg kvisten att. Fersk småkvist vert berre bretta, den kuttar ikkje barken. Derimot tek den lett mot kvisten. Der har ein nok gjeve direkte pålegg om å køyre gjennom med olje etter bruk. Men eg har kjensle av at Viking maskinen var meir populær av brukarane. Ikkje så mange som låner no. Det kan og ha andre grunnar.
aberf

Post by aberf »

Hvordan ser resulatet ut etter en tur gjennom Alkoen? Hvor mye er kvistene hakket opp? Hva med de svært tynne kvistene?
Har en gammel Bosch kompostkvern med kniv. Den laget ganske fint småhakk før, men nå tåler den ikke de tykkeste kvistene lenger. De tynneste går bare rett igjennom eller blir barket. I tillegg bråker den nokså mye. Ser ikke ut til at vi får tak i ny kniv til den.
Ønsker ei ny maskin som veldig gjerne er stillegående, driftssikker og gir en kvisthaug jeg kan bruke til markdekke og til gangveger m.m.
Aud Berit

- ukjent -
calypso

Post by calypso »

Valsekvern kutter opp tykke grener i korte biter,ca fem mm. tynnere grener blir lengre biter, opptil fem cm. Helt tynne og myke grener blir hverken kuttet eller knust. Men min konklusjon er at det er nyttige kverner for å rydde i slikt som man ellers må kjøre bort.
Dag

Post by Dag »

Det er forskjellige modeller av hvert merke også og ulike prisklasser.
Hvis man sier bare "Viking", så behøver ikke det si at alle modellene av Viking er like bra.
Hvis man googler på "Test kompostkverner", så vil man få mange svar.
aberf

Post by aberf »

Takk. Da skal jeg google videre.

Tar også imot flere erfaringer om noen vil dele.... :)
Aud Berit

- ukjent -
brynhildur

Post by brynhildur »

Nå er det gått to år siden siste innlegg :lol:

Jeg lurer på om noen har har erfaring med Kompostkvern S 2501 fra Biltema. Den får god karakter i en svensk undersøkelse og ser ganske bra ut.
Hilsen
Brynhildur
etoreid

Post by etoreid »

Faren min har Biltema kompostkvern jeg har brukt noe. Fungerer stort sett bra, støynivået er lavt nok til at jeg ikke ser behovet for hørselvern. Rå kvist kan bli ei remse med hakk i stedet for biter, rå kvist har det også med å pakke seg. Det beste er å la kvisten ligge til den har tørka noe, om det har pakka seg hjelper det også å tømme beholderen og kjøre gjennom litt tørr kvist.
aimar

Post by aimar »

Ser at Felleskjøpet har kampanjepris på Stihl kompostkvern denne uka med 800,- i avslag. Men fortsatt litt dyrere enn Biltema sin.
orm

Post by orm »

Skulle det ikke gå an å slipe kniven i en knivkvern tro? Min er så gammel (1986) at det sikkert ikke er ny kniv å få kjøpt - ja, om man får kniven løs. Er noe rustet, men slo i olje i fjor høst og prøvde den. Har stått i garasjen uten å bli brukt i mange år. Vi visste nok ikke at den skulle oljes da den var i bruk tidligere. Eller så ble ikke bruksanvisningen lest og hvor den er nå må gudene vite. Dro den fram og fikk kvernet 1/3 sekk før den sa stopp. Vendte den opp-ned uten resultat. Er en overbelastningsknapp på den, men etter noen forsøk sa den bare zzzzz, så kanskje tok den kvelden. At det setter seg fast kvist og lyden, er minus ved denne ( Alco Shredder Compost-Star 1600). Den blåser ut det som er kuttet.
andedammen

Post by andedammen »

orm wrote:Skulle det ikke gå an å slipe kniven i en knivkvern tro? Min er så gammel (1986) at det sikkert ikke er ny kniv å få kjøpt - ja, om man får kniven løs. .
Hei joda du kan slipe knivene i den (det er 2stk). Du kan også snu kniven og bruke den andre eggen før du trenger å slipe dem opp.
Og du får fortsatt kjøpt ny kniv billigst på eBay selv med dagens svake kronekurs og frakt
https://www.ebay.com/itm/Couteau-broyeu ... SwoQlefWoA

god påske
orm

Post by orm »

Tusen takk andedammen! Knivene har aldri vært snudd på denne. Da spørs det bare om man får løsnet dem. Prøvde å søke på hvordan den er satt sammen og fikk opp et bilde, men det var for smått til at jeg fikk noe ut av det. Går ut i fra at den skal skrus opp ovenifra, men det er trangt nedi røret der. Kanskje en jobb for en sterk sønn om bare dette koronaviruset hadde løya litt.
God påske til deg også!
Post Reply