Gjørmete gressplen

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
kenneho

Gjørmete gressplen

Post by kenneho »

Hei.

Et område av gressplenen vår er veldig gjørmete. Vi prøver å unngå å gå der når det har regnet endel, men når vi allikevel må tråkke gjennom der, blir det ganske ufint der etterpå.

Hvordan håndterer man slikt - er det noe man kan gjøre for å få det mindre gjørmete? Ser for meg at man kunne drenert eller lagt på noe som tiltrekker seg fukt, men usikker på hva det skulle vært.

Kenneth
Inger E

Re: Gjørmete gressplen

Post by Inger E »

Det spørs om du ikkje bør drenere.
kenneho

Post by kenneho »

Inger E wrote:Det spørs om du ikkje bør drenere.
Takk for svar!

Har du (link til) bilde av hvordan man utfører dette på en gressplen?
Inger E

Post by Inger E »

Nei, då. Men på garden heime grov dei ei ca. 60 cm djup grøft og fylte knyttneve, eller vel så det, store steinar og fylte oppi. Grøfta var vel 40-50 cm brei. Var det større område, grov dei fleire grøfter. Så hadde dei jord på toppen og dekka fint til. Det vart gjort i blokka nedanfor her og, men dei hadde ikkje jord over, så vidt eg hugsar. Eg tykte det var rart, for det vart problem for grasklipparen den fyrste tida. Deler av grøfta var nære gjerdet her, og der klipte dei lite. No brukar dei kantklipping nokre gonger om året.
I gamle dagar var dette handarbeid. I dag går det greit med ein minigravar.
mcar

Post by mcar »

Skal du grave dreneringsgrøft er det lurt å ha duk i bunnen av grøfta, for å hinder at denstore steinen / pukken bare forsvinner ned i grunnen.
Lykke til med tørr plen :-)
kenneho

Post by kenneho »

Takk for tips. Greit å ha i bakhodet dersom jeg ender opp med en slik dreneringsgrøft.
Post Reply