Hageåret 2018

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Rosa Leander

Re: Hageåret 2018

Post by Rosa Leander »

Vi har sylta og safta i kilovis, både bær, epler og plommer. I drivhuset heng tomatar, paprika og chili på plantene enno, fabelaktig gode direkte frå planta. Har kokt ein omgang med paprika/chilimarmelade. Den kan brukast til "alt". Biletet viser nokre sjarmtroll som i år dukka opp overalt i singelen ute på tunet. Ugras? Nei, langt i fra, det var ei fryd å sjå ned i dei blide fjesa.

Regnet har hølja ned lenge, så frukt og roser får stygg medfart. Hagen er litt pjusk akkurat no og gartnaren er i ferd med å bli værsjuk.

Ministemor.jpg
Ministemor.jpg (113.99 KiB) Viewed 763 times
Rosa Leander
Inger E

Post by Inger E »

Flotte planter dette. Eg har litt av dei eg og.
Inger E

Post by Inger E »

IMG_3871[3780].JPG
IMG_3871[3780].JPG (42.54 KiB) Viewed 758 times
Den doble engletrompeten har blomstra fleire gonger i sommar, nesten utan å vekse. Eg har ein enkel, og han har vakse utan å blomstre :lol: . Men no kjem han snart med masse blomster, og endå har han mista nesten halvparten av knoppane. Eg når ikkje opp i toppen der.
(Eg greier ikkje å snu dette biletet, oversendt pc frå mobil og epost)
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Inger E wrote:Ja, dei epla eg har plukka rett frå treet, har vore ekstra gode, saftige og søte. Mine er svært ujamne i størrelse i år. Eg trur blomstringa var lang. Nokre er faktisk ekstra store, og skikkeleg raude, andre er små og grøne. Eg hat ikkje brukt vekta i år, men har nok plukka 30-40 kilo til no, kanskje meir. Det er enno ein del att å plukke.
Det blir mye eplekake... :)
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Ja, det kan bli fullt i frysen! Det meste går nok til folk som gjerne vil bake eplekakene sjølve :). Så vert det eplemos, litt gele og nokre får eg ta saman med ripsen som framleis ligg i frysen, og koke saft. Den får eg alltid brukt når barneborna stikk innom.
Det eg trudde skulle bli omlag ei korg i dag, vart tre store korger. Og enno heng det ein del småepler att.
aberf

Post by aberf »

Vi har et Haugman tre som er vel 50 år gammelt. I mange år har mye av avlingen fått råteskader, intet unntak i år. Store epler har fått brune partier med sopp og måttet kastes.
Følelser for treet har holdt meg tilbake fra å hogge det ned, men nå tror jeg at jeg innser at nok er nok!

Ønsker meg et friskt tre med litt lagringsdyktig frukt. Philippa kanskje?

Anbefalinger?
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
orm

Post by orm »

Mye bær, epler, plommer og ganske mye druer. Lite pærer og nesten ikke svartsurbær og bjørnebær. Litt physalis i drivhuset. Ble mer tomater enn på lenge, men ikke alt modnet. Et par chili- og en paprikaplante fra i fjor overlevde så vidt. Ikke store avlingen her. Chiliene er mishandlet i små potter. Paprikplanten knakk m. to grønne tidligere i sommer. Den har rekreert og står nå i stua med to store paprikaer. Har fått gitt bort en god del til naboer, men mer epler igjen enn vi kan spise før de råtner. Har saftet og laget litt eplemos, men har igjen fra i fjor. Bakt en stor eplekake og burde vel bake minst en til om jeg finner fryseplass.
Nå klipper jeg ned overvintringsplanter med hard hånd. Det aller meste er kommet inn, men ikke alt har fått riktig plass i drivhuset. Slang duk over fuchsiaene i kveld. De må snart opp av jorda og i kjølerom.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg har hausta inn resten av tomater, paprika og chili. Fekk svær avling i år, nok til både familie og venner. Dei siste tomatane ligg til modning på kjøkkenbenken + nokre paprika i eit kjøleg rom. Elles har eg skore i bitar både paprika og chili og lagt i frysaren, til bruk i sausar og gryterettar.
Fekk nydeleg ver no til helga, så drivhusa er tømt for planter som skal overvintre frostfritt og i dag vart dei nedvaska. Greitt å få ein sjekk av plantene før vinterlagring. Nedvasken var nødvendig og gjer godt for både drivhus og gartnar. Ønsker dokke ei fin helg.
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Er det ikke katt, så er det hund.
Nysgjerrige er de, men veldig trivelig med hjelpsom snute ved tulipanplantingen. :)
Tulipanløker i jorda 31.10.2018
Tulipanløker i jorda 31.10.2018
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Inger E

Post by Inger E »

For ein nydeleg vov!
Martin

Post by Martin »

Vovsen er blitt seks år nå, men er samme hjerteknuseren fortsatt. :)

Jeg var innom Felleskjøpet i et annet ærend,
og utenfor butikkdøra lå en enslig tulipanpakke til en tier.
Så nå blir det ei tidligblomstrende tulipankrukke neste år også.
Purple Prince.jpg
Siri K

Post by Siri K »

Hvor mye frost tåler en sånn potte? Vil det være mulig å plante i en uoppvarmet garasje, der all varme er jordvarme unnenfra?
H2/H3 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Der tør ikke jeg ha noe formening om.

Tidligere sto pottene i kjelleren hos meg.
Men nå er potta satt i kaldtrommet, og når spirene viser seg kan jeg gi dem lys.

Det er litt realt med tulipaner i potte som kan flyttes litt rundt omkring utendørs
på dager med plussgrader i februar/mars/april.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Gikk ei runde rundt huset då eg kom tilbake etter dagens spasertur - og der stod denne kvite "stjerna" og skein mot meg. Julerosa er i rute.

Har de forresten lest "Legenden om julerosene" av Selma Lagerløf? - anbefales på det varmeste. Den er vakker.

Helleborus-.jpg
Ynskjer dykk alle ei fin førjulstid.
Rosa Leander
aberf

Post by aberf »

Takk for hyggelig julehilsen!
Her var det store knopper, men nå hviler de trygt under snøen og venter på våren :)
Det er vel sør-og vestlandet som kan by på de rette forholdene for blomstring på denne årstida. Nyt det dere som kan :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Post Reply