Hageprogram på tv

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Rosa Leander

Hageprogram på tv

Post by Rosa Leander »

Lagar ein ny tråd om dette, sidan slike program er ferskvare.

"Hagen min" er i gang igjen på NRK1. Likar godt at vi får sjå same hagen frå vår til haust i same programmet, så får vi sjå korleis det blir til slutt og kan bruke idèane i eigen hage. Lærerikt program og hyggelege hagefolk.

Var og innom dei engelske "Hageekspertane" på VOX. Dette programmet gjeld stort sett bittesmå hagar, men ideane til plassering av planter, tre og sitteplassar kan overførast til større hagar.

Nokon som har tips om andre hageprogram som er verd å få med seg?
Rosa Leander
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Hageprogram på tv

Post by aberf »

www.moseplassen.no lager Anne, skribenten, en oversikt over ulike hageprogram for ei uke om gangen.
Flott tilbud! :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Dag

Post by Dag »

Jeg ble positivt overrasket av "Hagen min" i fjor. Og i år fortsetter det på en bra måte.
Programlederne er meget dyktige og framhever hagen i stedet for seg selv. De har ikke latt seg gå i den fellen.
Men kanskje litt for ensidig vekt på at alt framstilles som perfekt, litt for romantisk etter min smak.
Til og med musikken. Og så savner jeg flere navn på planter.
Rundt år 2000 gikk en hageserie som het "Min hage". Nå har de bare snudd på tittelen. Det går jo an
å kontakte NRK og høre om de kan sende den serien som reprise? Jeg kommer ikke inn på danske eller
svenske programmer, så jeg tar gjerne til takke med reprise på gamle hageprogrammer.
blys

Post by blys »

De engelske hageprogrammene fra BBC publiseres ofte på Youtube.
Det ligger drøssevis med sesonger av Gardeners World med Monty Don på nettet.
Akkurat nå er 2018- sesongen startet, sendes på fredager og er som oftest tilgjengelig på Youtube fredag eller lørdag.
Det er sendt 4 episoder hittil i år.
Beechgrove Garden er et hageprogram fra Skottland (BBC), som sender torsdager og starter opp årets sesong den 19. april. Sendingene publiseres fredag/lørdag på Youtube. Tidligere sesonger ligger også på Youtube.
Kan anbefales!
Martin

Post by Martin »

Det er jo inspirerende med det perfekte, men det kan virke motsatt også.
Ikke et ord om brunsnegla eller andre skadegjørere i "Hagen min".
Ikke et hullete blad på hele 60-meteren eller andre steder i denne fantastiske hagen i dag.
Et rosenrødt bilde som jeg ikke kjenner meg igjen i.

Fruen i huset var glad i å luke.
Men de burde kanskje opplyst at en profesjonell gartner (antagelig) har tilgang til sterkere giftstoffer enn andre .
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
aberf

Post by aberf »

Men han hadde flott kuleamarant, da :wink:
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Martin

Post by Martin »

Jeg la også merke til at han sådde Gomphrena.
Det er ikke ofte at noen nevner den planta.

Jeg mente ikke å være surmaget med innlegget,
men som ung og uerfaren ville jeg blitt lei meg over at det ikke ble mulig å få det til som på TV.
Dag

Post by Dag »

De har nok bare bestemt seg på forhånd om at det skal være et program med bare
positive vinklinger. Tross alt er det jo noen som får det til. Problemer med sykdommer, planter
som ikke overlever eller ugressbekjempelse, vil de nok ikke omtale.
Men jeg er helt enig i at det blir litt for romantisk og sukkersøtt det hele. Musikken også.
Likevel koser jeg meg over å følge med på denne serien.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg reknar med at de har fått med Monty Don sine program på NRK2? - Han har starta våronna i hagen, med rydding, graving, såing, deling osv osv, vårsyslar som iallefall eg kjenner meg igjen i. Praktisk og relevant og med fine innslag frå andre hagar og spesielle tema. Programmet går måndagar kl 20.00, med reprise torsdag føremiddag. Ja, du finn dei på nrk.no også. Kos deg!
Rosa Leander
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Takk for påminnelsen :D Monty Dons programmer er best.
Martin

Post by Martin »

Rosa Leander wrote: 02 Feb 2021, 09:48 Eg reknar med at de har fått med Monty Don sine program på NRK2? Programmet går måndagar kl 20.00, med reprise torsdag føremiddag.
Et kjempetips dette. Har akkurat sett det nå. :D
Siri K

Post by Siri K »

Jeg har "binget" episodene på nett (altså sett alle nokså sammenhengende), og det er mange nyttige tips å ta til seg, pluss mange fantastiske hager og samplantinger å inspireres av. En fordel med å se programmene på nett, er at det går an å pause, så det blir litt bedre tid til å studere de enkelte bildene før det klippes videre. Navnet på mange spennende planter ble notert, men dessverre var de fleste av plantene for lite hardføre til at de er aktuelle for meg. Det inkluderer martinvortemelk (Euphorbia martinii), som er veldig flott. Og ikke minst koreakornell.

Havet av tulipaner i Monty Dons hage er imponerende! Er disse tulipanene flerårige i varmere strøk, som Sør-England, eller må det settes nye løker hvert år også der?
Last edited by Siri K on 10 Feb 2021, 21:18, edited 1 time in total.
H2/H3 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Tror nok at tulipanene er flerårige siden han snakker om å ta dem opp og la dem visne ned på et passende sted hvor de ikke vises, og så plantes ut igjen om høsten.
Jeg har cornus cousa, men til nå har ikke treet nådd en slik størrelse som på bilder, eller fått et vell av blomster. Og med denne Sibirkulden spørs det om det i det hele tatt overlever. Dette blir nok et prøvelsenes år for flere vekster i hagen.
Siri K

Post by Siri K »

En av ulempene med å "binge" er at man detter litt ut innimellom. Så jeg kan ikke huske at tulipanene har vært nevnt spesielt, når det gjelder å ta vare på løker. Men det er jo fint om det faktisk er mulig å få gjenblomstring på de fleste tulipaner, om man er flink til å la dem samle krefter via bladverket.

Krysser fingre og tær for koreakornellen din! Den har jeg siklet på i over 40 år, siden første gang jeg så den i en bok.
H2/H3 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Du har sikkert fulgt med, Siri K. Jeg tenkte mer på omtale av tulipaner generelt i hans programmer, og har sett Monty Don grave opp tulipaner for å la dem visne ned et annet sted. Men med tulipaner er det jo sånn at når løken er avblomstret begynner jobben med å ale opp en sideløk. Og den bruker gjerne et par sesonger på å bli klar for blomstring hvis tulipanene da ikke blir pleiet med rikelig næring etter blomstringen. Og ikke alltid blir dette nye avkommet lik morløken. Andre igjen blir lik, men hos meg finnes det nå en hærskare av helt ordinære røde, gule og oransje tulipaner. I fjor hadde jeg noen nydelige liljetulipaner. Regner ikke med å se dem igjen. Men noen fylte, peonlignende røde og oransje tulipaner kommer hvert år, og er seg selv lik.

Takk for gode ønsker til koreakornellen. Drømmen er jo å få se den oversådd av blomster, og kanskje få smake de spiselige bærene.
Post Reply