Hvordan kvitte seg med hageavfall?

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
kenneho

Hvordan kvitte seg med hageavfall?

Post by kenneho »

Hei.

Jeg har en hage som avgir relativt mye hageavfall. Hittil har jeg lånt bil og tilhenger for å kjøre avfallet til gjenvinningsstasjonen, men dette er ikke en langsiktig løsning.

Det er ulike måter å løse dette på, som f.eks. å kjøpe meg hengerfeste og tilhenger (har ikke plass til oppbevaring av tilhenger), kjøre litt og litt av gårde i bagasjerommet på stasjonsvognen min, eller kjøpe kompostkvern (som reduserer volumet av hageavfallet slik at jeg kan kjøre det av gårde i stasjonsvognen, men med betydelig færre turer enn dersom hageavfallet puttes rett inn).

Det finnes sikkert andre måter å håndtere dette på også, så jeg tar gjerne i mot tips til hvordan jeg kan håndtere avfallet.

Nevner til slutt av det først og fremst er kvister og blader fra hekkene og buskene våre det er snakk om.
salvia
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan kvitte seg med hageavfall?

Post by salvia »

Male det opp og strø det i bed og i varmkompostbingen er en mulighet. Legge det i en haug sammen med det som lukes i hagen, snu det av og til og vente til det blir jord en til.
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Jeg lar intet av mitt hageavfall gå til spille. Jorda som dannes av det har jeg full kontroll på. I tillegg gir det hurtigere nedbryting og mindre duft fra husholdningsavfallet.
For noen år sida laga jeg meg en kompostbinge som var isolert og så fin ut. Det er egentlig bare tull. En stor binge er egentlig nok. Om du skal få det allright der det skal brytes ned, må nedbryterne ha luft. Luft får de av alt som er kvist, opphøgde trefliser, knekte greiner og slikt. Jeg har vel en fem-seks plasser der det foregår nedbryting. Om jeg glemmer en plass ei stund, slik at den ikke får tilførsel av ny materie, kan jeg bruke den slik den er. Det blir egentlig ikke så mye igjen. Planter er utrulig mye vann.
Om du er av den petimetriske eller veldig ryddige sorten, kan du lage fire vegger i noe billig materiale, hvitt - ikke grønt - som holder noen år, før det også er nedbrutt. Forskalingsmaterialer er svært billig, eller andresorterings konstruksjonsvirke i gran.
Når jeg skal rydde et nytt felt til for eksempel bed, fjerner jeg først de mest iherdige plantene, og så dynger jeg på med gras fra minst tre grasklippinger, oppå hverandre altså, slik at det dannes et sjikt av nedbryting (graset dør). Om jeg har plenty tid, kan jeg frede hele plassen, og bruke den til å legge all slags hageavfall oppå. Jo mer jo bedre. En vårdag kan jeg rydde plassen, og enkelt grave opp hele greia, eller ta bort bare det som er fint, hive det som stadig er i nedbrytning og flytte det til starten på en ny plass. Poenget er at der hageavfallet var, er det nå adskillig enklere å lage et nytt bed eller en flekk der jeg skal plante et epletre eller ei rose.

Om jeg bestemmer meg for å lage et nytt, helt nytt, bed kan jeg bruke en hel komposthaug til det, om det er vanlig kompost (ikke slik som omdanner alt til jord med en gang. Da legger jeg det som ikke ennå er helt nedbrutt ganske langt ned - blader fra busker, småkvist, og åpenbart veldig aktiv gørre. Og så legger jeg det som er mest nedbrutt lengst opp. Oppå der legger jeg hvilken som helst jord, bare den er rein for frø og røtter og slikt. Næringsstoffene er jo inni det som er under nedbrytning. Det på toppen, som gjerne kan komme fra et billigsalg, er bare til pynt.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Når eg skal lage høgbed eller bygge opp eit nytt bed, set eg opp veggen/muren rundt det nye bedet og brukar det som komposthaug ei periode - ikkje så ulik Eriks metode. Når bedet er passe fullt, vert massen bearbeidd og tilført jord, gjødsel før planting Eg får masse greiner og kapp frå hagen. Desse vert malt i kompostkvern og samla i vedsekkar. Pelletsen i vedsekkane komposterer seg sjølv og i løpet av vinter, vår kan du tømme dei i bed og under busker. Komposten er hagens gull og du gjer deg sjølv ein bjørneteneste ved å køyre den bort. Enkel kompostbinge kan du lage ved å sette saman europallar og vedsekkar (netting) er å få kjøpt m.a. på Felleskjøpet. Håper du finn ei løysing på problemet ditt.
Rosa Leander
kenneho

Post by kenneho »

salvia wrote:Male det opp og strø det i bed og i varmkompostbingen er en mulighet. Legge det i en haug sammen med det som lukes i hagen, snu det av og til og vente til det blir jord en til.
Takk for svar.

Hva gjør du med tykke grener og kvister - maler du opp disse også? Jeg har lest at man typisk må leie ganske kraftige maskiner dersom man skal male opp kvister som er tykkere en 2-3 cm.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Hei, eg kan male greiner på inntil 4 cm på min kompostkvern. Tjukkare greiner går til ved. Kompostkverna har vi hatt i fleire år, den var ganske dyr i innkjøp, men det har lønt seg. (PS. ser at det siste innlegget er "redigert" av systemet, så setningane er ikkje heilt etter boka).
Rosa Leander
Post Reply