Dyreliv i hagen

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
aberf
Herdighetssone: H4

Dyreliv i hagen

Post by aberf »

Pinnsvin 2018.JPG
Nå har denne krabaten gjestet oss kveld etter kveld.
Etter å ha forsynt seg grundig med kattekuler og vann, tasser den rundt oss hvis vi sitter rolig. Brå bevegelser eller lyder, liker den ikke. Da gjemmer den seg litt, men kommer fort fram igjen :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Dag

Re: Dyreliv i hagen

Post by Dag »

Jeg har aldri sett piggsvin her på Toten. Så bra at du har den i hagen din, Aud Berit :)
Den er jo søt, da. Og gjør bare nytte.
aberf

Post by aberf »

Det var alltid pinnsvin her i min barndom, men etter at jeg flyttet tilbake til barndomshjemmet, glimret det med sitt fravær i mange år. Men i fjor og i år er det her igjen, heldigvis! :D
Merkelig at du aldri har sett pinnsvin på Toten, Dag.
Aud Berit

- ukjent -
Martin

Post by Martin »

Det må da være det triveligste dyret på besøk i hagen. :)

Her hvor alt burde ligge til rette for pinnsvin, er det ingen.
Men i Trondheim derimot, der hadde jeg pinnsvinbesøk flere ganger.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Åh, så hyggelig med piggsvin i hagen :D
Her er det også fine forhold for dem, men ettersom vi har grevling i området, er det ingen piggsvin.
Jette
orm

Post by orm »

Ser ingen pinnsvin her lenger. Før hadde vi besøk av dem. Nå var det bikkja som varsla oss. Det var om kvelden og hund har vi ikke lenger, så kanskje er de her ennå. Men nå er det bygget så mye rundt oss siden den gang. Ikke noe gartneri med fine gjemmekroker lenger, men jeg har en liten kvisthaug litt bortgjemt i hagen og håper.
Vi har hatt grevlingbesøk da, i alle fall to netter på rad som vi har sett. 3 stk. - antagelig mor og to barn. Den ene var svært ivrig i jordbingen og de potetene jeg gravde ned der er ikke kommet opp.
På fjellet har vi hatt elg innenfor gjerdene. Gikk der lenge mens vi så og tok bilder. Har bilder av grevlingene også (mørke og dårlige, men de kan skimtes). Her har jeg gitt opp å få lagt inn noe, men la dem inn på facebook.
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

En kveld jeg tuslet rundt med vannkanna, fikk jeg følelsen av at noen fulgte etter meg. Og ganske riktig: En padde/frosk(?) fulgte "pent" etter, - uansett hvor jeg gikk. Det er jo unektelig en litt sær oppførsel, men ved nærmere ettertanke kom jeg på at det sikkert dryppet litt fra kanna. Jeg tok den nærmeste skåla jeg fant, og fylte
den med vann. "PLASK", sa det, og der lå den nye vennen min. Den ble liggende i over en time!
Stakkars liten!
Siden har det stått større vannfat rundt i hagen, og jeg treffer jevnlig på både større og mindre slektninger av den nye vennen min. En av dem har også forsøkt å flytte inn i stua, der det i all fall ikke er gode levevilkår for amfibier, så da foregikk det en større aksjon for å få tak i den, og følge den ut.

Image
Jette
aberf

Post by aberf »

Så artig!
Aud Berit

- ukjent -
Post Reply