Fjerne etiketter på syltetøyglas

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Rosa Leander

Fjerne etiketter på syltetøyglas

Post by Rosa Leander »

Det er så mangt ein kjøper på glas, passe store glas som høver fint til syltetøy og andre godsaker. Så var det fjerning av etikettane då. Eg set glasa i kaldt vatn eit døgn eller to, til papiret har løyst seg opp. Limrestane fjernar eg med Tri (trikloretylen). Flaska med tri har vore i huset i minst 50 år og er snart tom. Er Tri å få kjøpt enno, - det er svært giftig har eg forstått.

Andre lure måtar å fjerne etikkettane på "kjøpeglas" ?

Jada, eg har nye fine glas kjøpt hos Clas Ohlson og andre, fine til gåver med søtt eller surt innhald, men kvifor kaste det som ein eigentleg har bruk for?
Rosa Leander
blys

Re: Fjerne etiketter på syltetøyglas

Post by blys »

Jeg bruker mye brukte glass til konservering av tomater og grønsaker fra hagen.
Opplever at de ulike produsenter bruker ulikt type lim til etikettene. Favorittglassene er fra Nora med «lett å åpne» lokk.
På disse glassene faller etikettene lett av uten rester av lim på glasset ved å legge de i varmt vann i noen timer.
Jeg får mange brukte glass fra kjente, da jeg ikke kjøper syltetøy på butikk.
Noen glass har ekstremt mye seigt lim på glasset etter at etiketten er fjernet i varmt vann. På disse glassene bruker jeg en mikrofiber stålskrubb og da forsvinner limet uten for mye anstrengelse.

Har også lest om at noen bruker en blanding av natron og matolje (tykkelse lik pasta) for å fjerne limet fra glasset. Dette har jeg ikke forsøkt, da jeg er happy med stålskrubb, men det er jo bare å prøve.
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Kjent problem!
Litt oppvaskmaskin-pulver og "stålkrølle" fungerer som regel. Prøve å bruke så lite såpe som mulig.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Tusen takk for tips - inga sak når ein har ein slik kunnskapsbank å ause av.

Ha ein nydeleg dag.
Rosa Leander
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Litt white spirit gjør underverker!
Som regel trenger du bare bittelitt på en klut for å stryke bort limet. Når limet sitter ekstra hardt, kan du la white spiriten virke noen minutter, før du tørker den av. Glassene blir ganske klissete av white spiriten, så etter å ha skylt dem i vann, trenger de litt oppvaskmiddel.
(Ellers synes det også som om limet slipper lettere, hvis glasset utsettes for varmt vann både utvendig og innvendig samtidig)
Jette
Dag

Post by Dag »

La heller etiketten stå, og skriv: "Dypt rørte tyttebær"
aberf

Post by aberf »

:wink:
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
orm

Post by orm »

Ett- to- og halvliters glass er forlengst pensjonert. Sto og skrubbet på noen glass forrige dagen. Ikke bare ett el. to men flere. Googlet etter tips. En sa: Sett glassene i 'kaldt vann' og la de stå over natta. Tar du varmt vann på etiketten reagerer limet m. det varme vannet slik at det blir vanskelig å få av. Ja, mine sto allerede i og med varmt vann så om det har noe for seg vites ikke.
MEN: Flere reklamerte for noe som heter 'Label off'. Hvorfor bruke tiden på å stå og skrubbe, sa de.
Jeg måtte jo skrape og skrubbe og til slutt neglelakkfjerner. Acetonflaska er oppbrukt. Etter skylling, zalovask og en omgang i oppvaskmaskin ser jeg fremdeles skygge av lim på lokk som har hatt hatt etikett. Som sagt her før: De bruker ulike limtyper. På mine glass var limet av den mest solide sorten. 'Label off' skal i alle fall prøves.
island monkey

Post by island monkey »

Hehe, for en morsom og helt fantastisk gjenkjennelig tråd! Det å fjerne etiketter er et gruesomt arbeide, synes jeg. Jeg har prøvd tipset til Dag, men rotete enn jeg er, så ønsker jeg sylteglass så rent som om det skal brukes i operasjonstue, og med etikett på kan de ikke inspiseres anstendig. Jeg pleier sette masse glass på én gang i en stor beholder med vann, og noen dager gjør da det meste. Om limet er veldig sta er limonen helt fantastisk, men jeg vet ikke om det fås til rimelig pris i Norge. Som Blys er det et stort halleluja her til fabrikanter som bruker enkeltløselig lim! Jeg klistrer etikett på med tapetlim, som gjør meg til den beste fabrikant noensinne - når vi snakker om etiketter, vel å forstå. ;)
Siri K

Post by Siri K »

Aceton er i alle fall rimelig på Biltema:

https://www.biltema.no/bygg/maling/reng ... 2000030019
H2/H3 i hyttehagen
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Halloen og tusen takk for alle gode tips. Så kjekt at de ville ta dykk tid til å hjelpe meg (og andre).
"Label off" er for øvrig også å få kjøpt på Biltema.

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/k ... 2000029987
Rosa Leander
Post Reply