Avrette plen

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
kje
Herdighetssone: H3

Avrette plen

Post by kje »

Vi har en plen som skråer litt, den er ikke helt i vater. Hva skal vi fylle på for å få den avrettet? Det er snakk om 40 cm på det høyeste, og plenen er ca 60 kvm.

Er det en god idé å fylle på med 20 cm sand og så 20 cm jord? Så tromle og så gressfrø?
Inger E

Re: Avrette plen

Post by Inger E »

Uvitande som eg er, så spør eg: Må plenen vere paddeflat? Kva gjer det om den hallar litt?
kje

Post by kje »

Inger E wrote:Uvitande som eg er, så spør eg: Må plenen vere paddeflat? Kva gjer det om den hallar litt?
Det er kun en personlig preferanse. :)
Gentiana nivalis
Herdighetssone: H4

Post by Gentiana nivalis »

Jeg tror ikke grasplen trenger så mye som 20 cm jord. Tror det er mer 10 cm eller kanskje mindre de har brukt her rundt huset vårt - og slett ikke noe god jord heller - mye sand i jorda. Vi sådde plenen. Hvis en legger rulleplen, trenger en kanskje enda mindre jord? Under har de fylt opp med stein. Det fine med litt sandete jord for graset og god steindrenering under er at i regnvær blir det lite klinete.
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
kje

Post by kje »

Bør jeg fjerne all torven først? Og er det lurt å skaffe en jordfreser og frese opp den harde leirejorden?
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Hos oss er det ikkje leirjord, men eg har lest (og erfart hos andre) at bearbeiding av leirjorda og tilførsel av grov sand og kompost, vil gi betre vekstforhold i leira. Om det er nødvendig å fjerne torva er eg usikker på, den kan vel utgjere "komposten" i forbetringsprosjektet? Få tak i grov sand, leig deg ein jordfresar og ta deg ein skikkeleg jobbedag. Å fylle på jord og avrette plenen samtidig vil eg absolutt tilrå. Vi gjorde det, og den flate plenen vart oftare brukt til leik og ballspel og gode solstolar, utan fare for å bikke over eller føle seg på "halv åtte". Lukke til.
Rosa Leander
kje

Post by kje »

Jeg er veldig i tvil om jeg bør ta vekk torven før jeg begynner med jordfreseren?

Er det en ide å bruke ugressfjerner før jeg begynner med jordfreseren?
Post Reply