Høstblomstrende sørafrikanere

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Høstblomstrende sørafrikanere

Post by Siri K »

Omsider har jeg funnet forklaringen på at så mange planter fra Sør-Afrika er høstblomstrende. Det skyldes at plantene vokser i områder som er varme og tørre om sommeren, og hvor vokseperioden er om vinteren. Da blomstrer plantene om høsten, setter frø, og frøene spirer umiddelbart, sånn at spirene har den fuktige vinterperioden å vokse på, før den harde sommertørken slår til.

https://kumbulanursery.co.za/plants/hae ... -coccineus

"The flower head appears just before the rainy season is due to start and is soon followed by fleshy, translucent berries containing 1 - 3 pale to deep pink seeds. Once mature, the stem keels over and the seed germinates immediately, coinciding with the first rains. This adaptation allows the seedlings to grow strong enough to withstand the dry summer that follows."
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Re: Høstblomstrende sørafrikanere

Post by Inger E »

Skullle ynskje at nokon kunne få min 'sørafrikaner' til å blomstre om soI år fann han ut at han skulle byrja i september, og står no inne på gangen nede. Der kan eg no nyte alle dei kvite duftande blomstene kar gong eg går forbi. Dufta kan bli for intens når fleire bkomsterkule sprett ut, og den strå i vegen.No har eg tenkt han skal få visne ned i fred, så får det gå som det vil med blomstne. Det er ganske mange blomsterstilkar på gang. Men det har eg tenkt før!
Uansett må den delast til våren, elles sprekk potta.
calypso

Post by calypso »

Jeg synes det er liten nytte i å betegne en plante, eller en plantegruppe for "sørafrikaner". Dette er et område med svært spesiell og artsrik flora, veldig mange av plantene brukes mye på våre kanter, men noen få arter kan være ganske vriene. Det samme gjelder noen andre planteslekter fra den sørlige halvkule. New Zealand og Patagonia har mye spennende flora som går dårlig på vår halvkule. (Og det har ingenting med herdighetssoner å gjøre)
Siri K

Post by Siri K »

Det har du selvsagt helt rett i. Men jeg har bitt meg merke i at mange planter med opprinnelse fra Sør-Afrika er høstblomstrende, og har lurt på om dette skyldtes problemer med å få planter som var "født" på den sørlige halvkule til å snu syklusen. Nå vet jeg altså at mange av dem ER høstblomstrende. Jeg har også skjønt at disse kanskje bør få litt mer sparsomt med vann om sommeren enn de har fått hos meg, siden det er planter som er tilpasset tørre somre og våte vintre.

Jeg ville bare dele min nyvunne kunnskap med andre; det var ikke ment som noen vitenskapelig utlegning. :wink:
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Og takk for det, Siri.
orm

Post by orm »

Man klarer jo snu blomstringen når det gjelder Hippeastrum, Siri. Riktig nok ikke på samme måte. Disse er jo vårblomstrende. Du får teste den ut. Man vil jo gjerne at plantene skal blomstre før vinteren setter inn.
En mindre kravfull plante er Blåvinge (Clerodendrum ugadense). Den er nok mer mellom-afrikaner. Den har blomstret ute i høst uten dikkerarer, men blomstrer litt i drivhuset om vinteren også. Sies at den med lys og godt stell kan blomstre året rundt. Kanskje en sannhet med modifikasjoner, men en grei plante. Blomstene er jo spesielle. Kan visst nok tåle ned til -6°, men da må den antagelig komme opp igjen fra rota.
Post Reply